Beginnende zwangerschapsvergiftiging en nu?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Esmaralda, 11 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #1 Esmaralda, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt: 11 sep 2012
    Zondag 09-09 voelde ik me al een paar dagen raar. Ik had buikpijn boven in mijn buik, was misselijk, zag sterretjes, voelde me duizelig en gewoon raar.
    Omdat ik niet zo'n beller ben en vaak denk het gaat wel over, heb ik niet eerder gebeld.
    Maar rond 22:00 voelde ik me toch wel raar en mijn zus drong aan om toch de verloskundige te bellen.
    Dit had ik gedaan en ze kwam langs, toen ze hier was werd mijn bloeddruk opgemeten en die was bij 3x meten 170 tot 190/90 95.
    Veel te hoog dus, ook zat er eiwit in mijn urine. Ze heeft toen gebeld met het ziekenhuis en ik moest komen.

Daar aangekomen werd ik opgenomen voor observatie. Er werd bloed geprikt, mijn urine werd nagekeken en mijn bloeddruk werd opgenomen. Ik kreeg een ook een ctg van de baby.
    Mijn bloeddruk was steeds hetzelfde, maar daar konden ze geen eiwit in mijn urine vinden. Mijn bloed was ook goed.
    Na een paar keer mijn bloeddruk gemeten te hebben, heeft een verpleegkundige de bloeddruk band waarmee gemeten werd omgeruild voor een grotere omdat die andere volgens haar te klein was.
    Mijn bloeddruk was toen steeds 140/85-90.
    Ze wilde me daar houden omdat ik ook veel klachten vertoonde met combinatie van mijn bloeddruk en eiwit in urine.

Ik ben de volgende dag ontslagen, omdat alles goed leek, en moet aankomende maandag weer voor controle komen bij de gynaecoloog.
    Ze vertelde mij dat ik dus wel beginnende zwangerschapsvergiftiging heb, en ook echt METEEN moet bellen als ik klachten krijg. Ik moet nu rustiger aan doen ook. Mijn zoontje is sinds zondag al bij mijn schoonmoeder, en komt straks weer terug (gelukkig haha) Dus heb het tot nu toe even rustig gehad.

Alleen ik vraag me af, hoe nu verder? Zijn er mensen die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt? Ik heb op dit moment geen klachten, afgezien van een gejaagd en duizelig gevoel. Ik merk dan dat ik echt moet gaan liggen omdat ik sta te tollen op mijn benen. Zijn dat ook klachten? Mijn hart klopt dan ook enorm snel.

En dat verhaal met die bloeddruk band, hoe kan dat ervoor zorgen dat je bloeddruk bijna 60 punten scheelt? Ik moet wel zeggen dat ik in het ziekenhuis niks deed als ze me mijn bloeddruk meette. Alleen liggen. Thuis ben ik druk met van alles, de was, vaatwasser, mijn zoontje etc.
    Alvast bedankt voor je antwoord :)

2. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Helemaal niemand???

3. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    kan je niet helpen meid want heb er geen ervaring mee. Wil je wel even succes wensen, als ik wat voor je kan doen laat je het maar weten.
    groetjes

4. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geloof me, je moet bij ALLES bellen. Dus ook wat je hier omschrijft.

Ik ben 2,5 week via een keizersnede bevallen van onze dochter omdat ik HELLP had. Zelfs een miniscuul hoofdpijntje willen ze dat je daarvoor belt en ze hadden gelijk.

Bij mij begon het met pre-eclampsie en eindigde in HELLP dus doe me een plezier en bel gewoon. Ze drukken het je niet voor niets op het hart. Ze willen echt dat je met alle veranderingen/klachten belt!

5. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    ik heb sinds ongeveer een week een iets hogere bloeddruk, nooit eeerder last van gehad. ik kreeg meteen een lijst van symptomen mee waarbij ik meteen moet bellen als ik daar last van krijg, hoewel er geen spoortje van eiwit in mijn urine zat. moet ook vaker op controle komen. ze nemen met dit soort dingen gewoon geen risico en dat lijkt mij de beste manier om er mee om te gaan.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je moet inderdaad elke kleine verandering gewoon melden!
    Begrijp ik nou goed dat er een week zit tussen ontslag uit het ziekenhuis en de volgende controle?
    Bij mij werd er veel meer druk achter gezet!
    Vrijdagochtend veel te hoge bloeddruk en eiwitten in urine ontdekt, zaterdagochtend terug moeten komen voor zelfde onderzoekjes, uitslag was weer niet goed en toen hebben ze me zondag ingeleid.
    Ik was wel al 38 weken zwanger en jij nog maar 34 zie ik dus snap wel dat ze je niet meteen inleiden maar waarom een week lang geen controle?

Ik had trouwens hoofdpijn, zag sterretjes, had een bandgevoel en voelde me gewoon niet zo heel lekker... Het waren geen dingen waardoor ik me heel ziek voelde, maar uit de waarden bleek wel degelijk dat ik behoorlijk ziek was.

7. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Bedankt voor jullie antwoorden!

@Cryptonism: Jeetje meid ik heb je verhaal even gelezen! Wat zullen jullie geschrokken zijn! Jij schreef toch ook mee het oktober forum of niet? Gelukkig dat jullie meisje het super doet!
    Ik voel me vandaag iets beter, ben wel heel erg moe, maar dat gejaagde slappe gevoel blijft wel.
    Als ik het morgen nog heb, bel ik de gyn even voor informatie. Het is wel naar, want ze zijn hier alleen op maandag aanwezig, voor de rest zitten ze in het grote ziekenhuis 30 km verderop

@Hanneke: Hoe hoog was je bloeddruk? Ik heb idd gemerkt dat ze echt geen risico nemen, heel goed vind ik! Gaat wel om je kindje en jezelf.

8. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    De bloedtest in t ziekenhuis was goed, en dat is samen met de hoogte van je bloeddruk het belangrijkste.

Dat je bloed goed is, betekent dat je nieren en lever (nog) goed functioneren en er nog niet veel aan de hand is.
    Het nadeel van PE, Eclampsie en HELLP is dat ze allen snel kunnen opkomen en het dan van belang is om medische zorg te krijgen en evt eerder te bevallen ivm gezondheid moeder/kind.
    Vandaar dat je moet bellen als er blijvende/verergerende/nieuwe klachten ontstaan.

Een urine (eitwit) test kan ook wel eens positief uitslaan door afscheiding in de urine.

Nogmaals, dat je bloed tijdens de controle goed was is echt heel fijn, maar bellen zodra je veranderingen/verergeringen merkt!

9. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    mijn bloeddruk was de hele zwangerschap door 120/70, vorige week 130/80 en deze week 130/90. ik ga vanmiddag weer voor controle naar de vk. ben benieuwd.

10. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Bloeddruk kun je eigenlijk niet zo goed met elkaar vergelijken. 90 kan voor de één een redelijk bloeddruk zijn en voor de ander sky high... Ligt er maar net aan wat normaal is. Gemiddeld is 90/95 wel op het randje hoor, dus terecht dat je goed bent nagekeken.

Ik heb 1x Hellp gehad en 1x Pre-eclampsie. Dat vreselijk slappe gevoel ken ik idd ook van mijn eerste zwangerschap. Kon hele dagen op de bank liggen slapen en niks doen. Elke keer als ik me bewoog leek het alsof ik net een complete work out had gedaan.

Maar wat er hier al gezegd is, Pre-eclampsie kan heel snel verslechteren, daarom ben ik ook 2x niet meer het zh uit gekomen, ze wilde me in de gaten houden. Als er ook maar iets aan je lijf is dat je niet vind kloppen gelijk met het zh bellen. Liever 1x te veel op en neer gereden, dan 1x te weinig.

Succes ermee, hoop dat het niet doorzet voor je!

Deel Deze Pagina