Hallo, Ik heb ook zwangerschapsdiabetes en bij mij is dit in week 25 ontdekt met de glucose test. Ik mag 1,5 uur na de maaltijd niet hoger dan 7.0 zitten en heb dus ook al 8 weken een dieet. Ben nog geen 5 kilo aangekomen deze zwangerschap. Gelukkig kan ik het goed onder controle houden en hoef ik nog geen insuline te spuiten.. Heb nadat ik bevallen ben al een hele waslijst met dingen die ik wil eten!!! Je doet het voor een goed doel maar ik vind het pittig aangezien ik een emotie eter was en nu al 8 weken het vol houd.. Succes hoop dat je gauw een echo krijgt om te kijken of je kindje niet te hard gegroeid is!
Ik krijg volgende week een gesprek met de gynaecoloog dan zullen ze wel een echo doen. Ik ben 32 weken en ik ben vandaag met veel pijn en moeite doorverwezen. Maar voor dat het goed onderzocht is en ik een aangepast dieet krijg ben ik al veel verder. Heeft dan niet veel nut. Ik pas zelf mijn voeding aan maar hebt natuurlijk niet veel kennis.
Was bij mij precies hetzelfde. Ik vond het ook onzin dat ik nog aan zo'n dieet moest beginnen. Maar ik had met 31 weken een 3d echo laten maken ( omdat mijn huisarts zei dat de baby "goed" lag en ik echt dacht dat de baby in stuit lag....wat dus ook bevestigd werd tijdens die 3d echo ) Ik was net goed een week met dat dieet begonnen toen ik met week 34 een groei echo kreeg, de baby was bijna een kilo gegroeid in 3 weken tijd!! Dus toen heb ik me toch maar aan dat dieet gehouden, en met week 38 was de baby 2850gr. Ben benieuwd wat hij nu weegt want ik heb meer behoefte aan eten nu en kan me ook echt niet meer aan dit dieet houden sinds dinsdag.
Krijg je honger? Waarom kan je er niet aan houden? Ik vind het compleet belachelijk dat er geen spoed ergens achter word gezet terwijl ik 32 weken al ben, dat is toch vreemd. Ik heb nog niemand gesproken dus ik weet ook niet hoe ik moet dieeten. Als ik op internet lees komt het gewoon op gezond eten neer maar dat doe ik al. Ik heb nu net 3 stuks rogge op met kaas en melk. Omdat dat redelijk gezond is maar ik hoor hier en daar ook je beter je koolydraten kan spreiden maar ik heb geen idee hoe en hoe je dan nog moet prikken.
Ik blijf het ook heel raar vinden dat ze niet spoed erachter zetten. In ieder geval je naar een diëtist sturen en een groei echo maken. Vooral omdat je zo ook niet weet wat je juist wel en niet kan eten. Ik zet hieronder mijn dag "dieet" neer, misschien heb je daar wat aan. Het is dan een richtlijn, want ik begreep van anderen weer dat ze minder moesten eten. Nuchter prikken. Ontbijt (08.00): 2 broodjes + melk (beleg heb ik kaas, worst of een beetje pindakaas (geen light pindakaas, want die is nog slechter) Twee uren na ontbijt prikken. Tussendoortje (10.00): 1 broodje + 1 stuks fruit Lunch (12.30): 3 broodjes + melk Twee uren na lunch prikken Tussendoortje 14.30: stukje ontbijtkoek en dan na een uur nog een stukje fruit Diner: aardappelen (3 stuks), groente en vlees. Meestal heb ik meer groente ipv aardappelen, want die vind ik niet zo lekker. Je kan ook gewoon nasi of pasta's eten, maar dan kan je het beste zilvervlies rijst of volkoren pasta eten. Niet teveel rijst of pasta nemen, maar juist aanvullen met meer groente. Twee uren na diner prikken Het kan bij mij voorkomen dat na de lunch te hoog prik. Daarom wil ik nog wel eens de melk als tussendoortje drinken om 14.30 uur. Ik heb nog wel een site gevonden waar een "dieet" op staat. http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/dieetadv_bij_zwangerschdiab
Hier is het nuchter 4.3 en 1,5 uur na het eten onder de 7,8. Ik heb ook diabetes nu voor de 2de keer eerste keer redde ik het zonder spuiten en met een dieet. Alleen zijn me waardes nu al hoger dus ben bang dat ik deze keer moet gaan spuiten. Ook is het deze keer al eerder ontdekt. We wachten het rustig af. Dinsdag voor het eerst naar het ziekenhuis.
Mag ik veen hele brutaal invallen bij jullie, ik ben heel nieuwsgierig wanneer het bij jullie eruit kwam dat jullie diabetes hadden en was dit de eerste keer of misschien al een 2e keer? Ik ben nu 10 weken zwanger en eet gezond er is 3 weken geleden al een gemiddelde geprikt bij mij, dit omdat ik het de vorige keer kreeg en moest insuline spuiten niet zozeer hele hoge waarden, als wel dat ze verschrikkelijk schommelden, 1 x waarde van 10 gehad en de rest ging tussen de 8 en de1,8 dit was met eten niet op te vangen. Nu uit het overzicht kwam gemiddeld 4,6 dus mag niet klagen ik ben nog iets strenger geworden op mijn eten en drinken, nu scheelt het dat ik vreselijk misselijk ben dus weinig binnen houd, maar het enige waar ik momenteel niet misselijk van wordt en niet van spuug of anders maagzuur krijg is appelsap en melk, ik drink dus veel water, melk en appelsap en dat laatste dan 1/4 appelsap 3/4 water maar net even smaakje eraan, slimpie limo heb ik standaard in huis maar krijg ik vreselijk maagzuur van helaas. Ik wacht het maar even af, maar ik was even nieuwsgierig hoe het bij jullie ging,
Ik vond het ook belachelijk dat er zo laks werd gedaan bij mij. Ik heb even mijn agenda er bij gepakt om te kijken wanneer ik voor het eerst die glucose test kreeg, waarvan de huisarts waar ik zwangerschapscontrole bij liep na 2 dagen al een uitslag kreeg, en wanneer hij me eens een keer doorstuurde. Glucose test: 10 juni ( 30 weken zwanger ) Controle huisarts: 21 juni, ben daarvoor nooit gebeld over dat mijn suikerwaardes te hoog waren ( 31 weken zwanger ) Naar de gynaecoloog ivm zwangerschapssuiker: 25 juni ( 32 weken zwanger ) Naar de dietist voor aangepast dieet: 1 juli ( 33 weken zwanger ) Vanaf 25 juni ga ik wel wekelijks naar de gynaecoloog hoor. Groei echo's gehad: 10 juli ( 34 weken zwanger ) 31 juli ( 37 weken zwanger ) en 5 augustus ( 38 weken zwanger ) Morgen moet ik weer op controle komen, en ga vragen of de baby niet te veel is gegroeid, ben zo bang voor een grote baby...of liever gezegd de pijn bij de bevalling. Het dieet wat ik heb was wel goed te doen hoor, maar ik heb dan zelf wel het één en ander aangepast. ontbijt: 2 sneetjes bruin met halvarine en magere kaas of beleg, thee en beker melk. tussendoor: 1 stuk fruit, koffie, thee of water. lunch: 3 sneetjes bruin met halvarine, magere kaas of beleg of gekookt ei, thee en of glas melk. tussendoor: 1 stuk fruit, koffie, thee, water of light frisdrank. avondeten: 3 kleine aardappels ter grootte van een ei ( vind ik persoonlijk te weinig ) 2 opscheplepels groente ( vind ik ook veel te weinig, dus scheep meer op ) 75 gr magere vis of vlees, ook raar want een zwangere wordt juist geadviseerd om vette vis te eten, dus ik eet minstens 100 gr vette vis 2 of 3 x per week, vless ga ik ook niet afwegen tot 75 gr. Na het avondeten mag ik bij de koffie 3 maria bisquitjes, neem ik dus niet, ik neem na de koffie nog een stukje fruit en een bruine boterham met wat ik lekker vind, en een glas chrystal clear of ice tea. Ik lees en hoor overal dat vrouwen al in het 2de trimester getest worden op zwangerschapssuiker, snap niet dat wij zo laat getest zijn
@piepie ik begrijp het ook niet waarom ze ons zo laat testen, je verhaal komt redelijk overeen. Ik denk alleen dat je juist wel meer vis en vlees mag eten daar zitten geen kdh en anders krijg je ook honger lijkt mij. Heb je dit van de dietiste? Ik ben nu overgedragen naar de internist en die nemen nog contact op. Inmiddels ben ik 32 weken. Ik heb wel vandaag een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog met veel moeite. Gelukkig kan ik morgen terecht, ga ook vragen waarom ze niet de moeite hebben genomen op glucose te testen zoals ik ook hoor dat het vaak gebeurd met 26 weken bij de verloskundige. @ senta ik werd gek van het plassen en tijdens een controle op blaasontsteking, kwam er suiker in de urine voor. Zo ging het het rollen maar wel pas met 31/32 weken en de begeleiding moet nog opgestart worden. @zhillia bedankt voor je voorbeeld het wordt langzaam wat duidelijker voor mij. Ik heb vanmorgen 2 roggebrood op met kaas en boterhamworst, magere glas melk, boter, en een volkorenbrood met ook boterhamworst. En toch was mijn bloedsuikerspiegel twee uur erna 8,4 wat doe ik fout? Iemand idee? Uit een andere draadje begrijp ik dat om de twee uur moet eten en maar 35 khd per maaltijden, en 13 voor een tussendoortje klopt dit? Geen koek,snoep,gebak etc.(logisch maar toch, we zijn wel zwanger he) En dan nog een vraagje tellen jullie 1,5 uur vanaf het moment dat je klaar bent met eten of als je begint met eten? Kan namelijk nog zo'n 20 minuten schelen.