Te hoog TSH, wie ervaring?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Majo1983, 13 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Voor dat ik zwanger werd zijn ze er achter gekomen dat ik een te snelle schildklier had. Ziekte van Graves. Medicijnen voor gehad en ging prima. 3 maanden geleden gecontroleerd en alles was goed.

Vandaag bloed laten prikken, wordt ik vanmiddag gebeld door de assistente van de internist. Hoe ik mezelf voelde? Ik zeg nou prima, niets aan de hand. Hoezo? Ze hadden de bloeduitslagen terug gehad en blijkt dat mijn TSH extreem verhoogd is, over de 100 terwijl dit normaal minder dan 4 moet zijn. Deze waarden zijn vanwege een veel te trage schildklier nu. Mijn internist was er niet vandaag maar een andere dokter had gezegd dat ze maar moest bellen en als ik me goed voelde kon het wel wachten tot morgen. Als ik Thyrax in huis had (heb ik nooit gehad dus heb ik niet) mocht ik wel alvast dat beginnen met innemen.

Nu maak ik me dus beetje zorgen. Hoezo als ik mezelf goed voel kan het wachten tot morgen? Anders niet dan? En definieer goed? Ik ben moe ja logisch nieuwe moeder, zoontje slaapt nog niet door natuurlijk ben ik moe haha. Ik realiseer me nu dat ik meer had moeten vragen maar ja op dat moment niet gedaan. Heeft iemand ervaring en kan me een beetje gerust stellen?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ben je zwanger?
    Hier de ziekte van Hashimoto ook een TSH van 150, maar ik kon echt niets meer viel staand in slaap, slecht zicht, concentratieproblemen, kouwelijk gewrichtspijn, gigantisch aankomen enzovoort.
    In de zwangerschap is het belangrijk dat je tsh rond de 1 zit, dit vanwege het IQ van je kindje. Verder moet je TSH zijn waar jij je goed bij voelt ! Dit zit ook meestal rond de 1 maar sommige mensen voelen zich prima bij een tsh van 3.
    Als je je alleen wat moe voelt kan ik me niet voorstellen dat je zo'n hoge tsh hebt eerlijk gezegd..
    Ik zou inderdaad zo zsm een afspraak met je internist maken een huisarts heeft nou eenmaal niet genoeg verstand van de schildklier. Hier prik ik elke 4 weken bloed, voor de zwangerschap ook omdat ik maar blijf schommelen. Reken er op dat je aan de thyrax moet, dit gaat met kleine beetjes tegelijk anders kan je hartkloppingen krijgen, dus reken op 0,25 mcg per 4 weken omhoog. Na 4 maand moet je je toch wel iets beter gaan voelen.
    Verder laat je prikken op foliumzuur,b12,vitamineD en ijzer.
    Verder is met een schildklier probleem prima te leven, tenzij je de pech hebt als mij en altijd restklachten zal blijven houden..
    Hoop dat je hier wat aan hebt :)

3. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Bedankt voor je reactie! Nee niet meer zwanger! 5 maanden geleden een prachtige zoon gekregen. Ik stond nog onder controle bij de internist voor een te snelle schildklier, had maandag een afspraak, vandaar bloedprikken. Vandaag gebeld door de internist hij vond het ook vreemd dat ik niet meer klachten had. Heb nog een keer de waarde gevraagd, > 100 het lab meet hier niet verder. Ja ben wel moe, beetje aangekomen, last van obstipatie en koud heb ik het altijd haha maar niet zo erg dat ik iets vermoedde. Ik moest vanmorgen meteen thyrax ophalen en vandaag mee beginnen. 2 st per dag. Maandag mag ik gewoon naar mijn afspraak en dan gaan we bekijken hoe nu verder en wat de oorzaak is. Pfff baal er wel van, eerst al tig keer op controle geweest voor snelle schildklier en nu dus de molen in voor een trage. Er zijn vast ergere dingen maar baal toch!!

4. PCOS

PCOS Niet meer actief

Toevallig zit ik in het zelfde schuitje. Voordat ik zwanger werd kwamen wij er al achter dat ik een trage schildklier heb. Ik ben door de huisarts ingesteld en deze heeft daar een fout gemaakt.

Ik ben pas wezen bloed prikken. Vervolgens belt de huisarts dat de waarden niet goed zijn. Namelijk T4 op 14 en de TSH op 5.nogwat. Ze bood haar excuses aan omdat ze altijd verkeerd gedaan heeft. Omdat de T4 te laten zakken is de dosis thyrax verlaagd. Maar het is dus juist belangrijk dat de TSH waarden goed zijn en deze zijn dus nu vrij hoog. Ze gaf aan dat ik direct 0,025 moest bijslikken. De normaalwaarden van de TSH zijn tussen de 0,4 en 4. Maar voor een zwangere schildklier patient is het beste dat de waarde rond de 1 ligt. Bij mij zat hij dus boven de 5.

Eigenlijk direct daarna kwam ik er achter dat ik zwanger ben. Na dit gemeld te hebben aan de huisarts gaf ze aan om dan nog een extra bij te slikken van 0,025.

Ik slikte al Euthyrox, dat is 0,112 mg en nu met de thyrax erbij zit ik dus op 0,162 mg.

Gelukkig zijn we hier net op het moment achter gekomen dat ik net zwanger was en ben dus direct gaan bijslikken. Echter vraag ik me af of er negatieve gevolgen kunnen zijn. Ik zit nu in week 5 van mijn zwangerschap. De zwangerschap word gerekend vanaf cyclusdag 1 dus in feite ben ik nu ongeveer 2,5 weken zwanger. 4 dagen geleden ben ik begonnen met mijn thyrax op te hogen.

De huisarts heeft me inmiddels doorgestuurd naar de internist maar kan daar de 25e pas terecht.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Een trage schildklier is in principe niet schadelijk, een te snelle wel. Daarom kan het wel enigszins wachten.
    Een te trage is gewoon heel erg vervelend, maar dat zal je straks wel merken als je medicijnen werken.
    Dan kom je er achter dat de vermoeidheid niet door het "net bevallen zijn" komt ;)

6. PCOS

PCOS Niet meer actief

#6 PCOS, 14 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2014
    Wat ik begreep is dit juist wel belangrijk. Vooral in het eerste trimester omdat de baby dan zelf nog geen TSH aanmaakt. Een te hoge TSH zou invloed kunnen hebben op het IQ van het kind. Maar ik lees ook genoeg verhalen over vrouwen die ondanks een hoge TSH een gezonde baby hebben mogen ontvangen.

7. PCOS

PCOS Niet meer actief

Zou het trouwens genoeg zijn om op te hogen? van 0,112 mg en nu dus op 0,162 mg. om van 5,? naar de 1 a 2 te gaan?

8. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb geen idee! Voordat ik zwanger werd was mijn TSH onmeetbaar minder dan 0.001 in ieder geval. Daarom PTU moeten slikken, en elke 2 a 3 weken bloed controleren. Is de hele zwangerschap "goed" geweest, maar geen idee hoe hoog die waarden waren. Nu dus "opeens" veel te hoog TSH. Maar goed mijn zoontje is al geboren. Kan nog niks zinnigs zeggen over zijn IQ haha maar hij ontwikkeld zich normaal volgens mij! Maar wat een ellende met die schildklieren zeg!

Maar zou je niet bij een internist onder controle moeten zijn? Tenminste ik moest naar de internist zodra ze het ontdekten en ook hele zwangerschap onder controle geweest bij de gynaecoloog.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar ts is toch niet zwanger? Dan is het verder niet schadelijk maar wel erg vervelend.

Als je zwanger bent, zoals ik, is het inderdaad verstandig om de TSH tussen de 0,5 - 1,5 te houden.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Wat een onzin ! Een trage schildklier heeft invloed op miskraam, en eventuele IQ achterstand bij de baby. Hoe kom je in hemelsnaam aan die wijsheid?

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Dat weet niemand, over 4 weken prikken en je weet meer. Iedereen reageert anders op verhogingen. En helaas kan je met thyrax niet te snel ophogen dit veroorzaakt hartkloppingen enzovoort oppassen dus.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Geen zorgen je waarde is nog laag. Als je tsh nou 80 was geweest had ik gezegd er is een kleine kans op een lager iq maar ook dan blijft het een kleine kans. Met een tsh van 5 zou ik mij daar geen zorgen om maken, ook ben je direct op gaan hogen.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    TS is niet zwanger! Bij iemand die niet zwanger is, heeft een te trage schildklier geen gevolgen voor je eigen gezondheid!

Bij een zwangerschap natuurlijk wel, weet er alles van!
    Heb zelf ook Graves met TPI waardes, mij hoef je er onderhand niks meer over te vertellen hoor!

Maar ik reageer op TS en die geeft aan dat haar zoontje 5 mnd is :)

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Oh en overigens schijnt het niet alleen invloed te hebben op IQ maar ook op EQ. Maar dit is wetenschappelijk nooit bewezen....

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Idd even afwachten....ik zat op 2,7 en ben van 250 naar 300 mg gegaan en zat toen op 0,8.
    Ik heb afgelopen donderdag weer geprikt en krijg maandag de uitslag.

@Majo1983: Bij een eventuele volgende zwangerschap zal je ook getest worden op anti-stoffen. Die heb ik wel....heb ook Graves en inderdaad onder behandeling bij de internist en gynaecoloog.
    Het is zeker een rotklier.....je merkt er niks van dat je hem hebt, totdat ie van slag is :)

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik begreep er niet uit dat je daar op doelde excuus. Het staat er alsof je bedoeld ook in de zwangerschap.

Verder ligt het er natuurlijk aan of het een gevaar is voor je gezondheid, ondanks dat mijn tsh binnen de normaal waarden is blijf ik aankomen daar weer een gevolg van is diabetes enzovoort. Het is bij sommige makkelijk in te stellen, voor degene met restklachten is het een hele nare ziekte om mee te leren leven.

Deel Deze Pagina