Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Geen saus over de bloemkool. trouwens.. er moet toch nog wat anders door hebben gezeten of ik reageer op de appelmoes..dat kan ook natuurllijk....hmmmmmmm nou ja..ik ga me nu niet meer druk maken, het is geweest en we gaan morgen weer opnieuw beginnen;)

2. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Appelmoes werd mij ook afgeraden, zeker icm de aardappels!

3. spikkeltje

oke! nou dan laat ik dat helemaal weg... dan was dat misschien de reactie..
    nou ben al blij dat hij al flink gezakt is..voelde me er niet lekker onder.. soort van schuld gevoel zeg maar...maar ja ik ben ook nog maar een beginner dus moet ook uit vogelen hoe ik ergens op reageer..

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    In appelmoes zit volgens mij suiker ;) dat kun je dus echt niet meer eten. En als dat niet genoeg werkt schrap dan wat aardappels. Maar die kip met ham en kaas vooral blijven eten! Desnoods twee nemen :D

5. teetie

teetie Lid

3 jul 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Vanochtend telefoontje gekregen van de verloskundige dat mijn waarde niet goed was na de GTT. Nuchter was goed met 5, maar de tweede was 8.3. moet dus nu naar het ziekenhuis, maar kan pas 1 november terecht.
    ik zoek dus wat houvast om die tijd door te kunnen brengen met adviezen.
    ik zie er onwijs tegenop om hier mee om te gaan, ben een ontzettende zoetekauw.
    Is er een vaste hoeveelheid aan koolhydraten wat je per maaltijd binnen mag krijgen?
    Zag ergens wel een link naar een koolhydratenlijst, is deze bruikbaar?
    Ik hoop dat ik de komende weken hier wat steun kan vinden.
    Ben pas 30 januari uitgerekend, dus moet nog even. Overigens is dit nr 3 en zijn de vorige zwangerschappen goed gegaan. Ben alleen te zwaar en 40 jaar.....
    Voel me gewoon ff zielig vandaag, zal morgen wel anders zijn.

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wat ontzettend raar dat je zolang moet wachten bij het ziekenhuis? Waar heb je een afspraak? Alleen bij de gyn? Hier kreeg ik direct een afspraak bij de gyn, diabetesverpleegkundige en de internist en die eerste 2 zag ik diezelfde week nog. Vind het kwalijk dat ze je zolang laten wachten.

Tips voor het dieet: je moet proberen suiker uit je dieet weg te laten. En dat luistert vrij nauw, dus helaas mag je echt veel dingen niet meer eten en drinken. Ook de hoeveelheid koolhydraten moet je proberen te beperken per maaltijd. Probeer er rond de 35 te eten per maaltijd. Eet vaker en dan kleinere porties, dat is beter voor je alvleesklier dan in 1 keer veel eten. In de praktijk komt het er op neer dat je onbeperkt vlees, kaas, groente, boter, mayo en eieren kunt eten. Daar zitten nauwelijks koolhydraten in en geen suiker. Pak dan wel de volvette producten en niet de dieetproducten want die zitten juist vol met koolhydraten. Light dranken kun je gewoon drinken, vruchtensappen niet. Zuivel is iets wat je wel kunt eten en drinken, maar niet dingen met een smaakje. Straks als je gaat prikken weet je beter waar jouw lijf op reageert en wat je wel of niet kunt eten. Zo moet je ook uitkijken met brood, pasta en aardappelen want dit zijn koolhydraten. Maar ik kon die bijvoorbeeld zonder problemen eten terwijl een ander weer een Bossche bol kon eten zonder problemen. Maar omdat je nu nog niet meet zou ik de veilige kant even aanhouden.

Lees veel etiketten en dan heb je het snel zat door. Uiteindelijk is het wel goed te doen hoor. En mocht je echt heel weinig dingen kunnen eten dan is er gewoon insuline als oplossing want je moet wel gewoon kunnen blijven eten. Maar jouw waarde was vrij laag dus ik verwacht dat je nog best veel dingen zal kunnen eten. Dat kan wel anders worden richting het einde van je zwangerschap trouwens, maar dat is normaal.

Ik moest ook heel erg omschakelen na de diagnose maar heb het uiteindelijk als goed te doen ervaren. Succes!

7. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Het is wel eens vaker dat het zo lang duurt. Ik ben uiteindelijk pas 5 weken na de GTT bij de internist terecht gekomen (en vervolgens wel dezelfde week al met insuline begonnen). En mijn uitslag na het drankje was 12,7!

8. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Hoi Teetie, Die koolhydratenlijst is prima. Hou per maaltijd ongeveer tussen de 30 en 40 koolhydraten aan en eet om de 2 a 3 uur.

Heeft er hier welleens iemand een hypo (te laag glucosegehalte) gehad?
    Deze week al 2 keer een soort van iets gehad waar ik me best zorgen over maak en over een paar uurtjes ga overleggen.
    Mijn glucose was 2 uur na de maaltijd 3.9 en mijn zicht werd verstoord. Ik zag wazig en werd draaierig. Daarbij werd ik misselijk en heb toen snel een maaltijdje gegeten waardoor mijn glucose naar de 6.6 ging en ik langzaam me weer wat beter ging voelen. Na een uur was me zicht weer enigsins normaal. Ook liep ik mijn partner af te snauwen, kon er niets aan doen. Nadat tintelde mijn linkerarm zoals die slaapt alleen dan met een dood gevoel en geen kracht, ook de linkerhelft van mijn gezicht tintelt dan, ook met een dood gevoel, over me neus en lippen naar me oog. En duurt behoorlijk lang dat het normale gevoel weer terug is.
    Dit was al de 2de keer deze week, en de vorige keer belde ik naar de verloskamers (zondag) en daar zeiden ze dat het klonk als een migraine aanval en moest ik een uur wachten of ik me beter zou voelen en anders terug bellen. Na uur voelde ik me beter dus niet meer gebeld. Migraine heb ik nog nooit gehad.

Weet iemand of dit met de suikers te maken heeft of dat het klinkt als iets anders

9. spikkeltje

Wat raar inderdaad dat je zolang moet wachten.Maar zal misschien per ziekenhuis te maken hebben, geen idee. Ik kreeg vorige week maandagochtend een telefoontje van de VK en volgende dag naar de diabetesverpleegkundige en de gyn.

Mijn waarde was 8.2, gelukkig nog niet extreem.
    In mijn vorige zwangerschap ook geen last. Alleen hoge bloeddruk en dat is nu perfect en gaat me suiker op de loop...

Is wel erg zoeken idd. Gisteravond had ik hem voor het eerst hoog. Dus nu weet ik dat ik dat niet kan gaan eten..Nou ja..het is voor een goed doel.

Succes!!

10. Rozeroos

Gebeld met de diabetesverpleegkundige en die was er van overtuigd dat het een hypo was. Nu moet ik echt heel goed opletten met wat ik eet. Mag ook niet te weinig zijn, zowel dan minder insuline spuiten.
    Gelukkig ben ik nu wel gerustgesteld dat het met de diabetes te maken heeft en dat er niet is mis is met de zwangerschap zelf.
    Nog 7 daagjes doorbijten en hopelijk geen hypo´s meer.

11. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    Spikkeltje het was de appelmoes en aardappels! Die kip en kaas en ham moet je echt gewoon kunnen eten! Zitten bijna geen kooljhydraten in...

Rozeroos, toevallig deze week ook 2 keer gehad. toen ik dus de hogere scores voor mijn doen 7.7. na ontbijt had 2,5 uur daarna echt laag, trillen, zweterig, wankel op de benen moest wat eten. Ik vond het ook zo raar, maar ikd acht het komt omdat ik nu dyus echt moet gaan deken om de 2u iets te gaan eten, dan gaat het goed. Het is overigens alleen overdag en toevallig 2x rond lunchtijd.

Teetie± in t gtt drankje zitten 75 koolhydraten volgens de dieetverpleegkundigen die je binnen 5 minuten naar binnen moet werken..dus zorg er voor dat je zowizo geen 75 koolhydraten binnen5 min. binnen krijgt.
    Ik ben ook een dikke zoete kauw...helemaal nu. Wat mj hielp± schrap elk zoet drinken, drink thee en water. Het zoete wat ik nu doe (maar langzaam aan niet zo goed meer kan gezien termijn en dat suiker omhoog gaat) is zoet beleg op brood, op die manier kon ik t eerst redden ik had een soort gelijke score als jouw op de gtt (ietsje hoger nog) geen snoepjes tussendoor, geen suiker in de thee etc.
    Probeer om de 2u iets te eten, dus te verdelen. Meestal heeft je lijf het smorgens zwaarder (op gang komen) dus hou rekening me de ochtenden en eet niet meer voor t slapen gaan ofzo.
    Google eens op koolhydraten dan heb je een idee hoeveel waar wat in zit.
    Succes meis!

En idd hier zijn hele ervaren meiden, ik heb er nog dagelijks wat aan haha!

12. spikkeltje

Fijn om te weten dat het bij de diabetes hoort. Nou ja fijn.. Je bent gerustgesteld. Hoop met je mee dat je geen hypo meer krijgt komende week..

ik heb het nog nooit gehad...Zelfs vorige weekend niet toen me waarde 3.7 was.

Vanaf welke week ben jij gestart met insuline te spuiten?? En wanneer is er bij jou zwangerschapsdiabetes ontdekt??

Ben beetje nieuwsgierig, na het verloop van de weken tot aan de bevalling...

13. spikkeltje

tnx shunshine!!! ga ik dus geen appelmoes meer eten..

fijn met "ervarende"mensen hier..:D

14. Rozeroos

Mijn diabetes is in week 26 ondekt door GTT.
    Na een week kon ik terrecht bij een dieetist en 1,5 week bij de internist en diabetesverpleegkundige. Ik heb het dieet tot week32 redelijk kunnen volhouden en daarna begonnen mijn waardes te schommelen. Ook kon ik op een gegeven moment niet meer eten. Geloof dat met week 33 of 34 ik ben begonnen met insuline. In begin was het vreemd, maar daarna echt een opluchtig dat ik weer normale waardes had. Wel moet ik nog steeds het dieet volgen. In de weken daarna is de insuline steeds opgehoogd omdat me lichaam steeds meer nodig had. Rond week 36 waren de waardes eindelijk stabiel.
    Nu schommelen ze weer, maar dan naar beneden.
    Voorheen had ik regelmatig waardes lager dan 3.9 en was er niets aan de hand. Maar nu opeens reageerd mijn lichaam er wel op. Waarschijnlijk omdat het het eind van de zwangerschap is. Normaal als je insuline gebruikt of je hebt een grote baby word de baby gehaald met week38. Als je geen insuline gebruikt en je hebt diabetes met week 40. Bij mij is de baby super hard gegroeid en daarom word het een keizersnee. (ook door complicaties bij vorige bevallingen) Voor de baby is het beter voor de longetjes om de keizersnee met week 39 te doen.

Ik kon vanaf het begin van het dieet niet meer dan 36 koolhydraten per maaltijd hebben en ik eet dan om de 2 uur.

15. spikkeltje

Rozeroos. Bedankt voor het delen.
    pfff je al een redelijk weg hierin gevolgt. Dapper!! Het is tenslotte voor een goed doel..

Hoe reageerde jou omgeving erop??

Hier zelf diebates in de familie en kreeg gelijk wat naar me hoofd geslingerd. Dat ik niks meer mag eten..dit niet dat niet.. Heb gelijk maar gemeld dat ik kerst etc maar oversla als ze zo door gaan.. Ze zitten altijd wat op me te fitten...Ik heb wat overgewicht, door een ongeluk en paar jaar revalideren met als bed en rolstoel de enige plek. En afgelopen maart was ik begonnen met sporten en afvallen, maar ja toen kwam de zwangerschap..

16. Rozeroos

Mijn omgeving reageerde eigelijk wel relax. We hebben verder geen diabetes in de familie dus moest zelf uitleggen wat ik wel en niet kon nemen. Wel word er verder buiten mijn familie gereageerd dat het komt doordat ik wat overgewicht heb.
    Helaas is dat voor mij niet zo dat het daardoor komt. Ik heb ook een traagwerkende schildklier en dat gaat heel vaak in combi met diabetes. Mijn internist had mij in het begin van de zwangerschap daar al voor gewaarschuwd.

Tegen je familie zou ik zeggen dat je met een dieetist een duidelijk menu/ schema hebt gemaakt met wel je wel kan eten en wat niet. Ook kan je ze vertellen dat zwangerschapsdiabetes toch net ff iets anders werkt dan diabetes typ 1 of 2.
    En hoe het is met je omgeving, mensen willen zich graag bemoeien en weten het altijd beter.
    Maar pas als je echt een dieet moet volgen tijdens zwangerschap terwijl de natuur zegt zoveel mogelijk voedsel naar binnenwerken en opslaan als reserve vanwege een evt moeilijke winter en voeding voor de baby, kunnen ze pas echt oordelen.

En maak je niet druk om die paar kilo's overgewicht. Het is juist prachtig dat je zwanger bent geworden en je zult zien als je het dieet volgt dat je word beloont met wat gewichtsverlies. Het belangrijkste is dat je toch probeerd te genieten. En af en toe mag je best eens zondigen. (niet teveel)

17. spikkeltje

idd anderen weten het altijd beter.

Me man en schoonvader hebben zoiets: ach dat komt ook wel weer goed. En dat komt het ook. En dankzij hier weet ik beetje hoe ik er beste mee om kan gaan. Tuurlijk heeft dit wel even emotionele klap gegeven. Ook omdat het eindelijk goed ging. Bij me eerste zwangerschap kreeg ik vanaf week 14 hoge bloeddruk.. was zo blij dat dit nu netjes is.. En gebeurt er dit. Ik kon lekker thuis bevallen en nog kan er een streep door hee.word ik nog ook begeleid door de vk en gaan we samen met het ziekenhuis kijken hoe het komende weken uit pakt met mij en de baby.. maar ben wel langzaam aan het accepteren dat het toch weer een ziekenhuis bevalling word. Heb tijdens de vorige bevalling nare ervaring over gehouden, door geen tijd,in het ziekenhuis voor hechten hebben ze me 7 uur laten liggen.. dus was zo blij met thuis...Me vk zal hoe dan ook en waar dan ook ons bijstaan. Heb morgen een gesprekje met d'r. Het is afgelopen weken ook erg rommelig in me hoofd..je word min of meer beetje geleefd.

Ik ben heelblij dat we in korte tijd zwanger zijn geworden van dit wondertje. De eerste waren we een jaar onderweg. Was inmiddels bijde huisarts terecht gekomen en was toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor inwendig onderzoeken etc.. eenmaal daar bleek ik zwanger te zijn van 2 wondertjes. Helaas daar tijdig afscheid van moeten nemen. (van 1 ukkkie)

Nu hadden we ook zoiets dit gaat ook een jaar duren, dus we blijven oefenen.. Na 4 maanden was ik zwanger..

Af en toe even zondigen moet ook kunnen vind ik. Zelfs de intenist en dietiste etc doen dat.. ze kunnen me niet wijs maken dat zij een net eet patrooon hebben.. Dietiste was erg begripvol en snapte ook dat ik straks ook keer pepernoten wil of met kerst ijs als toetje..ze zei dat ik dan iets anders moest laten staan. Van de internist mag ik helemaal geen zoetigheid etc..

Oja heb me vande week voor het eerst gewogen in het ziekenhuis. had al tijdje gevoel dat ik kilo;s ben aangekomen. ben maar 4 kilo aangekomen...in mijn eerste zwangerschap ben ik maar 7 kilo aangekomen...Na de bevalling was ik ze gelijk kwijt. Hoop nu ook beetje daarop.

toi toi de laatste week!!! Aan de ene kant verheug ik me er nu al op...maar moet nog even...

18. Rozeroos

Wat hebben ze je schandalig behandeld in het ziekenhuis. Ik ben 4 keer bevallen in het ziekenhuis en ondanks dat de bevallingen erg zwaar waren heb ik erg goeie ervaringen met de begeleiding eromheen. Ik denk ook dat het erg goed zou zijn om tegen de tijd dat je moet gaan bevallen in het ziekenhuis kenbaar gaat maken hoe je je vorige bevaling hebt beleeft en dat je het nu anders wilt.

Verder is het gewoon erg lastig om diabetes te hebben en je zult zien dat als je 2 a 3 weken verder bent je aardig bent gewent aan het dieet en minder trek zult hebben. Ook kom je er rustig achter wat je wel en niet kan hebben, som kan het je verbazen dat je erg lekkere dingen gewoon kan eten.

Ik neem soms 2 kleine zakjes chips ipv een maaltijd. Ook maak ik heerlijke hapjes voor mezelf met monchou en daar ham omheen. Frikandel kun je ook rustig bakken en dan met mayo. Wel volle mayo nemen en ff op de verpakking de koolhydraten lezen. Dus er zijn nog dingen die je lekker kan weghappen.
    Ook kan je zelf yoghurt in de vriezer doen, en dan heb je ijs. Kan soms een heerlijke afwisseling zijn.

19. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal, mag ik hier eens wat vragen? Ik ben ruim 35 weken zwanger en vorige week bij de controle vond de vk ons kindje wat groot aanvoelen. Daarom heb ik afgelopen maandag een groei echo gehad en het bleek allemaal mee te vallen. Alleen het buikje liep een kleine week voor. Wel heb ik voor de termijn nog relatief veel vruchtwater. Daarom wilde ze toch dat ik een dagje m'n suikers ging prikken, vandaag dus. Nu heb ik vanmorgen nuchter 3,6 geprikt en twee uur na m'n ontbijt 3,9.. Zeker niet te hoog dus, maar juist erg laag lijkt me.. Ik voel me overigens niet slap of duizelig ofzo, maar wat is jullie ervaring met erg lage suikers? Is dat ook een vorm van diabetes (sorry de hele materie is zo nieuw voor mij ;) ) en zijn lage suikerwaarden een probleem of is dat prima? Ik dacht namelijk dat onder de 4 ook niet zo best is..

20. spikkeltje

@ rozeroos: ja dit heb ik ook al bekend gemaakt vorige week bij de gyn. En zal dinsdag het weer over hebben. En blijf ook bij de vk zodat ik daar ook gesprekken kan hebben en soort van extra steun.

We hebben naar vele optie gevraagd mbt hechten, maar niks kon ineens na een dienstenruil kon alles..en dan staat de verloskamer helemaal op de kop...

kijk die yoghurt is een goede tip;) super!! ik ben een ijseter...

@ esvre: hmm ik kan je daarin nog niet helpen, voorm ij is dat ook allemaal erg nieuw..
    Ik weet wel dat mijn waardes niet onder de 3.9 mag zitten en niet boven de 7.8.. Verder heb ik geen flauw idee

Deel Deze Pagina