Laat ik even beginnen bij het begin. Het moet mij echt van het hart! Sinds dit jaar werk ik als leerkracht (België). Doordat ik in augustus bevallen ben heb ik ervoor gekozen om thuis te blijven tot begin november en dan aan de slag te gaan. Het is trouwens mijn eerste jaar dat ik werk. Vlak voor de kerstvakantie had ik een interim in een school lopen voor 2 weken. De leerkracht was ziek en ze hadden dringend iemand nodig die haar uren kon overnemen omdat het bijna examens waren. Ik ben er als het ware echt in gesmeten. Mijn opdracht was als volgt: Week1: examens afnemen Week2: hun cursus verder afwerken Dat heb ik dus ook gedaan, degene die mij de opdrachten gaf, heeft mij uitdrukkelijk verteld dat ik enkel de examens moest afnemen en deze dan onverbeterd terug moest bezorgen aan de zus van de zieke leerkracht. Dus ik mooi iedere keer de examens afnemen en deze in het vakje van haar zus gelegd. Ik heb zelf nog vriendelijk gevraagd aan de verantwoordelijke of ik de examens niet moest verbeteren, want iemand die ziek is kan ik mij echt wel voorstellen dat het niet evident is om dat te doen. Hij verzekerde dat het allemaal in orde was. Prima dus. Normaal gezien moest de zieke leerkracht de examens verbeteren tegen het begin van de eerste week. Omdat op het einde van de 2de week de rapporten uitgedeeld werden aan de leerlingen. In de 2de week kwamen al enkele leerkrachten vragen aan mij of ik al punten had. Dus ik mooi mij verhaal doen dat ik de examens niet ging verbeteren maar de zieke leerkracht en dat ik dus ook geen contact had met de zieke leerkracht blabla. Op het einde van de 2de week (vlak voor de vakantie) nog steeds geen punten. Niets aan te doen want dat was mijn taak niet. MAAR, op het einde van mijn periode mocht ik blijven voor de rest van het schooljaar (iets wat super is trouwens). Het is nu de 2de week na de vakantie krijg ik plots via via van een leerkracht een enorme bundel met die examens met daarbij een briefje van die zieke leerkracht...of ik deze niet wil verbeteren. Ze was met de directie gaan spreken. JAH, daar kan ik het dus helemaal van krijgen. Blijkt dat die zieke leerkracht dit regelmatig doet. Ze is nooit in orde en laat een ander dan haar klusje opknappen (heb ik gehoord van andere leerkrachten). Ik voel mij nu als een echt voetveegje, goed om de rommel van een andere op te knappen. Dit kan toch echt niet?? Ik zou er helemaal geen probleem mee gehad hebben moest men mij gevraagd hebben om examens af te nemen en te verbeteren. Dan hoort het eenmaal bij de taak, maar nu lijkt het echt of ik goed ben om een ander zijn boel op te kuisen. Ik vraag mij af wat die zieke leerkracht ging gedaan hebben moest ik niet daar niet meer zijn (vermits het een vervanging was). Ik laat het er echter niet bij. Deze middag ga ik met de directeur gaan praten, maar ik vraag mij af hoe ik het het best aanpak. Iemand tips. Ik wil gewoon eerlijk zeggen wat er op mijn hart lig. Sorry voor mijn lap tekst maar ik moest het echt kwijt. Groetjes Stephanie
Mooi balen is dat zeg, maar wel fijn dat je daar mag blijven werken. In het gesprek kan je aangeven dat je het jammer vindt op deze manier te moeten beginnen. Omdat jij zelf iemand bent die alles netjes in orde wil hebben en zo voor jezelf niet echt lekker een mooi begin kan maken. Wat moeten de mensen nu wel niet van je denken, want ik begrijp dat de rapporten nu niet optijd wegkunnen? Succes met het gesprek.
Best lullig inderdaad. Zeker omdat je het eerst aanbood om te verbeteren en toen hoefde het niet. En later een dikke stapel terug krijgen van hier doe jij het even? Ik zou eerlijk tegen de directeur zeggen dat je het ziet als 'de vuile klusjes opknappen'. Zijn niet veel tips voor nodig denk ik. Gewoon ff lekker je zegje doen. Suc6.
Ik sluit me helemaal aan bij Waardevol! Gewoon je woordje doen! Ze trekt zich niets aan van jou...dus andersom zou ik het ook niet doen! En je hebt toch verschillende collega's aan wie jij het gevraagd hebt? Dat kan je er altijd bijhalen!
Taby: alle leerlingen van de andere klassen hebben hun volledige rapport al gekregen. De drie klassen waar zij les geeft hebben nog steeds een half rapport. Ik vrees er ook een beetje voor dat zij tegen de leerlingen zal zeggen dat ik mijn werk niet gedaan heb en dat zij daardoor nog geen punten hebben. Ze kan haar handen nu mooi in witwassen.
Sarah 84: het domme van de ganse zaak is dat ik het op papier staan had, daar stond duidelijk dat ik de examens bij haar zus moest afgeven. Je raad het natuurlijk al ik heb dat 'papiertje' niet meer. Wel dom van me.