Dag dames, Weer een werkvraag van mijn kant Ik werk 28 uur in de week. Meestal werk ik dit in 3 of 4 dagen, dat betekend dat ik dus minimaal 1 dag per week vrij ben. Wij hebben geen vaste dagen, wat het lastig maakt om belangrijke afspraken in te plannen bij bijv. Een tandarts oid. Nu moet ik 11 februari naar het oogziekenhuis met onze dochter. Ik heb hier ruim van te voren vrij voor gevraagd en dit was geen probleem. Je zou zeggen dat ze die dag dan roostervrij inplannen en mijn 28 uur dus over de andere 3 of 4 dagen van die week plannen. Maar ze hebben nu die vrije dag op een vakantie dag gezet, en mij vervolgens maar voor 2,5 dag ingeroosterd om te laten werken. Mag dit?? Ik ben nog meer dagen vrij nodig, ivm vaccinaties zoontje en meer afspraken bij de oogarts maar als het me elke keer een vakantiedag kost heb ik straks geen dagen meer om normaal vakantie op te nemen. Als ik 40 uur per week zou werken snap ik het wel maar ik werk maar 3 of 4 dagen en anders ben ik altijd roostervrij op die 1 of 2 vrije dagen. En nu omdat ik vrij moet hebben op een specifieke dag kost het me een vakantiedag Als ik erover begin op het werk worden ze sacherijnig en zeggen ze het aan te passen maar doen dit nooit. Kan ik hier iets mee? Ik ga me vd week gelijk aanmelden bij de bond want dit is niet leuk terug komen (net 1e werkweek na verlof). Ze hadden me deze week ook 6 uur te weinig ingeroosterd waardoor ik nog meer min uren opbouw (die ik al had door dat hun me fout inplannen) Leuk welkom zo
Ik weet er het fijne niet van maar is het geen optie om een briefje of mail te sturen met de dagen dat je niet beschikbaar bent? En vragen om een terugkoppeling naar /over de mail? Je hebt geen vast rooster en hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn toch? Volgens mijn kunnen ze het dan niet op een vrije dag gooien als je het ruim van te voren aangeeft. Heb je een Cao? Anders even googelen. Misschien kun je daar iets vinden. Succes
Dankje voor je reactie wij hebben alleen geen mail... . ik ben in principe gewoon 5 dagen per week beschikbaar en dat moet ik ook zijn. Hun zeggen ook dat ik moet werken wanneer het hun uitkomt, nier wanneer het mij uitkomt. Ze zullen ook echt niet snel rekening houden met mijn situatie of andere collega's. We hebben wel een agenda en we werken met vrij vraag briefjes, daar schrijf ik ook op bij het vrij vragen; geen vakantiedag inplannen maar roostervrij aub. maar ze doen het toch. Ik werk in supermarkt. Zal de Cao nog eens doorspitten kijken of ik iets kan vinden,maar geloof dat er niks over in staat.
Ik zou gewoon even zeggen dat de andere dagen je wel beschikbaar bent dus ze je dan in kunnen plannen. En hier geen vakantiedag voor inplannen. Dat bepaal jij altijd nog. Je wg kan je niet verplichten wanneer zij dat wil vakantieuren op te nemen
Ik ben geen expert, maar volgens mij heeft iedereen wettelijk recht op dokter/ziekenhuis bezoeken TIJDENS werktijd. Uiteraard wordt er van je verwacht dat je dat soort dingen zo veel mogelijk buiten werktijd om plant, maar zeker met ziekenhuizen gaat dat niet altijd. Ik zou me hier zeker geen vakantiedag voor door de neus laten boren en het even aankaarten.
Ja maar kort verzuim is volgens mij alleen voor jezelf! Niet voor wanneer je met iemamd anders naar het ziekenhuis moet. En ja ik zou zeggen als je "vrij" vraagt dat ze idd een vakantiedag inplannen. Misschien moet je de vraag anders stellen en vragen of ze je die dag niet kunnen inroosteren maar op de andere dagen vd die week.
Klopt Betty mijn werk zegt ook, je moet alles buiten het werk om plannen. Ik krijg mijn rooster vaak pas 1 tot Max 3 weken van te voren dus dat is vaak niet mogelijk, met ziekenhuizen helemaal niet nee. Deze afspraak heb ik in nov al gemaakt. Majo ze weten dat ik niet gewoon een vrije dag wil maar naar het ziekenhuis moet met onze dochter en daardoor niet kan werken, maar ga in het vervolg idd maar gewoon vragen of ze me buiten bepaalde dagen om kunnen plannen. Al ben ik bang dat het niet veel uitmaakt.
Melanie ik zal het niet gewoon vragen maar op schrift aanvragen. En laten tekenen. desnoods twee keer. 1 voor jou en 1 voor je werkgever zodat jullie (vooral jij ) bewijs hebt dat je het aangevraagd hebt als een niet beschikbaar dag en niet als vakantiedag. Nu snap ik dat dat laatste ook weer een nare sfeer zou kunnen veroorzaken maar dit is ook niet leuk zo. Zo heb je straks geen vakantiedagen meer over als je op vakantie wilt.
Krijg je ook betaald voor het feit dat je blijkbaar altijd beschikbaar moet zijn? Zo nee dan laat hen maar eens aan jou zien waar dat dan staat. Zo n belachelijke regel heb ik nog niet gezien. Je zou minstens 1 dag niet ingeroosterd hoeven worden per week.
Wat een achterlijk gedoe zeg.... zo moelijk kan het toch niet zijn? Kan je anders misschien onderling ruilen?
Dan zou je dus nooit een afspraak vooruit kunnen plannen. Lees je cao, daar staat het waarschijnlijk gewoon in. Mijn ervaring is dat sommige werkgevers gebruik maken van de onwetendheid van hun personeel.
Bij ons zijn ze altijd erg blij als je een keer extra kunt werken, is dat bij jullie geen optie, om een keer een dag extra te werken op een ander moment, of al is het een keer een halve dag. Heb je toch weer een aantal uren terug.
Begeleiden van ziekenhuisbezoek valt onder kortdurend zorgverlof op grond van de Wet Arbeid en Zorg. Dit is wettelijk verplicht en doorbetaald. De werkgever mag dit niet weigeren( tenzij de supermarkt door jouw verlof failliet gaat), maar mag wel om bewijs vragen. Maar ik neem aan dat je dat hebt (afsprakenbriefje). Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof Succes! En je kan me een pb sturen. Ik werk bij de bond (al kun je natuurlijk het allerbeste gewoon zelf lid worden )
Dit is erg afhankelijk van het soort contract. Je hebt contracten met vaste aantal uren maar geen jaarplanning. Het is niet ongebruikelijk dat je een paar weken vooraf de planning krijgt, dat is binnen meer branches zo.