Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij mij hebben ze ook nog nooit een woord gerept over het krijgen van ctg´s. Andere hier kregen ze bij diabetes toch vanaf week36 dagelijks, of doen ze dat vanaf week38?

2. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Als ze bij wk 38 inleiden is het hier idd vanaf wk 36 dagelijks tot aan de inleiding. Echt iets van mijn ziekenhuis dus, apart!

3. Lana31

Lana31 Lid

15 sep 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Ben nu 24 weken en 3 dagen vandaag.
    Het wordt ons 4de kindje.
    Elke zwangerschap heb ik de suiker test moeten doen.
    Ook deze keer en dat was dus vanochtend.
    Nuchter vanaf 22:00 vorige avond.
    Prik in de vinger en het was 7.1.
    Ze schrok een beetje ze zegt dit is te hoog en nu kunnen we niet door gaan met het onderzoek.
    Even overleggen ze prikte nog een keer en toen was de waarde 6.8.
    Nog te hoog mocht gelijk door lopen naar de gyn waar ik onder controle ben.
    Mijn eigen gyn was er niet.
    Dus overleg met een andere gyn.
    Gelijk internist gebeld waar ik al onder behandeling ben voor de schildklier.
    Ik kan vanmiddag al terecht bij de diabetes verpleegkundige en de internist dat is snel.
    Het dringt nog niet echt door.
    Wat het allemaal inhoudt.
    Volgende week een afspraak bij de gyn voor eventuele vragen.
    En ik moet naar een dietiste wordt dit wel vergoedt weet iemand dit?

Voor ik zwanger raakte heeft de huisarts me ook nuchter laten prikken en had ik een waarde van 6.1. Was ook te hoog toch op het randje. Aantal weken erna weer geprikt en was het 5.9 kon niet beter was helemaal goed.

Nu dus niet wie heeft hier ervaring mee?
    Wat kan ik verwachten?
    Wie heeft tips?

4. Rozeroos

@Lana, Laat het hele gebeuren maar rustig over je heen komen. Bij de dieetist krijg je een dieet met weinig koolhydraten over de hele dag verdeeld. Als je een beetje creatief bent kan je er best nog wat van maken, maar leuk is anders.

Waar je rekening mee moet houden is dat je nu dagelijks of een aantal keer per week je bloedglucose moet bepalen en dat doe je zelf met een vingerprikje en metertje. De verpleegkundige leert je het en legt het je goed uit. Ook begeleid ze je verder met de suikers door de zwangerschap.

Mij is vertelt door de internist dat problemen met je schildklier (ik heb een traagwerkende schildklier en slik daarvoor thyrax) vaker zwangerschapsdiabetes voorkomt. Ook is het zo dat door thyrax het moeilijker is om je glucose gehalte stabiel te houden, waardoor er misschien later in de zwangerschap insuline nodig is.

Voor je baby zijn glucoseschommelingen vervelend. bij veel en grote schommelingen gaan ze zelf al insuline aanmaken waardoor je baby meer vet opslaat en daardoor groter kan worden. Omdat die kans er in zit krijg je vaak bij week 30, 32 en 34 groeiecho's. Als je je glucose met een dieet onder controle kan houden dan word je baby gehaald met 40weken. Heb je insuline nodig of denken ze dat je baby veel te groot gaat worden dan leiden ze je in met week 38. Voor die tijd bevallen willen ze liever niet ivm langzamer rijpen van de longetjes.

Ik wil je sterkte wensen vanmiddag en ben benieuwd hoe het straks allemaal is gegaan.

5. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Hey lana, succes meid laat hetmaar over je heen komen. De dieetist e.d. word gewoon vergoed, hoort bij de zwangerschap! w.s. krij gje ook een bloedsuiker meter e.d. mee en dat word ook vergoed. Het is even eena chtbaan waar je in komt, maar ook daar vind je je weg wel in. Balen iig dat het gelijk zo hoog is meis! Sterkte!

@Hier de groeiecho en controle gehad! MIJN BLOEDDRUK IS GEWOON HELEMAAL GOED WEER! 120 / 75 Dat na de te hoge tijden! De gyn vroeg me hoe ik dat toch deed want dat zie je niet vaak ;) Verder in t termijn en toch een beter bloeddruk dan een maand terug! Dus ik ben trots op mezelf hihi!
    De groeiecho was leuk, hij liet zijn hoofd niet zien hahaha, handen ervoor maar overduidelijk een piemel gezien! die liet ie vol in beeld elke keer showen hahaha!
    Hij lag ook al goed, met zijn koppie naar beneden! helemaal fijn! is ie toch mooi gedraaid!
    Hij word 2200 gram geschat, wat een week "voor" zou betekenen.
    p65 (dus 65% van de babys zijn rond die termijn lichter) Mijn dochter was echter p90 *dus 90% lichter* geschat toen, maar dat bleek allemaal bullshit bij de belvalling duss.
    Volgens de gyn voelde de beeb ook neit groot aan in mn buik en had ik een gemiddeld mooi buikie! hihi.
    Ik zit dus echt effe op mijn (roze) wolk!
    Straks consult met de internist over mijn suikers.

Beleid t.a.v. suiker volgens gyn in ons ziekenhuis: (t noorden)
    Nu is het zo dat ik moet rekenen dat ik zowizo rond 38 week word ingeleid ivm de suiker en zowizo 24u moet blijven!
    wat ikw el zielig vind is dat beeb dan 6 x geprikt word in zijn hiel voor de bloedsuikers...getsie zo klein en dan al die prikjes...Nog geen dag oud :( Vind ik geen leuke gedachte, maar goed het is zo!
    De reden voor 38 week inleiden is niet alleen een te groot kind maar vaak zien ze dat de placenta het dan minder gaat doen (vandaar wellicht bij sommige ziekenhuizen de extra ctg's) in die zin zeggen ze dat de beebs met 38 week echt wel af zijn en als moeder en kind het er dan aan toe hebben dat ze dan voor een inleiding kiezen, ook dat is beter voor de moeder: uitgaande dat op t laatst de suikers nogal schommelen.
    Ik vond het iig wel een helder verhaal en kon er ook wel wat mee.

6. Lana31

Lana31 Lid

15 sep 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie snelle reactie.
    Ik vind het ook erg spannend allemaal.
    En moet het ook op me af laten komen.
    Vandaag naar de diabetes verpleegkundige en de internist ( gelukkig mijn eigen internist heeft dienst )
    En maandag naar de dietiste.
    Dat gaat wel snel allemaal.
    Ik heb meerdere risico's:
    -Heb 2 kinderen boven de 4000 gram gekregen.
    -Heb overgewicht helaas.
    -Schildklier afwijking.
    -Hoge bloeddruk.

Afwachten hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor jullie antwoord.

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik baal als een stekker. Zit er compleet doorheen. Kan even alleen nog maar janken. Vandaag consult gehad en eerst wilden ze helemaal niet strippen of überhaupt voelen. Na goed doorzeuren mocht het dan toch, de gyn werd erbij gehaald. De gyn zei dat ik helaas niet thuis ctg's kon krijgen want dat zit al vol. Maar ze stelde voor dinsdag al te gaan inleiden. Nou ik blij! Toen dus even voelen, en dat viel tegen. Niet/nauwelijks ontsluiting, nog geen verstreken bm en wat erger is: het hoofdje ligt nog te hoog. Nou daar ging mijn inleiding, dat durfde ze niet aan as dinsdag al. Want in deze uitgangspositie kon het dan wel 4 dagen gaan duren en heel vervelend worden. Dus dinsdag opnieuw voelen.

Maar ik moet die zaterdag sowieso ingeleid worden. Blijkt dat ze dat toch niet in het weekend doen. Dus als het meezit dinsdag dan beginnen ze donderdag. Zit het tegen dan maandag pas. Maar ook al verandert die situatie dus niet dan uiterlijk maandag. En tot die tijd blijven die ctg's doorgaan... Iedere dag erheen.

Ik ben echt zo teleurgesteld. Was echt blij met dinsdag inleiden maar in plaats daarvan zie ik het nu helemaal niet meer zitten. Ik denk dat er volgende week niks verandert en dat ik dus pas 8 okt wordt ingeleid en dat ik dan een helse bevalling kan verwachten. Geen idee of niet indalen reden kan zijn voor een ks?

Ben echt depri blegh kan even geen positiviteit opbrengen. Kindje wordt trouwens geschat op 7/8 pond.... Oh my god

8. Rozeroos

Wat vervelend Nuage. Dat is nou net waar je niet op zat te wachten.
    Het indalen hoeft het probleem niet te zijn. Veel baby´s dalen pas tijdens de bevalling in. Dat je baarmoedermond nog niet rijp is, is helemaal vervelend. Het kan idd lang duren met week maken, maar voor hetzelfde geld reageerd je lichaam er heel goed op en gaat het sneller dan verwacht. Het inleiden zelf, zodra je weeenopwekmiddel krijgt hoeft helemaal niet hels te zijn. En ook een inleiding kan een normale bevalling zijn zonder van die rot dingen.
    En dat je kindje wat groter is hoeft normaal geen probleem te zijn. Vaak gaan bevallingen met wat zwaardere kindjes sneller en verloopt het meestal zonder complicatie´s. Het is echt een uitzondering dat er complicatie´s optreden.

Meid veel sterkte, ook erg flauw met die ctg´s.

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Het is alleen dat de gyn zegt zo ga ik niet inleiden... Daardoor maak ik me nu zo'n zorgen..

10. Rozeroos

De gyn gaat zo nu niet inleiden, maar met 40weken echt wel.
    En er kan heel snel op korte termijn al dingen veranderen. Nu zit het allemaal nog dicht, maar voor hetzelfde geld is dat over 2 dagen een heel ander verhaal.

11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja met 40 weken wel, maar daar ben ik nu zo bang voor dat dat 4 dagen gaat duren ofzo. Ik hoop het echt dat het nog verandert, maar heb er een heel hard hoofd in.

12. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    arme nuage, sorry for u meis!
    Idd inleiden kan zowizo lang duren ook als het er wel goed voor staat, het is iets wat je dan overkomt enw at dan gebeurt. Niet indalen van de beeb kan een reden zijn tot ks maar liever natuurklijk niet.
    Je bent al bijna 39 week dus ze zullen nu echt niet hele gekke dingen uit gaan halen en je lijf maakt zich er wel klaar voor, heb vertrouwen! Dinsdag als je weer heen moet kan het ineens anders zijn± ze kunnend an ineens zeggen: blijf maar we leiden je in..het is niet te voorspellen helaas (net als de natuur zeg maar!)
    Voor nu een dikke knuf want al die onzerkheid is killing en die laatste loodjes zijn loodzwaar, iks nap t...maar t kan snel gaan hoor: morgen kun je ineens ontsluiting hebben hoor...
    Dikke knuf!

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dankjewel sumshine superlief van je doet eens mens echt goed!

14. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Hoe issie vandaag Nuage? *knuf*

15. Lana31

Lana31 Lid

15 sep 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Gister bij de internist geweest en bij de diabetes verpleegkundige.
    Moet nu 4 keer daags prikken.
    Nuchter, 2 uur na ontbijt, 2 uur na middag eten en 2 uur na avond eten.
    Maandag hebben we weer overleg.
    De internist schat wel in dat ik aan de insuline moet.
    Aangezien mijn nuchtere waarde erg hoog was.
    Nu was de nuchtere waarde wel goed.
    Alleen de waarde 2 uur na het ontbijt niet.

Nuchter moet ik onder de 5.3 zitten.
    En na maaltijd onder de 6.7.

Dit zijn mijn waarden tot nu toe:
    Gister nuchter: 7.1 en 6.8
    na middag eten iets meer dan 2 uur: 5.7

Vandaag:
    nuchter 5.1 en 2 uur na de eten 7.8

Wel raar gister nuchter 7.1 en 6.8 en vandaag 5.1.

De internist zei wel dat de kans groot is dat ik insuline moet spuiten.
    En dat het misschien wel sneller is dan verwacht.
    Wat houdt dat precies in?
    Waar spuit je dan?
    Maandag naar de dietiste.
    Wat kan ik daar verwachten.

Alvast bedankt

16. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Probeer het eerst met een dieet...

Ik eet 's morgens een schaaltje yoghurt met slimpie.
    OF 1 boterham met worst.

Na twee uur weer 1 boterham.

Twee uur later de lunch: 2 boterhammen met worst of gekookt ei.

Weer twee uur later bijv een glas melk en een appel.

Steeds alle koolhydraten verdelen.
    En bruin brood eten.

Succes!

17. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Lana, tot maandag zou ik eens googlen op koolhydraat arm eten, het is dus belangrijk dat je nu koolhydraten arm eet, want daar reageert je lichaam nu dus op met de te hoge suikers. En ze zijn idd fors hoog voor ej termijn en gaander weg worden ze vaak hoger vandaar dat ze gokken dat de insuline wellicht van pas moet komen. Je kunt dit een beetje helpen en een beetje (klein beetje) voorkomen door idd aangepast te gaan eten.
    Geen suikers, geen witte snelle koolhydraten, beperk ook fruit.
    Geen of weinig sap! Water, thee wel! en frisdrank Light!
    Tussendoor: worst, kaas, rauwkost, groenten, dat soort dingen.
    Bruin brood, pasta etc. maar beter kun je dus aardappels eten ipv pastas meestal, maar das een beetje stoeien...
    Succes meis!

Minnie hoe issie meis? wanneer meot je weer heen?

18. Rozeroos

@Lana, Probeer het eerst met een dieet zoals de andere ookal zeggen. De internist zei tegen mij precies hetzelfde. Toch heb ik het nog weken kunnen volhouden met alleen een dieet. Ook ik had in het begin een te hoge nuchtere waarde, maar dat is door het dieet helemaal weg. Wel prik ik nu 2uur na het eten regelmatig te hoog, maar dat is pas sinds een week of 3. Ook door evt Thyrax gebruik is het moeilijker op je glucosewaardes goed te houden.

Nu gebruik ik insuline om de waardes goed te houden. En ik merk dat er steeds meer bij komt en dat mijn lichaam een paar dagen het goed doet en dan meer insuline nodig heeft.
    Je hebt verschillende soorten insuline langzaamwerkend en snelwerkend en nog andere. Voor na het eten gebruik ik snelwerkend NovoRapid. Het lijkt op een pen waaraan je een dunne holle naald zet en waarmee je jezelf moet prikken. Ik prik in mijn buik, maar veel zwangere dames vinden dat niet prettig dus prikken ze in het bovenbeen. In het begin toen de verpleegkundige me het moest leren werd ik helemaal beroerd van de naald die ik in mezelf moest prikken. De verpleegkundige prikte me eerst en daar voelde ik erg weinig van dus durfde ik hetzelf. Nu spuit ik 3 maal daags bij het ontbijt, lunch en avondeten. De glucosewaardes mail ik 2 keer per week en prik iedere dag een dagcurve.
    Door het insuline gebruik word de baby met 38 weken gehaald. Normaal leiden ze de bevalling in, maar bij mij is een keizersnee beter.

19. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ze zijn soms erg happig op insuline in het begin, kijk idd gewoon eerst of een dieet werkt. En zo niet dan is insuline ook geen ramp. Ik denk ook dat je wel een iets hogere kans hebt omdat je ook voor je zwangerschap al redelijk hoog zat. Maar geen zorgen het gaat allemaal goed komen!

Hier voel ik me alweer iets beter dan gisteren. Volgens mij ben ik de slijmprop gisteren verloren dus er gebeurt iets en daar ben ik blij mee :)

20. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    jeeej Nuage de slijmprop! dan word er gerommeld ;) Wellicht ben je dinsdag lekker inleidbaar! DUIM DUIM DUIM

Deel Deze Pagina