(Novum/AP) - Bij het WK Sauna in Finland is zaterdag een van de finalisten omgekomen. Zijn tegenstrever werd ook onwel en is naar een ziekenhuis gebracht. De finalisten liepen ernstige brandwonden op. Bij de wedstrijd is het de bedoeling om zo lang mogelijk in de 110 graden hete sauna te blijven zitten. Hoe lang de mannen in de sauna zaten is niet bekendgemaakt. Volgens de organisatie zijn alle regels opgevolgd. Een daarvan is dat de deelnemers van tevoren een doktersverklaring moeten laten zien. De politie onderzoekt de dood van de man van middelbare leeftijd. De wedstrijd werd na het incident gestaakt. Er deden ongeveer 130 mensen uit vijftien landen mee aan het kampioenschap dat sinds 1999 wordt gehouden. Nou ben je dan gek of niet? Het is toch niet te hopen dat zulke mensen een gezin achterlaten?
Ik had het ook gelezen op nu.nl, en daar stonden ook nog foto's bij. Het leek wel of die man al aan het ontvellen was.
KOmop zeg! Daar doe je toch ook niet aan mee!!!! Hier staat wel een filmpje op, met daarom de 2 mannen. NOS Headlines - Dode bij WK sauna - Nieuws
Heb het ook gehoord ja, wie doet nou zoiets.. 110 graden. Jeetje.. joh! Dan wordt je gewoon gekookt!!!
Getver, ik had ook een foto gezien, velletje lag er op sommige plaatsen gewoon af.. iewl, al heb ik het idee dat hij toch dan wel al een tijdje pijn heeft moeten hebben voordat hij onwel werd.. vind het ook een gekke/belachelijke 'sport', gelijk afschaffen!
welke gek doet zoiets ook. als je al gaat nadenken dat je eigen temp tussen de 36 en 37 graden ligt dan kan je lichaam never nooit 110 graden aan? Of klinkt dit nu belachelijk?
Dat valt op zich mee - in die zin: Een 95/100 graden sauna, is ook véél warmer dan je lichaamstemp en daar kan je -als je redelijk sauna gewend bent- prima in. Dit omdat het droge warmte is. Maar ik vind het ook gewoon geen 'sport' omdat je op je grenzen moet letten. En voor winst/eer gaan mensen ver. Blijkbaar té ver. Juist bij sauna moet je goed letten op wat je lichaam aangeeft. Overigens vind ik dit net zulke dingen als 'wie kan het langste onder water blijven?' of Wie kan het verste onder water zwemmen?' 'Wie kan het langste in een koelcel zitten?' . Wie kan het meeste van dit of dat eten?' allemaal dingen die gewoon uiteindelijk niet gezond zijn voor je lichaam... Omdat mensen voor records gewoon té ver kunnen gaan.
Ik zag een interview met de man die het wel overleeft heeft vlak voor de finale en die zei iets van:ik heb al een blaar op mijn vinger en mijn oogleden branden,maar ik ga zo terug en gewoon even doorbijten.Iets in die trant.....nou sorry hoor,maar dan ben je echt niet goed wijs.
ja sorrie hoor... wie zulke "wedstrijden" verzind is niet helemaal in orde. maar wie eraan meedoet spoort volgens mij helemaal niet. 110 graden hoe stom kun je zijn zeg. gevalletje eigen schuld dus.