Ha dames, Ik lees veel topics over te veel aankomen in de zwangerschap. Ik heb een vraag over het omgekeerde. Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik 14 kg aangekomen. Dit was maar goed ook want na de eerste week (na de bevalling) was ik er alweer 12 kwijt. Ik werd toen door oa de kraamhulp gewaarschuwd dat ik moest gaan oppassen omdat ik anders moest stoppen met de borstvoeding ivm ondergewicht (ik schommel qua bmi zo aan de ondergrens van een gezond gewicht normaal). Ik schrok hier nogal van, vooral omdat mijn moeder 3x heeft moeten stoppen met de bv ivm ondergewicht. Ik voelde me ook absoluut niet goed. Slap etc. Ik ben toen als een malle gaan eten en het kon toen met moeite op gewicht blijven (en de bv blijven geven, al was dat wel een aanslag op mijn lichaam) Nu ben ik bijna 20 weken zwanger van de tweede. Ik heb nu al 3x een buikgriep gehad, waardoor ik (veel) gewicht ben verloren. Ik zit nu 1 kg boven mijn startgewicht. Ik maak me nu erg druk dat het straks na de bevalling weer "mis" gaat en ik teveel afval. Stel dat ik er weer 12 in een week afval, dan hou ik vrij weinig over. Ik wil erg graag dit keer iets soepeler bv geven en me de eerste periode ook iets beter voelen. Heeft er iemand tips? Of ervaringen? Alvast bedankt!
Geen ervaring maar ik zou serieus de hulp van een diëtiste inschakelen voor een voede uitgebalanceerde voeding met voldoende voedingsstoffen en calorieën!
Zou ook kijkem of je een dietist/voedingsdeskundige kan vinden. Het is van belang om goede voeding binnen te krijgen. Je hoeft je niet perse vol te eten met 'snacks' Maar gewoon brood met echte boter en stevig beleg enzo. Maar'denk dat je daar al heel bewust van bent.... De wat vollere produkten gebruiken, volle kwark, boerenkarnemelk, volle melk, geen light frisdranken enzovoort
Ik ben bij de eerste ook maar 6 kilo aangekomen, Nu in totaal 9.... Denk dat het bij jou ook te maken hebt met je buikgriep? Daar wordt je ook niet zwaarder van... Ik ben wat meer tussendoortjes gaan eten (gezonde dan ) En Een uitgebreidener ontbijt... Dus ipv 1 boterham, of 2 crackers, een cracker erbij, of een plak ontbijtkoek met boter (liefst roomboter) erbij. Een plakje extra beleg op je brood.... Dan tussendoor ipv alleen fruit, een stuk fruit met volle yoghurt of een stuk fruit met een eierkoek erbij.... Na je lunch weer een uitgebreid gezond tussendoortje. Volle producten gebruiken, en ook volkoren producten, Dus zilvervliesrijst, volkoren pasta's e.d. Op die manier ben ik nu wat meer aangekomen.... (Lees: 3 hele kilo's , maar ja beter dan niets.....) (Ook omdat ik bij de eerste op het einde een ingevallen bekkie had, en er niet echt gezond uitzag...) na de bevalling waren die 6 kilo er ook meteen weer af.... Je kan inderdaad ook een afspraak maken met een diëtist....
Ha dames, Bedankt voor jullie reacties! De verloskundige is helaas niet erg behulpzaam. Ik probeer inderdaad wel extra tussendoortjes te eten, maar ik bedenk me nu dat deze wel vaak mager zijn (magere kaas, magere yogurt etc.). Ik had zelf nog niet aan een dietiste gedacht, maar die ga ik eens bezoeken denk ik. Bedankt voor de tips!
In de eerste twee zwangerschappen 7 kilo aangekomen De laatste zwangerschap 3 kilo aangekomen, onze dochter woog 3275 ik had veel vruchtwater en grote placenta en ik hield nog vocht vast, dus na de bevalling 10 kilo kwijt ! De gyn zei er hier niets van, zolang de kleine goed groeide en ik gewoon de voedingsstoffen binnen kreeg was er niets aan de hand
Ik begrijp dat jij al langer worstelt met een laag gewicht? Dan is het niet specifiek voor de zwangerschap en lijkt me een dietiste een goed advies. Met een paar kleine tips ben je waarschijnlijk al flink geholpen, en hoef je je ook minder zorgen te maken over de borstvoeding na afloop. Overigens kan het nog alle kanten op gaan. Ik ben tot de 20 weken ook geen kilo aangekomen, zat zelfs nog 0,5 kilo onder mijn startgewicht ivm de zieke eerste maanden. Maar mijn bmi was vanaf de start normaal, dus dat leverde geen probleem op. Inmiddels ben ik de afgelopen 2 maanden toch wat aangekomen, omdat ik weer meer trek krijg, dus ik zit nu op +3 kg. Volgens de verloskundige is dat prima.