Natuurlijke cyclus versus kunstmatige?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Diligo Ergo Sum, 13 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diligo Ergo Sum

Diligo Ergo Sum Bekend lid

26 aug 2012
    885
    0
    16
    Hoi dames,
    WIj starten in oktober met IVF. Nu hebben wij dan ook 'pas' de info avond..nu ben ik al best nieuwsgierig en lees op het forum af en toe over IVF bij natuurlijke cyclus en kunstmatige cyclus.
    Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is waarom er voor de ene of andere gekozen wordt?
    Alvast bedankt!
    Liefs

2. Mammiesmeisje

13 jul 2014
    29
    0
    0
    Ministerie
    Zuid Limburg
    Hallo,

Ik heb in 2012, na 9 jaar, onze dochter mogen krijgen via ivf. Nu ook weer bezig voor de 2e!! Mij staat niets bij van natuurlijke cyclus en ivf, wel als er bevruchte eitjes over zijn (cryo's). Die kunnen dan in een natuurlijke cyclus teruggeplaatst worden! :D Daar zijn wij nu mee bezig!

Liefs

3. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    #3 Nephthys, 13 jul 2014
    Laatst bewerkt: 13 jul 2014
    Natuurlijke cyclus; ze wachten tot er bij jou dik baarmoederslijmvlies is en dan plaatsen ze de bevruchte eicel op het juiste moment terug. Met echo's kunnen ze dat in de gaten houden.

Kunstmatige cyclus; je krijgt hormonen die je lijf in een soort cyclus zetten die ze ook bijhouden met echo's en dan plaatsen ze de eicel terug op het juiste moment. Hier is meer controle over de groei van het slijmvlies en een beter zicht erop. In een natuurlijke cyclus kan dat nog wel eens verschillen.

4. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Zoals Nephthys het omschrijft is correct. In het lumc kiezen ze voor de natuurlijke cyclus bij cryo's als je zelf een stabiele en niet te lange cyclus hebt, zo tussen de 25 en 35 dagen. Anders wordt bij cryo's overgegaan op kunstmatig, anders is het voor de planning te moeilijk en voor jezelf te intensief.

Maar dit geldt alleen voor cryo's hoor, aan de verse/eerste poging is niets natuurlijk. Je eigen hormoonhuishouding wordt onderdrukt met spuiten of neusspray. Daarna ga je spuiten om eitjes op te bouwen. Daarna punctie en terugplaatsing.
    Mocht je dan cryo's hebben, dan kan gekeken worden of het in je eigen cyclus kan.

Ps: er wordt in Groningen wel eens ivf in eigen cyclus gedaan. Dan wordt je opgevolgd via echo's en bloedprikken, wordt dat ene eitje (heel soms 2) 'geoogst' dmv de punctie. Daarna hopelijk bevruchting en terugplaatsing. Maar dit doen ze echt alleen in Groningen. Je hebt dan ook 6 pogingen voordat je ivf-poging 1 op is :)
    Het is wel veel bewerkelijker voor jezelf, maar het is in principe hormoonvrij.
    Wij hadden dit ook wel gewild, alleen de reistijd was 2 uur :)

5. Diligo Ergo Sum

26 aug 2012
    885
    0
    16
    Oké, dat is duidelijk.
    Ik had begrepen dat er vanuit mijn natuurlijke cyclus op de eerste dag van menstruatie gestart wordt met hormonen om eitjes te laten rijpen. Dus wel op basis van je eigen cyclus. Mijn cyclus is rond de 30 dagen elke maand, dus erg stabiel. WIj zitten bij het Erasmus MC in Rotterdam, als ze het alleen in Groningen doen zal ik het wel verkeerd begrepen hebben :)

Thanx voor jullie reacties!

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik denk het aan het begin te maken heeft met het stimulatie-protocol. Dat verschilt namelijk nogal eens, net zoals met welke hormonen en hoeveel je stimuleert.
    Ik heb zelf enkel behandelingen gehad (in NL en BE) waarbij gestart werd nadat ik een tijdje de pil had geslikt. Dan is alles 'in rust' en kunnen zij opkweken dmv de hormonen. Op mijn cyclus kon je overigens ook de klok gelijk zetten, dus geen idee of/hoe dat uitmaakt.

Bij een terugplaatsing ken ik het fenomeen natuurlijk/kunstmatige cyclus inderdaad alleen bij 'vers' (meteen na de ivf behandeling) vs 'cryo' terugplaatsingen. De 'verse' tp's gaan tijdens een gestimuleerde cyclus, dat kan niet anders omdat je net daarvoor gestimuleerd bent met hormonen. De cryo tp (een ingevroren embryo) kan in een natuurlijke cyclus, dus zonder hormoonstimulatie, als jouw lichaam dat toelaat. Anders heb je ook daar de hulp van hormonen nodig.

7. Cheyenne1234

Cheyenne1234 Actief lid

9 apr 2014
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een vraag Joy :) wij lopen ook in het erasmus en hebben aanstaande woensdag een gesprek omdat er doorgaan voor icsi. .. nu las ik dat jullie beginnen in oktober? Is de wachttijd dan zolang?

Groetjes cheyenne

8. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik had mijn intake op een woensdag, waarin het gesprek ter sprake kwam dat ik die vrijdag ongesteld zou worden. Aangezien er geen wachtlijst was, kreeg ik gelijk een prikinstruktie, uitgangsecho en de medicijnen mee naar huis :$
    Hoe bedoel je lekker vlot :D
    Ik heb dus geen pil geslikt van te voren, maar volgens mij is dat bij het lumc altijd zo. Sommige ziekenhuizen willen wel dat je aan de pil gaat, alleen maar voor hun planning.
    Ik heb een stabiele cyclus en kreeg de punctie dan ook op de dag dat ik normaal gesproken ook mijn eisprong zo'n beetje zou hebben. Ik moet zeggen dat ik wel heel goed op de medicatie reageerde.

9. Diligo Ergo Sum

26 aug 2012
    885
    0
    16
    JJ,
    Ja dat bedoel ik dus...al vaker gehoord...hoop dat dat bij mij ook gewoon kan...ik zou niet graag nog aan de pil willen...maar klinkt goed.

Jij zwanger na tweede TP?

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hoop het ook voor jullie, dit was echt super.
    Ik ben zwanger geworden van onze tweede en tevens laatste cryo, dus zwanger van de 3de terugplaatsing ;)

11. Diligo Ergo Sum

26 aug 2012
    885
    0
    16
    Oh zo, oke dan.
    Gefeliciteerd! :)
    Ik vind het mooi om de succesverhalen te horen, geeft hoop :)

12. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Veel succes meid!

Bedenk dat je door al die hormonen behoorlijk labiel kan worden (hoeft niet, kan) en dat je hier altijd terecht kunt voor steun.

13. Diligo Ergo Sum

26 aug 2012
    885
    0
    16
    Nepthys,
    Thanx! :) Hihi..oh daar zie ik dus wel tegen op he...het labiele gedeelte...

Deel Deze Pagina