Hallo allemaal, Ik vind het erg moeilijk om deze keuze te maken omdat ik bij allebei de voor- en nadelen zie. Ik ben inmiddels al een paar keer van mening veranderd en alhoewel ik ook nog wel even de tijd heb om te beslissen wil ik toch graag de keus gemaakt hebben, het geeft me wat rust denk ik. Op dit moment denk ik: flesvoeding, dat gaat het worden. Maar ondanks dat ik dat ZELF wel zie zitten maak ik me toch zorgen over wat de buitenwereld er van zal vinden... Het is dom ik weet het, maar toch... Wat vinden jullie? Is het besluit flesvoeding te geven reden voor commentaar of vinden jullie dat ieder die keus zelf moet maken zonder daarop aangekeken te worden? Groetjes Miky P.S. Dit is geen topic om te bespreken wat de voor en nadelen zijn, die weet ik...
Ik wilde in eerste instantie wel borstvoeding geven, maar dit is helaas niet op gang gekomen. Na een week proberen ben ik overgestapt op flesvoeding en dit bevalt prima. De enige die onzettend zat te pushen om door te gaan met borstvoeding en wat negatief was was de verloskundige, verder heb ik van niemand commentaar gehad, er was niemand die het vreemd vond. Daarnaast is het natuurlijk een keuze die je zelf maakt. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt, niet om wat een ander misschien denkt of vindt. Hoe moeilijk dat misschien is. En al hebben ze commentaar, het is toch jouw beslissing en jouw kindje?? Maar ik kan me je gevoel wel voorstellen hoor Succes met het maken van een keuze!
Bedankt voor je reactie. Jammer dat het bij jou niet op gang is gekomen, als je het wel wilt en het kan niet... Ben blij dat de flesvoeding wel goed bevallen is. Weet je wat het ook is? Ik denk dat je kindje beter de fles kan krijgen van een tevreden, rustige en ontspannen moeder dan de borst van een moeder die het eigenlijk alleen doet omdat anderen haar dat zo 'opgedrongen' hebben. Kinderen voelen die stress toch ook?
Hoi, ik wil ook flesvoeding gaan geven hoor, puur gevoelsmatig. En al gaat de hele wereld dan op zijn kop staan, dan is het nog steeds mijn beslissing. Je moet doen waar jij je goed bij voelt en niet waar de rest van de wereld zich goed bij voelt. Groetjes MB2005.
Meid je moet doen wat je zelf het beste vind! Net zoals je zegt denk ik dat de kleine dat gaat merken als je jezelf niet lekker in je vel voelt met het geven van borstvoeding. En tegenwoordig is flesvoeding even goed als borstvoeding. In dit geval moet je aan de kleine en aan jezeld denken, de buitenwereld heeft toch altijd een mening...
hoi ik heb allebei mn kids borst gegeven maar jij moet doen waar je jezelf goed bij voelt ieder zn eigen mening als je commentaar zou krijgen als jij je goed bij voelt moet je t gewoon doen...toen ze eenmaal aan de fles gingen merkte ik ook wel dat ik meer tijd overhield voor mn huis enzo omdat iemand anders dan even de fles kon geven...kan wel borst afkolven maar dan was ik net zo lang bezig als voeden zeg maar dus dat was voor mij weer voordeel van fles..trek je niks aan van anderen je zal heus wel meer commentaar krijgen over andere dingen en als je je daar ook nog iets van gaat aantrekken waar sta je zelf dan doe wat je denkt dat goed is..zei ons ma altijd haha
Ontzettend bedankt voor jullie reacties... Zelfs degenen die zelf borstvoeding hebben gegeven vinden dus dat het je eigen keuze moet zijn. Dat het een niet perse altijd beter is, als je zelf maar achter je keuze staat. Ach de redenen waarom ik liever flesvoeding zou gaan geven zijn voor anderen ook helemaal niet belangrijk natuurlijk. Overigens staat mijn man helemaal achter me hoor, wat ik ook zou besluiten, ook hij ziet van beiden de voor- en nadelen en vind dat ik moet kiezen wat het beste bij mij past... Gelukkig.
Ik heb de eerste 9 maanden borstvoeding gegeven en toen vond ik t welletjes (hij had n tandje en beet ) Deze borstvoeding was geweldig! Ben er altijd even blij mee geweest dat ik t kon en t voelde zo fijn en vertrouwt met die kleine op schoot al tutterent En dat ondanks de hitte golf Bij de tweede heb ik tot 6 maanden borstvoeding gegeven maar dat ging niet zo van n leie dakje. Eerst kreeg hij spruw (schimmel in zn mondje en ik dus op mn borst) en dat deed ons beide pijn En later bleek ik te weinig voeding in de melk te hebben want in plaats van minder om drinken komen kwam hij steeds vaker. Dus eerst nog pap bij gegeven en toen dat niet hielp om snachts weer door te slapen, heb ik er maar n punt achter gezet. Dus verder gedaan met fles voeding. En ja ok als je borstvoeding hebt zit je niet met flesjes te klunzen enzo en kun je ten alle tijden (wat ik dus ook deed) de kleine de borst geven mocht het nodig zijn. Het is op temp etc. naja de voordelen ken je. Maar als je liever niet de borst wilt geven dan doe je dat toch niet? Er is een alternatief! en zoals je al zegt dr zijn voordelen op borstvoeding maar n geirriteerde of gestresde moeder die tegen haar zin in borstvoeding geeft, daar is niemand toch gebaad bij? Je zou als je niet kan beslissen, het ook eerst even kunnen proberen en daarna nog over stappen mocht t toch echt niets zijn voor je.
hey, ik twijfel ook nog, maare nou hoor ik ook van heel veel, dat als je borstvoeding geeft, dat je dan sneller je overtollige kilo's (die je in je zwangerschap bent aangkomen) kwijt raakt? is dat waar of niet, vind het opzich ook wel belangrijk, wil zo snel mogelijk weer naar mij oude figuur! liefs...
Ik vind ook dat je helemaal moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb bij mijn 3 kids allemaal de fles gegeven en nooit borstvoeding, bij deze baby ga ik ook weer de fles geven. Wordt er heel erg moe van dat ik steeds weer een verklaring moet geven waarom ik geen borstvoeding ga geven! Nou gewoon omdat ik dat niet wil...PUNT! Dan krijg ik vervolgens zo'n bedenkelijke en afkeurende blik. Laat gewoon lekker ieder zijn eigen ding doen waar zij zich prettig bij voelt en trek je niks van anderen aan.
Ik heb 3 x de fles gegeven en nog nooit 1 kilo aan een zwangerschap overgehouden. Stond in no time weer in mijn strakke spijkerbroek, dus ik denk persoonlijk dat het een bakerpraatje is.
oke bedankt voor je reactie! nou snap ik wel dat de verloskundige enzo, de voorkeur geven aan borstvoeding, en dusz ook je daar op in spelen! hmmm nu weet ik het nog steeds niet, neig nu toch weer meer naar flesvoeding, zag dat toch als een groot nadeel.. nou ja gelukkig heb ik nog even de tijd... groetjes...
Bij mijn zoon is de bv ook niet gelukt, maar nu met mijn dochter zag ik het in de zwangerschap niet zitten ivm de mislukte poging bij mijn zoon, later in de zwangerschap van mijn dochter dacht ik: Ik kan het wellicht proberen en als het niet gaat, dan gaat het niet maar heb ik het wel geprobeerd!! En wat bleek, de bv gaat van een leien dakje, wel heb ik 2 keer nu borstontsteking gehad (en dat is echt vervelend) maar toch heb ik absoluut geen spijt dat ik er mee ben begonnen, ik vind het erg gezellig om mijn dochter aan de borst te hebben, het geeft echt een speciale band vind ik. Het grootste nadeel van bv vind ik dat het zo opgedrongen wordt door kraamverzorgsters en verloskundigen. Dat zou niet moeten vind ik, want dat geeft heel veel druk op een aankomende moeder, je voelt je idd bijna een slechte moeder als je bewust voor flesvoeding kiest, en dat is natuurlijk absoluut niet zo!!!!! Gewoon doen waar je je goed bij voelt, het gaat om jou niet om de buitenwereld!! Groetjes Carry
Hier zijn al verschillende topics over geweest. Misschien heb je hier wat aan. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=260 Kwebbel
Ik denk inderdaad dat jij moet doen wat jij voelt op dat moment. Het is jou kindje en niet dat van je omgeving. en staat het "ze" niet aan ...... Lekker belangrijk jij bent degene die de borst of de fles moet gaan geven.
Als er toch nog wat twijfel is, zou je bijvoorbeeld eens naar een info avond van het VBN kunnen gaan. Je hoeft je nou gelukkig nog niet vast te leggen. Misschien verander je door zo'n bijeenkomst van mening, misschien niet. Misschien heb je na de bevalling of valk er voor zoiets van: ik ga ht toch proberen, misschien niet.
Hoi bij mij lukte het alle drie de keren niet om borstvoeding te geven, bij de erste heb ik twee weken geklungeld, bij de tweede een week en bij mijn jongste was nog het duidelijkst dat er niets uit kwam, hij begon op de 5e dag oranje te plassen, teken dat ie geen vocht meer kreeg, meteen overgegaan op fles, ondanks de pogingen van de VK mij over te halen om het met kolven op gang te helpen. Ik heb er absoluut geen spijt van hij is een lief, vrolijk ventje dat gewoon net zo goed groeit en ontwikkeld als zijn leeftijdsgenoten
Ik denk niet dat je je al teveel moet aantrekken van wat 'de anderen' zeggen, want dat is nu misschien dat je bv moet geven maar in tijd dat mijn moeder mij + rest kreeg was fv de norm. Dus dat verandert ook door de tijd heen. Klinkt misschien wel makkelijk, trek je er niets vanaan, ik vind het zelf ook heel moeilijk maar het lijkt me wel het beste. Zelf wil ik wel bv gaan doen lijkt mij geweldig!!! Maar ja zo voel ik dat he... en dat gevoel kan ik niemand opleggen. Ik zou zeggen: zet alles op een rijtje (voor- en nadelen, je gevoel erbij enz) en kies lekker zelf.