Hallo, Ik ben nu 4,5 mnd zwanger en alles veranderd enorm. ik ben super blij dat we een kindje krijgen maar heb af en toe moeite met mijn lijf. een dikke buik vind ik geweldig maar ik voel me dik en die borsten zijn zo groot en pff ik voel me raar in mijn lijf. Ik heb vroeger ook een eetstoornis gehad en heb nu wel moeite met mijn lijf dat er wel heel vrouwelijk uitziet zeg maar en ik ben nooit blij geweest met borsten, rondingen enz. nu ben ik de laatste tijd een beetje down. vind mijn lijf raar en het toch een beetje eng wat er allemaal gebeurd daar van binnen enzo. Komt dit allemaal door de hormonen ook of ...? Komt dit vaker voor bij zwangere vrouwen?Dat ze hun lijf raar vinden? verder gaat alles heel erg goed tot nu toe.
hoi goed dat je hier een vraag over stelt. Het gebeurt heel vaak dat vrouwen zich naar voelen in hun veranderende lijf. Het is gebruikelijk dat iedereen zegt: maar dat heb je er toch voor over, er komt straks een mooi kindje? Maar ondertussen kan het heel lastig zijn, zeker voor jou als je een eetstoornis gehad hebt en daar toch weer extra gevoelig voor bent. Wat kan helpen is om het te bespreken met je partner, met een goede vriendin of je verloskundige. Ook kan het prettig voor je zijn om via de huisarts een verwijzing voor een dietist te krijgen. Zij kan je helpen om gezond en genoeg te eten en te accepteren dat aankomen en rondere vormen krijgen normaal is in de zwangerschap. Met haar kun je ook een plan opstellen voor na de bevalling om gedoseerd weer af te vallen zonder dat je in oude patronen vervalt. Ik zou je dat zeker aanraden! Mirjam