Ik wil graag een gipsbuik maken, maar waar kan ik dat het beste vandaan halen Verkopen ze dat ook gewoon in de winkel, of alleen online? Heb wel bij een paar site's online gekeken.. Wie heeft ook een gipsbuik gemaakt, en waar heb je het vandaan? Alvast bedankt!
Hoi, Ik heb gewoon bij een hobbywinkel een aantal gipsrollen gehaald. Je hebt ook speciale 'gipsbuik pakketten' maar die zijn duurder. Ik heb geen idee meer hoeveel gipsrollen je nodig hebt, maar in de winkel weten ze dat wellicht wel. Ik ben nog stees blij met m'n gipsbuik! Kan ik mijn buik van toen nog af en toe even voelen Succes!
Ik vond op internet trouwens nog de handleiding die ik toen gebruikt heb, ik zal hem even met je delen: Benodigdheden: - Ongeveer 12 meter gipsverband, verknipt in stukjes van tussen de 15 en 30 cm (groter kan ook wel, maar dan is het lastiger te verwerken) - Een comfortabele stoel (een plastic tuinstoel is ideaal) of een andere geschikte plek waar je het wel een uurtje kunt volhouden - Zeil om de grond te beschermen (voor de zwangeren: het bedzeil!) - Een emmer met ongeveer 20 cm (koud) water (de Tummytub!) - Een schaar (om die stukjes te knippen) - Vaseline of iets anders waardoor je je huid beschermt tegen het gips en je het gips achteraf gemakkelijk kunt verwijderen (vraag alleen niet hoe je achteraf die vaseline nou echt goed kunt verwijderen!) - Fotocamera en- of videocamera om het allemaal vast te leggen voor het nageslacht - Geduld! 1. Gips kopen Bij een hobbywinkel kan je gipsverband kopen. Dat zit dan op rolletjes van 10 cm breed en 2,7 meter lang. Er zaten bij ons twee rolletjes in een verpakking en wij hebben drie pakjes gekocht (à 4,30 per pakje). 2. Voorbereiding Test allereerst of je niet allergisch reageert op het gips of de vaseline. Ik heb dit getest op een stukje van mijn onderarm. Ik heb dit gedaan omdat ik wilde weten of het niet erg warm zou worden onder het gips en of het verwijderen geen pijn zou doen. Je krijgt dan meteen een idee van de benodigde droogtijd van het gips. Omdat het gipsverband nat gemaakt moet worden, is het handig om de plek waar je wilt gaan gipsen ruim af te dekken met zeil of plastic. Als je voor een comfortabele houding een kussen wilt gaan gebruiken, doe dan een plastic zak om het kussen en stop het kussen vervolgens in een oude kussensloop. Zorg dat je alle benodigdheden binnen handbereik hebt. De telefoon uitzetten of juist bij de hand houden. Als je de tijd van het drogen van het gips wat wilt doden, dan kan je gaan bellen. Als je absoluut niet wilt worden gestoord dan zou ik de telefoon (en de deurbel) uitschakelen! Om te voorkomen dat het gips blijft plakken aan je huid (en eventuele kleine haartjes), smeer je je buik flink dik in met vaseline (te koop bij iedere apotheek en de meeste drogisterijen). Zoek een comfortabele houding die je minimaal zo'n drie kwartier denkt vol te kunnen houden (en reken er op dat dit na zo'n half uur toch tegen gaat vallen...). Leg Ukkie uit dat ie zich het komende uur even heel rustig moet houden... Haal vervolgens diep adem, vraag je nog eenmaal af waar je aan begonnen bent en begin dan met gipsen! 3. Het gipsen Wij zijn begonnen met het gipsen van beneden naar boven, maar volgens mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar je begint. Wel is het handig om vanuit het midden naar de buitenkanten te werken om zoveel mogelijk symetrie te krijgen. Neem telkens een stukje gipsverband in de ene hand en doop dit in de emmer met water. Wij hebben bewust koud water genomen, omdat we gehoord hadden dat het onder het gips wel eens flink zou kunnen gaan broeien. Met de nachtmerrie van een brandblaar op de zwangere buik in mijn achterhoofd, vond ik het koude water geen enkel probleem! Je hoeft het gipsverband maar heel kort in het water te dopen en kunt het meteen weer omhooghalen. Met de andere hand kan je het overtollige water van het verband vegen. Leg het natte gipsverband op de plek die je wilt gaan bedekken. Herhaal dit totdat het oppervlak dat je wilt gipsen bedekt is door gemiddeld minimaal drie laagjes. Wij hebben eerst alles bedekt met één laagje en hebben toen achtereenvolgens de tweede en derde laag aangebracht. Hierdoor kregen de verschillende lagen telkens de tijd om behoorlijk aan te drogen en is het hoogteverschil tussen de verschillende laagjes tot een minimum beperkt gebleven. Aan de zijkant van de buik kan je wat langere stukjes gebruiken. Rondom erg gewelfde delen (borsten, navel) werkt het gemakkelijker met wat kleinere stukjes gipsverband. Verwijder eventuele oneffenheden en losse draden. Smeer echter niet te lang over het gips, want dan komt de structuur van het verband te veel naar boven. Vergeet niet om tussentijds foto's te maken of een stukje vast te leggen op film! Kwetsbare delen zijn de randen en de overgang tussen buik en borst. Hier is het dus erg belangrijk dat je minstens drie laagjes gipsverband aanbrengt en tussentijds de laagjes goed laat drogen. Het drogen vonden wij trouwens verrassend snel gaan. Je merkt dit doordat als het gips droog wordt, het los begint te laten van je huid. Als je tevreden bent over het resultaat, dan zit er niets anders op dan een minuut of twintig te wachten. Neem hierbij het zekere voor het onzekere, want het zou zonde zijn dat je na zoveel inspanning je gipsafdruk verpest! 4. Het drogen Maak de gipsafdruk los van je buik. Dit ging vrij gemakkelijk bij ons, door een paar keer flink in en uit te ademenen en je buik iets in te trekken en uit te zetten liet de afdruk eigenlijk al vanzelf los. Wij hebben de afdruk te drogen gelegd op een omgekeerde prullenbak met een opgevouwen/gepropte handdoek onder de buik. Laat het geheel minimaal een dag of twee drogen voordat je het verder af gaat werken. 5. De afwerking Na een dag of twee kan je beginnen met de afwerking. Wij hebben zelf nog geen idee hoe we het willen afwerken, maar er zijn verschillende opties te vinden op het internet: - schilderen in één kleur / aflakken - beschilderen met een bepaalde voorstelling (baby?!) - mozaïken - beschilderen met glitterverf - beplakken met stof
ik heb t bij de kwast (.nl) besteld had 8 rollen en dat was meer dan genoeg . Ik had ook een oud topje zonder mouwen aangetrokken mn armen ingesmeerd met vaseline en toen is mijn vriend begonnen . Ik had mijn arm om mn buik gevouwen dus die is ook mee gegipst toen het droog was heeft mijn vriend het topje vanaf mn rug open geknipt en konden we de gipsbuik zo eraf halen zonder pijn .
ik krijg t kado van me schoonmoeder en oma en tante ik laat t doen bij een vrouw en dan word hij ook helemaal geschilderd met wat ik erop wil volgende week laat ik t doen dus de rest is nog een verrassing voor mij haha
ik ken toevallig iemand die ze maakt en beschilderd.. gipsbuiken wolvega Hyve - hyves.nl ik ga t ook zeker laten doen!
Oh dank jullie voor de tips! En ik zal ook ff kijken op die hyves, die zit wel lekker dichtbij trouwens hihi
Ik heb zelf 9 jaar geleden mijn buik ingegipst. Toen zag je het nog niet zo vaak en die pakketten bestonden nog niet. Ik heb toen bij de appotheek verbandrollen besteld. Ik heb een oude lijst gekocht en daar mijn buik in gehangen en met stof van de wieg bekleed.