Ik ga over een paar weken bevallen en ik was benieuwd, - wat had jij in je vluchtkoffer (ik wil thuis bevallen maar toch nodig om hem klaar te zetten En wat vond jij echt onmisbaar, thuis of in het ziekenhuis wat je zelf hebt kunnen aanschaffen/huren
Bij de eerste beviel ik im het ziekenhuis, bij de tweede thuis. Ik kam me niet eens herinneren dat ik een vluchtkoffer heb gemaakt bij L. Ik ben erg van het minimale en bij M. Woonden we bijna naast het ziekenhuis dus mijn man kon evt heen en weer indien nodig, maar ik had mee; -setje schone kleding voor mezelf - een nachthemd ( of iets anders waar je in wilt bevallen) -sokken -zeep en shampoo, tandpasta en borstel, deo - 2 setjes kleding voor de baby - opladers van telefoons - maxicosi - een pak sultana Er vanuitgaande dat, als je in het ziekenhuis bevalt, je het grootste gedeelte gewoon thuis doet. Heb je meestal niet veel nodig. Veel dingen die op de lijstjes staan krijg je gewoon in het ziekenhuis ( gaasbroekje, kraamverband, mutsje voor de baby, etc.) Als je in de winter bevalt is een jasje en/of dekentje misschien handig om mee te nemen (voor de baby)
Ik heb voor mijn gevoel echt bijna niks uit mijn tas gebruikt in het ziekenhuis. Alleen de camera natuurlijk, dikke sokken voor na de bevalling, want ik had het ijskoud. Lekkere ruime flodderbroek voor na de bevalling en heb mijn haar ff lekker gewassen daarna (want dan voel ik me altijd weer lekker fris en fruitig, dus shampoo gebruikt) en omdat ik me helemaal in de zevende hemel voelde, heb ik zelfs mascara op gedaan na het douchen. Toen voelde ik me weer helemaal mens en konden we lekker richting huis. Oh ja en natuurlijk baby kleertjes, haha. Bij de oudste had ik zelfs een badjas mee etc maar dat gebruik je echt niet.
Set kleding voor jezelf voor als je weg mag Pyama voor als je toch moet blijven Kleertjes voor de baby Verzorgingsproducten voor jezelf èn man (deo, tandenborstel, evt gel. Vond mijne erg fijn bij de langer durende en/of nachtelijke bevallingen) Telefoonoplader
Kleding voor jezelf, man en baby. Voor jezelf niet vergeten wat groter ondergoed mee te nemen (bijvoorbeeld Mady slips van de Zeeman). Toiletartikelen voor jezelf en man. Camera, telefoon, opladers. Badjas en sloffen (ik beviel in december). Wat te eten zoals dextro, liga, etc. Portemonnee, geld (€ 2,- muntstuk voor rolstoel), papieren kraamzorg, verzekeringsmaatschappij en ID bewijs. En natuurlijk de maxi cosie. Ik beviel uiteindelijk middels een spoedkeizersnede dus man is de volgende dag thuis voor iedereen extra kleding gaan halen.
Ik vond die gaasbroekjes die ik in ziekenhuis kreeg ideaal, heb daar nog dagen mee gelopen, (je kunt ze ook wassen), dus voor mijn 2e en 3e (thuisbevalling) had ik die zelf gekocht in de thuiszorgwinkel in goede maat. Kraamverband ook extra, want ik had nooit genoeg aan wat er in kraampakket zat. Bij eerste zijn er weinig foto's gemaakt, omdat de batterijen van fotocamera na paar foto's leeg waren, en wij geen nieuwe hadden meegenomen , kwaliteit van foto's telefoon was toen nog slecht... Nu kun je denk ik gerust alles doen met je telefoon . Bij derde heb ik echt de po(stoel) nodig gehad (meestal verplicht onderdeel van kraamlijst van VK), dus blij dat ik me netjes aan de voorschriften had gehouden.
Thuis: goede matrasbescherming. Met dat zeiltje red je het niet. Uiteraard je kraampakket. Een simpel waterbestendig krukje voor in de douche, zowel voor als na. Zorg voor een lekkere stapel handdoeken en je fijne beddengoed voor als de kraam je bed opmaakt na de bevalling. Iets lekkers en voedzaam om na afloop te eten. In deze tijd van het jaar: een ventilator, evt andere dingen voor verkoeling. Die maatbeker of fles voor op de wc heb je echt nodig na afloop, tenzij je een handdouche met lauw water bij de wc hebt. In de vluchttas zat waarschijnlijk vooral teveel, mezelf kennende, maar die heb ik nooit nodig gehad.
Als antwoord op je laatste vraag: ik vond het bevalbad onmisbaar, die had ik gehuurd. Ook vond ik de TENS fijn (gekocht en volledig vergoed door mijn aanvullende verzekering) en een douchekrukje van de thuiszorgwinkel. Dat laatste zit geloof ik gewoon in de basisverzekering, even checken bij je eigen verzekering onder 'hulpmiddelen'. Ik wou ook thuis bevallen en heb eerlijk gezegd mijn ziekenhuiskoffer maar half ingepakt Heb hem gelukkig ook niet nodig gehad.
Zelf had ik zoveel mee naar het zh wat je achteraf niet nodig hebt maarja je weet nooit wat je nodig hebt is mijn gedachte altijd. Nachthemd. Extra kleding voor na de bevalling iets wat niet te strak zit. Incl warme sokken. Toiletspullen. Zelf had ik ook wat kraamverband in mn tas gedaan. 2 setjes kleding baby mt 50 & 56 van luier, romper tot jasje/dekentje. Maxicosi. Oplader telefoon. Extra shirt voor vriend. Iets te eten en te drinken. Portomonee. Ik had veel meer mee maar dit hierboven nodig gehad behalve het extra shirt voor vriend. Je weet nooit hoelang zo een bevalling duurt anders kan ik nog deo bedenken voor man. Maar hier beide keren snel bevallen.
Eten en drinken ( waar je van geniet) Opladers Kleding in 2 maten(baby) Makkelijk shirt( kon naderhand weg) Gaasjes broekjes! Aanrader! Lekkere shampoo en make-up. Makkelijke broeken Haarborstel (was ik vergeten)
Hunkermöller fleece huispak Ik had bij R ook een flesje prosecco klaar staan, leek me zo'n goed idee destijds. Uit de bevalling en vieren met die handel (wetende dat dit de laatste was hoe dan ook) nou dat werd ver na de kraamtijd en het was ook nog bocht De nescafe latte macchiato caramel oploskoffie daarentegen en de nespresso espresso waren fan-tas-tisch.
Een verlengsnoer gezien de stopcontacten vaak ver van het bed zijn en je telefoon dan niet naast je ligt en in en uit bed gaat niet altijd even makkelijk