hallo allemaal van de week is onze jongste zoontje van 3,5 jaar getest bij een kinderpsychologe van een audiologisch centrum daar moest hij wat testjes doen met puzzeltjes en kaartjes en vormen. daar bij is een score uitgekomen van 66 nu is er ook het lichte vermoeden dat hij lichte pdd nos heeft er is voor deze score ook speciaal onderwijs aanbevolen, maar hoe betrouwbaar zijn deze tests? , want opzich vind ik dat hij goed kan tellen en cijfers kan herkennen. zijn concentratie wisselt nog wel eens dat kan ook meespelen. heeft iemand hier ook een kindje of kent iemand die dit ook ondergaan heeft? groetjes wendy
Bij mijn stiefdochter van toen een jaar of zeven is een intelligentietest afgenomen en daar werd expliciet bij vermeld dat kinderen in ontwikkeling zijn en dat zodoende de uitslag van zo'n test niet volledig betrouwbaar is en dus kan veranderen in de loop der tijd. (In iets andere bewoordingen dan). Om een voorzichtige diagnose te kunnen stellen moet er eerst nagegaan zijn of er sprake is van een normale intelligentie. Daarná kunnen ze pas tests gaan doen mbt bijv. pdd-nos oid. Maar drie jaar is eigenlijk te jong om te testen op zaken als een ass... Maar goed, er zijn hier dames die er echt verstand van hebben volgens mij, dus wellicht dat die een helderder antwoord kunnen geven.
Waarom is hij dan getest? Hadden jullie al aanleiding om te denken dat hij ondergemiddeld zou presteren? Een test is misschien niet superbetrouwbaar op deze leeftijd, maar kijk naar je kindje. Speciaal onderwijs is niet alleen voor kinderen met een laag IQ maar ook heel fijn voor kinderen die wat extra aandacht nodig hebben. Om dan in een klas met 25 kinderen te zitten, is niet altijd ideaal.
wij zijn naar het audiologisch centrum geweest omndat hij een spraakachterstand heeft dmv vele oorontstekingen dus kreeg een gehoortest enals laatste wordt er ook gekeken naar zijn gedrag door de kinderpsychologe om te kijken waar die spraakachterstand mee te maken heeft en toen hebben ze ook zo,n inteligentietest gedaan en ook omdat er een vermoeden is dat hij lichte pddnos heeft door ons dan zij ziet wel kleine dingetjes, maar vind het nog niet van toepassing.
Ik ben in eindhoven geweest (AC) maar die zeggen zelf dat ze geeneens zoiets MOGEN zeggen (hun mogen die diagnose niet stellen) hun mogen alleen zeggen of er aanleiding om verder te kijken (dus bv naar MKD om DAAR een diagnose te stellen al is 3 jaar nog wat jong) Onze zoon scoorde ook slecht en in combinatie met taalachterstand heeft hij ook een emotionele en sociale achterstand, ze denken door het jarenlang niet goed kunnen communiceren MAAR er kan ook meer zijn, zeggen hun dus niets over en mogen of kunnen ze ook niet! Wij willen niet perse naar het MKD omdat dat via jeugdzorg gaat en daar megahekel aan heb, wij zijn nu via kentalis aan het kijken naar opties. Dean moet nog de logopedische test doen deze maandag en dan is het rapport compleet genoeg om hem daar aan te melden en dan gaan ze verder kijken..
bij ons heeft ze sbo als advies gegeven aangezien zijn score 66 is met de tests. en ze heeft zelfs een adres gegeven want hier in de stad zit een sbo die ons ook heel goed lijkt
bij een kind onder de 6 mag je geen officiéle diagnose stellen. ik heb 2 kinderen met een autisme spectrum stoornis, de oudste heeft asperger end e middelste pddnos ahdh en is doof geweest en heeft een ontwikkelingsachterstand. mijn ervaring is dat ze het niet mogen zeggen maar wel vrij goed in kunnen schatten hoe de situatie is. ik zou zeker de mogelijkheid aangrijpen om de weg van het speciaal onderwijs te volgen want die plekken zijn heel schraars en heel moeilijk te verkrijgen. je moet tegenwoordig een behoorlijke diagnose hebben en aan veel eisen voldoen wil je een rec 4 indicatie krijgen. en als die niet van toepassing is op je zoontje dan merk je dat gauw genoeg. dan kom je er gewoon niet tussen.
trouwens hoeft een autisme spectrum stoornis niet automatisch te beteken dat je iq lager is. sterker nog ze hebben vaak een hoger iq dan gemiddeld. alleen moet het iq op een geheel andere manier aangesproken worden en daarmee loop je vast in het gewonen reguliere onderwijs.
Dat hij ceijfers en letters kent zegt niet zoveel... het is meer het totaal plaatje. Mijn zoon van 3,5 is al heel wat getest in zn leven. Men kon slecht inschatten wat z'n niveau was omdat hij niet praatte en is getest toen hij bijna 2, bijna 3 en net nog een keer omdat we van "behandelcentrum" wissellden en hun het zelf ook wouden testen. Hij heeft verschillende testen gehad, verbale , non verbale en hij blijkt bijzonder slim te zijn. Dat is inmiddels door 3 verschillende testen door 2 verschillende instanties bevestigd en nog belangrijker, het is ook aan z'n gedrag te merken. Cijfers kent ie dan niet maar hij heeft wel heel veel algemene kennis en een goed inzicht. Ze leggen dan vormpjes en hij legt ze na op een niveau van kids die 2jr ouder zijn (en dan als opmerking erbij dat ie op een gegeven moment ging onderpresteren uit desinteresse in het oefen matriaal). Ik denk dus dat ze redelijke inschatting kunnen maken... het is een moment opname en het kan paar puntjes schelen maar de scores van zn zoon kwamen allemaal behoorlijk overeen.
Is het niet zo dat elk mens juist andere kwaliteiten heeft? Ik kan bijvoorbeeld helemaal geen wiskunde ( ik zie het niet) maar ik heb op andere vakken ( en vlakken) juist weer een heel hoog IQ. Kinderen moeten tegenwoordig al zoveel.....
Heb je er al eens aan gedacht om contact op te nemen met integrale vroeghulp, dat is er voor kinderen van 0-4 jaar en in sommige regio's helpen ze tot 7 jaar. Zij kunnen ook meehelpen bij het zoeken naar de juiste school en bij het vermoeden dat er iets met een jong kind aan de hand is. Daarnaast kunnen ze als je contact hebt met meerdere instanties je ondersteunen. Op deze site staat er meer informatie over: Integrale vroeghulp
Testen op zo'n jonge leeftijd is erg onbetrouwbaar omdat kinderen zich nog ontzettend ontwikkelen. Het is misschien voor nu een fijne indicatie om te kiijken op welk gebied er misschien een "achterstand" is opgedaan. Maar hou je niet teveel vast aan het cijfertje (welke test is er trouwens afgenomen? Rakit?) Zoals jezelf al zegt....concentratie tijdens de test is alleen an heel belangrijk. Is dat even niet aanwezig, dan kun je al veel lager uitkomen. Kijk voornamelijk naar je kind en ga daarvan uit bij de keuze voor een reguliere basisschool of SBO.