Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik ben al bij de internist, dietist en diabetesverpleegkundige... Zij zeggen allemaal dat het goed gaat zo... Ik moet nu alleen wat meer tijd nemen tussen het spuiten van insuline en het daadwerkelijke eten... En als ik het vermoeden heb dat ik over de 7 heen schiet na het ontbijt maar gaan bewegen... Echter... ik eet iedere keer hetzelfde en de ene keer ga ik er wel overheen en de andere keren niet... Niet voorspelbaar, dus makkelijker gezegd dan gedaan...

Maar ik heb geen honger hoor...

Mijn dag ziet er als volgt uit...

Ontbijt: 2 sneden brabants roggebrood met boter en kaas

na anderhalf-2 uur : beker optimel...

Lunch: 2 sneden blueband wit met kaas of krabsalade en
    komkommer/tomaat (rauwkost iig)

na anderhalf -2uur: beker optimel

na nog eens anderhalf uur: fruit

Avondeten: wisselt, maar meestal aardappelen (gebakken, ik lust geen gekookte aardappelen), maar ook wel eens rijst of pasta. Met vlees, salade of geroerbakte groenten, of bijv. rodekool. In de salade heb ik vaak kaas zitten (feta of mozzarella) en een stukje vlees of vis (als de visboer er op dinsdag is).

Na anderhalf - 2 uur: sinasappel of nog wat yoghurt

2. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

jeetje zeg. Komt het misschien door dat je niet kan drinken gelijk? kun ook geen water drinken bij het eten en tussendoor of simply (ranja) drinken? daar zitgeen suikers etc in. je moet niet de groene nemen..die smaakt niet lekker. maar verder is het lekker.
    Het blijft moelijk.. ik eet ook veel het zelfde.. omdat ik weet dat het goed gaat, maar soms heb ik een hoge waarde.. ik reageer ook goed op krieltjes..zelfs pannenkoeken en patat...soms erg zoeken..

succes meid!

3. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Oh, tussendoor drink ik nog vrij veel hoor, maar water, thee (mn groene en kruidenthee) en pak ik ook nog wel eens Coca Cola Zero cafeinevrij... Maar ik kan inderdaad niet mijn optimel bij de boterhammen eten zoals ik vroeger altijd gewend was...

Ik pak 's avonds in het weekend zelfs nog wel eens wat nibbit chips... Een schaaltje is ong. 15 gram en dat valt binnen de koolhydraatgrenzen...

4. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik at graag krieltjes aardappelen en haricotsbonen en kipfilet bij het avondeten.
    Als ontbijt at ik yoghurt met slimpie.
    Ik dronk veel coca cola light.

5. spikkeltje

hoi dames, hoe gaat het hier??

Wij zijn een weekje tussen uit geweest.. was ik wel aan toe...wel wat onregelmatige eet tijden gehad.. maar heb contact gehad met de diabetesverpleegkundige en ze vond het geen probleem.. omdat het eigenlijks wel goed gaat..

6. Frie80

Frie80 Lid

2 okt 2012
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Met mij gaat het prima, alleen erg moe.
    Ik vroeg mij af hoe het met uitslapen en of dutje bij jullie gaat?

Ik ben namelijk gisteren gezellig met mijn moeder op stap geweest naar winterfair Margriet in Utrecht. Dat was erg gezellig.
    Wij gingen met de bus van mijn vaders werk mee en konden ook uiteten en zo.
    Ik kwam zelf om 12 uur avonds thuis, was erg moe en ben gelijk naar bed gegaan.
    Nu ik weer wakker moet worden voor de ontbijt.
    Ontbijt en andere verdeelde per dag kan ik absoluut niet overslaan. en dan ook nog uur wachten voor controle de waarde.

Ik ben nog steeds erg moe.
    Ideeen hoe ik beetje slaap in kan halen? Elke keer tussendoor dutje slapen lijkt me niet zo handig.

Ik hoor nog wel.

7. witje76

witje76 Lid

18 nov 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mag ik hier ook meeschrijven? Bij mij is na de gtt ook zwangerschapsdiabetes vastgesteld en ik moet nu 4x per dag prikken en de waardes doorgeven. Tot nu toe gaat het goed, met een paar verklaarbare uitschieters.

Het is mijn eerste zwangerschap en ik wil proberen het insuline spuiten te voorkomen (voor zover ik daar invloed op heb). Ik had me ingesteld op een natuurlijke thuisbevalling en het wordt nu sowieso in het ziekenhuis, waarschijnlijk ook ingeleid. Daar was ik helemaal ondersteboven van, maar het idee begint nu een beetje te wennen.

Heb het hele topic doorgelezen en naar aanleiding van de moorkop-tip een pak diepvries slagroomsoesjes gehaald (Bakker Jan). Deze bevatten 3 gram koolhydraten per stuk ;). Verder las ik iets over een suikervrij pepernotenrecept, maar kan niet meer terugvinden van wie dat was. Misschien wil je het hier posten?

Oh ja, ik kom ook uit het noorden en ben nu 29 weken zwanger.

8. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Hallo Meiden!

Afgelopen dinsdag ben ik op nacontrole bij de gyn, internist en dietist.
    Kreeg alleen maar complimenten dat ik mij zo goed aan het dieet heb gehouden en uiteindelijk weer geen insuline heb hoeven spuiten. Ook dat ik spontaan ben bevallen (met 38+1) vonden ze erg fijn. (Alsof ik daar zelf invloed op had)
    De kans op zwangerschapsdiabetes bij een volgende zwangerschap is volgens de gyn vrijwel 100%. Ik had eigenlijk niet anders verwacht.

Inmiddels ben ik 13 kg lichter dan dat ik was voor ik zwanger werd! Ik hou mij nog steeds aan het koolhydraatspreidend dieet en daar reageert mijn lichaam erg goed op. Voel mij er erg goed bij. Kreeg van de gyn nog complimenten ivm met het afvallen. Hij zei dat hij in de zwangerschap al zag dat ik afviel.

9. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Goed bezig! Vond je Gyn trouwens het niet erg dat je afviel in de zwangerschap?
    Ik ben nu een aantal weken bezig met mijn suikerwaardes en ik ben 2 kg afgevallen. Ik hoef gelukkig nog niet te spuiten. Na de maaltijd heb ik meestal waardes tussen de 6,4 en de 7,5. Dat was prima volgens de internist.
    Maar de gyn had mij eigenlijk gezegd dat ik niet mocht afvallen omdat er dan stofjes in het bloed zouden komen van de baby wat niet goed zou zijn?
    Maar geen cola, chips, chocolade en brood zorgen er toch voor dat ik afval....

10. spikkeltje

Ik had het gepost.. ik zal hem even zoeken voor je...ook even in me kookboek kijken..

toevallig in martini onder controle??

11. spikkeltje

Fijn dat alles goed gaat!! En dat je je goed voelt.

12. witje76

witje76 Lid

18 nov 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh fijn, alvast bedankt voor de moeite!

Ben onder controle in het UMCG.

13. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hallo,

Ik kom me ook hier melden.
    Ik ben nu zwanger van een 1ling, hiervoor een 2ling en had toen met 24 weken zwd, maar nu was het al met 16 weken geconstateerd.......
    Ik spuit nu ruim 2 weken insuline, maar merk dat mijn suikerwaarden toch steeds meer omhoog gaan. (ben vandaag 29,1 zwanger)
    Zo had ik vanmorgen nuchter 6.....
    Ok niet heel schokkend, maar toch, ik merk als hij s,morgens al hoog is hij na het ontbijt dus ook veel moeite heet om laag te zijn vandaar insuline, heb vanmorgen dus 5 insuline gespoten.....

14. spikkeltje

15. spikkeltje

welkom sylvia!!

16. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hoi, vanmoren weer op controle geweest, ook bij de diabetesverpleegkundige.
    Mijn waarden in de ochtend zijn vaak toch aan de hoge kant..... dus ik moet nu ook voor de nacht langwerkende insuline spuiten, als het goed is gaan dan mijn waarden s'morgen naar beneden.......

17. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Dat hoef ik gelukkig nog niet... tot nu toe gaat alles redelijk, op een enkele uitschieter na... maar dat was niet erg volgens mijn dvk. Donderdag weer telefonisch contact met haar (ben wel blij dat ik daarvoor niet steeds naar het ziekenhuis hoef... ik kom er al genoeg!)

Bij de GUO van afgelopen week bleek ook dat ik het onder controle heb, omdat de hoeveelheid vruchtwater helemaal op schema lag... blijkbaar heeft dat de neiging om te veel te worden als je suiker te hoog ligt. En mijn bloedwaarde bij de internist (gemiddelde of zo iets van afgelopen 10 weken, HBA1c?) was ook goed. Alles onder de 40 vond hij prima en ik zat op 34. Ik bem op het diabetesforum in ieder geval wel eens andere waardes tegengekomen...

18. purple88

purple88 Actief lid

5 apr 2012
    451
    0
    16
    Hoi Meiden! Ik ben laat met posten maar ik spuit sinds week 16 ook insuline.. Op mijn 18e werd er bij mij diabetes type 2 geconstateerd. Toen ben ik vanaf mn 21ste 20 kilo afgevallen en 2 jaar van de diabetes afgeweest :D

Sinds ik zwanger ben loop ik al onder controle en sinds week 16 dus ook aan de insuline.. de waardes zijn vooral te hoog na maaltijden. mijn hba1c is goed (5,5) nieuwe waarde is geloof ik 37 ofzo..
    Momenteel gaan de waardes redelijk stabiel sinds 1 week gelukkig. (ik spuit ongeveer 100 eh per dag! volgende week word ik ingeleid.. maar tot nu toe is de baby nog steeds niet te groot :D

Het is meer frustrerend om er elke keer mee bezig te zijn dan echt vervelend..

19. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    @purple88

Spannend, nog maar een klein weekje dus! 100 eh is veel, ik zit ook al op 43... Maar tot nu toe dus redelijk stabiel... Frustrerend kan het wel zijn inderdaad, ik wil ook wel eens aan een eetbui toegeven :)

20. mamaSylvia1975

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Poe 100eh, tjonge ik spuit intotaal 15eh..........
    @Purple88, nog een weekje, wat spannend! Succes met de laatste loodjes!

Deel Deze Pagina