Als je je als zzp'er in laat huren, en je krijgt daarvoor 20 euro per uur. Hoeveel zal je dan ongeveer over houden. Ik ben echt een leek op dit gebied en weet dus totaal niet wat er allemaal bij komt kijken. Er zal hier vast iemand zijn die het weet
Is die 20 excl of incl BTW? Indien incl, dan eerst de BTW er nog aftrekken. Hou rekening met ongeveer 35% a 40% inkomsten belasting. Dus.. indien incl BTW, dan kom je op ongeveer 10 a 11 euro indien excl BTW, dan kom je op ongeveer 12 a 13 euro
Dat zou dan incl btw zijn, gaat niet zozeer om de 20 euro. We zijn nog niet over het uurtarief uit. Maar ik weet dus totaal niet waar ik aan moet denken vandaar de vraag. Komt er niet meer bij kijken als alleen btw?!
Ja ik heb de 20 euro als voorbeeld gepakt. Dus het kan ook 40 of 50 zijn. Maar ik wil gewoon weten wat voor kosten erbij komen. Ik kan een bepaald bedrag vragen maar wil gewoon weten aan welke kosten ik moet denken. En wat ik dan dus uiteindelijk overhou aan salaris.
voor btw 1/3 ongeveer aan de kant zetten maar let op; je moet je evt ook verzekeren voor ongeschiktheid e.d. of voor schade die je zou kunnen aanrichten en je moet ook pensioen opbouwen
Iets meer dan de helft hou je over maar dat ligt ook aan welke beroepsgroep, of je veel risico hebt op a.o. Een automonteur betaalt een andere verzekeringspremie dan iemand die op kantoor zit...
BTW en loonbelasting moet je in elk geval rekening mee houden, die zijn verplicht. Verzekeringen en pensioenvoorzieningen kunnen verstandig zijn, maar mocht je ZZP-en als bijverdienste dan kun je ook wel zonder. Bedrijfskosten trek je natuurlijk van je inkomsten af, je betaalt alleen inkomstenbelasting over de winst die je maakt. En als je ZZP-er bent als hoofdverdienste, zijn er ook wat andere interessante aftrekmogelijkheden. Kortom: het is niet zo maar te zeggen hoeveel je overhoudt van je uurtarief. Je zult eerst het totaalplaatje van bedrijfskosten, inkomsten, aftrekmogelijkheden en BTW in kaart moeten brengen...
Wat wij altijd doen is 40% apart zetten voor inkomstenbelasting en arbeidsongeschiktheidsverzekering, aansprakelijkheidverzekering, accountantkosten daar komen we ongeveer wel mee uit, als je gereedschappen, werkkleding ed niet meetelt. Dat is ook verstandig om aan te houden als je voor jezelf begint van elke factuur dat apart zetten op een spaarrekening zodat je in aanslag dan in een keer kan betalen , de eerste paar jaren is soms wat krapper omdat je dan kan kiezen om inkomstenbelasting vooraf te gaan betalen (wat verstandig is!) Veel succes !!!
Btw is 19% die moet je eerst eraf halen en dan 40% apart zetten. Als zzp'er spreek je vaak over een factuurbedrag excl btw, vaak kan je gewoon btw verlegd factureren omdat de opdrachtgever door factureert dus je factureert niet aan een eindverbruiker (als dat wel is dan mag dit niet) en je moet minimaal 5 klanten hebben wil het niet onder een verkapte personeelsverband zijn, he mag dus niet maar aan 1 opdrachtgever factureren....
Het is intussen al door meerderen gezegd, maar wilde zelf ook nog ff reageren Zoals ik al zei, het gaat én om btw én om inkomstenbelasting. BTW is sowieso 19%, inkomsten belasting moet je rekenen op 35 a 40 %. Samen is dat dus bijna de helft, dus van 20 incl btw hou je zo'n 11 over, van 40 incl btw, zo'n 22 etc etc. En dat is dus alleen nog maar het belastingverhaal, van bruto naar netto zeg maar. Daarnaast komt er natuurlijk nog veel meer kijken, je hebt geen vakantiedagen, geen ziektedagen, geen verlof, geen pensioen etc. Succes!
je krijgt ook nog een voordeel van de belasting dienst dan moet je minimaal zo'n 8000 euro verdienen per jaar dan pas betaal je 35% van je inkomsten, en als je veel meer verdiend moet je meer inleveren
Nee helaas nog niet check al iedere keer mijn mail, maar tot nu toe nog niks.... Maar deze vraag is voor mn vriend, hij gaat zijn eigen bedrijf starten. Is hij nu aan het opstarten! En we zijn echt nog een leek op dit gebied, maar nu weten we een beetje waar we rekening mee moeten houden.
als je een tarief hebt kan je ook een offerte aanvragen voor arbeidsongeschiktsheidsverzekering (zonder zou ik echt niet gaan werken) net als een aansprakelijkheidsverzekering ook niet zonder gaan werken. dan weet je ook wat deze dingen gaan kosten maar hiervoor (AOV) moet je wel een indicicatie hebben wat je gaat verdienen (en waarvoor je je dus wilt verzekeren, bv bedrag wat je nodig hebt om van rond te komen) Mijn man betaald rond de 700 euro per maand (en dan moet je nog 2 maanden wachten voordat je wat krijgt als je ziek word ook dus ook zelf een potje opbouwen met geld als je bv je arm breekt en je dus thuiszit maar nog niets krijgt van je verzekering) is ook goed om even in te duiken.
Als jullie echt complete leken zijn op dit gebied, zou ik vooral deskundig en onafhankelijk advies inwinnen. Ga eens langs bij de kamer van koophandel, laat je informeren over wat er kan en niet kan. Of bij een accountant / financieel adviseur, maar in elk geval iemand die niet zelf allerlei verzekeringsproducten verkoopt. Begin er niet zo maar aan, op basis van wat adviezen uit dit forum. Ieders situatie is anders, en wat voor de een verstandig is, is voor de ander juist niet aan te raden.
Bri dat doen we ook niet hoor Maar hij kan zich nu a la minute laten inhuren en hij moet dat echt doen. Dus verzekering enz regelen we binnenkort. Daar gaan we even goed voor zitten.
Is het maar 1 werkgever of meerdere? want een ZZP-er mag niet zomaar door 1 opdrachtgever worden ingehuurd (want dan is deze alsnog aansprakelijk te houden voor bepaalde kosten, ik weet niet precies maar wij hebben pas controle gehad van belasting en moesten minimaal 5 opdrachtgevers hebben) dus houd dat even in de gaten.
Het is er maar 1 idd, maar het gaan om een rijschool. Mn vriend is deze net gestart (met behoud van uitkering, dus hij moet echt alles aangrijpen en dat wil hij ook). Hij start dus zijn eigen rijschool en daarbij gaat hij nu bij iemand 'in dienst' Hij kan dus niet bij 5 opdrachtgevers werken, denk dat dat in deze sector niet opgaat. Maar dat gaan we even navragen.