Wanneer herhaalde keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by Trassi, Aug 29, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trassi

Trassi Fanatiek lid

Nov 7, 2013
    3,312
    3,027
    113
    Ik heb een eerder topic voorbij zien komen over keizersnedes alleen staan daar toch nét een ander soort vragen in dan waar ik mee zit.

Ik ben moeder van meerdere kids, mijn eerste paar bevallingen waren thuis en op wat problemen na de uitdrijving na redelijk te doen. Ze gingen heel snel allemaal.
    Mijn laatste bevalling was een geplande keizersnede.
    In de toekomst zie ik voor me dat ik nog een kindje hoop te verwelkomen.

Hier komt mijn vraag: waar hangt het vanaf of je weer een ks krijgt of je natuurlijk mag bevallen? In principe was een geen reden waarom ik niet natuurlijk zou kunnen bevallen bij mijn laatste bevalling.
    Als je natuurlijk mag bevallen wordt je dan wel ingeleid om het gecontroleerd te laten verlopen of laten ze de natuur hun werk gaan?

Mijn babyplannen liggen nog een paar jaar in de toekomst maar ik wil het alvast weten zodat ik zeker weet dat ik de juiste keuze maak voor mezelf. (Ik weet graag alles van tevoren, wat natuurlijk niet kan, maar geeft me minder stress als het zo ver komt).

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?

2. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Mijn eerste is geboren via keizersnede. Ze adviseren meestal om pas na 1 jaar weer zwanger te raken, maar mijn gyn gaf aan dat het na 8/9 maanden ook wel weer mocht. Bij mij was het iets eerder, ik was na 7 maanden weer zwanger.

Ik mocht wel kiezen, maar er was geen reden dat ik niet natuurlijk kon bevallen. Mijn oudste kon nog niet lopen, dus gekozen voor natuurlijk en dat is gelukt.

Inleiden doen ze liever niet na een eerdere keizersnede i.v.m grotere kans op scheuren van het litteken. Als het echt niet anders kan doen ze het wel. Mijn 2e en 3e bevallen begonnen spontaan. Bij de 4e ben ik wel ingeleid d.m.v vliezen breken. Daarna moest ik wel aan de wee opwekkers.

Trassi likes this.
  3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,461
    8,611
    113
    Female
    In principe heb je na een keizersnede altijd de keuze om daarna vaginaal te bevallen of weer een ks te doen. De risico's zijn er namelijk bij beide opties. Waarom had je de laatste keer een keizersnede?

4. Trassi

Trassi Fanatiek lid

Nov 7, 2013
    3,312
    3,027
    113
    De laatste keer kreeg ik een tweeling dus ik heb er voor gekozen om een keizersnede te laten doen. (Ook met het oog op geen babys meer te willen in de toekomst wat is veranderd doordat ik nu een nieuwe vriend heb en ook graag een kindje van ons samen krijg).

5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,224
    4,456
    113
    Female
    In principe sturen vk/gyn aan op een vaginale bevalling, ook na een eerdere keizersnede. Tenzij er een reden is om te denken dat een vaginale bevalling niet goed zou gaan. De zorgprofessionals kijken naar de kans dat het vaginaal zou lukken. Meestal is dat zijn 60% van de bevallingen, al is de kans groter als je eerder succesvol vaginaal bevallen bent.
    Dus was bijvoorbeeld de vorige keer een stuitligging de reden voor een keizersnede, maar ligt het kindje nu wel goed zouden ze je waarschijnlijk adviseren een vaginale bevalling te proberen. Kwam de vorige keer het kindje in nood en is de kans groot op herhaling, dan adviseren ze een keizersnede.

En in principe is het met een keizersnede en keus die je zelf mag maken als je er al een gehad hebt. Inleiding zien ze in het WKZ niet als een reden om het niet vaginaal te proberen. Wel krijg je een medische bevalling in het ziekenhuis.

6. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Mijn oudste lag in stuit, waardoor we destijds voor een ks hebben gekozen. Mijn jongste zou in principe via de natuurlijke weg geboren worden, maar doordat ze in de problemen raakte is ook zij met een ks gehaald. Inleiden doen ze inderdaad liever niet, is mij destijds ook verteld.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Als je al succesvol vaginaal bent bevallen en de reden van een ks een tweeling was dan kun je denk ik weer prima vaginaal bevallen.
    De weg is al goed gebaand zeg maar.

Ik heb een ks ivm niet vorderende ontsluiting en vin de tweede mocht ik kiezen . De gyn gaf wel aan dat haar voorkeur een ks was.
    Geen moment spijt gehad. Bij de eerste was ik helemaal uitgeput en bij de tweede veel sneller op de been.

Share This Page