Ik zit ontzettend te rommelen met mijn dochter en voel me er niet fijn bij. Haar hele slaapschema is sinds 2 weken op de schop. Normaal sliep ze vroeg in de ochtend, ging om 12.00 uur weer naar bed en gingen na het fruit rond 14.45 lekker op pad (wandelen, naar de winkels, familie of vrienden) Nu wil ze niet meer vroeg in de ochtend slapen, maar wordt pas moe rond 10.00/10.15. Ze slaapt dan tot een of 11.15 Daarna wordt ze pas weer moe rond een uur of half 2/2 uur en slaapt dan tot ong. half 4. Nu is het zo dat als ze om 11.15 uur wakker is ze een schone luier krijgt, aankleden, naar beneden, eten/ drinken en het is zo 12.00/12.15 uur. Dan kan ik 1.5 uur weg en moet alweer thuis zijn omdat ze rond een uur of 2 weer gaat slapen. Ik vind dit heel lastig omdat ik zo weinig af kan spreken, op visite kan gaan, etc. Ik voel me hier wel heel egoïstisch bij hoor Mijn meisje gaat voor alles! Soms, als ik een verjaardag of afspraak heb, probeer ik haar in de ochtend iets langer wakker te houden. Ipv 10.15 gaat ze dan om 11.30 naar bed en slaapt 2 uurtjes. Dan kan ik s middags afspreken, maar zit ik weer met een meisje dat om een uur of half 4 weer moe is (ogen wrijven, sacherijnig). Ga ik dan naar huis en leg haar in bed; slaapt ze niet.... Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik wil ook heel graag eens een afspraak kunnen maken, naar de winkels kunnen, etc. maar ook mijn meisje volgen.... Wie heeft er tips, ideeën of ervaringen? Alvast bedankt!!!! Groetjes shampoo
Hier ook gehad, ik ben heel eerlijk: ik heb wat dit betreft altijd naar gekeken naar mijn dochter. Dan maar een paar maanden flink aanpassen met tijden, maar rekken van slaapjes heb ik nooit gedaan (nou ja, 3x hooguit ivm verjaardag of huisartsbezoekje, dus als het écht niet anders ging). Het is niet fijn inderdaad, soms heb je maar zó kort tijd dat je net niks kan. Maar dat is maar tijdelijk, daarna is ze langer wakker en kun je weer langer op pad... Uiteindelijk moet je doen wat jij het fijnst vindt voor jezelf en voor je meisje.
ja het enige wat ik kon bedenken was s ochtends iets langer ophouden, maar ik las dat het ook niet echt een optie is. Misschien dit een tijdje proberen en dan gaat ze het misschien langzaam volhouden.
Dit schema heeft ons zoontje ook een hele tijd gehad en ik snap wel wat je bedoelt. Toch hebben wij ook altijd rekening gehouden met zijn slaaptijden. Hij ging meestal slapen van 9 tot 10.30 en van 13.30 tot 15.00. Weet maar wel dat het maar een korte periode is dat je aan deze slaaptijden zit. Sinds deze week is ons zoontje later wakker rond half 8 en slaapt dan 1 keertje na zijn broodje van 13 tot 14.30.
onze kleine meid gaat rond half 10 alweer naar bed tot 11 uur/half 12 ongeveer. s'middags gaat ze rond half 4 nog een uurtje..als ik een middagje weg wil dan ga ik na haar ochtend slaapje de deur uit (of na haar middageten) en dan slaapt ze in de wagen als we nog niet rond half 4 weer thuis zijn...ze slaapt in de wagen ook een uur...meerdendeel ben ik gewoon thuis en ligt ze lekker op haar bedje maar als we dan weggaan naar de markt ofzo dan vind ze het ook prima om in haar wagentje te slapen.
Tjah, dat heb je met een baby. Mijn zoontje sliep tot 9 maanden 3 x 2 uur. Dan heb je weinig af te spreken buiten het huis. Ik heb altijd rekening gehouden met zijn slaapjes. Ook toen hij 2 x sliep was het niet makkelijk om lang weg te blijven. Pas toen hij naar 1 slaapje ging kon ik meer mijn gang gaan. Zo is het nou eenmaal. Er komt straks tijd dat je weer volop je plan kan trekken.
Hm, mijn dochter slaapt van ca. 10.45 tot ca. 12.15 uur. Daarvóór zijn we bezig met voeden/ontbijten/fruithapje/spelen/aankleden, en erná is het tijd voor een boterhammetje en later nog een voeding. Eerdat we eens weg kunnen is het twee uur, half drie. En dan wordt ze een uurtje later alweer moe - al wil ze heel vaak niet slapen. Ik laat het wel eens een beetje verschuiven allemaal, maar ik zorg wel dat ik altijd bij het ochtendslaapje thuis ben en dat ik rond een uur of vier ook thuis ben of bij mijn ouders (daar heeft ze ook een bedje). Ze wil lang niet altijd slapen 's middags, maar ik wil haar wel die mogelijkheid bieden want ik zie dat ze wel moe is. Dus.. dan maar even een tijdje minder, of korter afspreken. En soms komen mensen gewoon naar ons toe. Kan dat bij jullie niet ook?
ik ga vaak juist weg om de slaapjes in bed te vermijden. Die zijn vaak drama en heel kort. Kleine slaapt nog veel in de wagen. Ben ook niet blij als hij daar dadelijk niet meer in past. Maar hopelijk slaapt hij ook in de buggy.
Het slaapschema van die kleintjes gaat nog wel vaker veranderen. Ben je straks eindelijk aan dit nieuwe schema gewend, gaan ze het weer anders doen, hihi. Dus toch maar wat meer afspreken bij jezelf thuis. Dan kan ze tussendoor naar bed. Is ze verder een makkelijke slaper? Ikzelf neem wel eens een campingbedje mee als ik ergens op bezoek ga. Klein en compact, achterin de auto, slaapzakje en knuffeltje mee en ze kan overal even op bed liggen als ze moe is.
Pfff, bij Noor is er geen pijl op te trekken. Ik en al blij als ze een slaapje van een half uur wil doen. Zij slaapt wel in de auto of soms tijdens het wandelen. Ik laat er niets om. Maar goed, ik weet dan ook niet beter.
Ik vind het ook lastig. Julia slaapt ook 2/3 keer op een dag, maar soms moet ze gewoon even wakker blijven. Gisteren was ik 's ochtends bij m'n moeder en heeft ze niet geslapen. Dan doet ze 's middags 2 slaapjes (1-2 en 3-4). Ze past zich soms aan, maar vaker pas ik me aan. Een verjaardag bijvoorbeeld duurt langer dan precies dat ene uurtje, dus dan kan ik ook iets eerder/later komen. Ik neem ook vaak haar slaaptentje (van Deryan) mee met een slaapzak, en dan slaapt ze eigenlijk overal als ik een keer ergens anders ben!
Ik pas me meestal aan mn dochter aan. Die slaapt in principe nog maar 1x per dag, maar heel soms als ze druk is geweest, bv toen ze net ging lopen, is het opeens weer 2x per dag. Ze gaat ook gewoon naar bed als ze moe begint te worden en ik ga niet langer rekken omdat ik dat handiger vind. Dan krijg je weer dat ze niet kunnen slapen omdat ze te moe zijn. Zou idd gewoon lekker bij jou thuis afspreken of wat al gezegd is het campingbedje mee. Zo kan ze gewoon slapen als het haar uitkomt.Je kan ook nog een paar weken wachten met afspreken tot ze weer een ritme heeft. Hier spreken we ook nooit echt tijden meer af. Meestal wordt er gewoon gezegd we komen als ze wakker is, en dan sms ik als dat zo is. ff aanpassen, maar wel zo prettig voor je kindje.
Jeetje ik verbaas me er een beetje over en ga me bijna een slechte moeder voelen maar ik hou totaal geen rekening met het 'slaapschema"van mijn zoontje en al helemaal niet van mijn dochtertje die is 2 maanden. Ik heb ze altijd overal mee naar toe genomen en slapen doen ze in de wagen. Nu hebben wij wel een makkelijk kind volgens mij. Op het kdv slaapt hij altijd maar een half uurtje op heel de dag en thuis kan hij soms 5 uur lang slapen (haalt hij het in wat hij op het kdv heeft gemist denk ik) maar hij heeft ook dagen dat hij een halfuurtje slaapt thuis. Ik ga hem niet wakker maken of houden maar ik pas me eigenlijk ook niet zo aan aan zijn schema. Neem hem gewoon mee als ik wegga en ga ook gerust een hele dag met hem op pad.....(uiteraard niet elke dag maar toch wel vrij regelmatig) kan je dus ook niet echt tips geven maar zo doe ik het en het werkt prima bij ons....je kan proberen om haar een keer mee te nemen terwijl ze moet slapen misschien is het helemaal geen probleem en als het wel een probleem is dan zal je je inderdaad moeten aanpassen. Groetjes Lysanne
uhmmz ja ik heb niet echt een schema hij mag slapen als die moe is en dat werkt prima en buiten dat slaapt die er snachts ook prima op
hier ook hoor, ben je heus geen slechte moeder mijn zoontje slaapt als we thuis zijn een uurtje in de ochtend en 1,5 uur 's middags. maar vaak zijn we ook niet thuis en dan slaapt ie in de auto wel als ie moe is en anders maar in de buggy. meestal als we weg zijn vind ie de aandacht van mensen en nieuwe omgeving e.d. zo leuk dat ie niet eens wil slapen. dus ik pas me niet aan aan hem, hij past zich gelukkig prima aan aan wat we gaan doen. hij slaapt wel genoeg uren per dag en maalt er niet om als er een paar dagen in de week wat anders zijn dan andere dagen. zo heb ik het eigenlijk vanaf de geboorte gedaan en mn zoontje is een lekker makkelijk ventje. (nou ben ik zelf gelukkig ook vrij relaxed, denk dat dat ook scheelt) maar als ik een kindje had gehad die er erg slecht tegen kon, dan had ik daar natuurlijk wel rekening mee gehouden. mijn tip; doen wat voor jezelf goed voelt! als jij de deur uit wilt en je kindje slaapt prima in de wandelwagen of auto en je hebt daar verder geen problemen mee, gewoon lekker gaan! en als je het niet ziet zitten, inderdaad om de slaapjes heen plannen! succes er mee!!!
hier nog zo'n moeder Sam heeft ook elke keer een ander slaapritme en ik plan gewoon de dingen die ik wil doen. Als ie echt zo moe is slaapt ie maar bij de visite. moet ie ook leren vind ik.... En we hebben er nooit problemen door bij hem... hij slaapt snachts altijd als een blok... Juist als we een dag op pad zijn geweest Hij heeft wel moeite met ergens anders slapen. maar juist daarom neem ik hem altijd mee. Anders kan je straks niks `meer!!! ik krijg in september ook een 2e, en als je rekening moet gaan houden met beide kids zit je aan huis gekluisterd de komende 4 jaar. dat lijkt me ook niet echt gezond. Ik zou gewoon een beetje uitproberen wat het beste werkt voor je kindje. Neem eens een camping bedje mee als je ergens heen gaat!! als ie dan moe wordt kan je hem er zo even in leggen. En kan jij lekker blijven! Die dingen staan al heel goedkoop op marktplaats, achter in je auto leggen en je hebt hem altijd bij de hand En je bent nooit een slechte moeder hoor!! tuurlijk doe je alles voor ze, ik ook.. Hij is echt mijn allesie! , maar je moet jezelf niet weg gaan cijferen. Als een kind een keer wat minder slaapt is dat echt geen ramp hoor! liefs Muis
Hier nog zo'n " slechte" mama.... ( grapje hoor!! ) Laat de kleine boef wel 's ochtends slapen, maar ik heb zelf ook altijd wel even de tijd nodig om op te kunnen starten. Hij slaapt dan zo'n 2 uur, dan aankleden eten en lekker de deur uit. 's middags is hij dan natuurlijk wel moe aan het worden en dan leg ik hem meestal nog even weg en dan slaapt hij zo weer ander half uur. Maar ga wel gewoon op pad. Maar je moet gewoon doen wat goed voelt voor jou en je kleintje. Het ene kindje trekt het allemaal wel, de andere niet. Lekker doen wat je hartje je ingeeft.
Ik houd zoveel mogelijk rekening met de slaapjes. Maar ben nu flexibeler als bij de 1ste. Merk dat ik het nu ook een beetje kan rekken en ze heeft niet veel slaap nodig. Ik kijk wel naar haar behoeftes. Mijn oudste had sowieso meer slaap nodig, dus dat was lastiger plannen.
ik heb rekening te houden met 2 kindjes, mijn dochter heeft ook hele verschillende slaaptijden. dus die kan nog weleens wisselen,nu heeft ze een periode dat ze 2 per dag een 3 kwartier slaapt, daarnaast heeft mijn zoontje echt vaste slaaptijden,als hij die niet heeft is er geen land met hem te bezeilen! ik moet dus tussen de slaapjes van 2 kids en voedingen enz even lekker weg, nu vind ik dit geen probleem. ik zorg dat ik boodschappen voor de hele week in huis heb dus niet elke dag naar de winkel hoef. en ik ga meestal na het middageten lekker naar buiten met de kids,gewoon lekker spelen enz. tja op viste gaan zit er bijna nooit in,dan komen ze maar hier heen,of we doen het als mijn man thuis of savonds of iemand alleen. dus tja ik pas me wel aan. omdat mijn zoontje er ook gewoon ontzettende behoefte aan heeft mijn dochter heeft nooit vaste slaaptijden gehad ook niet toen ze baby was dus dat was wat makkelijker
Aanpassen aan haar slaaptijden. Slaap is heel belangrijk voor zo'n kleintje, daar moet je niet mee rommelen. En je zult zien als je dat doet dat het snel genoeg weer wijzigt en mischien wat beter uitkomt voor jezelf.