Inmiddels zegt ze dit, voldoende? Of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juffie26, 7 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Nou tadaaaaa :D here I am again:D
    Eerst topics over 14 maanden en nog niet praten toen 16maanden nog niet praten en nu 18 maanden en heb ik eens de volgende woorden voorbij horen komen. Sommige maar 1 keer gehoord mag ik ze dan wel tellen? Het is niet dat ze dagelijks kletst, ja ze maakt wel geluid, gillen, iets van tatatata en zoiets. Woordjes die ik tot nu toe gehoord heb zijn de volgende.
    * papa (niet dagelijks ze kan het wel heel duidelijk en netjes)
    * mama (zelfde liedje niet dagelijks wel kan ze het heel duidelijk zeggen)
    * da (betekend die)
    * Auw (lijkt me duidelijk waar dat voor staat)
    * aete (Limburgs voor eten, heeft ze vorige week hele week geroepen nu vanaf weekend al niet meer gehoord...:( Vreemd)
    * bah (als je gepoept heeft of iets op straat ziet liggen roept ze bah)
    * aha ( van 'hey ik heb iets gevonden)
    * o, ow
    * nae (Limburgs voor nee)
    * mmmmma ( is oma, maar heb ik ook maar een of twee keer gehoord)
    * oempa ( ze probeerde opa te zeggen en dit kwam eruit maar dat was maar eenmalig nu niet meer gehoord)
    * als ik gekke geluiden maak doet ze me na
    *ik meen dat ze gisteren 'dit' zei maar weet ik niet zeker....:(

Sommige woordjes heb ik dus maar letterlijk en figuurlijk eenmalig gehoord. Nu is vooral bah favaoriet verder hoor ik nu niets....
    Ze is wel erg verkouden nu en krijgt nieuwe serie kiezen, arm schaap.
    Ik zelf heb een korte tongriem, geen idee of dochterlief het ook heeft of zo....? Ze hebben al verschillende keren in haar mondje gekeken maar daar nog niets over gehoord eigenlijk.

Woensdag moeten we naar het bureau onder de noemer 'kijken of ze dan wat woordjes wil zeggen' mag ik woordjes die ze echt maar eenmalig heeft gezegd ook tellen als echt woordje zeg maar?
    Dierengeluiden doet ze overigens niet na geen enkele, waarom geen idee volgens mij vertikt ze het gewoon...
    Kindje uit de vriendengroep zelfde leeftijd zegt al twee woord zinnetjes word daar altijd zo onzeker van als die twee bij elkaar zijn en onze stille kant uit de boom kijk muis erbij zit.....

Wat jullie?
    Shoot :)

2. KimK

KimK Niet meer actief

Ach meid... Mijn zoon van 19 maanden zegt die, bah, mama en thats it! Ik maak me totaal geen zorgen, ga alleen voor entingen naar cb dus dat gezeur heb ik niet... Hij is wat langzamer maarja komt wel goed straks! Ben ik niet zo bang voor.... Lopen deed hij ook met 17 maanden pas maar stond op en liep weg, zonder waggelen of iets. Meteen stevig lopen. Dus denk dat dit straks met praten ook wel komt. Hij maakt veel klanken, alleen woordjes nog niet!

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hier nog helemaal niets, en dan echt niets..ook geen mama of bah...ik wacht met spanning maar het begint me nu wel wat te lang te duren ;)

4. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik ook, snap je helemaal ;)

5. tuc

tuc Niet meer actief

met 1,5 moeten ze 5 woordjes duidelijk verstaanbaar voor een vreemde kunnen zeggen. Vind het niet veel wat het cb aangeeft, maar je kindje voldoet dus.

6. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik weet het ben zo'n kip die zich iedere keer voorneemt me niet te spiegelen aan andere moeders of kinderen en elke keer doe ik het weer ;) ook dat cb daar wordt ik gewoon zenuwachtig van steeds, waarom ik nog ga ? Tja goede vraag misschien moet ik daar eens over nadenken....
    Ze hoort prima want ze doet verder alles wat we vragen aan simpele opdrachtjes en aanwijzen. Wijzen doet ze veel, en beetje woordjes dus.
    Bedankt voor je reactie.

7. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hoe bedoel je precies met dat je het niet veel vindt wat cb aangeeft?
    Zouden ze meer moeten kunnen zeggen?

8. tuc

tuc Niet meer actief

haha nee joh ik wil niet bepalen wat een kind moet zeggen, maar ik vind dat het cb er soms rare maatstaven op na houdt. 5 woordjes is niet zo veel met 18 maanden, de meeste kindjes kunnen wel meer woordjes.

Maar net zoals met motoriek is het niks om je gelijk zorgen over te maken. Mijn dochter was motorisch erg langzaam maar is allemaal goed gekomen en dat zal met de spraak ook echt wel zo zijn.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    'Moet' je daarvoor speciaal naar het cb?
    Pfff...
    (Hier 15 maanden en nog geen enkel woord. Maak me er nog niet druk om)

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja moeten we speciaal voor komen ;)
    Werd de vorige keer ook zo gezegd 'met 18 maanden terug komem om te kijken of ze dan wel iets wilt zeggen' :(:$
    Nou die eigenwijze dreumes van mij doet niets op commando zal mij benieuwen.

11. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Hier moeten we met 18 maanden ook terugkomen, weet niet exact waarom, maar denk ook vanwege spreken.

Maar Siem begint nu met duidelijk mama papa, opa, nana is Tanja, op
    En hij doet de duiven op het dak die elke ochtend boven zijn raam zitten.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier is 18 mnd gewoon standaard controle hoor..
    Hier moest ze maar 3 woordjes kennen. En ze zei direct, moet poepen haha.

13. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon zei pas met 21maanden zn eerste woord! Daarvoor zei hij helemaal niks, nada, noppes!!

Hii snapte alles, deed alles wat je vroeg, wees alles aan wat je zei of wilde weten maar zelf iets zeggen, nee dat deed hij niet. Op CB vonden ze dat maar raar "want de meeste kinderen zeggen al dingen als opa, oma, papa, mama, boe of miauw." Tja de meeste wel maar de mijne niet ...

ik zou me geen zorgen maken en het cb maar laten kletsen. Je maakt je te druk om dingen waar je niks aan kunt down

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Hier is de controle met 18maanden eruit gegaan. Dus ben met dochter voor het laatst geweest kort voor 14maanden en ga nu net voor haar tweede verjaardag pas weer.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja joh dat is genoeg! :)
    Hier begint hij echt sinds enkele weken veel te brabbelen maar je moet wel extreem goed luisteren. Lamp is bijvoorbeeld a-dah, oke dit is geen woord maar vaak hebben die kleintjes wel bepaalde woorden voor bepaalde dingen en heel stilaan veranderd dat toch in het echte woord.
    Vliegtuig was eerst v g, nu is het als vli uig. Ongeveer dan he :)

16. KimK

KimK Niet meer actief

Haha hier dus ook! Zoon weet alles (van hoe de afstandsbediening tv werkt tot hoe hij de muziek aanzet voor zijn zusje, waar zijn hoofd tot voeten zijn, dat als ik vraag mij de speen van zijn zusje te geven hij die gaat pakken....) dus ja dat praten komt echt wel (denk ik dan). Ben héél blij dat ik alleen voor entingen ga en verder geen dom gezeur van het cb moet aanhoren! De eerste maanden hebben die trutten het met echt enorm onzeker gemaakt, sjonge jonge! Als ik er nu ben denk ik altijd jaja zet die prikken en klaar.

17. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Hier ook een meisje van 15 maanden (over 11 dagen 16 maanden) en ze zegt nog niks verstaanbaars.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Geloof dat ze wel weten dat ze zoiets bij mij niet hoeven doen.
    CB is leuk voor advies, maar meestal vind ik het advies maar zo-zo.
    Verder prima contact met de dames daar hoor, maar zo'n extra keuring, daar zou ik voor passen.

Want... Stel ze zou nog steeds niets zeggen, dan kunnen zij niets. Niet eens doorverwijzen! Dan moet je toch weer naar de huisarts.
    Nou, dan ga ik wel op eigen initiatief naar de huisarts.
    Maar voorlopig ben ik overtuigd dat er met mijn dochter niets mis is en dat het wel goed komt! :D

19. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hier ook een langzame prater hoor.
    Ze heeft inmiddels een paar goede woordjes: mama, papa, bah en ei. Ja, je leest het goed, ei ;)
    Voor de rest alleen woordjes die wij kunnen verstaan: op = uh, chocoladepasta = pasht, haar eigen naam = sshh (met wijzen naar zichzelf) en nog een paar van die gekke verhaspelingen :D
    Ach, het zal best goedkomen!

20. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Voor de langzame praters gaan die naar het kdv?
    Mijn dochter is thuis omdat ik niet werk, dacht misschien ligt het daaraan....krom gedacht misschien maar ja je gaat iets bedenken.
    (Tenminsten ik wel ik ben zo'n muts haha)

Deel Deze Pagina