Als jij dit niet gestudeerd hebt, hoe weet jij dan hoe de ontwikkelingspsychologie precies werkt? Ik ben het helemaal eens met een mede zp'er die het had over jouw communicatieve vaardigheden.
Mijn oprechte excuses ik lees het nu ook het stast er niet duidelijk. ik heb gewoon "maar" een pedagogische opleiding maar een stuk gespeciiseerd in de ontwikkeling van (jonge) kinderen zowel in de psyche als bv de taalontwikkeling. maar leg mij dan uit hoe jouw dochter dat duidelijk maakt
Ik hoop dat je je mening en/of zogenaamde feiten in je werkveld wat genuanceerder en empatischer brengt dan hier. Ik heb zelf ook een pedagogische opleiding maar als dit ook je beroepshouding is.... Maar goed dat is even off topic.
Dat is heel erg off topic maar nee uiteraard breng ik dat niet zo..maar hoef niet 24/7 pedagogisch verantwoord te zijn he
Mijn dochtertje kent mijn overleden zus niet, en ze kent ook mijn stiefvader en vader ook niet. Ik heb nog nooit een foto aan haar getoond, en heb ook nog nooit over hun gepraat met haar. Ze is pas 13 maanden, dus waarom zou ik. Toen ze 11 maanden was, kroop ze naar de kast met foto albums, zat er wijzig in te bladeren en wees toen op de foto van mijn vader en zei : daar opa !!!!! Ze kon niet weten dat hij haar opa was, ik had haar immers nooit een foto laten zien, en nooit over hem gepraat. Ik heb zelfs nog nooit het woordje OPA in mijn mond gehad. Ze bladerde verder in het foto boek, en wees toen op de foto van mijn stiefvader en gaf de foto een kus. Vervolgens noemde ze zijn naam. Maar ook zijn naam kon ze niet weten. Daarna wees ze de foto van mijn zus aan, en ze zei haar naam. Maar ook over mijn zus heb ik nooit gepraat met haar, ze was immers pas 11 maanden en dan praat je daar niet over tegen haar, lijkt mij. En de naam kon ze sowieso al niet weten, aangezien wij NOOIT haar naam hebben genoemd. Nu gebeurd het dagelijk dat ze wijst naar de muur of naar het plafond, en dan roept : daar opa !!!! Of dat ze roept : daar ......( en dan de naam van mijn zus. ) Zo zijn er nog meer onverklaarbare dingen gebeurd, die ik liever prive hou. Misschien heb jij hier een verklaarbare reden voor, maar ik weet beter. Aangezien ik zelf ook overleden mensen kan zien, en er zelf al jong mee begonnen ben.
O je hoeft zeker niet alles te vertellen hoor...dit is duidelijk zo..bedankt. Ik kreeg nl na je eerste post hierover de indruk dat zij letterlijk vertelde dat ze overleden mensen zag.
Haha nee hoor. Ze kan wel heel goed praten voor haar leeftijd, maar het is niet zo dat ze kan zeggen : hee mam, ik zie overleden mensen. Zo is dat niet. Maar zij kon niet weten wie haar opa's waren, en ze kon ook niet weten wie mijn zus is. Ik heb nog nooit de naam opa in mijn mond gehad, haar nog nooit een foto laten zien, en heb al helemaal nooit over hun gepraat tegen haar. Maar toch wees ze de foto aan en zei DAAR OPA. Ze kon niet weten dat hij haar opa was. Vervolgens bladerd ze naar de foto van mijn stiefvader, geeft de foto een kus en zegt zijn naam. Ook dat kon ze niet weten, nooit zijn naam in mijn mond gehad. Net zoals mijn zus, die naam heb ik ook nooit genoemd tegen haar, nooit een foto laten zien of whatever. En toch wees ze de foto aan en noemde haar naam. Dus nee, het is niet zo dat ze kan zeggen dat ze overleden mensen ziet, maar dit zei voor mij al genoeg. Buiten het feit dat er meer dingen gebeuren waarvan zij geen weet kan hebben.
Dit dus! Mijn dochter begon altijd te schateren van t lachen wanneer ik haar te bed ledge en naar beneden ging. Ik naar boven om te kijken lag ze me echt aan te kijken van wat doe jij nou hier? Ik weer naar beneden, ligt ze weer te schateren en te doen.. ik beneden aan het stofzuigen hoorde ze weer lachen ik zei zachtjes opa is er zeker.. en ineens gaat het schuifje, wat heeeeel stroef is, die de zuigkracht bepaald naar minimale.. zag hem zo verschuiven en mijn accordeon maakte geluid.. stond op de kast met niemand in de buurt. Ik verschillende fotos gezocht die mijn dochter nooit gezien heeft en we komen bij de foto van mijn opa en ze roept mama opaa!! En ligt helemaal dubbel..
Ik trek mij verder terug uit het topic, iemand kwetsen is zeker niet de bedoeling geweest..ik ben zelf niet zo snel op mn ziel getrapt door wat iemand zegt en ga er te vaak van uit dat dat bij anderen ook het geval is. Ik denk dat glaasje draaien wel degelijk gevaarlijk kan zijn voor iemand die hiervoor openstaat..nogmaals niet om de geesten die vrij komen maar omdat de menselijke geest gekke dingen met je kan doen.
Laat ik mijn mening ook even nuanceren. Ik geloof zeker wèl in het hiernamaals en reïncarnatie, ben een buddhist tenslotte. Maar ik geloof gewoon niet zo in het 'glaasje draaien roept demonen op' verhaal. En dan al helemaal niet van zo'n meisje dat de straat op rent en onder de auto komt luttele minuten nadat een 'geest' haar verteld had dat ze NU zou sterven. Ik geloof dus wèl dat je letterlijk 'gek' kan worden van je eigen geest, gedachtenspinsels e.d. Dat bvb het dochtertje van Sjannie overledenen zou kunnen zien geloof ik weer wel. Had mijn zoontje ook de eerste paar jaar, dochter dan weer niet. En ik ga wel eens naar een 'medium' die dan contact legt met mijn overleden ouders en dingen zegt die alleen zij kunnen weten. Heb het als tiener overigens vaak genoeg gedaan maar er gebeurde bij geen van ons allen ook maar iets.
O nee hoor, ik maak me er geen zorgen om, ik kén je nog geeneens, dus waarom zou ik? En jou sociale contacten weten hoe en wie jij bent, dus daar zal jij jezelf ook uiteraard kunnen zijn. Ik heb het nu over buitenstaanders die jij niet kent en jou niet kennen en het wat effect van een bepaalde manier je mening uiten op een forum voor gevoel kan opwekken. Het is slechts een inzicht en mening van mijn kant, wat je ermee doet of moet, moet je zelf weten, daar lig ik verder geen seconde van wakker. Graag gedaan.
Oke gelukkig oorzaak van mijn dochter gevonden!!!! Kind zat werkelijk te fantaseren en de rest eromheen ook! Prima Conclusie trekken over mijn kind zonder het verhaal te kennen beetje jammer!! Maar goed hoor, blijf vooral in jezelf geloven. Doe ik ook....
Wat maakt het uit dat tuc er zeker van is dat spoken niet bestaan en dat iedereen die meent een geest te hebben gezien hulp nodig heeft. Waarom zo'n ophef hierover?? Wat een gezeur weer.
Het is helemaal niet erg als iemand zijn mening geeft en ergens wel/niet in geloofd, het is alleen de manier waaróp de mening wordt verkondigd. Deze wekt irritaties op en ik kan me daar wel in vinden. Er wordt een mening gegeven op een manier die andere eerdere gegeven meningen van mede forum gebruikers het gevoel geeft dat ze onzin kletsen en dat de mening van die ene persoon de enige mening en waarheid is. En dat kan idd irritatie opwekken.
Nou idd wat een ophef. Laat iedereen in zijn waarde. Je staat hier voor open of niet. Je gelooft hier in of niet. En wat een ander vind moet niet belangrijk zijn voor waar jij in wilt geloven of open voor wilt staan. En vind ook niet dat een ander dat voor jou kan beslissen of je iets op moet leggen. Ik wou dat ik duidelijk kon aangeven of ik het geloof of niet. Bij mij blijft altijd een verhaal hangen uit tineke en de paranormale wereld waardoor ik wel wat meer "geloof" dat er iets moet zijn. Ik ben/was er ook heel nuchter over. Ik heb geen geesten gezien of demonen met glaasje draaien maar wel iets heel anders mee gemaakt en dit kwam echt niet door fantasie van mijn brain. Maar wat het wel was geen idee toeval of toch iets van een geest. Maar was hier wel heel erg door geschrokken en heb het daarna nooit weer gedaan. En ze zeg dat kleine kinderen hun zesde zintuig aan het ontwikkelen zijn waardoor ze open staan voor bepaalde dingen of het toch gaan afsluiten en niet verder gaan ontwikkelen.
Ik daag je uit om het eens te proberen er dan een filmpje van te maken, als er dan echt niets gebeurd dan zal ik misschien mijn mening bijstellen.. Noem het tot die tijd tot je het zelf hebt ervaren geen pertinente onzin.
Tuc, ik denk dat het feit dat jij zo reageert afkomt van je angst, je bent volgens mij gewoon bang voor het onbekende.
Ik geloof 100% in geesten, dus vind het absoluut geen onzin. Begin niet aan glaasje draaien want je weet idd niet wat je binnen haalt... Even over wat kinderen zien en wat fantasie is.. Als klein meisje heb ik ook wel eens iets gezien in mijn slaapkamer en geloof mij.. dat was geen fantasie. Ik zag zeker te weten een donkere schaduw gaan door mijn kamer die stil stond bij mijn bed. Mijn zus heeft een keer een man gezien toen ze wakker werd. Zelfs mijn vader (die als kind ook al in dat huis woonde) heeft vroeger dingen gezien. Mijn vader is geen man die dingen verzint, hij is een heel nuchter persoon, maar hij kan zich nog goed herinneren dat hij altijd bang was voor de man op zolder die in de hoek stond. Ik noem dat geen fantasie want wij zijn niet gek! we hebben echt dingen gezien in dat huis waar mijn ouders nog steeds wonen. Vanuit mijn geloof weet ik dat geesten bestaan en dat er goede en kwade geesten zijn. We horen ze met rust te laten.