Onze dochter word 4 in september en van mij hoeft ze niet meteen naar school.. Ik zat zelf te denken om haar pas in januari naar school te laten gaan.. hoe ging dit bij jullie?
Onze meiden zijn gelijk naar school gegaan nadat ze 4 jaar werden. Ze kwamen van de PSZ en hadden de behoefte om met andere kinderen te spelen en andere uitdagingen. Wanneer ze beginnen op de kleuterschool zijn ze klein en hulpbehoevend maar ze groeien langzaam naar zelfstandigheid toe. Hier is het nooit een discussie geweest om ze later naar de basisschool te sturen. Ik hield ze wel eens een dag thuis indien nodig als ze te moe waren of ziekjes.
Onze oudste wordt in september vier en gaat dan gelijk naar school. Hij gaat nu naar de psz en vindt dat erg leuk. Ik zie hem ook echt 'groeien'. De interactie met verschillende leeftijdsgenootjes doet hem goed. Onze jongste is eind november jarig. Tegen de tijd dat hij vier wordt, kijken we even wat we doen. Hij gaat dan wat mij betreft sowieso pas na Sinterklaas naar school. Maar misschien wachten we wel tot na de kerstvakantie. Ligt er ook een beetje aan hoe erg hij er aan toe is en wat voor kindjes er dan bij de gastouder zitten.
De oudste ging met 3 jaar al naar de basisschool. Die werd pas na 7 weken 4. De jongste is ook gelijk met 4 jaar gegaan. Die was er echt aan toe en moeders ook. Maar waarom zou je het niet doen? Je kan ook beginnen met halve dagen, als je het nog te veel vind.
Mijn zoon ging meteen met 4 naar school. Hij wilde dit graag. PSZ stopt met 4 en hij wilde nu echt naar school. Waarom denk je erover om je kind later naar school te doen?
Hier ook meteen met 4 jaar. Hij was er dik een half jaar zeker aan toe om vernieuwing te krijgen dan alleen de PSZ. Je kunt je kindje toch in begin ook halve dagen doen en langzaam laten wennen?
Hier is ze meteen naar school gegaan. Ze was er erg aan toe en het KDV houdt op bij 4 jaar, dus twee redenen om haar te laten gaan. Heb haar nog nooit een dag thuis hoeven houden, ging meteen prima. Ik vraag me ook af waarom je er over denkt om haar later te laten gaan? Wat je, denk ik, ook in overweging moet nemen is dat het dan misschien qua leeftijd geen vroege leerling is, maar dat qua onderwijservaring wel wordt. En dat dat misschien met de overgang naar groep 3 wel een puntje kan zijn. Ik zou dat dus vooraf wel overleggen met de school.
Bij ons is oudste dit schooljaar gelijk na de zomervakantie begonnen. Ze was toen nog een maandje 3 (ze is van eind september). Wel heb ik op mijn werk geregeld dat ze indien nodig alleen 's ochtends naar school hoefde. Het ging direct vanaf het begin goed, dus dat hoefde niet. Dochter is niet zo'n held in nieuwe groepen, dus voor haar was het ideaal om te beginnen terwijl iedereen 'nieuw' was. Mag ik vragen waarom je tot na de kerstvakantie wilt wachten?
Goed punt NiekeKris! Als je je kind pas na de kerstvakantie laat beginnen, dan is hij/zij de komende jaren altijd de oudste van de klas. Ik zou er goed over nadenken TS.
Mijn zoon gaat later. Dat komt omdat hij er nu nog niet klaar voor is. Daarbij gaat hij dan ook naar speciaal onderwijs. Ik ben ook wel benieuwd waarom je wil wachten?
Onze oudste is ook meteen na de grote vakantie gegaan (ze werd de laatste dag van de vakantie 4) Wel merkte ik dat t veel was dus is ze tot aan de kerstvakantie 4 dagen gegaan (de vrijdag was maar tot 11.30 dus thuis gehouden) De jongste wordt in okt 4, in de herfstvakantie. Dus die gaat ook gelijk daarna, als ik merk dat de hele week teveel is dan gaat ze ook op vrijdag niet. Bij ons is het continurooster dus kies ik liever voor een hele dag minder dan halve dagen.
Onze kinderen zijn in juli 4 geworden en zijn meteen na de zomervakantie gestart, zonder wenperiode. Ik vraag me ook af waarom je zolang wilt wachten? Alle kleuters die ik ken kunnen niet wachten totdat ze 4 zijn en naar school mogen, psz en kdv zijn ze dan echt wel ontgroeid.
Hier wordt de jongste begin juni 4, en gaat dan ook 4 weken naar school. Wel wat kort voor de zomervakantie, maar hij is er echt aan toe.
Met vier gelijk naar school. Wel met beide makkelijk met het eerste jaar wat sneller thuis te houden. Dochter is trouwens helemaal gek van school. Vandaag is ze een dagje thuis ze is niet helemaal fit maar toch spijt ze verveeld zich. Het is hier een welkome tijd besteding dat naar school gaan.
In België gaan kindjes al met 2,5 jaar naar de kleuterschool, dus ik vind 4 jaar sowieso al rijkelijk laat Waarom zou je wachten? Op die leeftijd hebben ze die uitdaging toch echt wel nodig, denk ik.
Hier gelijk naar school en ik was blij dat ze gingen zeg. Zij zelf ook overigens Zoals meerdere al vroegen ... Waarom wil je het nog niet? In principe is het gewoon spelen wat ze doen de hele dag... Juist superleuk voor ze toch?
Hier ook meteen gegaan. Ze was er ook echt aan toe. Ze hoeft hier in groep 1 ook maar 3,5 dag naar school, dus genoeg tijd om bij te komen.
Wel meteen met 4 jaar naar school, maar na een week bleek dat het hele programma nog geen optie was. Ze is gelijk na de herfstvakantie gestart (was in dat weekend 4 geworden) tot de kerstvakantie alleen de ochtenden en ma mi. Na de kerstvakantie nog een paar weken alleen de di mi erbij en later ook de do mi. Maar ik vraag mij wel af waarom je zolang wil wachten??