Borstvoeding en bijvoeding... Hoe zit/werkt dit?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Juf1985, 2 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Beste Heidi,
    Een week voordat onze zoon 6 maanden is zijn we begonnen met de bijvoeding. Inmiddels gaat dat ook best wel goed en ziet zijn schema er ongeveer zo uit (ik voed op verzoek, vandaar de vele evt borstvoeding).

7.00 wakker en bv
    7.45 fruithap
    9.00 slapen en eventueel weer bv
    10.30 wakker en eventueel bv
    11.30 broodkorstje
    12.30 slapen en eventueel bv
    14.30 wakker en eventueel bv
    15.00 fruithap
    16.30 slapen en evntueel bv
    17.15 wakker
    17.30 groentehap
    18.30 naar boven en eventueel bv en papfles
    19.00-19-30 slapen
    De nacht zet ik er niet bij, daar zit totaal geen logica in. de ene keer wordt hij wakker en pikt hij de speen en drinkt hij niet in de nacht, en de andere nacht wilt hij 2 keer gevoed worden. Hij wordt gemiddeld 2-3 keer wakker.

Nu is mijn eerste vraag, volgens 'de richtlijnen' gaan kinderen rond de 8 maanden met de pot mee eten, maar dat doet mijn zoon zo toch ook al? Of is mee eten met de pot toch iets anders? En zo ja wat?

Mijn tweede vraag is, ik voed op verzoek, maar sinds de bijvoeding is het aantal borstvoedingen niet vermindert en als ik werk en moet kolven krijg ik er ongeveer 180 CC per 3 a 3,5 uur uit. Hoe gaat/ zal dit mogelijk gaan verlopen? Want ik neem aan dat het aantal borstvoedingen toch wel zal verminderen naarmate mijn zoon meer eten gaat ernaast. Want uiteindelijk is toch de vaste voeding hoofdvoeding? Hoe werkt dit nou?

Sorry voor het wellicht wat warrige verhaal:). Alvast bedankt voor je antwoord. Het is echt pure benieuwdheid, wat ik weet echt niet wat ik moet verwachten, ik wil voorlopig niet stoppen met de borstvoeding, maar kan me niet zo goed voorstellen dat ik steeds zoveel borstvoedingen nog geef als meneer bijvoorbeeld straks 15 maanden is.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Ziet er goed uit hoor, dat schema! En ook de aantallen keer dat je kindje aan de borst drinkt is niet ongewoon.

Wanneer we zeggen met de pot mee, dan bedoelen we gewoon mee aan tafel en eten wat de pot schaft :) Niet apart koken omdat ze dingen nog niet kunnen of mogen hebben bijvoorbeeld. Ik zeg altijd 6-9 maanden is oefenen met eten, happen, vasthouden, structuren, smaken, mondmotoriek. De periode 9 maanden tot een jaar is overgang naar met het gezin mee eten. Heb je daar wat aan?

Vaste voeding wordt hoofdvoeding rond anderhalf jaar. Of eigenlijk moeten we het andersom zeggen: borstvoeding blijft hoofdvoeding tot het kindje anderhalf is. Omdat in borstvoeding nog steeds alle stoffen zit die je kindje kan gebruiken. Naarmate je kindje groter wordt zal het andere porties gaan nemen. Dan kun je merken dat het minder aan de borst drinkt. Of minder vaak. Of minder per keer. Of korter. Kindjes nemen in principe wat ze nodig hebben. Zo zijn kindjes die voeding nog niet heel goed verdragen of nog niet zoveel tegelijk kunnen verwerken geneigd om nog vaker voor een slokje aan de borst te komen. Volg je kindje gewoon. Maar houd aan dat in ieder geval tot een jaar haalt het alles uit jouw voeding wat het nodig heeft ;)

Ik hoop dat je zo verder kunt!Kijk anders eens in de bieb of ze een leuk boek hebben hierover (Stefan Kleintjes bijvoorbeeld?) Of haak eens aan bij een moedercafe, babyochtend of bijeenkomst bij borstvoeding natuurlijk of la leche league, daar hoor je ook tips en ervaringen van andere ouders!

Veel succes verder,
    Groetjes,
    Heidi

Deel Deze Pagina