Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reb

Reb Niet meer actief

Naja, ik heb sinds week 28 zwangerschapsdiabetes en mijn kindje is vrij gemiddeld :)

Enneh, wat de lichaamsbeweging betreft. Hier ook heel erg last van bekkeninstabiliteit (wel erger geworden hoor, maar nu de laatste loodjes)... Maar mijn nuchtere waardes liggen altijd tussen de 4 en de 5. Ik beweeg ook echt niet zoveel hoor...
    Maar je nuchtere waarde is nou niet zo schrikbarend hoog dat je er nu iets aan zou moeten doen lijkt me zo....
    Probeer het naar het tweede trimester te slepen en dan kan je hopelijk metformine o.i.d. gebruiken wanneer dat nodig is. Veel artsen zullen dat niet adviseren omdat pas recentelijk de invloed op de zwangerschap bekent is geworden.

2. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ga het volgende week wel horen. Ik weet wel dat het ziekenhuis waar ik loop onwijs streng is. Ik heb veel meiden hier gesproken en vooralsnog is mijn ziekenhuis gewoon het strengste van allemaal! Dus ik hou er maar rekening mee dat ik volgende week al onder behandeling sta en mogelijk insuline krijg. Ik had van de week even gebeld en vertelde dat ik nuchter 5.9 had en toen wilde ze al een spoedafspraak voor me maken dus kun je nagaan ;)

3. Reb

Reb Niet meer actief

Haha, klinkt wel wat streng ja.. Hier zijn ze ook vrij streng, maar vind het niet zo erg. Ze nemen gewoon geen risico's, gelukkig!

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja zo sta ik er ook in hoor! Toen met die hartfilmpjes ook. Echt iedere dag er naartoe en een half uur aan zo'n apparaat terwijl mijn waardes nooit te hoog waren ;) en dan sprak ik hier andere meiden die wel te hoge waardes hadden en die hadden nooit hartfilmpjes en mochten gewoon tot 42 weken lopen! Nou ik echt niet, met 39w5d moest ze er gewoon uitkomen van ze. En mijn dochter was 3840 gram, hele normale baby :)

Maar ik zou me veel meer zorgen maken als ik las dat een ander ziekenhuis strenger is. Laat mij maar bij dit ziekenhuis blijven dan ben ik geruster haha

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zwolle hè, hoort ook nog bij het hoge noorden blijkbaar.

Ik wil supergraag thuis bevallen, dus ik zou het echt treurig vinden als m'n kind op gewoon gewicht is (wat ik nog niet weet) en m'n waarden prima, dat ik dan naar het ziekenhuis moet en misschien zelfs ingeleid. Dat zou mij juist veel stress bezorgen en dat is ook weer niet goed voor iedereen.

Interessante discussie dit allemaal zeg...

6. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    P.S. @Nuage: jij behoort ook tot risicogroep (want al eerder zw-diabetes gehad). Ik in geen enkel opzicht. Dus dan is de controle vanaf het begin denk ik ook al anders.

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nou die controle nu komt volledig vanuit mijzelf ;) ik had de apparatuur nog dus ben uit eigen beweging weer begonnen met prikken en heb zelf de diabetesverpleegkundige gebeld :)

8. Reb

Reb Niet meer actief

Mja, ik ga bij de volgende (hopelijk is dat ons gegund) ook zelf beginnen met testen... Kans is best groot dat je er weer last van krijgt

9. senta

senta Niet meer actief

Hier sinds deze week dan de echte verstoorde waarden waar echt stijging in zit. Bij 15/16 weken waren ze al verstoord en al die tijd heb ik het onder de knie gehouden.
    Ik heb er heel erg veel moeite mee insuline te gaan spuiten maar dat is mijn gevoel terwijl het niets voorstelt maar het zit in mijn hoofd, nu heb ik gisteren van de gyn gehoord dat hoe dan ook de baby naar de kinderafdeling gaat en aan het infuus komt, Wat ik vreselijk vind natuurlijk. Omdat mijn waarden gewoon te hoog zijn, ik kan er echt niets meer aan doen, het is gewoon zo. In mijn eten is niets meer te vinden waar ik wat mee kan.

Vandaag mijn waarden dan doorgegeven en de internist wil mij niet laten spuiten omdat de waarden niet dramatisch hoog zijn en ik al redelijk gevoelig ben voor hypo's helaas moet er iets aan gebeuren maar ik heb een hele eigenwijze diabetesverpleegkunidge die niet aan wil nemen dat de internist tabletten voor heeft geschreven ze wilde 2 weken geleden ook niet geloven dat mijn suikers te hoog werden. Inmiddels is er bekend dat de internist tabletten wil om te startten hij denkt dat ik het hiermee ga redden. Dus dat wil ik graag proberen zeker omdat dan de baby iets minder hinder ervan zou hebben.

Hopelijk vandaag nog het recept anders maandag. het enige wat ik weet is dat ik met uiterlijk 38 weken ingeleid wordt of een ks krijg afhankelijk van hoe inleidbaar ik ben. Vorige keer ks gehad.

10. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Poeh, heftig. Succes!

11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Heftig!! Hoe hoog zijn je waarden dan?

Ik ben net compleet ingestort. Had nuchter 6,2 en een uur na ontbijt 8,7. En dat met pas 7 weken zwangerschap. Ben zo kwaad en teleurgesteld in mezelf en maak me zoveel zorgen nu.

12. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    @Nuage, pas je op met je andere bloedwaardes? Als je veel stresst hierover maak je zeeen aan adrenaline en corstisol en weet ik wat aan. En dat kan ook nooit de bedoeling zijn.

Wees trots op jezelf dat je zelf bent begonnen met de controles en dat je er nu vroeg bij bent. Meer kan je niet doen toch?

13. senta

senta Niet meer actief

@nuage maak jezelf niet helemaal gek en vraag anders eens of ze je gemiddelden willen prikken.

Mijn waarden zijn allemaal net aan te hoog, althans volgens het beleid hier dat verschilt geloof ik ook enorm per zh .

Nuchter ben ik meestal rond de 6,0-6,8 de tot een paar weken tussen 4,8-5,6
    Na de maaltijd maak ik wat uitschieters meestal maar rond de 8,0 dus net aan te hoog, af en toe een echte uitschieter maar die zijn op 1 hand te tellen, alleen mijn gemiddelde bloedsuiker was nu ook wat hoger 8,0 dat is te hoog dus dat is samen de oorzaak.

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja ik heb mezelf alweer iets rustiger gekregen. Had sowieso een ochtend vol stress dus dat kan ook meegespeeld hebben. Vanmiddag bel ik wel even de diabetesverpleegkundige denk ik misschien kan die me gerust stellen.

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn gemiddelde en nuchtere waarde is heel toevallig geprikt een paar dagen voor de bevruchting. Hopelijk krijg ik vanmiddag daar de uitslag van en anders dinsdag. Dan weet ik in ieder geval zeker of ik wel of niet diabetes 2 heb.

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Woehoe! Vanmiddag mijn uitslagen gehoord van de test die ik toevallig had gedaan ongeveer een week na bevruchting haha. Ik had toen GEEN diabetes!! Nuchter 5,4 en hb1ac van 40 dus dat is heel goed. Gelukkig!

17. senta

senta Niet meer actief

Eindelijk actief vanuit de artsen. Ben door de internist op de methformine gezet vabdaag. Ik ga morgen na het ontbijt starten Ik ben nieuwsgierig. Moet ook gaan curven erbij hoor. Over 2 weken moet ik prikken voor hb1ac en controle internist. Maar dan is het einde al in zicht natuurlijk. Bij 38 weken uiterlijk moet de baby komen.

18. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou nog even laten horen hoe mijn VK denkt over mijn nuchtere waarden van 5,1 en 5,5. Of dat vervolgonderzoek betekent in een later stadium.

Haar antwoord: "Netjes onder 6 is heel mooi hoor. We gaan geen bloed meer prikken en ook geen groei-echo laten doen. Je moet zelf opletten dat je geen op diabetes lijkende klachten krijgt en ik let op de groei van je kindje met alle 'voel'-onderzoeken. Bij indicaties kan bloed prikken of echo altijd nog."

Dat was het. Klaar. Punt. Misschien hielp wel dat ons kindje met 20 weken op percentiel 35 zat qua grootte. Dus het is nu nog juist een kleintje.

19. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Krijg je met 28 weken niet nog een suikertest dan???

20. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    #2060 Mrs Blossom, 18 jan 2014
    Laatst bewerkt: 18 jan 2014
    Nope. Nog apart gevraagd. Met 30 weken alleen prikken voor ijzer.

Edit: en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Zolang ze de groei van ons meisje gewoon goed in de gaten houdt, zie ik verder geen reden voor verder medicalisatie van m'n zwangerschap. Maar bevestigt wel het verschil in aanpak. VK vond het wel grappig om te horen dat er op andere plekken heel anders wordt omgegaan met glucosewaarden en bijbehorende vervolgacties.

Edit 2: daarbij wel de aantekening dat er dus geen enkele aanleiding is tot verder onderzoek. Geen diabetes in familie, geen hoog BMI, geen klachten, etc etc. Anders was het vast anders geweest. Maar nu houdt ze zich gewoon aan de standaard: hele pakket rond 10 weken en ijzer met 30 weken.

Deel Deze Pagina