Hoi allemaal, Ik wil jullie dit verhaal vertellen omdat ik aan de cyotec ben gegaan en het ergste had verwacht, maar als je je goed voorbereid (voedsel, maandverband, pijnstillers en matjes voor bed en een lief iemand naast je) valt het echt heel erg mee!!! Ik heb ook een missed abortion gehad, het vruchtje was na 5 weken gestopt met groeien. Ik was 2 maanden zwanger toen ik gister de 4 cyotec pillen vaginaal heb ingebracht. Ik was goed voorbereid door de verpleegkundige van het ziekenhuis. Een uur voordat ik met de cyotec pillen begon heb ik de pijnstillers ingenomen namelijk Aleve Intense 550 naproxen (donkerblauw doosje, dit zijn oranje pillen) hiervan mocht ik er 3 per dag, dus om de 8 uur. Deze pijnstillers kun je bij de apotheek halen zonder recept, maar soms ook bij de drogist. De drogist heeft vaak Aleve Select 275, daar mag je er 2 van per keer, en dit 3 x per dag, dan heb je dezelfde dosis. Deze pillen werken echt op het baarmoeder gebied, je wordt er wel suf van maar de pijn is heel goed te doen zo. Paracetamol gaat het niet redden namelijk met deze pijn en ibuprofen houdt de krampen tegen waardoor de miskraam niet goed op gang komt. Ook had ik bedmatjes bij de apotheek gekocht voor op mijn bank en in mijn bed zodat het bloed daar niet op zou komen. Ik heb de cyotec om 12.30 ingebracht en toen begon het wachten... Het is belangrijk dat je een uur blijft liggen na het inbrengen zodat je de pillen niet kwijt raakt en ze goed opgenomen worden. Ik had maandverband Always Secure Night 9 druppels Ultra, dit kon alles goed aan en had rozengeur, altijd fijn als je liever tampons gebruikt, maar je moet nu maandverband om te zien hoeveel en wat eruit komt. Om 15.15 begon ik met bloeden, maar ik zag het pas later want voelde niks, ja hele lichte krampen. Dat was fijn dat het dus toch werkte. Er kwamen heel veel stolsels uit en een half uur later verloor ik een lichtroze vruchtzakje (dit heeft echt een andere kleur dan de rest). De pijn viel mij alles mee en ik verloor ook geen emmers bloed op de wc, het was een zware menstruatie met stolsels. Ik had mij na het lezen van alle forums op het ergste voorbereid maar het viel echt heel erg mee!!! De pijnstillers moest ik wel echt om de 3 uur innemen, want als deze bijna uitgewerkt waren kreeg ik wel echt kramp. Vannacht wel erge krampen maar weinig bloed, maar ik verlies altijd minder bloed s nachts. Vanochtend begon het bloeden weer, het is al veel minder. Het is belangrijk dat je blijft lopen en bewegen want dit zorgt ervoor dat het er beter uitkomt, ga een rondje lopen in het park. Omdat ik voorbereid was op veel bloedverlies heb ik veel voedsel gegeten met ijzer; spinazie shakes gemaakt, tartaar, en rosbief en bruine bonen chili con carne, dit had verpleegster mij gezegd. Ik voelde me echt wel sterk. Heb nu dus ook weinig last. Wel een beurs gevoel in mijn buik, maar dat is niet zo gek. Het is belangrijk je verband om het uur te verschonen want je staat echt 'open' van onder door de cyotec waardoor je vatbaar bent voor infecties. Over een week heb ik de nacheck. De gyn zei dat we niet met condoom hoefden te vrijen omdat het lichaam zelf aangeeft of het gaat of niet. Mij viel het dus mee...
je kan ook naproxen 500 op recept vragen in dit geval. Even een opmerking over je laatste zin, vrijen mag nog niet zolang je nog vloeit, ivm infecties.
Wat vervelend dat je dit mee moest maken, sterkte! Mij vielen de pillen ook heel erg mee. Had me ook goed voorbereid. Heb minder lang pijn gehad dan bij een spontane miskraam (maar een uur ipv hele avond). Wel werkte het pas echt na een 2e dosis. Mijn gyn raadde wel de ibuprofen aan. Maar het werkt gewoon een beetje hetzelfde, dus maakt niet uit welke je neemt. Ik heb trouwens helemaal niets genomen. Ze werken ook bloedverdunnend en dat leek me niet zo prettig in dit geval. En idd wat Debbie zegt, zolang je bloedt dat nog even niet doen!!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb 2 dagen later toch de tweede dosis genomen om het zekere voor het onzekere te nemen. Ik wil echt dat alles eruit is en niet gecurreteerd worden disdag, alsnog. Nu 5 dagen later is het bloeden en de krampen pas echt begonnen, ik slik nu ook geen pijnstillers. Ik hoorde dat 70% van de vrouwen hiermee te maken krijgt, dus ik ben niet de enige x
Het is het beste om geen Aleve, ibu of Naproxen te nemen, omdat dat inderdaad specifiek op de baarmoeder werkt en de krampen afremt. Daarmee wordt de kans op een onvolledige uitdrijving vergroot. Dus als het even kan, probeer het dan toch op paracetamol te houden en bouw een spiegel op door om de zoveel uur een onderhoudsdosis te nemen. Heel veel sterkte.
Ik heb wel naproxen gehad maar pas genomen nadat het vloeien en dus de pijn begon. Ik was 12 wk maar het kindje was al na 10 wk gestopt met groeien. Heb 3 naproxen nodig gehad (echt veel!) maar de pijn was zo wel te doen. Heb wel een eeuwigheid op de plee gezeten met buikkrampen (weeen) Maar in elk geval wat ik wilde zeggen is dat bij mij het kindje meteen gekomen is en alles was de maand erna in orde. Wel een maand gevloeid omdat ik al vrij ver was. Veel sterkte nog!!
Dank voor jullie berichten! Ik probeer nu ook geen pijnstillers meer te nemen, verloren jullie ook bloed en stolsels met plassen en ontlasting?
Dat klopt inderdaad! Ik heb door de PCM echt vrijwel geen pijn gehad hoor. Juist door de spiegel die ik de dagen daarvoor had opgebouwd.
Hoe lang zijn jullie hiermee zoet geweest? Wanneer was je lijf weer 'normaal' zonder zw schaps kenmerken en gevoel? En hoe lang duurde het bloeden vanaf de cyotec?
Dat duurt wel een paar weken voor je je lichamelijk weer de oude voelt. Als je het vruchtje echt kwijt bent, is het echte vloeien ook snel voorbij. Wel kan je nog enkele weken kleine beetjes bloed verliezen. Het is belangrijk om niet in bad te gaan en geen seks te hebben zolang je vloeit ivm ontstekingsrisico en in zeldzame gevallen kan je lichaam zelfs afweerstoffen tegen het sperma van je partner aanmaken als er nog een wond in je baarmoeder zit. Het is dus een kwestie van geduld, en dat is niet leuk. Ik weet er alles van.