Hoi, Wij hebben onlangs onze tuin vernieuwd. Ik wil graag beginnen met een moestuintje. Ik heb totaal geen groene vingers, dus heb wat vragen Ik heb voor buiten een vierkante meter bak gekocht om zo het overzicht een beetje te kunnen bewaren. Ik hoef ook geen mega moestuin, dus zoiets vond ik wel leuk om mee te beginnen. We hebben ergens anders in de tuin nog een ander bakje over (denk 70 bij 70 cm ofziets) en daar wil ik graag wat kruiden in gaan planten.. Ik heb voor de moestuin oa bosaardbei. Ik zag dat je die eerst voor moest zaaien binnen. Voor binnen heb ik een bak gekocht welke allemaal is onderverdeeld in kleine bakjes en een kweekkastje. En nu komt waarschijnlijk een hele domme vraag... Maar hoeveel zaadjes planten jullie ongeveer per keer? Uiteindelijk is het de bedoeling dat de aarbeienplant dus in een vakje van 25x25 komt... Neem aan dat ik dan niet het hele zakje uit hoef te strooien En hoeveel zaadjes doen jullie in die kleine voorkweekbakjes? Ze zijn ongeveer vergelijkbaar qua grootte als de moestuintjes die je kon sparen bij de Albert Heijn... En wat zijn een beetje leuke dingen om te kweken in de vierkante meter moestuinbak? Alvast bedankt voor jullie reacties
Heb alleen antwoord op je laatste vraag. M'n zus en schoonzus hebben ook zo'n vierkante meter moestuinbak. Wat ik bij hen erin heb zien staan: sla, cherrytomaat, bosui, bieslook, aardbei, mega veel kruidensoorten zoals peterselie, munt, dille, tijm, koriander (is wat me zo even te binnen schiet wat ik heb gezien) en vast nog wel meer. Volgens mij heb ik bij m'n zus ook weleens courgette erin gezien, maar om daar ècht goed de vruchten van te kunnen plukken, kun je die (daarna) het beste gewoon in de volle grond planten (gezien de grootte).
Wat ik er zou inzetten Knipsla Radijsjes Krop sla Rode bieten Snack tomaat plantje Bieslook Ajuin Lenteui Aardbei In zo een bak gebruikten wij enkel plantjes. Het zaaien en uitdunnen hielden we voor de grote moestuin
We hebben een paar kleine bakken/plekjes in de voortuin waar eea groeit: in de ene bak laurier en (Volgens mij) citroenmelisse, andere bak munt. En een ergens anders rucola maar dat telt niet want dat is spontaan gaan groeien als "onkruid". In de achtertuin hebben we wel meer groeien maar aan de voorkant helaas weinig plek. We willen nog wel bakken aan de muur bevestigen waar nog meer kan gaan groeien, met name kruiden, maar willen ook jasmijn planten (voor thee).
Ik kan je echt aanraden om het boek te kopen van de makkelijke moestuin of de app er van te downloaden. Deze zaden zijn ook bij bijv de intratuin te koop maar je kan het ook online bestellen. Zelf zou ik aardbeiplantjes gewoon al kant en klaar kopen omdat ik mij afvraag of die het eerste jaar direct vruchten afgeven. Ik heb daar dan echt het geduld niet voor. Wij hebben moestuinbakken op basis van makkelijke moestuin en wat wij er ieder jaar meestal in zetten zijn: tomaten, komkommer, courgette, pompoen, wortel, uien, bosui, rucola, diverse soorten sla, boterbonen, sugarsnaps, snijbonen. Daarnaast hebben we dus een aantal potten staan met aardbeienplantjes en hebben we nog een bramenstruik en frambozenstruik (al dat fruit hebben we als planten gekocht).
Wij gebruiken de makkelijke moestuin app. Super handig, geeft een reminder wanneer je iets moet doen maar ook overzicht van hoeveel plantjes per stukje etc. Als je de app opent geeft hij ook aan welke gewassen je op dat moment kan planten. De zaadjes kan je via de app bestellen of gewoon ophalen in het tuincentrum