Speelgoed voor kind 1 jaar dat niets leuk lijkt te vinden :-)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by RoAn1981, Jun 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Onze dochter wordt over een paar dagen 1 jaar. We hebben in de loop der tijden een flinke mand met speelgoed verzameld. Maar het lijkt alsof ze niets echt leuk vindt! We hebben zo'n ringen-piramide, stapelbekertjes, puzzels, V-Tech Kiekeboe camera, knuffels, vormenstoof, handpoppen, noem maar op. Maar het enige wat haar aandacht enigszins kan vasthouden, zijn boekjes. Ze heeft een eigen plank onderin de kast en ruimt ze uit en bladert wat door de boekjes. Daarna is ze het weer beu en gaat ze rondkruipen en kattenkwaad uithalen :) zoals de tv aan en uitdoen, laatjes opentrekken en de katten achtervolgen, haha! Ze begint nu voorzichtig te lopen dus er wordt eindeloos rond de salontafel gewandeld dus daar vermaakt ze zich ook wel ff mee.

Maar wat ik me nou afvraag: is dit normaal speel-gedrag voor een kind van deze leeftijd? Heb ik gewoon het verkeerde speelgoed :D en zo ja, wat zou ik voor haar kunnen aanschaffen? Ik heb het idee dat de spullen die we nu hebben, haar niet uitdagen. Voor haar verjaardag krijgt ze van opa en oma een loopfiets en van ons een poppenwagen.

2. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Speelt ze graag buiten? Dan is een zandbak, kruiwagentje, bobbiecar schommel ed leuk.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #3 piccolina, Jun 11, 2014
    Last edited: Jun 11, 2014
    Mijn dochter ook gek op boeken. Ik zou zeggen daag haar daarin uit. Koop goede kijk en zoek boeken, goede prent boeken, atlas met dieren ook goede etc. Je kan boek betrekken bij spel ook. Koop slech dieren bijvoorbeeld paar stuks en betrek dat bij verhaal, later kan je ook met waar leeft wat spelen etc.

Dat speelgoed haar niet intereseert dat kan misschien heeft ze meer baat in bijv. Treintje die ze kan meeslepen, grote stapelblokken bijv van janod groter dan ze zelf, opstapje/poef waar ze kan zitten zelf, tekenen met crayon rocks, met verf of bijv kinetic zand spelen of met klei van djeco, misschien heeft ze meer aan sensorische dingen.
    Je kan ook stofjes maken verschillende 10x10 op kartoon plakken en in mand stoppen zodat ze dat zelf voelt en herkent.
    Houten autotje om te rijden, of bijv vinger poppen etc..
    Je kan ook met haar sensorische dozen maken met allerlij stof: dopertjes, bonen, tarwemeel, zand etc en daar bijv grote kralen leggen bihv van grimms en dat met haar sorteren of haar zelf laten voelen erin gewoon

Dat rijg piramide en vormenstof kan later komen. Hier was het tot 10 mnd aleen bijten en dan pas met 11 mnd kon ze dat nu kan ze dat ook in goede volgorde bewust maar ze is ook ouders dan jou dochter.

Qua boeken kan je kijken naar:
    Atlas, gruffalo, we gaan op beren jacht, sachen suchen, meine grote wimmelbilder ali miqutsh, susanne berber boeken, op de boerderij vlapjes boek etc.. Helaas vind ik zelf ned boekenmarkt voor kinderen erg beperkt ik koop veel in engels, russisch, duits. Veel via amazone etc.

Wat ik je zou adviseren is als je denkt dat spegoed niet aansluit bij haar haalt het weg en geef wat ze nodig heeft. kijk goed of ze sensorisch of visueel leuk vind en sluit daarin je keuze. De andere wat ze niet intereseerde gewoon elke 2 weken proberen introduceren.
    Wat je ook beter kan niet doen is interactieve speelgoed aanbieden bij soort kindje die wellicht meer uitdaging wil want dan het trigger om zelf te uitzoeken, doen en bekijken al weg en dan verwacht ze van andere spegoed hetzelfde patroon en als dat ze niet krijgt dan is interesse kwijt.

4. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Onze dochter begint nu pas met het speelgoed te spelen wat ze voor haar verjaardag had gekregen. Vooral de vormenstoof, stappeleingen, 123playmobil en de litlle people.

Duplo vond ze wel gelijk leuk.

Een zandbak is ook heel leuk

5. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Wat mij ook nog even net schiet al cadeau is
    Stoffen boek van Lilliputiens. Is boek maar ook uitdagende speelgoed wat kan aangepast worden in leeftijd. Hier dochter vind dat fantastisch om interactief "lezen". We hebben zelf Jef op boerderij maar er zijn ook aantal andere. Is vrij duur maar je kan het wassen in wasmashine dys MP kan :) als je zelf wat kan naaien kan je zelf ook zo"n boek maken. Is sensorisch visueel naar aanleiding van je verhaal denk ik dat het bij je dochter en ook leeftijd goed kan

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,949
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon maakte we op de leetijd het meest blij met keukengerei en poetsspul. Echt waar: een grote beslagkom, bal eronder leggen en het kind was er een kwartier lang zoet mee. Dezelfde plastic beslagkom en een paar pollepels: voila, weer een kwartier verder. En dan vooral NIET die dingen aan je kind geven hè! Laat ze 'per ongeluk' ergens rondslingeren zodat ze het 'toevallig' vinden en je hebt er een tijdlang geen kind meer aan. Idem voor zaken als stoffer en blik, lege (of nog beter: volle) wc- of keukenrol enzovoorts.
    Maar ja: dat zijn dan weer niet echt leuke dingen om te vragen voor een verjaardag.

Bij ons was het wel zo dat veel dingen die hij voor zijn 1e verjaardag kreeg, een paar maanden later pas interessant werden. Dingen met grote knoppen & beweging / geluid (oorzaak - gevolg) waren al wel gelijk populair. En badspeeltjes deden het hier ook goed op die leeftijd.

7. Zolief

Zolief Fanatiek lid

Jan 2, 2012
    1,413
    44
    48
    Onderin Nederland
    een loopfietsje?

Het hoort bij haar leeftijd hoor speelgoed nu niet zo interessant vinden.

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Mijn dochter van bijna 15 maanden gaat speelgoed (vormenstoof) nu een beetje leuk vinden, maar het liefst heeft ze een pollepel hahahahaha
    Ik zou vooral niet al teveel speelgoed neerzetten zodat ze wel kan kijken wat ze wilt.

9. Storm

Storm Niet meer actief

Wasknijpers en een bakje waar je ze in kan doen. Een pollepel en een vergiet.
    Idd gewoon boekjes, desnoods geld om te bewaren voor als ze later wel iets leuk gaat vinden.

10. cindya1

cindya1 Actief lid

Nov 19, 2013
    309
    26
    28
    NULL
    Rand v/d bible belt
    Ja hoor. Hier is het alles met knopjes wat nu interessant is.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik weet niet of je dit hebt? Dit is van fisher price en echt het speelgoed hier in huis.
    Toen hij een maand of 6,7 was wilde hij eens dat balletje nemen maar viel de grond op, 2 maanden heeft hij er schrik van gehad! Maar vanaf dat hij een maand of 9/10 was is dit echt zijn favo speelgoed!!! En toen hij kon tijgeren is hij met dit van het tapijt af gekropen en heeft nooit meer op het tapijt gespeeld :D
    Ziet er niet interessant uit en ik begrijp er helemaal niks van maar hier speelt hij mee van s'ochtends tot s'avonds.

Mooie kleuren, knettert lekker op de grond, draait lekker op de grond,...de hele dag! Als hij er echt mee bezig is kan een bom ontploffen, hij zal nog niet eens met zijn ogen knipperen

We hebben ook een toren met ringen maar dit speelgoed is toch echt veel beter vind hij zelf :)

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Deze hebben wij idd ook :) Het balletje vind ze leuk, de rest kijkt ze niet naar om, haha! Ik zag van het weekend wel dat ze bij mijn zus thuis de muziekinstrumenten van mijn nichtje heel leuk vond, dus dat is ook nog wel een idee.
    Keukengerei geef ik haar ook wel, maar ook daar is ze binnen 5 minuten klaar mee. Scheuren van papier vind ze geweldig maar ze steekt echt nog steeds alles in haar mond dus ik kan haar daar niet alleen mee laten. Zelfde verhaal met buiten spelen: zand gaat in haar mond, gras gaat in haar mond, blaadjes, miertjes...

13. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Mee eens! :)
    Een plastiek fles en dan haar het dopje er laten op- en afschroeven. Dat is hier een topper! Hij doet niets lievers.
    Tupperware bakjes uit de kast halen en mee spelen.

Het speelgoed dat het hier wel goed doet zijn: een electrisch (kinder)keyboard (hij kan heel goed piano spelen haha), een interactieve speeltafel van Fisher Price, een robot die lichtjes heeft en beweegt en praat (vindt hij fascinerend), de VTech Pak Me Dan Kat (lacht hij geweldig mee). Kortom, interactief speelgoed. De ringenpiramide heeft hij nooit interessant gevonden, zachte blokken ook niet. Kirtin; Of het moeten gebruiksvoorwerpen zijn die mama en papa ook gebruiken, of er moet geluid en lichtjes uit komen.

14. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    De Pak Me Dan Kat is wel iets leuks en heb je in het oranje en roze:

15. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Mijn dochter begint nu pas spontaan te spelen.

16. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Klein beetje herkenbaar. Onze dochter is 10 maand, en echt spelen doet ze nog niet, het is meer rommel maken, haha! Ze heeft een blokkenkarretje op wieltjes, die vind ze leuk, vooral om 'm uit de kast te trekken en alle blokken eruit te gooien, haha! De wieltjes vd kar vind ze ook leuk, alles wat kan draaien trouwens. Kan ze zo een kwartier mee zoet zijn, kar op schoot en maar met vingertje aan wiel draaien. Ook andere dingen met details vind ze interessant. Sinds kort "leest" ze ook kartonboeken. Leuk gezicht als ze zo geconcentreerd de bladen alsmaar omslaat. Maar ze is wel snel uitgekeken, maar dat zal wel door leeftijd komen, ze kunnen nog niet alles en concentratie moet ook nog verder ontwikkelen.
    Probeer trouwens eens een bal, ga samen op de grond zitten en rol een bal naar haar toe. Onze dochter vind dat een leuk spel.

17. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Dit was hier een succes

18. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0