Wij hebben vandaag slecht nieuws gekregen. We mochten terug een echo laten nemen van onze tweeling en ze hebben ineens ook de nekplooi gecontroleerd. Bij een beebje was de nekplooi 0.8 en bij het andere beebje 5.3. Veel te hoog dus. Er is nu bloed genomen en nu is het afwachten geblazen. Maar ze lieten ons duidelijk verstaan dat we al moeten beslissen of we een vruchtwaterpunctie wensen, wat we willen doen als blijkt dat kindje afwijkingen heeft,... . Heel moeilijke vragen om bij stil te staan. Daarom zoek ik mensen die dit ook hebben meegemaakt. Hoe hebben jullie dit allemaal ervaren? Hoe is het bij jullie gelopen?
oo bereke, wat naar voor jullie! Maar ist niet een beetje vroeg voor de nekplooimeting? Dat zou toch rond de 12 week moeten? heb vanochtend nog info erover gezocht. T wil echt niet zeggen dat het kindje dat ook perse een afwijking heeft. Ik zou zelf wel voor een vwp gaan, maar dat is een heel persoonlijke keuze, en een moeilijke soms ook. Maar toch meis, is week 10 niet te vroeg voor een nekplooimeting? en hebben ze ook bloed afgenomen? Hele dikke knuffel van mij.
Dank je Loe. Wat is een vwp? Ja bloed is afgenomen. Resultaten krijgen we rond 10/03 en dan op 12/03 terug een echo. Volgens onze gyn kan dit tussen 9 en 13 weken. Dit werd bevestigd door een vroedvrouw daarna. En ook het fertiliteitsziekenhuis hanteert een gelijkaardige norm: tussen 10 en 14 weken. Dus ik denk niet dat het te vroeg is.
Bereke lieverd wat lees ik nu weer allemaal pffff Wat heftig zeg. Heel moeilijk allemaal hoor. Het hoeft idd niet altijd iets te betekenen maar alleen de stress al eromheen. Wat zouden ze dan eigenlijk kunnen doen aangezien het 1 eiig is? Dikke knuffel meid xxx
Het feit dat het een tweeling is, maakt het veel moeilijker. Ondanks dat ze in aparte vruchtzakken zitten, kan het bij het gezond kindje ook mislopen owv de vruchtwaterpunctie of andere ingrepen. En neen het is nog niet zeker maar 5.3 is erg hoog. Ze lieten duidelijk uitschijnen dat de kans zeer groot is dat het mis is.
Bij meerlingzwangerschappen is het een ander verhaal. Een bloedonderzoek is daarbij niet mogelijk. Wel is het mogelijk om bij een tweeling bij beide kinderen apart een nekplooimeting te verrichten. dit vond ik, wat vreemd he. Maar de dokters zullen het wel weten. Ik heb weleens gelezen dat iemand een kans had van 1 op 15 en dat er niets aan de hand was. maar och, wat zullen jullie geschrokken zijn, kan ik me helemaal indenken. VWP is vruchwaterpunctie...
Ja het bloed onderzoeken kan wel hoor. Maar ze houden er dan rekening mee dat het een tweeling is. De nekplooi is idd bij beide gemeten. Een vruchtwaterpunctie wil ik wel, mijn man twijfelt en is bang beide kindjes daardoor te verliezen. Bloedresultaat krijgen we rond de 10e.
Ja hoe dat komt weet ik ook niet. Sommige een-eiige tweelingen zitten zamen in 1 vruchtzak en anderen hebben elks een vruchtzak. Ligt eraan wanneer ze zich juist delen denk ik.
Pfoei lastig hoor (en vervelend voor jullie!). Ik vind het verschil wel heel erg groot. Ik geloof dat een 'gezond' kind tot max. 3 mm mag hebben. Als ik jullie was zou ik het toch laten onderzoeken. Misschien komen ze erachter wat het is en kunnen jullie er nog iets aan laten doen (in een later stadium) of kunnen jullie beslissen om het wel of niet te houden (ik ben even heel direct hoor). Er is altijd een kans dat een vruchtwaterpunctie niet goed afloopt, maar die kans is echt ontzettend klein. Je zal moeten afwegen wat je belangrijker vindt.....en dat is een hele lastige... Ik wens je wel heel veel succes..hou je ons op de hoogte?
Jeetje wat een rotnieuws Ik kan je geen advies geven want ik heb zelf geen nekplooimeteing gedaan. Wel wil ik jullie heel veel sterkte wensen met het wachten op verdere uitslagen. Ja, of je een punctie moet laten doen of niet is natuurlijk heel persoonlijk, ik kan me de reactie van je man wel voorstellen dat hij het niet wil. Hebben jullie een uitgesproken mening over wel/niet accepteren van een kindje met een eventuele afwijking? Nogmaals veel sterkte.
Ik heb het zelf niet meegemaakt maar mijn beste vriendin wel. Zij had ook een verdikte nekplooi en toen ze de uitslag kreeg (combinatie met haar bloedonderzoek) had ze kan 1 op 10. Zij schrok zich dus kapot en heeft een vlokkentest laten doen. De week erna had ze de uitslag en gelukkig was alles in orde. Dat is het risico van een kans berekening. Het blijft een kans en hoeft dus per definitie niet zo te zijn!
Oh meis wat lees ik nu! Jullie zullen je rotgeschrokken zijn! Ik heb zelf wel ervaring met een verhoogde kans. Wij hebben de kans van 1 op 117 dat ons kindje een chromosomale afwijking heeft. De nekplooi was bij ons wel goed, maar mijn bloedwaardes niet. Wij hebben besloten om geen vruchtwaterpunctie (vwp) te doen ivm het risico op miskraam. De keuze was wel erg moeilijk om te maken, maar het kindje zag er goed uit op de echo. De echoscopist heeft alle organen heel goed nagekeken (hartje, hersens en ook de navelstreng). Alles zag er heel goed uit. Daarnaast heeft hij ook een neusbotje gezien, wat ons ook al meer rust gaf. Dinsdag hebben wij de 20 weken echo en dan zal ons ventje weer goed bekeken worden. Jullie moeten samen beslissen wat jullie gaan doen. Ik zou de complete test afwachten en kijken wat het risico is. Daarnaast al je vragen stellen aan de gyn. Wat is het risico voor het gezonde kindje? Weet wel dat een vruchtwaterpunctie pas kan vanaf 16 weken en dat het even duurt voordat je de uitslag hebt. Je kunt ook nog gaan voor de vlokkentest, maar hierbij is het risico dat het fout gaat iets hoger. Voordeel is wel weer dat dit veel eerder gedaan kan worden. Ik wil jullie veel sterkte wensen met het maken van deze moeilijke keuze.
Zwitsal, ik heb jou verhaal toen niet goed meekregen (zat toen met dat bloedverlies in prille zwangerschap) maar nu weet ik het weer. Jullie hebben dus beslist om geen vruchtwaterpunctie te doen? We gaan er eens goed over moeten nadenken. Vlokkentest is immers geen optie omdat kindjes 1 placenta delen en bij 1 kind de nekplooi wel goed was. Inderdaad maar even het bloed afwachten zeker? Jij heel veel succes met je 20 weken echo! Ik duim!
Oh Bereke, wat een naar nieuws! Maar zonder bloedresultaat zegt het nog te weinig, maar wat een rotnieuws hoor...heel veel sterkte met wachten op de uitslag.
Als ons risico hoger was geweest, dan hadden we denk ik wel een punctie gedaan. Bij ons heeft hij toen ook het neusbotje meegenomen in de kansberekening en we kwamen toen op een kans van 1 op ruim 450. Geen verhoogd risico dus. In Engeland nemen ze het neusbotje wel mee in de kansberekening, maar hier nog niet. Je moet hierin jullie gevoel volgen. Maar ik weet wel dat je even van de roze/blauwe wolk valt. Maar ik moet zeggen dat we er nu weer volop opzitten hoor! Ik duim dat het bij jullie allemaal goed komt.