Wij wonen aan een hofje, doodlopend. Er is dus geen doorgaand verkeer, maar wel veel auto's die af en aan rijden van buren, postbode, bedrijven etc. Mijn zoontje van 3 jaar en 3 maanden wilde vandaag voor het eerst zelf buiten spelen. Ik heb hem laten gaan en vanachter het raam in de gaten gehouden. Het ging prima, hij let ook heel goed op de auto's maar toch vind ik het wel spannend. Wanneer lieten jullie je kinderen buiten spelen op een straat waar auto's rijden?
Nog niet (dochter 4 jaar en 10 maanden). Je ziet hier dat 5-6 vaak een grens is. Wij wonen in een zeer rustige straat, maar er is wel en wat drukkere weg vlakbij.
Ik bedoel ook wel dat ik hem in het zicht heb he. Hij kan niet uit het hofje of meegenomen worden ofzo. Het gaat dus echt om de auto's
Hier ook nog niet. Wij wonen aan een klinkerstraat waar veel auto's rijden.Je mag er 30, maar de meesten rijden gewoon 50.
Dus als jouw kind van 3 jaar plots iets leuks ziet, rent hij er niet direct op af, maar kijkt keurig uit en wacht netjes? Knap hoor voor een 3-jarige..... Ik zou het niet gauw doen. Zeer rustig hofje, dan wellicht wel. Maar als het er toch nog vrij druk is met auto's, dan zou ik het er niet op wagen. Want stel dat hij onverwachts wel voor een auto langsrent, ben jij dan nog wel snel genoeg buiten om hem voor die auto weg te trekken??
Hier 4 jaar en 3 maanden, mag ook niet alleen buiten spelen. Vind net 3 jaar echt veel te jong, zelfs nog onverantwoord.
Tot nu toe niet, maar ik weet inderdaad niet of dat niet zal gebeuren. Hoe doen jullie dat dan met buiten spelen. Want als ik erbij ben, dan sta ik ook niet altijd pal naast hem, dan rijdt hij bijvoorbeeld ook gewoon een rondje met zijn loopfietje ofzo.
Wij zijn rons die leeftijd gewoon gaan oefenen. (Ik was een beetje bang dat andere ouders dr anders gewoon buiten zouden laten spelen en ze dan geen idee had van wat ze beter wel en niet zou moeten doen.) Eerst enkel voor de deur... Pas veel later rondom het blok. (Eerst nog tussen onze deur en die van haar vriendinnetje... Later heel het blok... ) En nog steeds mag ze niet oversteken.. Ze rijden hier niet echt zachtjes
Mijn oudste is nu vier, maar mag dit echt nog niet. Zou het heel onverantwoord vinden dit te doen. Hoe goed je je kind ook denkt te kennen, je weet niet hoe het reageert als hij/zij schrikt of er iets anders gebeurt. Daarbij: ja je echt op de bank voor het raam zitten om hem continu te volgen? Lijkt mij niet reëel. En als je dat wel doet, dan kun je net zo goed met hem mee naar buiten. Wel zo veilig.
Mijn dochter is exact even oud, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt haar alleen buiten te laten spelen. Ik ben heel erg voor 'free range kids', kinderen niet voortdurend bij het handje houden dus, maar dit gaat zelfs voor mij te ver. Dochter is erg braaf en kent het concept van auto's een gevaar behoorlijk goed, maar ze kan echt nog niet alle situaties overzien.
Ja, dat heb ik inderdaad gedaan. Ik denk dat ik hem liet gaan omdat hij voor het eerst zelf met een ander kindje wilde spelen. Dat is voor hem echt een mega stap en ik wilde dat hij zich sterk en trots kon voelen want hij hangt erg aan me. Maar ik zal daar voortaan andere momenten voor kiezen. Bedankt voor jullie ongezouten meningen
Mijn dochter mag dat wel. Zij speelt rustig, overtreedt geen regels, is mega alert en in dat opzicht te vergelijken met meisjes van 5/6 jaar. Ze speelt dan wel rondom het huis, niet verder zonder mij. Mijn zoon zie ik dat op 3-jarige leeftijd nog niet doen. De ene 3-jarige is de andere niet.
Nee, zoals in zo veel opzichten is hij weer niet te vergelijken met andere drie jarigen denk ik. Volgens mij moeten jouw dochter en mijn zoon eens met elkaar spelen Hij neemt ieder signaal in zich op. Als er maar een auto in de buurt komt gaat hij tegen de muur staan wachten tot hij voorbij is. Maar het blijft natuurlijk een klein kind en ik blijf verantwoordelijk, dus ik zal er toch nog even mee wachten.
Mijn dochter was 3,5 toen ze alleen naar buiten mocht en het straatje oversteken naar de speeltuin. Ze kijkt nog beter uit met oversteken dan mij. Als ik wil kan ik haar continu zien, maar hou haar niet de hele tijd in de gaten. Het is een verlegen meisje en doordat ze dit mag is haar zelfvertrouwen enorm gegroeid! Daarvoor heb ik het gedaan. Maar mijn zoontje mag het nog niet als die vijf is denk ik.... Zo'n verschil in kinderen...
oudste was ook nog geen 4 toen ze alleen naar buiten mocht. woon aan een hofje en kon haar altijd zien. ze ging er ook echt niet af als ze alleen aan het spelen was. doosje krijtjes bellenblaas vond ze helemaal fantastisch. zit wel een weg vlakbij waar nog wel eens te hard gereden word maar ze was veel te bang om overgereden te worden om ook maar naar de weg te durven kijken.
Ja dat was precies de reden waarom ik hem liet gaan. Hij heeft een half uur op één plek gestaan en toen steeds een stukje dichter bij het buurjongetje van negen. Uiteindelijk hoorde ik hem zelfs praten tegen hem, dat heeft hij op die manier nog nooit gedaan. En ik zag hem echt groeien van trots.
Dochter mocht dat hier ( hofje zonder stoep, speeltuin in het midden, wel veel omwoners en dus veel auto's ) toen ze ruim 4,5 was. Zoon voorlopig ook echt nog niet. Ik heb geen 100% direct zicht erop en zoon speelt met de andere kinderen mee, grote kinderen die dus ook ineens wegrennen met verstoppertje oid, hij mag echt nog niet alleen buiten en ja, ik loop dan ook echt mee als hij een rondje loopfiets doet.
Maar het gaat er soms niet om of een kind zich wel of niet onverantwoord gedraagt. Dat kun je zelf misschien nog wel inschatten (al zou ik het dan zelf met 3 jaar nog steeds niet doen), maar het gedrag van anderen kun je niet inschatten/controleren. Zo is het hier 30km zone, maar je hebt er gasten tussen.... Pffff. En laatst werd ik bijna met kinderwagen en al van de sokken gereden op een zebrapad. Man leek te remmen, maar bedacht zich toch nog even. Dan kun je netjes achter je schuifpui staan kijken, maar dat red je in zulk soort situaties niet. Kan me overigens wel voorstellen dat je het super-stoer vond dat hij uit zichzelf met iemand wilde spelen!
Ja daar heb je gelijk in. Het scheelde ook dat hij nauwelijks bewoog haha. Er wordt hier vrijwel altijd rustig gereden, er wonen bijna alleen mensen met kinderen. Maar er komt natuurlijk ook wel eens iemand anders die minder op zal letten.