Wat voor index?? Ik ben gek op bokkenpootjes. Ik mag er 3 als tussendoortje. Maar dat zou betekenen dat ik de appel moet laten liggen. En wat zijn nou 3 bokkenpootjes?? Dus voor mij geen zoetigheid. Op zich is het dieet goed te doen. Ik heb bijv gisteren friet met sate op. En vandaag bruin brood met gebakken ei en ham. Verder af en toe coca cola light. En omdat je elke paar uur wat eet heb je ook niet echt honger. Bij mij zijn wel de waarden smorgens soms wat aan de hoge kant vind ik. Bijv 5,7 Ik weet alleen niet wat ik daar aan kan doen.
Ik heb op mijn startscherm van mijn telefoon de volgende link Koolhydratenlijst.nl Erg handig kan je zo zien waar veel koolhydraten inzitten.
Google het maar eens. Heeft iets te maken met koolhydraten die snel opgenomen worden en dus een piek veroorzaken en koolhydraten die in je lijf geleidelijk opgenomen worden. Ik vond het wel interessant. Maar jij hoeft daar dus niet op te letten? Dan doe ik dat ook lekker niet, want dan kun je dus geen patat en zo eten... Ik mis op zich koekjes en zo niet echt. At ik toch al niet veel. Mis mijn incidentele ijskoffie wel een beetje, maar ach... Wat ik het vervelendst vind is dat ik weer zo met eten bezig moet zijn, terwijl ik dat juist tijdens mijn zwangerschap los kon laten. Ik at gewoon al redelijk gezond, hoor. Maar doordat ik het gevoel had dat ik als ik een x zin had in wat lekkers ik dat gewoon kon nemen, had ik er al veel minder behoefte aan. Voor mijn zwangerschap altijd geobsedeerd geweest door eten, gewicht, weegschaal. Schuldgevoel als ikr een keer wat lekkers at. Tijdens mijn zwangerschap zat ik wat dat betreft veel lekkerder in mijn vel. Het was wel lekker om niet zo met eten bezig te zijn. Maar goed, het is niet anders. Nu probeer ik er maar een sport van te maken zo lekker mogelijk te eten met niet teveel koolhydraten . Vanavond witlof met ham en kaas... Jammie!
Ik had laatst ook eens hoge waarde nuchter, maar dat komt omdat ik de avond ervoor nog na 22.00uur nog wat had gegeten. Nu eet ik woon niet meer na 22.00uur. Verder moet ik wel opletten op suikers die snel in je bloed wordt opgenomen zoals sap, ijs, suiker in koffie/thee en koolhydraten die zich omzetten in suiker.... maar er zit ook overal suiker in. Gelukkig gaat het allemaal goed hoef me alleen 3x per week te prikken.
Na 22.00 uur kan ik prima nog iets eten zolang het maar koolhydraatarm is. Dus bv kaas, worst, ei. En idd de eettabel van het voedingscentum is hier ook mijn bijbel! Heb vandaag een uur na de lunch voor het eerst 8.1 geprikt. We hadden bij mijn schoonouders geluncht en helaas hadden zij weinig in huis wat inpasbaar was bij mijn dieet... Gelukkig is dit een incident en herleidbaar!
@Nijn Af en toe een hoge waarde geeft toch niks? Ik heb er gemiddeld 3 per week. En toch kreeg ik complimenten van het ziekenhuis. Ik probeer er ook niet meer dan 3 te hebben. En meestal kan je het verklaren. Alleen nuchter is altijd een verrassing. Ik ben 's morgens ook niet op gang te krijgen. Ik eet vanavond brood met aardbeien. De rest van het gezin eet een broodje hamburger en friet. Ik was mee gegaan om boodschappen te doen maar dat is best pijnlijk moet ik zeggen.
Af en toe een hoge waarde is idd niet erg. Als het maar herleidbaar is en niet te vaak. Ik dieet nu al ruim 16 weken en vanaf het begin af aan werd er tegen mij gezegd hou er rekening mee dat je het deze keer mss niet red met het dieet. Ik krijg dan ook niets dan complimenten vanuit het zh voor mijn volhoudendheid. Deze 8.1 is mijn eerst waarde boven de 7.8! Vind het trouwens wel grappig om te lezen dat jij kiest voor een broodje aardbeien. Ik zou dus kiezen voor een bruine boterham met hamburger omdat in hamburger vrijwel geen koolhydraten zitten en in aardbeien wel
Ik zou ook voor een boterham met hamburger gaan dan... Nog even een vraagje. Jullie prikken wel zelf om het in de gaten te houden toch? Het zit mij dwars dat ik nu mijn waardes niet kan controleren, dus zou dat ook graag willen. Hoe kwamen jullie aan zo'n meter? Gekocht, gehuurd geleend?
Grappig dat jij daar ook voor zou kiezen. Hier zijn ze trouwens wel erg streng met waardes boven de gestelde grens. Als het te vaak gebeurd word je wel op insuline gezet. Heb van de diabetesverpleegkundige een bloedglucosemeter (vingerprik) gekregen. Ik moet mijzelf 4x per dag prikken. Nuchter en een uur ontbijt, lunch en avondeten.
Bruin brood met een hamburger..dat smaakt nergens naar. Ik heb tien aarbeitjes op...moet kunnen. Vitamientjes Om half tien weer testen. Ik test 7x per dag. Gewoon vragen aan de diabetesverpleegkundige. Zal je toch wel krijgen?? Ik heb het redelijk onder controle. En ik weiger insuline. Nuchter moet ik onder de 6 zitten. En de rest van de dag onder de 7. Ach nog maar een paar weekjes....
Ik denk dat je broodje aardbei meevalt. Je maag moet namelijk aan het werk, en zo neemt ie de suikers en koolhydraten geleigelijk op in het bloed. Dat is weer anders wanneer je een glas sap drinkt zonder niks te eten erbij. Dan gaat het zo door je maag en stijgt je glucose. Dat is wat ik van de dietist te horen kreeg. Wat voor waardes moeten jullie aanhouden nuchter en niet nuchter. Nuchter mag mijn glucosewaarde geen 5,3 of hoger zijn, niet nuchter mag het geen 6,7 of hoger zijn. Tot nu toe 3 pieken, 1 in de ochtend en 2 na avondeten. Hoogste was 7,9 niet nuchter dan, en is ook te herleiden. Omdat ik in de risicogroep val, moest ik een glucose tolerantie test doen. Hieruit bleek mijn glucosewaarde na de test wat verhoogd. Aan de hand van de resultaat moest ik naar de internist, diabetesverpleegkundige en de dietist. Door dit hele gebeuren heb ik zo'n meter en moet ik me nu 3x per week (4x op een dag) prikken; nuchter, 2 uur na ontbijt, lunch en avondeten. De waardes moet ik doorgeven aan de diabetesverpleegkundige. Ik prik dus om mijn gezondheid en die van mijn kind. Dan kan er ingegrepen worden als het niet goed gaat.
Ik heb voor 22.00 uur mijn yoghurt op. Hopelijk is mijn waarde morgen goed. Nuchter onder de 6.0 Niet nuchter onder de 7.0 2 uur na het eten prikken. En steeds voor het eten prikken. En voor ik ga slapen. Ik moet maandag weer naar het ziekenhuis.
Ik moet mij 7x per dag prikken. Nuchter, na het ontbijt, voor de lunch, na de lunch, voor het avondeten, na het avondeten en voor het slapen gaan. tot nu toe zijn mijn waardes redelijk goed allemaal tussen de 4 en 5,5. 2x na het avondeten een "hoge" waarde gehad van 7,5 en vandaag een 7,2. Maar beide keren had ik íets extra's gegeten. Nuchter is mijn waarde bijna altijd 4,3.. 1x zelfs 3,8. De dietiste zei trouwens tegen mij dat veel water drinken helpt en als je nou wat "extra's" heb gegeten of iets zoets dat bewegen helpt.. Nou kunnen wij niet echt fanatiek sporten maar soms als ik weet, ik heb iets teveel gegeten, ga ik fanatiek het huishouden doen en bij elke maaltijd neem ik voor en na het drinken een glas water..
@Loekie: ik weet niet of ik het nu verkeerd opvat, maar het lijkt of jij denkt dat ik voor de leuk wil gaan prikken. Dat is niet zo. Ik heb ook verhoogde waardes, maar de vk doet er nogal luchtig over. Zelf weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant wil ik niet overdrijven. Aan de andere kant had ik met dieet wel nog een onverklaarbare uitschieter boven de 7 toen ik mijn dagcurve ging prikken. Wie zegt dat ik dan niet vaker uitschieters heb die misschien wel hoger zijn? Daarom zou ik het zelf wat meer in de gaten willen houden. Dinsdag moet ik weer naar de vk en dan ga ik dit aankaarten. Ik wil niet dat mijn kindje hier wat aan overhoudt. Misschien in andermans ogen overdreven, maar het houdt mij dagelijks bezig en ik heb er erg veel stress mee. @minnie: mooie score na die aardbeien. Was een goede keuze dus...
@loeki ik prik en spuit ook niet voor de lol....maar het insuline spuiten moet wel had het liever ook niet gehad maar het is niet anders....als je het met een dieet alleen niet redt is het mooi dat er insuline is....en dat het de insuline om hoog moet komt door de hormonen.... @minniemouse waarom weiger jij insuline??als ik vragen mag?ik wil het ook wel weigeren maar de komt het niet goed....de baby houdt niet van de hogepieken met veel glucose en dan weer laag...ik hoop dat je de laatste weken ook zonder insuline door kan....
Volgens mij heb ik alleen verteld waarom ik me moet prikken, en wat er vooraf ging. Dat ik zeg dat het dus voor mijn gezondheid is, is mijn conclusie wat weer betrekking heeft op mijn verhaal... en het is niet om te zeggen dat anderen dat niet doen. Dat men het verkeerd interpreteert..... @liefjoyce; Misschien vind de vk het rima zo omdat je, als ne niet in de risicogroep valt en geen symptomen van zwangerschapsdiabetes hebt, met een glucosewaarde onder de 7.8 (niet nuchter), hangt ook af van de waardes die ze hanteert, je lichaam voldoende insuline aanmaakt om het allemaal in goede banen te leiden. Je hebt binnenkort een afspraak met de vk lees ik, dan kan je haar het beste vragen hoe het precies zit.
@cheiba hier ook..veel drinken en extra bewegen in het huishouden. Als je stil zit worden de waarden hoger. Mooie waarden heb je. Ik zit nuchter tussen de 5.3 en 5.9. Ik weiger insuline omdat het dieet tot nu toe goed werkt. En ik van diverse mensen(artsen en diabetici) gehoord hebt dat als je eenmaal met insuline begint je er niet meer vanaf komt. Dus als het ECHT niet anders kan doe ik het. Maar er zijn heus wel andere oplossingen lijkt mij. Maar tot nu toe is het goed te doen met het dieet. Over twee weken heb ik weer een groeiecho dan weten we meer. @liefjoyce Vanavond weer aarbeien op brood. Ze waren nog niet op. Morgen weer aardappeltjes met kip en haricotsbonen. Ook lekker. Zometeen ga ik een tosti bakken. Iemand ervaring met tosti en de waarden??