Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilse

Hilse Niet meer actief

Is het nou echt zo dat als je insuline spuit je kindje niet meer voorloopt op de groei of geeft het geen garantie?

2. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Bij mij is het zo dat de kleine helemaal op het normale schema loopt, je krijgt wel extra groeiecho's om dit in de gaten te houden (dibsdag mag ik weer), maar de vorige keer zat de kleine op p50... Helemaal normal dus!

3. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Volgens mij is dit een beetje het 'diabetes' topic dus ik meld me ook maar aan.

Heb donderdag de uitslag van de OGTT terug gekregen, had 8.4 na het drinken van het glucose drankje, dat het maar 7.8 mogen zijn.Ik kon meteen voor maandag een afspraak bij de gyneacoloog krijgen en mn afspraken bij de verloskundige afzeggen. Mijn moeder heeft diabetes dus ik heb gister met haar glucosemeter een dagcurve bijgehouden. Ik had nuchter 4.0, uur na de lunch (was pas om 11.00 uit bed) had ik 7.5 een uur na t avondeten 6.3 en voor het slapen gaan 4.9. Volgens mij geen schockerende uitslagen alleen die 7.5 is niet al te fraai. Aangezien ik met mijn mams naar alle afspraken ben geweest weet ik al wel een beetje hoe t zit met die suikers en koolhydraten en hoe het voedingsadvies zal zijn, dus daar ben ik meteen maar mee begonnen. Hiervoor heb ik trouwens nooit abnormale waarden gehad, ook niet in de eerste 20 weken van de zwangerschap.

Ik had ff een vraagje, als je wel insuline moet spuiten kun je daarmee na de zwangerschap weer stoppen? Ik hoor verhalen dat je na het spuiten van insuline er nooit meer vanaf komt? Das toch niet mijn bedoeling ik heb het nodige overgewicht en ik hoop na de bevalling dit kwijt te raken met een gezondere levenstijl.

4. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik heb donderdag 7 feb een afspraak staan. Dat was het eerste gaatje wat ze hadden. Ik ben benieuwd.

Ik ben dan 33,5 week.

5. Hilse

Hilse Niet meer actief

@MWB, oke fijn! Hoop dat het zo mooi blijft gaan!
    Hier zat de kleine afgelopen groeiecho ook keurig binnen de curve. Met z'n hoofdje precies op het gemiddelde en buikje en bovenbeentje iets er boven..

@seallable, welkom haha
    Balen dat het geconstateerd is. Maar je waardes zijn idd niet schokkend hoor.. Nuchter is zelfs aan de lage kant.
    ''Gelukkig'' weet je er al wat vanaf dat kan wel fijn zijn. Weet je een beetje waar je op moet letten.

Hier gaat het wel redelijk. Alleen vanavond voelde ik me ineens erg slap en rillerig. Dacht voordat ik in paniek raak haha even prikken.. Was m'n suiker 3,9... Nu al tijdje m'n eten op en voel me nog steeds wat duizelig.
    Vind het wel apart dat je met diabetes dan ook een te lage waarde kan krijgen haha

6. Hilse

Hilse Niet meer actief

@gebakje, spannend; succes!
    Ik heb 7feb ook een afspraak bij de internist haha

7. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    @sealable: tegen mij is gezegd dat op het moment dat de placenta eruit is, je normaal gesproken geen diabetes meer hebt. Bij mij is dat echter niet zeker (ik hoop het wel) omdat ik al zo vroeg in de zwangerschap het bleek te hebben. Mocht het echter wel zo blijken te zijn dat je nog steeds een verhoogde bloedsuiker hebt, dan kun je door afvallen daar inderdaad ook weer vanaf komen.

Ik heb ook fiks overgewicht, maar ben de hele zwangerschap nog niet aangekomen. Ik ben benieuwd hoeveel ik straks echt minder ga wegen!

8. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de berichtjes! Ik weet alleen van mn mams, maar die gebruikt metformine, dus das ff weer anders he!

Trouwens, ik heb schuldgevoelens over dat ik dit nu heb. Ik heb eigenlijk een beetje mn kop in t zand gestoken, ik was al wel afgevallen 20kg maar er mocht nog wel eens 20kg af voor een gezond gewicht.Nu heb denk ik, hadden we maar gewacht tot ik een gezond gewicht had met zwanger raken..... Hebben jullie dit ook gehad en hoe zijn jullie er mee om gegaan?

9. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op dit deel van het forum.
    Een week geleden heb ik 7,6 geprikt na een chocolade ontbijt. De vk vond dat ik een GTT moest doen. Ik schrok eerst maar dacht later dat het wel mee zou vallen omdat ik 7.6 had na dat chocolade ontbijt. (ik had zo'n trek in zoet). Na de glucose drank prikte ik echter 9.1!!! Ik ben gelijk doorverwezen naar de gynaecoloog. Daar ga ik morgen al naartoe.

Nu ben ik alvast aan het zoeken naar wat ik het beste wel en niet mag eten, minder koolhydraten begrijp ik, maar ik vind nergens een richtlijn. Ik heb geen idee hoeveel er minimaal in je maaltijd/tusendoortje moet zitten en hoeveel maximaal. Maandag ga ik bellen voor een afspraak met de dietiste. Hoeveel koolhydraten mogen jullie per keer? (de chocolade laat ik sowieso staan)

Ik heb trouwens helemaal geen overgewicht en kon/ moest altijd erg veel eten om niet te dun te zijn.

10. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Hey unexpected,

Je zit dus in het zelfde schuitje als ik, ook morgen naar de gyneacoloog! Balen he! Ik wacht het maar allemaal ff af, maar net zo als jou de chocolade maar ff inderdaad laten staan. Ik zou niet teveel op internet gaan zoeken hoor. Wacht maar af wat de gyneacoloog mogen zegt en welk traject je nu verder gaat volgen. Jezelf niet gek maken he ;)

Mijn eetpatroon is nu als volgt:
    ontbijt (ik sta pas rond 10.00 op): 150 gram magereyoghurt met thee
    lunch:2 boterhammen 1 met smeerkaas 20+ en 1 met pindakaas
    en een stuk fruit, appel of sinasappel+ glas melk
    15.00; 2 craquottes met komijnekaas + stuk fruit
    17.30 avondeten: 2 aardappels, 200gr groeten en stukje vlees maar ook wel is pasta of japanse noodles + glas melk
    20.00 verschillend, als ik nog trek in iets lekkers heb, een handje gezonde nootjes of een stukje kaas, of augurk met een plakje ham er omheen of een eierkoek. Deze avond word het nog een stukje meloen wat ik over heb.

Ik heb trouwens wel 'verantwoorde producten' magere zuivelproducten en volkoren pasta enz, maar dat had ik altijd al. Ook becel, geen roomboter en vloeibaar bak en braad en olie om te wokken. Suikerhoudende dranken vermijd ik, drink overdag veel thee en water, 's avonds een glaasje cola light.

Ik denk dat ik wel redelijk goed zit met dit schema, maar zoals gezegd ik moet het nog voorleggen.

Sterkte en succes morgen meid!

11. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik heb ook nog geen officeel schema gehad, maar wel een algemene folder met richtlijnen en ik mocht geen brood (of cracottes etc) samen met fruit eten. Dat waren dubbele koolhydraten. Omdat in fruit ook veel zit. En max 2x een zuivel product.

Dus het fruit mocht hier alleen als tussendoortje.

12. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Denk dat iedereen een persoonlijk schema ook zal hebben, mijn suikers hebben eigenlijk niet meer afgeweken, alleen na de glucosetest, weet ook eigenlijk niet goed wat ik er nou precies mee moet.

13. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Seallable, doe jij helemaal niets in de yoghurt, geen fruit ofzo? Zelf spreid ik de maaltijden al meer zodat ik niet in 1 keer een koolhydraten stoot krijg (en een glucose piek); een toetje eet ik dus pas 2 uur na de maaltijd. De vruchtensappen uit pak laat ik staan. Wel 2 stuks fruit, 1 of 2 keer in een schaaltje yoghurt en 2 uur na ontbijt of lunch. Verder eet ik gewoon brood met ham en/of kaas en een tomaatje erop. 's Avonds ook gewoon eten. Maar nu wel iets minder van de aardappelen of rijst en dan gewoon aanvullen met groente, dat mag geloof ik altijd. Ik had een tijd dat ik echt ineens veel zoet "moest" eten, was net rond de tijd dat ze mij gingen prikken. Toen at ik dus wel chocolade op brood enzo en chocolade repen ed. Ben benieuwd hoe het gaat lopen bij de gyn.

14. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Nee, ik doe er niks in maar ik vind dat niet vies...maar ik denk ook wel als je dieet volledig is en je doet alles goed en je waarden gaan niet naar beneden, dan zit er toch niks anders op dan medicatie. Je hebt namelijk ook gewoon voedingsstoffen nodig, ook koolhydraten en je baby ook. Je kunt niet op een blaadje sla gaan eten. This wel kloten maar als je alvleesklier het gewoon niet kan oplossen en met je dieet is niks mis, zit er weinig anders op. Zo denk ik tenminste. Mijn dieet was gewoon slecht, ik heb t nu dus helemaal omgegooid en hopelijk gaat dat gewoon effect hebben. Ik sloeg gewoon maaltijden over en at waar ik zin in had ;) Ik ga me hier ff flink voor inzetten en dan zien we weer verder.

15. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, hier nog iemand met een hoge suikerspiegel na een ontbijtcurvetest; nuchter 5,3 maar 1,5 uur na ontbijt (moest bestaan uit 2 boterhammen met zoet beleg en 2 glazen zoete drank): 9,6 :$ !

De verloskundige was woest op het lab en de huisarts, zij hadden deze uitslagen al bijna een week in huis maar hebben het niet aan haar doorgegeven terwijl zij de aanvrager was. Ze heeft meteen een afspraak gemaakt voor een consult bij de gyn. en daar moet ik woensdag heen. Ben dan al bijna 36 weken dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Heeft iemand ervaring met zo'n late diagnose?

Ik ben wel meteen begonnen met het zoeken naar voedingsadviezen dus ik probeer nu wat vaker te eten (at eerst maar 2x per dag en ik heb sinds een tijdje een chocoladeverslaving :)) en dingen te eten met minder koolhydraten. Nog best lastig om zo vaak te eten, ik moet steeds de tijd in de gaten houden.

Mogen jullie vers geperste jus d'orange? Ik dronk dat elke ochtend, zooo lekker! Op sommige sites staat dat dit helemaal niet meer mag, op andere staat dat het mag als tussendoortje in plaats van fruit.

16. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Jeetje Steph,
    Wat laks is er met de uitslag omgegaan, en helemaal met een zwangere dame :( Ik denk dat ze gaan kijken hoe groot je kindje nu is en of dat afwijkt van de norm. Gelukkig hoef je niet al te lang meer en hopelijk zal alles snel weer normaal zijn na je bevalling. De jus weet ik niet, ik zou het overleggen met een dietiste.

17. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier inderdaad vruchtensap als vervanging van een stuk.fruit.

18. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Op 2 januari hebben we nog een groei echo gehad en toen liep ons kindje mooi op schema, geen idee of ze nu alsnog een groeispurt kan krijgen. Ik zal blij zijn als het woensdag is en we hopelijk wat meer duidelijkheid krijgen.

19. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Spannend, misschien ook dat deze laatste weken het pas is opgedoken! In elk geval succes woensdag! Laat je t nog even weten? Ben wel erg benieuwd, hoop dat alles goed is!

20. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dank je! Ik zal zeker even laten weten hoe het gegaan is. Jij en de andere meiden ook succes en sterkte!

Deel Deze Pagina