hier vandaag voor het eerst geprikt, moet zeggen het valt me mee, zag er echt als een blok tegen op. (ondanks elke maand bloedprikken, nog steeds prik angst) ik had 1 uur na het eten 4,6 en vanavond 1 uur na het eten 4,4. ze vonden het nogal raar dat ik gelijk naar hun ben gestuurd na 1 keer glucoseprikken, zeker zo vroeg in de zwangerschap en omdat er geen test is gedaan na het eten, dus alleen nuchter (waarschijnlijk toen toch een kop thee gehad, maar geheugen is een ramp) ik moet nu deze week 4X per dag prikken, 1 keer nuchter en 3 x 1 uur na het eten. donderdag hoor ik hoe het verder gaat, ik oop dat mijn waardens gelijk blijven. volgende week vrijdag gesprek met de internist, gelukkig had ik die al voor mijn schildklier dus maar 1 arts
Zijn hier mensen die enkel 's ochtends (nuchter) soms een verhoogde waarde hebben en 1u na het ontbijt? De rest van de dag is alles oké... Enig idee hoe dit kan komen en wat je eraan kan doen?
Ik heb wat door dit topic gebladerd en wat mij vooral verbaast is de enorme willekeur van de reacties van verloskundigen en artsen op de waardes. Ik had vorig jaar nuchter 5.5 en een paar weken terug tijdens de standaard bloedtest voor zwangeren 6.1 (oeps, per ongeluk ontbeten, wist ik veel). Volgens mijn VK en huisarts is 6.0 nuchter de grens. Nu moet ik opnieuw laten prikken nuchter maar had volgens de VK totaal geen haast ("Als je het over een paar weken doet is het ook prima, we geloven het wel"). Mijn vader heeft trouwens 6.5 nuchter en die hoeft verder niks van z'n huisarts. Zit dus ook beetje in de familie. Verbaast mij echt dat als ik een andere VK had gehad dat ik dan misschien meteen dagcurves moest gaan bijhouden en weet ik wat. Maar dat de mijne nu zegt "Whatever, prik maar een keer opnieuw." En dat anderen nuchtere grenzen van 5.3 of zelfs 5.0 te horen krijgen, terwijl ik 6.0 te horen krijgen en dat de officiële grens volgens mij nog hoger ligt. Heel raar. Edit: even de NHG-norm erbij gezocht. 6.0 of lager nuchter = applaus. Tussen de 6.0 en 7.0 nuchter = reden tot een herhaalprik wegens misschien toevallig verstorinkje. Hoger dan 7.0 nuchter = reden tot paniek (maar ook eerst herhaalmeting).
@Mrs Blossom Volgens mij zijn die waarden de algemene waarden, en niet relevant wanneer je zwangerschapsdiabetes hebt. Gebruikt er iemand hier overigens metformine voor behandeling van zwangerschapsdiabetes?
Hallo allemaal, Poosje geleden had ik ook al even mee gelezen en geschreven in dit topic, nu maar weer even me verhaal kwijt. Ik ben nu 25 weken zwanger en heb weer last van zwangerschaps suiker. Ik weet me waardes goed onder controle te houden met een dieet..... Maar heel af en toe baal ik best een beetje. Het prikken van me suiker vind ik totaal niet erg hoor!! Maar met alles wat ik eet moet ik nadenken! En nu de kerst voor de deur staat baal ik een beetje! Ik doe er alles voor om te zorgen dat de waardes goed blijven.. En wat is nou een paar maanden op een mensen leven? Er zijn zoveel gezonde dingen die ik wel kan eten zonder dat me suiker ervan omhoog vliegt, maar met kerst een overheerlijk stuk ijstaart zit er niet in! Of een schaal met oliebollen verorberen lijkt me ook niet goed! Maar goed, alles voor de kleine! En over 15 weken zijn we hopelijk weer een gezond kindje rijker!!
Ik zie ook wel een beetje op tegen de feesten; dit jaar is kerst bij ons thuis en niet bij de schoonouders om toch grip te hebben op het menu zodat ik op z'n minst iets kan mee-eten (anders is het enkel dingen die ik niet mag, vermits het menu elk jaar hetzelfde is bij hen is het voorspelbaar voor mij). Maar dan nog gaat de rest vanalles voor mijn neus eten waar ik moet afblijven. Het is nu eenmaal niet anders. Ik houd me voor dat eens ik bevallen ben, ik al dat lekkers ook weer ga mogen (of toch een keertje mogen nemen in kleine porties, voordat ik weer voor mijn gewicht op dieet verder moet, bij borstvoeding gaan ze me niet direct na de bevalling op Modifast o.i.d. zetten in 't ziekenhuis).
Kerst "overleefd" Met de kerst dagen heb ik me gelukkig kunnen inhouden... Nu de aamkomende dagen weer even streng zijn.... Zodat ik met oud en nieuw nog een oliebol kan eten! Ben net bij de verloskundige geweest en zij was blij met mijn suikerwaardes van de afgelopen weken! Hopen dat ze zo blijven! We hebben een afspraak gemaakt voor de groei echo eind januari als ik 30 weken ben! Soms kan ik hier wel even over wakker liggen. Ik doe me best met opletten met wat ik eet, maar af en toe moet ik iets "lekkers" hebben. Tuurlijk met mate alles.... Ik hoop zo dat de kleine binnen de lijnen blijft.... De vorige liep met 32 weken al 3 weken voor qua groei!!! Nou was ik toen nog niet op dieet.... Maar ik zal blij zijn als de 30 weken echo geweest is! Ik hoop dat ik me dan iets geruster voel!
Iemand ervaring met tablet gebruik in plaats van insuline. Mijn waarde was nu 8, 0 en omdat mijn curves maar licht afwijken denkt de internist dat als ik insuline ga spuiten ik hypo's ga krijgen. Ook omdat ik zo bang ben voor de baby en in de laatste weken zit wil hij tabletten beginnen. Dit kan voor de kleine ook minder kwaad . Kent iemand dit?
Naar mijn weten mag je alleen insuline tijdens de zwangerschap. Tijdens mijn eerste zwangerschap begon ik met 30wk met insuline. Nu type 1 en vanaf begin insuline. Ik zou het eens goed navragen. Waarom ben je zo bang voor de baby?
Ik heb net met de internist gesproken en moet nu nog 2 dagen curven in combi met mijn overzicht van afgelopen week ga ik waarschijnlijk na het weekend beginnen met tabletten welke weet ik niet nog niet. Maar 4 jaar geleden heb ik vanaf week 30 moeten spuiten. En wad het niet meer in te stellen. Nu loopt het langzaam op was bij 15/16 weken al ontregeld. Mijn zoontje is ter wereld gekomen met een enorme hypo. En ging het heel slecht mee mede door mijn geschommel met suikers. Nu zijn mijn waarden maar minimaal verhoogd maar om alles bij te houden willen ze nu dus ter indersteuning tabletten geven ( dat mag alleen in laatste trimester ze die wel internist is gespevialiseerd in zwangeren) maar dit om de pieken erwf te halen en mij geen hypo's te laten krijgen. Wat met insuline zeker gaat gebeuren volgens hem. Ik hoop zelf meer duidelijkheid te krijgen snel. En de tabletten hebben nu maar minimaal effect kan is groot zei hij dat deze kleine er dan nog weinig yot niets van meekrijgt. Ze ligt ietsje voor op de groei. 1 week.
Is er hier iemand die ervaring heeft met hele vroege zwangerschapsdiabetes? Ik prikte vanochtend nuchter weer te hoog: 5,7 Ga nu vandaag een hele dagcurve prikken. Ben best een beetje overstuur ervan, dit belooft niet veel goeds geloof ik? Heb ik nu hoger risico dat het misgaat omdat ik nog zo kort zwanger ben?
Met hele vroege zwangerschapsdiabetes niet, met 18 weken wel. Nuchter 5.7, valt nog mee hoor, officieel ( en bij mij zijn ze streng) tussen 4-5. Was er een speciale reden dat je nuchter moest prikken. Ze gaan nu rustig kijken hoe het komt, eerst krijg je (als je echt diabetes hebt) een zwangerschapsdieet, dan moet je minder koolhydraten gaan eten ( en verspreid over de dag gaan eten). Durf niets te zeggen over het misgaan. Je zorgen uit gaan spreken met je verloskundige/gynaecoloog. Succes met alles.
Ik heb het eerder al gehad dus weet wel hoe het op zich normaal verder gaat, maar niet als je het al zo snel hebt. Ben bang dat ik nu wel insuline moet hebben. Ik mag nuchter zelfs tot 5,5 prikken. Maar ja te hoog is te hoog. Prik net 1 uur na maaltijd 7,7. Dat is ook hoog, mag tot 7,8 maar zo hoog prikte ik vorige keer echt niet. Zelfs niet toen ik op m'n eind liep. Ik prik vandaag een dagcurve zodat ik dinsdag bij de gyn dat mee kan nemen. Dus zodoende.
ah, okee, wist niet dat je al eerder had. Ik moest ook vrij snel ad insuline. Na maaltijd is inderdaad wat hoog. Hopelijk mag je eerst een dieet proberen, daarmee kun je al veel verhelpen ( mijn nuchtere waardes zijn 4 mnd na de bevalling nog te hoog, moet misschien ad medicatie, mag eerst nog met dieet proberen naar beneden te krijgen) Succes met alles.
bij mij werd er ook pas erg laat actie ondernomen,afspraak met dietiste is volgende week...als er gevolgen zijn voor de baby ga ik toch wel even navragen waarom er niet eerder werd ingegerepen
Dit is niet te hoog volgens de officiele standaard die Nederlandse huisartsen hanteren. De officiele standaard hanteert een maximum van 6,0. Dus laag is anders, maar zeker niet 'te' hoog. Edit: ik lees nu ergens dat de nieuwe standaard 5,6 zal worden en dat 5,7 t/m 6,0 gaat gelden als 'grijs gebied'.
Bij zw-diabetes is 5,7 wel te hoog volgens mijn diabetesverpleegkundige. Maar kan je geen andere medicatie proberen dan meteen insuline te spuiten?