Grote fraude met kinderopvangtoeslag

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by SushiLover123, Feb 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Miljoenenfraude met kinderopvangtoeslag | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
    Fraude met kinderopvangtoeslag opgespoord | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

DEN HAAG - Drie vrouwen zijn woensdag in Rotterdam aangehouden op verdenking van fraude met de kinderopvangtoeslag. Het gaat waarschijnlijk om meer dan een half miljoen euro. Een vrouw is vrijdag in hechtenis genomen.

Een half miljoen? Hoe hebben ze dat gedaan? Drie vrouwen, ieder drie kinderen opgegeven dat die 5 volle dagen (200 uur per maand) op een KDV zitten... En dan vier jaar lang. DAN kom je pas aan ca. een half miljoen...

Ik vind het hoe dan ook schandalig... Lekker terug laten betalen... Maar ja, grootste deel zal wel op zijn en van een kale kip kun je niet plukken. Overigens kun je ook een aantal jaar de bak ingaan voor fraude. Vind ik niet eens ongepast. Wat jullie?

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Daarom betalen wij nu een stuk meer dus. Lekker is dat dan.
    Alles terug betalen vind ik.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja erg he!

Maar goed, dat gebeurt er als het niet helemaal wordt dichtgetimmerd. Dan zijn er altijd mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan om even net buiten de regels om veel geld willen verdienen

Ik vind dat de overheid dus ook net zo schuldig is. Erg fraude gevoelig is de toeslag namelijk wel.

Gebeurt nu ook met de OV chip. Mensen gaan massaal gratis reizen door illegaal geld op hun kaart te zetten.

Die mensen zijn in mijn ogen net zo slecht.

4. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Door zulk soort acties wordt alles duurder. Zelfde met ziektekostenverzekering....wat op zichzelf al achterlijk duur is, maar dat terzijde haha.

5. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik vind het zeker gepast dat ze er een aantal jaar voor zou krijgen, maar ik vind het ook dubbel.
    Aangezien je in Nederland beter een moord, dan fraude kan plegen..
    Zit niet aan centen van de overheid, want dat is nog vele malen erger.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Die centen zijn niet van de overheid, ze zijn van de belastingbetaler. Heel Nederland dus!

Een paar maanden terug was er ook een grote fraudezaak mbt kinderopvangtoeslag. Toen dacht ik ook al: goh, dus kinderopvang kost toch minder dan ze dachten. Zouden ze dat nou ook gaan terugvoeren naar de bezuinigingen? Vast niet. ;)

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ ladyxochi: er staat dat de in hechtenis genomen vrouw (nep)aanvragen voor anderen heeft ingediend en daar voor betaald kreeg. Het staat er een beetje raar doordat er eerst 3 vrouwen zijn aangehouden en het artikel het even later over 1 vrouw heeft, maar ik denk dus dat er meer personen mee gemoeid zijn dan die 3 vrouwen.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik hoor graag van je hoe je er voor wil zorgen dat fraude onmogelijk is, zonder dat dát miljoenen kost. In ieder geval zijn volgende maatregelen genomen:
    * De Belastingdienst gaat met alle mogelijke middelen het ten onrechte uitgekeerde geld terughalen, inclusief dwanginvordering. Iemand kan geen beroep doen op schuldhulpverlening als er een strafrechtelijk onderzoek tegen hem of haar loopt.
    * De Belastingdienst heeft een meldpunt ingericht waar het publiek met tips over misbruik terecht kan:
    Mail toeslagen.fraude.en.toezicht@belastingdienst.nl
    Telefoon 0800-2358353
    * Aanvragen voor een kinderopvangtoeslag die met terugwerkende kracht worden gedaan, worden dubbel gecontroleerd: de Belastingdienst vraagt extra bewijsstukken op en doet navraag bij de kinderopvanginstelling.
    * De Belastingdienst heeft een apart team opgericht dat de aanpak van de fraude coördineert.
    * De Belastingdienst en Sociale Zaken gaan op korte termijn gezamenlijk de uitvoering en de regelgeving doorlichten op frauderisico's.
    Ja, moet dan haast wel. Maar die andere vrouwen mogen ook aangehouden worden. Die ene vrouw is alleen de uitvoerende, maar de andere zijn opdrachtgevers.
    Ik weet niet hoe je daar bij komt... Voor moord kun je levenslang krijgen, of maximaal 30 jaar. Voor toeslagsfraude hoogstens 6 jaar.

9. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

May 19, 2010
    1,215
    0
    0
    tja en door zulke schatjes verpesten ze het voor de vrouwen die wel moeten werken!

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
  11. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    1,903
    0
    0
    Oosten van het land
    Dit is toch niet normaal, en dat vier jaar lang?!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nee, dat was een gokje van mij... Ik heb zitten berekenen hoe ze dat hebben gedaan, een half miljoen. Maar hierboven werd een andere mogelijkheid genoemd, namelijk dat er méér dan drie vrouwen meegewerkt hebben.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    hier zijn 5 volle dagen 260 uur, met een laag inkomen en eenouderschap krijg je daar 1500 euro voor per maand. Voor 1 kind. Voor 3 kinderen is dat dus 4500 pm, dat is 54.000 euro per jaar.Keer 4 jaar is dus nog geeneens een half miljoen?

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik ging uit van 3 moeders. Dus dat bedrag weer keer drie en je bent er.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    edit;
    ooh ja ik snap em:)

16. Tamale

Tamale Niet meer actief

Een aantal jaren geleden was er een groot schandaal, iemand die voor het 'goede doel' miljoenen euro's buit had gemaakt.
    Deze kreeg een jarenlange gevangenis straf.
    Een moordenaar/verkrachten lieten ze horen in ditzelfde nieuwsbericht, die veeeeeeel minder kreeg.
    De preciese berichten weet ik niet meer, maar dit is me altijd bij gebleven.
    Ze zijn gewoon strenger op bepaalde fronten, dat is een veelbesproken onderwerp onder het NL volk, dus ik ben echt niet de enige die dit wél is opgevallen.

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mwah, ik geloof echt niet dat het NLse volk zo goed op de hoogte is hoor. Bovendien geloof ik al helemaal niet dat ons volk weet en begrijpt waarom NL voor bepaalde strafmaatregelen kiest (daar zit namelijk een weloverwogen oordeel van deskundigen achter).

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Hihi, zolang een zeer substantieel deel van het 'NL volk' denkt dat mensen minister zijn die niet eens in de regering zitten, zal ik niet snel uitgaan van de mening van het 'NL volk'....

Overigens waren wij thuis ook al aan het rekenen geslagen en tot de conclusie gekomen dat het wel een gigantisch bedrag is om bij elkaar te frauderen, sjonge!

19. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind het vooral slordig dat ze er nu pas achter gekomen zijn. dat nooit iemand doorhad dat die kinderen helemaal nergens op een kdv zaten. beetje controle kan geen kwaad lijkt me.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Die controle is er, maar die gebeurt steekproefsgewijs. Het is onmogelijk om alles en iedereen te controleren.

Wat betreft de strafmaat... er wordt ook gekeken naar de kans op herhaling. De kans dat een fraudeur in herhaling valt is vele malen groter dan een crime passionel.

Share This Page