Hallo dames Mijn lieve zus en beste vriendin heeft deze week een miskraam gehad. Ze heeft het me vandaag verteld. Hebben jullie misschien tips en ideen hoe ik haar en haar man het beste kan steunen? En wat raden jullie absoluut af om te doen/zeggen? Ze zijn heel erg verdrietig, maar willen niet dat ik er te zwaar aan til. 'we weten dat we zwanger kunnen worden, en dat het nu mis is gegaan zegt niks over een volgende keer' zijn haar woorden. Ik vind het ook vrij heftig om het verdriet bij hen te zien.
Ik denk dat je vooral kan laten weten dat je er voor haar bent en haar de ruimte geven om haar verhaal te kunnen doen. Niet alleen nu, maar ook over een tijd. Zeg dat je het moeilijk vindt en dat je niet goed weet wat je met zeggen. Dat helpt vaak meer dan rationele boodschappen. Geef haar tijd en laat weten dat het goed is als ze zich rot voelt en wil huilen, schreeuwen, praten, stil zijn, lachen of gewoon totaal iets anders wil doen. Sterkte ermee.
Lieflief je verwoordt het mooi! Sammie ik denk ook dat er voor iemand zijn heel fijn is en vragen waar ze behoefte aan heeft. Vertell wat het met jou doet. Ik merk aan mezelf dat ik af en toe zomaar opeens even iets wil delen over mijn zwangerschap/miskraam. En daarnaast draait de wereld ook gewoon weer door, dat duurde bij mij wel een week of 4 voordat ik weer een beetje verder kon. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. snap ook je onmacht, sterkte!!
Wat een lieve zus ben jij.die van mij maakt aaleen maar ruzie met me omdat ze vind dat ik er wel heel zwaar aan til
Dankje, eerstebeeb, ik vind het niet meer dan normaal om er voor haar te zijn, ook als de rest het alweer 'vergeten' is. Ik een gedicht geschreven voor hen en ik heb een paar schoenen gekocht voor haar. Niet alleen vanwege de miskraam maar omdat haar rugzak al aardig gevuld is We hebben gepraat en ze heeft me de echo laten zien. Het gaat nu wel weer een stuk beter met hen dan eerst, maar ze hadden niet gedacht dat het zo zwaar zou zijn. Ze is wel positief want ze was eerst bang dat ze misschien helemaal niet zwanger zou kunnen worden en dat kan dus in ieder geval wel. Bedankt voor jullie tips!