Ben wel heel benieuwd wat jullie waarden waren in het begin toen het werd ontdekt? En met welke waarde jullie insuline moesten spuiten? Vandaag had ik een nuchtere waarde van 6.8 en 2 uur na ontbijt 5.7. MWB lijkt me best wel heftig. Kan je helaas niet helpen. Hoop dat het snel beter wordt.
@MWB, Ik had ongeveer een week last van het gevoel van dat ik een laag glucosewaarde had. Maar als ik dan ging meten was het helemaal niet zo. Moest er echt aan wennen. Nu heb ik nergens meer last van. Wel lijkt het alsof mijn lichaam steeds meer insuline nodig heeft. En daarom word het ook steeds opgehoogd. @Lana, Mijn beginwaardes waren ook erg hoog. Mijn nuchtere waarde was rond de 7.2 en 2 uur na glucosedrankje 10.5 Door het dieet en 'savonds na 21.00 niets meer te eten heb ik mijn nuchtere glucosewaarde netjes onder controle. Nu met de insuline bij het eten is mijn nuchterewaarde nog beter dan in het begin. (nu meestal tussen 3.8 en 5.3) 2 uur na de maaltijd waren mijn waardes in het begin netjes zoals het hoort, maar na mate verder in de zwnagerschap waren ze ondanks dieet niet meer netjes te houden en kwam ik regelmatig boven de 7.0 uit. Vanaf toen zijn ze insuline gestart. Wat ik denk is dat ze je een week geven met dieet en dat daarmee je nuchtere waarde omlaag moet onder de 5.3. Als dat niet gebeurd zullen ze insuline voorschrijven. Ook met het dieet krijg je eventjes de kans om de waardes netjes te krijgen. Als je regelmatig te hoog prikt na de maaltijd dan starten ze ook insuline. Hou er rekening mee dat of je nu wel of niet insuline gebruikt je nog net zo goed het dieet moet volgen.
Lana, das idd een best hoge waarden voor de ochtend meis. Nuchter dan. Het is bij mij ontdekt door het glucose drankje: 5,1 nuchter - mag 5.3 zijn dus das hartstikke goed. 2uur na het glucose drankje 8.9 het mag echter 7.8 zijn dus een dikke punt te hoog. Met mijn eetpatroon zijn mijn waarden eigenlijk best goed en hebik t tot nu toe goed in de hand. Mijn waarden van vandaag zijn nuchter: 4.2 (mag dus 5.3 zijn) uur na ontbijt: (een bord pap met suiker) 5,9 (mag 7.8 zijn) en een kop thee zonder suiker. Ik ben tot nu toe een van de gelukkigen hier die eigenlijk nooit piekt (1 x maar na een kom cruesli met chocolade,) en nog wel wat kan snoepen op zijn tijd. Echter drink ik totaal geen suikerhoudende dranken, vruchtensappen etc. Eigenlijk alleen maar thee en water....Dat compenseert bij mij volgens mij een boel. Ik weet ook niet of het zo werkt maar tot nu toe lijkt t wel zo: ik moest na de diagnose van zw.suiker en had toen ook een te hoge bloeddruk verplicht rustig aan doen, max halve dagen werken etc: nu is mijn bloeddruk verlaagt en gaat het goed met mijn suikers! dus bij mij lijkt rust ook te werken...(gelukkig) Veel succes Lana!
Ze hebben me vooraf regelmatig gecontroleerd op suiker, maar nooit geconstateerd dat ik het echt had, totdat ik de gtt moest doen. Nuchter was die 6,7 en na het drankje 12,3. Nu was ik wel ontzettend ziek die dag en daardoor gestresst, maar iig erg hoog. Het vermoeden is dan ook dat ik waarschijnlijk al een vorm van diab. Had, maar dat het er nu pas uitkomt... Momenteel zit ik op 3eh insuline bij ieder maaltijd, maar morgeheb ik weer contact met de dvk. Ik ben benieuwd... Het is nu iig al lager dan dat het was, alleen de nuchter waardes vind ik nog erg hoog... (5,5-6,3).
mwb, waarom moest je zo vroeg in de zwangershap al een glucosetolorantietest dan? Of is dat beleid bij jullie ofzo? Hier pas vanaf week 26 - 28.
Ik heb ook in week 14 al een test moeten doen, een ontbijtcurve. Dat was volgens mij doordat ik overgewicht heb. Toen had ik het nog niet. Pas in week 28 bleek ik het wel te hebben (kwamen ze na 4 weken pas mee want ze waren even vergeten de resultaten door te bellen...) Ik had na een ontbijtcurve toen 8,6 en dat mocht 7,8 zijn. Hier drink ik ook helemaal geen suikerhoudende dranken. Alleen melk, cola, water en thee met zoetjes. Ik kan op zich wel chocomelk ofzo drinken maar dan kan ik er absoluut niet bij eten. Maar ik neem het gewoon niet. Mijn alvleesklier heeft het duidelijk moeilijk, dus ik ga de druk niet ophogen heb ik bedacht. Ik eet ook stukken langzamer en veel meer gespreid om de druk qua aanmaak van insuline laag te houden. Dat werkt volgens mij ook goed.
hier geen glucosetest voor week 28 en ik heb ook best wat overgewicht. Wel bekeken ze bij de intake de glucosegehalte met het bloedprikken tegelijk met de rest. Geloof dat ze dat standaard doen. Misschien kwam daar wel een "verkeerde" waarde uit bij MWB. @MWB, Wat vervelend dat je na de zwangerschap waarschijnlijk nog steeds met diabetes te maken hebt. Gelukkig kunnen ze dat dan behandelen met tabletjes ipv insuline.
Ohja zo is het gegaan. Ik moest toen gewoon bloedprikken en dan kijken ze ook naar je suiker. Die was bij mij toen te hoog, maar niemand had mij gezegd dat ik nuchter moest prikken. Ik had dus 15 min voor het prikken een halve liter van zo'n vruchtenyoghurtdrankje naar binnen gegooid en een broodje kaas omdat ik anders zo flauw word van bloedprikken. Daarna moest ik de ontbijtcurve doen en die was toen goed.
hier ook ondaks overgewicht gewoon met 27w gtt. Niet eerder getest dus. Nuage: hoe issie meis? zit de beeb er nog?? hihi
Hey meiden! Ben hier al veelste lang niet geweest. Maar wil jullie toch nog even vertellen dat ik morgen 2 weken geleden ben bevallen van een knappe en gezonde zoon Ik moest die dinsdag op controle om te kijken of ik inleidbaar was en dat was ik! Had 4 cm ontsluiting en er werd voor de woensdag een inleiding gepland. Alleen braken mijn vliezen 's middags al en kreeg ik daarna goede weeen. (daarvoor ook wel wat maar niet echt heftig of regelmatig) Dus het ziekenhuis gebeld en om 17.00 uur waren we daar. Tegen 20.00 uur voelde ik lichte persdrang en om 20.06 uur heeft de verloskundige in de computer gezet dat ik 6 cm ontsluiting had. Er werd gezegd dat ik het persgevoel moest wegpuffen. De verpleegkundige verliet de kamer toen ook weer. Op dat moment namen persweeen mijn lichaam overen gilde ik tegen mijn man dat hij NU NU NU weer moest bellen. Dat deed hij en binnen een minuut stond de verpleegkundige weer aan mijn bed. Zij heeft toen gebruik gemaakt van de spoedbel en even later stond er een vreemde gyn aan mijn bed die vroeg hoe ik heette en het volgende wat ze zei was je mag persen. Ik overdonderd gevraagd of dat dan ook echt kon. Ja dat kon (Ik was doodsbang dat ik alles kapot ging persen en van voor naar achter zou uitscheuren) Om 20.14 uur lag onze zoon al op mijn buik. Ik ben dus van 6 cm naar kind op de buik gegaan in 8 minuten. Dat was best heftig... Achteraf hoorde ik dus van de verpleegkundige dat toen zij binnenkwam het hoofdje al stond en zij daarom de spoedbel gebruikte. Na de bevalling moesten wij een nachtje blijven maar omdat ik alleen een dieet heb gehad werd mannetje niet gezien door de kinderarts en werd hij ook niet geprikt op zijn waardes. Vond dat wel erg "bijzonder" Mijn waardes zijn nu weer ok en ik voel mij verder goed.
nijn wat super! Gefeliciteerd meis! En wat heb je t knap gedaan zeg!! Toppie! Ik ben heel nieuwsgierig naar zijn naam of is dat te privƩ? (vind ik gewoon altijd leuk) maar wat fijn! Hoe doet hij het? Ik lees in je onderschrift dat je zooontje van 2,5 ook nog borstvoeding krijgt? Lukt je dat? om allebei nog te voeden? zoja: wow wat knap! En wat fijn dat je je weer helemaal goed voelt en lekker alles weer mag eten! hihi.. JIppie! Met hoeveel week ben je uiteindelijk bevallen? Iig, van harte gefeliciteerd meis! lekker genieten dus!
Mijn reguliere bloedtesten hebben de afgelopen jaren nooit een afwijking vertoond, ook de gewone bloedtest niet, maar ik heb inderdaad gewoon direct een GTT moeten doen. Nu heb ik meer mensen gesproken (ook met overgewicht) die dat moesten doen, dus misschien is dat bij ons in de buurt een beleid).
@nijn: Gefeliciteerd meid! Wat een bizarre bevalling zeg... Ik riep op een gegeven moment ook: Het moet eruit! Gelukkig mocht ik toen ook persen. Maar alles helemaal goed met je? Goed hersteld verder? @mkb: het beleid is echt overal anders. Geen pijl op te trekken. Echt heel bijzonder. Ik moest een dieet volgen, heb toen een goede dagcurve geprikt en ben vervolgens niet meer gecontroleerd. Kreeg ook geen prikspullen dus wist niet of het goed ging. Uiteindelijk heb ik zelf prikspullen geregeld om het in de gaten te houden...
Dank jullie voor jullie felicitaties! Ik ben met 38+1 bevallen. Had toen dus al 4 cm ontsluiting. Bij dochter ben ik ook met 38+1 bevallen alleen was dat een inleiding. De kleine doet het super goed. Hij groeit als kool. itt zijn zus die viel alleen maar af... Bij de geboorte woog hij 3515 gram en gisteren woog hij 3860 gram! Hij krijgt dus slagroom Ze krijgen idd alletwee borstvoeding. De oudste alleen nog 's avonds.
Nijn Gefeliciteerd. En wat groeit hij super. Geniet er lekker van. Hier gister bij de dietiste geweest. Ze kon niet veel aanpassen in de voeding. Moest alleen wat meer zuivel gebruiken en fruit gaan eten. Fruit heb ik erg veel moeite mee sinds ik zwanger ben. Maar goed advies meteen opgevolgd. In de middag belde de diabetes verpleegkundige. Moet nu nog 4 keer daags prikken en ze belt vrijdag weer. Nu ik mijn voeding gister ben gaan aanpassen is mijn suiker hoger. Heb nuchter 7.1 geprikt en na het ontbijt was deze niet gezakt 7.2. Heeft dat nu met het eet patroon te maken wat is aangepast. Of dat het door de week is in plaats van het weekend.
Hallo dames, Ik lees hier bij de forum over zwangerschapsdiabetes. Veel vrouwen hebben hier ervaring. Ik ben nu 19 weken en 2 dagen zwanger en het is onze de eerste. In het verleden heb ik diabetes type 2 gehad en hierdoor ben ik enorm afgevallen. gewicht was toen 100 naar 80. Super dus. Anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met roken, daardoor neemt mijn gewicht weer aan. Nu ben ik zwanger en week of 12 moest ik glucose tolerantie test doen en helaas heb ik weer probleem, zwangerschapsdiabetes. Nu gaan wij komende tijd steeds bezoeken bij diƫtist, diabetesverpleegkundige, internist en gynaecoloog/verloskundige. Sinds vorige week moet ik aan insuline, balen maar nu gaat het wel beter met glucose waarden en let goed op eten. Hoe doen jullie dat? Dieet volhouden?? Ik heb sommige moeilijk momenten om bij verjaardag of feestje of dergelijks. straks in december ook nog. Ik sla liever koeken, chips en andere versnaperingen over. De zoet beleg is ook al sinds kort afgenomen, die mag ik ook niet hebben. Het valt mij tegen af en toe. En wat doet internist precies met je? moet as donderdag voor het eerst heen. Gaat internist je onderzoeken de hele lichaam of zo? Nou ja probeer wel af en toe dingen die moeilijk zijn hier even kwijt. Hopelijk kunnen jullie mij meer wat vertellen. Ik ben soms onzeker en wil dat alles goed gaat met onze kleine. Groeten, Frie80
@Lana: Ik had/heb ook veel moeite met fruit eten sinds mijn zwangerschap. Moet mezelf zo gaan dwingen een sinaasappel te gaan eten. Het is moeilijk te zeggen waardoor je waardes zo hoog zijn, maar volgens mij heeft weekend of doordeweeks er niet zoveel mee te maken. Zou je anders eens op willen schrijven wat je nu op een dag eet en drinkt? Dus alle maaltijden en tussendoortjes en ook wat je drinkt. Misschien ligt het aan de aanpassing, maar het kan ook gewoon zijn dat je lichaam steeds meer moeite krijgt om zich aan te passen...
@Frie: Ik denk dat iedereen hier moeite heeft om zijn dieet vol te houden en iedereen weleens een beetje smokkelt. Zelf ben ik er gelukkig vanaf, hoewel ik eigenlijk nog steeds wel redelijk hetzelfde eet en drink als tijdens mijn dieet. Alleen met de avondmaaltijden ben ik nu wat soepeler. Bij mij hielp het om mezelf eraan te blijven herinneren waarvoor ik het deed. Je doet het immers voor je kindje. Ik was onwijs bang dat ik mijn kindje zou beschadigen en dus hield ik het zo goed mogelijk vol. Op verjaardagen kun je misschien een klein stukje taart (ipv ander tussendoortje) en anders een blokje kaas of zo nemen. Tip: als je een keer voor jezelf een zoete lekkernij wilt proberen, neem dan een moorkop. De meesten van ons prikken daar goed op. Daar zitten maar een stuk of 12 koolhydraten in. Hou jezelf voor dat je dit alles voor je kind doet. Toen ik net op dieet moest was ik heel gefrustreerd. Toen kwam er een stukje acceptatie en ging het me makkelijker af en richting het einde werd het weer wat lastiger. Maar ik heb het overleefd en ben inmiddels 3 kilo lichter dan voor mijn zwangerschap. Ook jij kunt het! Denk aan dat prachtige kindje! De internist kan ik niks over zeggen, want daar ben ik nooit geweest. Sterkte!
liefjoyce: Ik zal het eens bijhouden. Dat is wel een goede tip. En ja ben 25 weken en 1 dag. Dus weet niet of dit ermee te maken heeft. Merk wel dat ik ook meer last weer krijg van de bloeddruk waar ik ook mee loop. Hiervoor krijg ik ook medicatie. Moet donderdag weer naar de gyn. Houdt ook vocht vast. Frie80: De internist heeft bij mij geen onderzoek gedaan. Hij heeft een gesprek met me gehad en wat vragen gesteld. Hij heeft wat uitleg gegeven en ik kreeg een folder mee. Ik weet sinds vorige week dat ik zwangerschaps diabetes heb. En hoor vrijdag of ik wel of geen insuline krijg. Of het aanpassen van de voeding voldoende is of niet. Ik heb afgelopen donderdag de test gedaan en meteen bij de eerste meting nuchter was het al te hoog. Meteen door naar de gyn. Dezelfde middag zat ik al bij de internist en de diabetesverpleegkundig. En gister bij de dietiste en heeft de diabetesverpleegkundige mij gebeld. Ze belt vrijdag weer. Wat ik het belangrijkste vind is dat het met de baby goed gaat. Ook ik vind het allemaal erg spannend. En heel eerlijk besef ik het nog niet echt. Het is allemaal zo snel gegaan. Maar de gyn houdt me streng onder controle. En als ik vragen heb zet ik ze op papier en stel ze.