'Ouders volgend jaar fors meer kwijt aan kinderopvang'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Loeki2, 26 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Uitgegeven: 26 november 2008 19:50
    Laatst gewijzigd: 26 november 2008 20:07

AMSTERDAM - Ouders zijn volgend jaar fors meer geld kwijt aan kinderopvang. Dat stellen vakcentrale FNV en brancheorganisatie MOgroep Kinderopvang op basis van een gezamenlijk onderzoek.
    ANP

De recente plannen van staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma (PvdA) om de kinderopvangtoeslag aan te passen heeft tot gevolg dat ouders in sommige gevallen jaarlijks meer dan 1300 euro extra moeten gaan betalen.

Volgens de FNV en de branchevereniging heeft het beleid ook tot gevolg dat de wachtlijsten voor kinderopvang niet afnemen. Het kabinet acht de maatregelen noodzakelijk omdat de kinderopvang veel te duur dreigt te worden.

Verhoging

Een van de maatregelen die Dijksma wil doorvoeren is het vastleggen van het maximumbedrag van de uurprijs die voor de toeslag in aanmerking komt. De plannen komen op reeds voorgenomen verhoging van de ouderbijdrage.

In september maakte het kabinet bekend voortaan jaarlijks driehonderd miljoen euro extra uit te trekken voor kinderopvang. Maar toch dreigt in 2011 nog gat van een miljard euro om de opvang te kunnen bekostigen.

Deze zomer kondigde Dijksma aan dat ouders vanaf volgend jaar mee moeten betalen aan de kinderopvang. Dat is noodzakelijk omdat steeds meer ouders een beroep op kinderopvang doen.

Flink

Voorzitter van de FNV Agnes Jongerius begrijpt dat de kinderopvang duurder wordt maar snapt niet dat de ouders nu extra op kosten worden gejaagd.

"Jonge ouders zijn flink meer gaan werken. Dat levert al extra belastinggeld op. Als je de kinderopvang nu weer duurder maakt, jaag je de jonge moeders weer terug naar het aanrecht", zegt de voorzitter in een reactie op de uitkomsten van het onderzoek.

Toeroepen

GroenLinks is bang dat ouders met een laag inkomen de extra bezuiniging het hardst in hun portemonnee gaan voelen. Kamerlid Ineke van Gent vindt dat haar collega's van de PvdA de staatssecretaris een halt moet toeroepen.

"Toen ik voor de zomer er op wees dat het faliekant mis dreigde te gaan, werd mij bangmakerij verweten", memoreert Van Gent. "Nu de conclusie dat het weer duurder wordt echt onontkoombaar is, wil ik een tegemoetkoming voor ouders met een laag inkomen."

2. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ja, ik had dit bericht ook al gelezen. Wij gaan volgend jaar fors meer betalen, ook omdat ons kinderdagverblijf een uurtarief van 6,20 gaat hanteren en Dijksma de bovengrens op 6,10 heeft vastgelegd. Voor 2 kinderen 3 dagen per week komt dat op zo'n 30 euro per maand extra en dan heb ik nog geen rekening gehouden met de daling in de tegemoetkoming. Zo langzamerhand begin ik toch wel te rekenen of werken echt nog wel zo rendabel is voor ons...

Een website waarmee je prijzen van kdv's onderling gaat vergelijken is allemaal leuk, maar uiteindelijk heb ik daar niets aan. Ik ga mijn kinderen niet zomaar uit hun vertrouwde kinderdagverblijf halen, afgezien van het feit dat daar ook wachtlijsten zullen zijn.

Ik denk dat het kabinet eens een knoop door moet hakken: of ze stimuleren dat vrouwen gaan werken door goedkope en kwalitatief hoogwaardige kinderdagverblijven en daar mag dan best geld vanuit overheidswege ingepompt worden OF ze kiezen ervoor een beleid te gaan voeren dat 1 van de 2 ouders bij de kinderen thuis blijft. Maar het halfslachtige beleid dat ze nu voeren, raakt kant noch wal.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik denk dat dit komt door een voornamelijk christelijk kabinet. Die zijn nu eenmaal voor de vrouw thuis, ;)

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Pfff! Ze weten niet wat ze willen. :rolleyes:

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik heb nog geen kinderen,, maar ik snap dit ook niet hoor. Aan de ene kant willen ze vrouwen graag aan het werk hebben, aan de andere kant wordt dat ze op deze manier zowat onmogelijk gemaakt. De opvang wordt straks zo duur dat maar weinig mensen het straks nog op kunnen brengen, waardoor vrouwen zich dan maar genoodzaakt zien om thuis te blijven bij de kids. Daar komt ook nog eens bij dat je tegenwoordig wel zowat allebei moet werken, omdat het leven steeds duurder wordt.

Wat wil de regering nu dan toch?

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik denk dat je als particuliere oppas straks leuk kunt gaan verdienen.

Of we moeten met zijn allen de kinderen van elkaar gaan opvangen.

Zonder kosten, op de dagen dat je eigenlijk vrij bent, kinderen opvangen.

Lekker druk, :(

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja eerst iedereen lekker maken met goedkope opvang en dan als het allemaal te duur wordt en mensen er echt gebruik van maken, dan iedereen meer laten betalen. Wij zijn straks voor 1 kind en 2 dagen extra opvang 40 europ pm meer kwijt. Zitten met 6 euro per uur nèt onder die 6,10 euro, maar de prijs is wel van 5,40 naar 6 euro gegaan, een stijging van ruim 10%, dat kunnen echt neit alleen de salarissen van de leidsters zijn, die krijgen echt niet ineens 10% meer loon.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Zakkenvullers

Deel Deze Pagina