Zwanger en een uitkering

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lovecouple, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovecouple

Lovecouple Bekend lid

27 mei 2008
    900
    1
    0
    Hoi Meiden,

Ik heb even een vraagje.

Een vriendin van mij werkte tot op heden bij een verzekeringsmaatschappei.
    Haar contract kon niet verlengt worden en is ze de WW ingegaan.
    Nu blijkt dat ze zwanger is. De vader van het kind wil niks van de kleine weten. Dus ze zal alles zelf moeten doen. Ze krijgt nu dus gewoon geld van de WW/uitkering, en deze zal 4 of 6 weken voor haar bevallingsdatum omgezet worden in een zwangerschapsuitkering. Deze krijgt ze dan in totaal 16 weken en daarna zou ze weer moeten gaan werken.

Haar eigen ouders werken ook gewoon full-time dus deze zouden geen oppas kunnen zijn voor de kleine.

Nu wil ze graag een uitkering aanvragen zodat ze gewoon met haar kleine thuis is zodat ze gewoon voor de kleine kan zorgen.

Weten jullie mischien of ze hier recht op zal hebben? En wat ze ongeveer kan verwachten qua bedrag? ze is zelf 20 nu.

2. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Als ze geen partner heeft die een inkomen heeft (of een partner die minder dan een bepaald bedrag verdiend) en op zichzelf woont komt ze in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Dit gaat volgens mij via de sociale dienst van de gemeente waar je woont.

3. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

denk dat je deze vraag eerder kan stellen
    bij alleenstaande moeders of alleen en zwanger

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Na haar zwangeschaps verlof blijft er als goed is nog een deel ww over die moet ze eerst uit soll voor ze een bijzondere bijstand kan aanvragen, Maar ook van uit de soos tegen woordig met je toch gaan integreren helaas, is het niet meer mogelijk om thuis te blijven tot bv een jaar of 5, Ze kan natuurlijk via de soos reintergratie programma,s doen en ze helpen vaak ook met de kinder op vang met invullen voor belasting en derglijk en delen in het begin ook mee aan de kosten daar van verder weet ik het ook niet maar hier komt het vaak wel op neer. mocht ze na die 16 weken nog niet opgeknapt zijn kan ze zich ook nog een tijdje ziek melden ivb nog niet hersteld van zwangerschap maar daar doen ze ook al moelijk over tegen wooridig s6 voor je vriendin

En s6 verder met haar zwangerschap

5. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Een vriendin van mij was ook alleenstaande moeder, maar kreeg GEEN uitkering tot haar 21e, ook al woonde ze niet thuis....

Ik wens haar veel sterkte toe voor deze periode, alleenstaand, zwanger en dan ook nog geen werk....

6. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Er bestaat een uitkering voor jonge moeders vanaf 16 jaar.. Even google'en, want ik heb er zelf (gelukkig!) niet mee te maken gehad. Daarnaast kan ze beter een baan zoeken, want voor zo ver ik weet is een bijstandsuitkering ook minimaal. Van het geld wat ze verdiend kan ze bijna voor noppes een kdv of gastouder betalen, want omdat ze alleenstaand is en waarschijnlijk nog in een jeugdschaal valt zal de Belastingdienst het grootste gedeelte tegemoetkomen. Daarnaast krijgt ze ook geen gat in haar CV en dit is voor haar alleen maar gunstig.

7. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Klein stukje informatie:

U bent een tienermoeder of tienervader

Bent u een alleenstaande moeder of vader jonger dan 18 jaar, dan heeft u in principe geen recht op bijstand. Uw ouders zijn dan namelijk nog financieel verantwoordelijk voor u [​IMG]. Voor uw kind kunt u wel recht hebben op bijstand[​IMG]. Zie hierna bij “Recht op bijstand voor uw kind”.
    Uitzonderingen

U kunt wel zelf recht hebben op bijstand in twee gevallen:
    Bij zeer dringende redenen
    Op grond van zéér dringende redenen kunt u toch recht hebben op een bijstandsuitkering[​IMG].

VoorbeeldUw enige of beide ouder(s) zijn overleden, u bent nog niet in een pleeggezin of tehuis geplaatst en niemand anders noch een andere instantie zorgt voor u. De hoogte van de bijstand wordt afgestemd op uw persoonlijke situatie [​IMG].
    U bent van huis weggelopen
    Bij zéér bijzondere omstandigheden kunt u recht hebben op bijstand als u van huis bent weggelopen[​IMG].

Voorbeeld U heeft in een crisissituatie uw ouderlijk huis verlaten en terugkeer naar het gezin is (tijdelijk) niet verantwoord. Uw ouders zijn niet bereid te voorzien in uw levensonderhoud. U kunt recht hebben op bijstand voor in ieder geval de eerste maand. De hoogte van de bijstand wordt afgestemd op uw persoonlijke situatie[​IMG].
    Let op!Vraagt u na 30 september 2009 bijstand aan? En bent u jonger dan 27? Voor u gelden andere regels. U valt onder de Wet Investeren in Jongeren (WIJ). Klik hier voor meer informatie.

Recht op bijstand voor uw kind

Kunnen u en de andere ouder van het kind niet of niet voldoende voorzien in het levensonderhoud van uw kind, dan kunt u voor uw kind recht hebben op bijstand [​IMG]. De bijstand voor uw kind wordt meestal aan u uitbetaald. De gemeente stemt de hoogte van de bijstand af op de persoonlijke situatie van uw kind

8. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    het verschilt trouwens per gemeente... want mijn schoonzus werd niks verplicht totdat haar dochterjte 4 jaar was mocht ze thuis blijven met behoud van uitkering! Nou heeft zij er gelukkig voor gekozen om een opleiding te gaan volgen (ook op kosten van de gemeente) zodat ze straks als de kleine 4 is ze hunzelf kan onderhouden!

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Waarom zou ze een uitkering nodig hebben? Ze kan toch gewoon werken, er zijn zoveel alleenstaande moeders die werken. Volgens mij heb je als alleenstaande moeder ook wel recht op een aantal extra toeslagen en zoals al door iemand anders aangegeven krijgt ze hoogst waarschijnlijk heel veel kinderopvangtoeslag. Op de site van de belastingdienst kan je een proefberekening maken van hoeveel toeslag je krijgt.

10. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Ze zal waarschijnlijk een hoop toeslagen kunnen krijgen voor kinderopvang enz maar denk niet dat je er tegenwoordig onderuit komt om iig gewoon te moeten solliciteren of werken. zie trouwens niet in waarom niet. er zijn zat jonge moeders die dat doen.
    Wens haar sterkte en succes met de zwangerschap!

Deel Deze Pagina