Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Dat is goed nieuws Nuage.:)

Ik heb net weer bericht gekregen dat mijn waarden.prima zijn.
    Maar ik heb momenteel moeite me aan het dieet te houden.
    Hopelijk ben ik er bijna.....

2. Lana31

Lana31 Lid

15 sep 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aller eerst bedankt voor de reacties, de tips en het meedenken. Ik wil ook niet zomaar aan de insuline. Eerst maandag naar de dietiste.
    Maar wat vinden jullie van deze waarden:

27sept12

nuchter = 7.1
    2 uur na lunch = 5.7
    2 uur na avond eten = 5.9

28 sept 12

Nuchter = 5.1
    2 uur na ontbijt = 7.2
    2 uur na lunch = 6.3
    2 uur na avond eten = 5.9

Richtlijnen van mijn ziekenhuis zijn:
    Nuchter onder de 5.3
    En 2 uur na maaltijd onder de 6.7

Lijkt mij niet een ernstige afwijking. Toch zeggen ze nu al dat ik zwangerschap diabetes heb op de waarde van 7.1 nuchter. Maar kunnen ze van 1 waarde uit gaan?

En moet een kindje altijd naar de kinderafdeling als je zwangerschapsdiabetes hebt?

Wederom bedankt ben nog zo onzeker over alles.

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik vind 7,2 2 uur na het ontbijt wel erg hoog. Ik mag max 7,8 prikken 1 uur (!) na het eten. Ook nuchter 7,1 is echt hoog. Dat duidt er wel op dat je het hebt idd. Als je het niet had was zo'n waarde onmogelijk. Ik heb ook maar 3x te hoog geprikt maar dat verandert niks aan de diagnose.

Na de bevalling wordt de glucosewaarde van het kindje nagekeken. Als jij tegen die tijd zelf je waardes nog onder controle hebt is er geen reden dat die zouden afwijken. Dan hoef je dus als het goed is niet naar de kinderafdeling. Maar dit is echt een vraag voor het ziekenhuis want dingen wijken nog al eens af tussen ziekenhuizen wat dat betreft. Gewoon alles vragen!!

4. Lana31

Lana31 Lid

15 sep 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag nuchter 5.6.

Heeft iemand nog tips voor het prikken?
    En heeft iemand ook tips om het niet te vergeten?
    Dat gebeurd nu nog niet, maar kan me wel voorstellen dat het kan gaan gebeuren.
    Alvast bedankt

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    5,6 nuchter is netjes!
    Ik prik zodra ik ga eten. En dan zeg ik de timer op mijn telefoon zodra ik de laatste hap of slok heb doorgeslikt want anders zou ik het na het eten wel vergeten denk ik.

6. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik zet ook de timer op mijn telefoon.
    Maar toch vergeet ik het nog wel eens hoor.
    Maar dat is niet erg.

Bij ons in het ziekenhuis moet de baby 24 uur blijven.
    En wordt dan een paar keer geprikt om de glucose te controleren.
    Als alles goed is mag de kleine mee naar huis.:)

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zie je hoe anders. Hier is het na 1 uur en na 3 uur prikken, is dat goed dan mogen we meteen naar huis.

8. Lana31

Lana31 Lid

15 sep 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja het valt mij ook op dat het tijdstip van prikken erg verschilt.
    Waar dat mee te maken heeft geen idee.
    Ik had nu 2 uur na het ontbijt toch weer een iets hogere waarde 7.2. Heeft dat dan te maken met wat ik eet?
    En zag zelf dat ze streven naar een waarde nuchter onder de 5.
    Dan is 5.6 net iets te hoog.
    Ik moet het maar afwachten weet niet wat ze willen en gaan doen.
    Eerst maandag naar de dietiste.
    En maandag middag contact met de diabetes verpleegkundige.

Het verschilt dus ook enorm wat ze doen met het kindje na de bevalling.
    Dat vraag ik allemaal wel aan de gyn.

9. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Hie rmoet de baby ook 24u blijven..Word 6 keer geprikt...

Over de waarden± Nuchter moet het onder de 5.3 zijn.
    Aan jouw curve te zien heeft je lichaam smorgens ook moeite met insuline, dat is gangbaar bij zwangerschapssuiker: de ochtenden of na ontbijt heeft je alvleesklier het zwaar, zo begint het vaak.
    Ik heb het ook op die manier.
    Ik heb alleen verkeerd getest na een suikerdrankje: nuchter had ik toen 5.1 dus netjes, maar na t drankje mocht ik max 7.8 hebben (na 2u!) en ik had 8.9 dus das wel echt te hoog.
    Daarna heb ik ooit 1 keer na de lunch een 8,1 geprikt terwijl ik max 7.8 mag hebben. Verder ook nog niet, ik weet het nu van mezelf, houd er wel rekening mee (maar ik smokkel ook, omdat ik het NOG kan!) alleen smorgens bij het ontbijt enzo doen we erg rustig aan. Dat zou ik jou nu ook adviseren. En savonds voor t slapen gaan ook blijkbaar, want je waarden blijven wat hoog voor de ochtend.

Tips om niet te vergeten heb ik niet, want ik vergeet het ook wel eens (oeps) naja 1 of 2 keer: heb nog een peuter rondlopen en dan zit je soms net met naar bed brengen, in bad doen etc...Ik probeer gewoon de tijd in de gaten te houden: fijn is echter anders. Je bent nu constant er mee bezig, ook aan het checken of je wat voelt wat op te hoog suiker e.d. zou duiden etc...Naja..Succes meis!

Nuage: al meer gerommel?
    Minnie ik hoop ook dat je er bijna bent meis!

10. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Lana qua eten, laat suiker sowieso helemaal uit je dieet. Verder moet je koolhydraten beperken. in hoeverre dat bij jou nodig is daar kom je vanzelf achter. Zo kan ik gewoon pasta eten zonder problemen en anderen juist weer niet. Dat is even uitproberen. Maar de diëtiste en dvk gaan jou dat allemaal uitleggen van de week. In afwachting daarna zou ik iig zorgen dat je geen suiker eet.

11. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Inderdaad suiker en vruchtensuiker vermijden (dat is ook een boost namelijk) vooral in de ochtenden!
    Drinken: water, thee zonder suiker etc en als je fris wilt: LIGHT frisdrank (maar dubbelfris light enzo zit ook wel suiker in ivm de vruchtensuikers...) op je brood, hartig, kaas etc.
    Succes meis!

Waardeloos eigenlijk he? *zegt ze terwijl ze een paar pepernoten in haar mond stopt* ;-(

12. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    @sumshine

ik heb vandaag zoveel 'foute' dingen op...mijn dochtertje is jarig en ik zelf ben zo depri als een konijn....
    Ik heb bokkenpootjes op, een stuk appelkruimeltaart en pistasche nootjes.
    Morgen weer streng voor mezelf zijn.:x

13. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

#633 Rozeroos, 29 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2012
    Vandaag een moorkop gehad. Gelukkig gaat het nu goed.
    Mijn suikers zijn nu op dit moment stabiel en ik kan volgens dieet "normaal" eten.

Ik vind het wel erg lastig met alles goed in te delen. Ik heb ook een ijzer tekort waarvoor ik 2 keer per dag tabletjes moet slikken. Maar het mag dus niet 4 uur voor en 4 uur na de thyrax. Niet tegelijk met de melkprodukten. En s avonds is het ook niet handig omdat je er ontzettende maagzuur van krijgt. Ik kom dus maar tot 1 tablet per dag rond 16.00 in de middag. Hopelijk doet dat genoeg.

7.30 thyrax, half uur wachten met eten
    7.00 2 snee volkorenbrood met vleeswaren 1 kop koffie. insuline2EH
    9.00 2 snee volkorenbrood met sandwichspread, 1 kop koffie
    12.00 2snee volkorenbrood met kaas en beker optimel insuline 4EH
    15.00 fruit of koek of moorkop, thee of rivella ,ijzertabletje
    17.30 avondeten koolhydraat aangepast. Rivella insuline 7EH
    20.00 toetje, yoghurt of iets anders aangepast.

22.00 heel soms chips, meestal neem ik niets.

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik eet momenteel eigenlijk gewoon alles waar ik zin in heb behalve alles met suiker. Maar wel zo 4 kaas-uienbollen en ik ga zo roti eten :)

Ik had eigenlijk vandaag weer eens moeten prikken, maar ik ben er ook een beetje klaar mee. Wat nou als het nu niet goed is? Ik word toch volgende week ingeleid dus het maakt niks meer uit.

15. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Nuage, das ook wel weer waar. ik begrijp je! Aan de andere kant, teveel schommelen zou ook gewoon zowizo neit goed zijn...Ik hoop echt dat je snel verlost bent meis!!

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee daarom laat ik de suiker nog steeds staan hoor. Daar reageer ik toch het ergste op.

17. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    merk e het ook zonder te prikken dan Nuage? heb je die klachten waar ze t dan wel eens over hebben, moe, dorst, wazig etc? * te hoog suiker*
    Ik heb t nog niet gemerkt eigenlijks

18. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Die klachten krijg je bijna niet, omdat normaal met diabetes de waardes heel anders zijn en veel hoger mogen zijn.
    Ook het teveel aan glucose werkt door naar de baby die dus zelf al insuline gaat aanmaken. Daardoor veel meer vet opslaat.

Maar Nuage nog heel fftjes volhouden. Ik snap dat het eind inzicht is en dat het dan niet veel meer uitmaakt voor groei enzo. Maar wel voor het zelf regelen van de glucose van de baby. Hoe minder je waardes schommelen, hoe beter voor na de geboorte van de baby. En hoe meer kans dat de kleine prima de glucosewaarde zelf kan regelen.

19. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik ben net begonnen met het gebruik van insuline. Nu lijkt het alsof ik pseudohypo's heb. Heeft iemand enig idee hoe lang het kan duren , voordat mijn lichaam aan de lagere bloedsuikerwaardes gewend zal zijn?

20. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    sorry mwb, geen ervaring mee. Maar wat heftig voor je!
    Hebben ze nu al ontdekt dat je diabetes hebt of had je t al voor de zwangerschap?

Deel Deze Pagina