Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Hey!

Ja mn gyneacoloog zei dat ze nooit mensen met diabetes overtijd laat lopen. En je gevoel kwa internist ken ik hoor! Sowieso hebben sommige medische mensen hebben ook een bepaalde arogantie over zich. Zo van ik ben de dokter en ik sta boven jou. Ik heb zelf in de tandheelkunde gestudeert en ik moet zeggen dat die cultuur al meegegeven wordt tijdens de studie. Daarbij krijg ik ook t gevoel dat mijn internist me t gevoel geeft dat t mn eigen schuld is door mn overgewicht. Maar er wordt niet gekeken naar de rest van je verhaal. Ik ga geen excuses zoeken voor mn overgewicht hoor, maar ik heb de afgelopen jaren ook meer aan mn hoofd gehad dan op mn voeding en gewicht letten. Tjaaa this wat met die dokters he ;) knuffel voor jullie!

2. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Inderdaad, artsen zijn toch een slag apart, sociale vaardigheden zijn niet altijd hun sterkste kant ;).
    Morgen naar de gyn, ben zo benieuwd! Ik probeer nu al een week m'n voedingspatroon aan te passen en op zich gaat het best goed, alleen......wat mis ik chocola!!! :D
    Ze verwachten sneeuw vanavond en 's nachts, hopelijk valt het mee. De verloskundige heeft nl. een ziekenhuis in een andere stad aangeraden en normaal gesproken is het maar 15 minuten rijden, maar als er file staat doe je er zo een uur over. :$

3. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, mijn man is arts maar die is wel heel erg sociaal hoor :D Maar inderdaad, sommige denken dat ze heel wat zijn. Beetje vervelend.

Ow chocola mis ik ook zo! Heb al naar de speciale afdeling in de super naar chocola staan kijken, maar volgens mij niet veel minder koolhydraten dan gewone chocola. In hazelnoot pasta zitten op zich niet zo heel veel koolhydraten, probleem is dat je dat altijd op een boterham eet en je dan dus wel aan veel koolhydraten komt (in combinatie) Hier dus maar kaas en/of ham.

Morgen weer groeiecho. Ik ben benieuwd hoe ze hem nu meten. Vorige week was hij goed op maat.

Ohja, van de dietiste een overzicht gekregen met wat je moet eten als zwangere vrouw. misschien wel handig om ook voor nieuwe meiden een overzichtje te plaatsen:

6-7 sneetjes brood
    1-2 plakken kaas
    2 stuks fruit
    100-120 gram vleeswaar/vis/ei
    450 ml zuivel
    4 aardappelen/opscheplepels pasta/rijst/peulvruchten oid
    4 opscheplepels groente
    30-35 gram halvarine/bak/braadproducten

2x per week vis (de toegestane)
    eet ijzerrijk: graanproducten, vlees, vis, ei, aardappelen, groente, noten

Gemiddeld mag je zo'n 12 kg aankomen tijdens de zwangerschap (verschilt wel per persoon, dus dit is echt een gemiddelde)

Met zw diabetes heel erg uitkijken met chocola, gebak, honing, suiker, koek, frisdranken, fruit en fruitsappen.

Uitkijken met oosterse sausen.

maaltijden verdelen over 3 hoofdmaaltijden en verantwoorde tussendoortjes. Tussen de hoofdmaaltijden zit 4 a 5 uur.

4. Frie80

Frie80 Lid

2 okt 2012
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik zie dat paar nieuwe dames bij zijn gekomen in deze forum.
    Sommige dames kennen mij als Frie80.

Hierbij wil ik even nieuws vertellen, dat ik ook minder hier kom.
    Ik was toen nog in 36 weken en 5 dagen verwachting, maar onverwachts kreeg ik afgelopen vrijdag om 4 uur weeën en is om half 10 mijn zoon geboren. Het was snel en heftig. Ik hou details wel voor mezelf om jullie te besparen ;).

Mijn zoon en ik werden overgeplaatst vanuit UMCG naar Drachten ziekenhuis, omdat er geen plek meer waren in UMCG. Mijn zoon werd gelukkig op vrijdagavond beeeindigd door controle van glucose. Met hem is dus alles goed. Ik hoorde gelijk na paar uurtjes na bevalling dat ik geen insuline meer hoefde gebruiken.
    Sinds die afgelopen weekend werd ik constant gecontroleerd op bloedsuiker. Afgelopen zondag hoorde ik dat ik niet meer hoeft controleren, alles was afgesloten. Ik natuurlijk happy. later hoorden wij dat wij naar huis mochten, zijn wij natuurlijk meer happy.

Tot nu gaat het alles goed, we gaan ons genieten en aandacht besteden omdat hij vroeg is geboren. Daarom ben ik weinig hier.
    Ik lees wel af en toe hier.

Nou dames, heel veel succes en het lukt jullie wel. Ik was kanjer en jullie dus ook. zet hem op.

5. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Ooops unexpected maar goed dat ik SOMMIGE artsen zei ;)
    Hebben jullie ook een glucosemeter te leen gekregen? Ik heb vandaag een dagcurve bijgehouden en ben de hele dag niet boven de 5 uitgekomen, straks voor t slapen gaan nog ff weer kijken. Als dit zo door zet kan ik misschien best wel met wat dingen experimenteren, vooral in de avond zit er geen grote pieken, ookal eet ik pizza of patat of aardappels vlees en groenten, maar is kiekn!

Unexpected succes met de groeiecho! En mooi lijstje ik hou me aan alles behalve de boterhammen want dat lukt me gewoon niet, kan niet meer dan 3 per dag eten.

Steph succes bij de gyneacoloog. Ik woon in het noorden, daar lijkt het mee te gaan vallen :) Gelukkig want ik moet op de fiets naar de diabetisverpleegkundige. Heb jij ook nog geen curve bijgehouden? Ik vond het vandaag wel heel stimulerend om te zien dat het dieet wel aanslaat, en dat die 7.5 verdwenen is na t ontbijt! Misschien als je wat meer inzicht hebt in je waarden kun je het misschien permiteren om 's avonds een stukje chocola te nemen. Trouwens kaas en worst en gezonde nootjes mogen wel, misschien is dat wel lekker in t weekend bij een filmpje op de bank?

6. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ohja, krentenbollen en ontbijtkoek bevat vrij veel koolhydraten!

7. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Frie80, Van harte gefeliciteerd! Fijn dat alles goed gaat!Mag ik vragen wat hij woog en hoe lang hij was? Lekker genieten van dat jullie mannetje thuis is.

@seallable, haha ja, sommigen inderdaad ;) :D. Maar weer ontopic: Goed dat je je waardes zo laag kunt houden. Vooral met patat en pizza.. hoe doe je dat?? Want daar schijnen dus heel erg veel koolhydraten in te zitten!
    Ik heb wel een lijstje gekregen maar nog geen afspraak met de dietiste gehad. Dat moest eigenlijk deze week wel gebeuren maar toen ze belde stelde ze volgende week voor. Daar heb ik mee ingestemd maar later realiseerde ik me dat de gyn het deze week al wilde. Moet morgen ochtend even met de afdeling bellen of ik niet al eerder kan. Wil ook zo'n meter, heb nu echt geen idee en dat maakt me vreselijk onzeker.

@handig: voedingscentrum.nl Daar kun je invullen wat je eet en dan kun je zien hoeveel koolhydraten erin zitten. Ik heb het al naar beneden kunnen brengen van 100-200 koolhydraten per maaltijd naar 30-50 koolhydraten per maaltijd. En ik eet er niets minder om! Alleen anders. Ben er best trots op :)

8. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb geen idee, mijn enige afwijkende waarde was ook die na t ontbijt, die ik nu vervangen heb door die magere yoghurt en ik ga meteen na t ontbijt aan de slag met huishoudelijke klusjes zoals stofzuigen en wasopvouwen, bed opmaken enz. Uurtje later prik ik. En 's avonds heb ik nog geen enkele keer een rare waarde gehad, met patat issie wel rond de 6 dus this wel iets hoger dan als zoals vandaag japanse noodles :)

Wel balen van die afspraak, ik heb er opgestaan dat het zo snel mogelijk zou zijn!!This wel fijn om te weten wat je doet goed is en of het aanslaat.

9. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Van harte gefeliciteerd! Super goed nieuws dat jullie beide gezond zijn! Dit pad aanhouden he ;) Een hele fijne tijd gewenst!

10. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd Frie80! Fijn dat alles goed gegaan is en dat je nu van de insuline af bent.
    Hier ook (nog) geen meter en dat vind ik best jammer aangezien ik nu zelf aan het experimenteren ben zonder dat ik weet of het helpt. En ik weet dus ook niet of ik misschien toch een klein stukje chocola kan nemen, zou wel heeeerlijk zijn! :D. Ik had trouwens inderdaad gelezen dat er in suikervrije chocola meer koolhydraten zitten dan in gewone chocola. En net zag ik dat er in light chips (vind ik het lekkerst) ook meer koolhydraten zitten dan in gewone chips (scheelt maar 2 gram, maar toch).
    5-7 sneetjes brood is nog best veel, ik ontbijt meestal met yoghurt en eet bij de lunch meestal maar 2 sneetjes. Meer achter elkaar lukt me niet, misschien met een uur ertussen als dit echt te weinig is.
    Ik ben trouwens ook nog eens vegetariër dus voor mij geen vlees op m'n brood of tussendoor. Ook ben ik niet zo'n fan van kaas dus ik maak het mezelf extra moeilijk ;)

11. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1171 unexpectedmom, 5 feb 2013
    Laatst bewerkt: 5 feb 2013
    Steph, ik hou ook helemaal niet van een volkoren boterham met kaas of ham, maar het werkt wel.
    Volgens het dagboekje van het voedingscentrum zat ik met 3 a 4 boterhammen per maaltijd nog best hoog met koolhydraten. Met 2 boterhammen zit ik beter.

Je kunt er trouwens ook aardbeien op doen. daar zit niet zo heel veel koolhydraten in. (er zijn fruitsoorten met veel en met weinig koolhydraten). Een gebakken eitje kan ook, is ook best lekker met wat sla erbij en misschien nog een plakje tomaat. Lekker eten kan dus nog steeds!

Voor het overzicht (volgens het voedingscentrum):

2 volkoren boterhammen met margarine, 1 gebakken ei verdeeld, wat veldsla en 2 a 3 plakjes tomaat is 29,1 g koolhydraten.

2 volkoren boterhammen met beiden een plak kaas 30+ en margarine is 27,3 g koolhydraten.

2 volkoren boterhammen met margarine en aardbeien is 32,5 g koolhydraten (maar dan heb je wel ook gelijk je fruit)

2 volkoren boterhammen waarvan 1 met hazelnootpasta en 1 met 30+kaas is 35,3 g

2 volkoren boterhammen pindakaas is 31,1 g

schaaltje muesli met chocolade en volle melk is 35,6 g

ter vergelijk:
    2 witte boterhammen met roomboter en gewone jam is 51,7 g koolhydraten.

punt appeltaart is 41,4 g koolhydraten

12. Hilse

Hilse Niet meer actief

@Frie80, GEFELICITEERD met jullie zoontje!
    Ik had een topic geopend over spontaan eerder bevallen bij zwangerschapsdiabetes, gebeurd nog best vaak dus :p
    Ben ook erg benieuwd naar zijn gewicht en lengte! Als je het wilt delen natuurlijk!
    Geniet van elkaar!

@zo ontzettend veel eten,
    Ik kom daar echt niet aan toe hoor 6-7 sneetjes brood!
    Sowieso de hele lijst is erg veel. Maar ik eet over het algemeen ook niet zoveel haha, tussendoor ook niet..
    Ik begin 's ochtends meestal met biogarde+cruesli. Daar heb ik dan de hele ochtend genoeg aan.
    Tussen de middag houdt het na 2 broodjes wel op meestal.
    En 's avonds verschilt nogal, 4 opscheplepels van rijst red ik wel. Maar van aardappels eet ik bijv veel minder net als groente..
    Ach, m'n waardes zijn steeds nog super goed dus dat scheelt!

Ik heb nu al 5 week ELKE DAG moeten prikken, 4x!!!
    Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik het niet altijd meer doe, want ik eet meestal het zelfde en dan is m'n waarde ook altijd gelijk. 's Ochtends is het rond de 4,5. Na het ontbijt rond de 5,6. Middag eten 6,0 en avondeten 6,6. Zoiets.

Als je probeert de dingen waar veel suikers in zitten te laten staan/ te vervangen dan komt het volgens mij wel goed.. Voor zolang je lichaam het op deze manier kan verwerken dan!
    M'n internist zei namelijk dat hoe verder in de zwangerschap hoe meer moeite je lichaam ermee kan krijgen.. Klopt dit? Heeft iemand daar ervaring mee?

zo heel verhaal haha, hoop dat ik niks vergeten ben
    en sorry dat ik niet persoonlijk op iedereen gereageerd heb!
    zit meestal op m'n telefoon maar heb nu de laptop weer bij de hand dus dacht nu kan ik mooi het hele verhaal weer even typen ahha :p

Trouwens dat je soms overgeplaatst wordt naar een ander ziekenhuis dat is ook wat zeg.. Gebeurd dat ook als je zelf onder controle bent in je eigen ziekenhuis enz? Ik loop ook in UMCG..

13. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Hilse, dat ziet er goed uit! Mijn internist vertelde ook idd dat hoe verder in de zwangerschap je komt hoe zwaarder de alvleesklier het krijgt, dat komt door de hormonen die in t laatste kwartaal steeds actief zijn. Daarom is het ook zo dat zodra je bevallen bent die hormonen niet meer aanwezig zijn. Is mij vertelt tenminste.

Nu is mijn vraag wel, zondigen jullie nou nooit?! Ik heb nu na bijna een week dieet ook wel zin in snoep :/

14. Hilse

Hilse Niet meer actief

@seallable, ja precies.. Nouja we gaan het zien denk ik dan maar!
    Hahah ja ik neem wel eens wat.. Maar let er wel op dat ik niet teveel in een keer neem. Heb wel mini marsjes in huis bijv :) die kan ik prima eten, doet niet zoveel met mn suiker gek genoeg! eentje dan he hahaha
    En frisdrank van spa&fruit zit ook in heel veel heel weinig suiker, dus das ook nog wel een goeie :) (ook nog lekker)
    Alleen vind ik die lemoncactus zo lekker daarvan, en dat met lemon is toch weer niet goed ivm kinine? ofzo :D

15. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Bij mij lijkt eea op dit moment gelukkig stabiel te zijn. Vandaag weer bij de internist geweest, maar die wil mij niet meer zien :)... Alles was nl goed...

DVK spreek ik wel iedere week, dietiste kan ik contact mee opnemen als ik dat nodig vind. Nu kan ik overigens gerust eens chocolade pakken, maar in plaats van een hele reep, pak ik dan een stukje dat overeenkomt met 15-20 gram koolhydraten (dat mag ik namelijk van de dietiste als tussendoortje eten). Op dit manier kan ik ook best eens een schaaltje nibbits of zo eten... Nu gebruik ik wel insuline, dus ik weet niet of het zonder insuline anders is...

Gelukkig vandaag dus wel bevestiging gehad dat alles goed was. Mijn hba1c was 32 en dat was prima zei hij. Daarnaast ook nog een groeiecho gehad en de kleine zat precies op schema, bij alle grafiekjes precies op de lijn, al heb ik het idee dat ze net iets zwaarder is, maar dat kan ik niet goed terugzoeken. Ze werd vandaag geschat op 2200 gram (33 weken en 5 dagen). Niet te veel vruchtwater, placenta zag er goed uit, dus iedereen tevreden en ik weer wat gerustgesteld... Het aftellen is begonnen!

Ik probeer overigens om de 1,5 tot 2 uur te eten... waarbij ik inderdaad 3 hoofdmaaltijden heb en de rest tussendoortjes (varierend van ontbijtkoek, tot mandarijntjes, sinasappel, toetje, maar dus ook chips of chocolade). Tot nu toe weeg ik nog steeds minder dan aan het begin van de zwangerschap, maar ik heb nog steeds genoeg over!

@Frie80: gefeliciteerd!

16. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    @snoepen, ik durf niet te snoepen. Heb wel pas een klein zoetigheidje gegeten wat 1 gram koolhyrdraten bevatte. Meer durf ik echt niet. Helaas moet ik tot volgende week wachten op een persoonlijk afgesteld dieet. Dan krijg ik te horen hoeveel gram koolhydraten mijn maaltijd mag hebben. Word gek van de onzekerheid.

@MWB, knap van je dat het je gelukt is! Nu inderdaad aftellen. Hoe kan het trouwens dat je minder weegt dan aan het begin van de zwangerschap?

@hoe verder hoe zwaarder, dat klinkt wel logisch eigenlijk.

@eerder geboren kindjes, is dat omdat ze groter zijn dan gemiddeld? Of worden kindjes van vrouwen met ZD sowieso meestal eerder geboren?

17. Talitha15

Talitha15 Actief lid

2 mei 2007
    238
    0
    0
    Ik ben ook al een week of 10 stabiel qua gewicht. Ben de laatste weken een kilo afgevallen en blijf de laatste 10 weken rond de +6 steken. Iets eronder. Dat is dan weer het voordeel van de diabetes en dieet. ;)

18. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar is het niet sowieso de bedoeling om iets aan te komen tijdens de zwangerschap? Of is dit geen probleem?

19. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, vandaag naar de gyn. geweest; hij heeft me doorverwezen naar de diëtiste en diabetes verpleegkundige waar ik gelukkig morgen al een afspraak heb. Volgende week vrijdag moet ik nog een keer terugkomen bij de gyn. en als m'n waarden dan goed zijn, mag ik weer terug naar de verloskundige.
    Hij heeft ook een echo gemaakt waarop te zien was dat het hoofdje op schema groeit, maar het beentje en vooral het buikje waren te groot (93 en 97%, moest geloof ik 90% zijn).
    Hoop dat ze morgen ook al m'n waarden gaan testen, dan weet ik meteen of m'n doe-het-zelf-dieet afgelopen week heeft geholpen.
    Ben trouwens nu zo'n 9 kilo aangekomen.

20. Hilse

Hilse Niet meer actief

@aankomen, haha ik ben de eerste weken afgevallen en nu vanaf m'n startgewicht nog maar 6kilo aangekomen..
    Weet alleen niet hoeveel ik ben afgevallen maar kan nooit enorm zijn natuurlijk..

@eerder geboren, ik weet niet of dat sowieso is. Maar heb wel veel gelezen van vrouwen met ZD dat die spontaan eerder bevallen zijn..

Deel Deze Pagina