Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefjoyce

liefjoyce Actief lid

20 sep 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet wat het is hoor dames. Rond het avondeten komen de huilbuien. Bijvoorbeeld omdat ik een vork laat vallen. Voel me echt waardeloos en lijkt wel of mijn gezonde verstand me helemaal in de steek heeft gelaten...

Vanavond krieltjes, varkensschnitzel, snijbonen gegeten.
    Hebben jullie nog geniale ideeen wat betreft een makkelijke maaltijd met dit warme weer?

@minnie: hoop dat het goed nieuws is van het ziekenhuis.

2. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik heb ook steeds een dip.
    Bij mij komt het door het warme weer.Daardoor doe ik minder, en wordt het rommelig in huis.Daar raap je al depri van.
    Mocht ik nu bijvoorbeeld onverwachts visite krijgen sta ik mooi voor aap.
    Vanmiddag 2 aanrechtkastjes schoongemaakt, en toen moest ik weer even gaan liggen.
    Bij het afwasmachine uitruimen en inruimen heb ik een stoel gepakt. :)

Ik heb vanavond een pannekoek op.
    Met ijs en aardbeien, en mijn waarde was na 2 uur: 7.0.
    Viel me niet eens tegen moet ik eerlijk zeggen.
    Morgen iets van spinazie met een ei denk ik.

Hopelijk is de hitte snel voorbij zodat we weer normaal kunnen functioneren.:)

3. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Met dit warme weer gewoon lekker bbqen! Vlees levert vrijwel geen koolhydraten dus je kunt ook gewoon lekker salade eten :)
    Heb ik gisteravond ook gedaan en mijn waarde was 5.9 na 1 uur.

Wij eten vanavond shoarma. Voor mij betekent dat een bord met shoarmavlees en veel ijsbergsla. Het broodje levert nl te veel koolhydraten op.

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mag ik me ook melden in dit topic? Ben sinds vorige week aan het testen zelf en doe een beetje het dieet. M'n diëtiste is echt heel relaxed eigenlijk en ik hoef me niet echt ergens aan te houden. Ik hoef ook niet verplicht iedere 2 uur te eten, maar natuurlijk heeft ze wel verteld over koolhydraten spreiden over de dag.

Sinds ik ben begonnen met prikken heb ik pas 1x te hoog gemeten en dat was toen ik precies tijdens een afspraak in het zkh moest prikken. Toen had ik 8,3 ik schrok me rot. De diëtiste vertelde toen dat het heel goed door stress kon komen. Ik zie nu dus ook duidelijk terug in mijn waardes dat als ik stress heb ik hoger prik. Maar gelukkig geen enkele keer meer te hoog gemeten. Meestal zit ik rond de 3,7 zelfs nuchter.

Ik heb vorige week een glas chocomelk gedronken en daar omheen geprikt en na een uur had ik 7,5. Voor mij een teken om dat niet meer te nemen maar mijn diabetesverpleegkundige vond dat juist super. Dat het zelfs na chocomelk niet te hoog is.

Vanavond ga ik eens spaghetti eten. Heb vorige week ook al patat en stokbrood geprobeerd en daar prik ik absoluut niet hoog op. Ben benieuwd. Tot nu toe valt het me erg mee eigenlijk. Alleen dat prikken vind ik onwijs vervelend.

Weten jullie of je je ook ergens anders mag prikken als je dat wilt?

Vraag me ook af of je met zwangerschapsdiabetes ook altijd langer in het zkh moet blijven na de bevalling?

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nou ik heb een enorm bord volkomen spaghetti met bolognese saus op en kaas en ook nog een groot glas melk. Uur later 6,0
    Ben er heel blij mee hoor maar vind het ook vreemd?

6. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Fijn en wat een super waarde! Ik prik ook na pasta niet heel hoog.

Je dietiste kan wel heel makkelijk zijn maar mochten je waardes wel omhoog gaan is het wel belangrijk om goed op de koolhydraten te letten op die manier stel je insuline natuurlijk uit ;)

Hoe bedoel je op een andere plek prikken? Anders dan ring of middelvinger?

Hoe lang je moet blijven na de bevalling is afhankelijk van hoe je bevalling was en hoe je kindje het doet. Het kan zijn dat deze te lage waardes heeft en daarom moet worden bijgevoed. Verder kan het ook zijn dat je zelf last van hypo's krijgt (vaak na insuline gebruik)

Bij onze dochter ging alles voorspoedig en waren wij binnen 14 uur na de bevalling al thuis.

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Oh maar ik let ook op de koolhydraten hoor, en heb suiker er helemaal uitgegooid. Maar ze laat me wel vrijer dan dat ik hier soms lees en dat vind ik wel prettig.

Ik prik trouwens in alle vingers? Maar ik doelde eigenlijk op in je arm ofzo. Ik trok net zomaar een korstje van m'n arm per ongeluk en dat ging flink bloeden. Heb ermee getest en was hetzelfde als uit m'n vinger :)

Dus je moet wel langer blijven. In het ziekenhuis vertelden ze dat je na een normale bevalling binnen 2 uur naar huis mag. Maar dat zal nu dus niet gebeuren begrijp ik omdat ze het kindje nog een aantal keer testen eerst?

8. liefjoyce

liefjoyce Actief lid

20 sep 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Welkom!
    Ik heb net een meter geleend van een kennisje en geprikt een uur na soep met brood en prikte 8,1. Ik had 2 boterhammen en een kapje op, dus dat is waarschijnlijk toch teveel. Ga zo om 10 uur nog een keer prikken, een uur na mijn yoghurt/kwark. Heb ook niet veel gedronken vandaag en niet veel bewogen. Morgen mijn laatste werkweek voor mijn verlof begint. Denk dat ik dan iig na ontbijt, lunch, diner prik. Ben blij dat ik het nu een beetje kan controleren...

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Waarom heb jij eigenlijk geen eigen meter dan liefjoyce? Vind dat wel gek? Die hoor je toch gewoon te hebben!?

10. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wat voor soep had je genomen?

11. liefjoyce

liefjoyce Actief lid

20 sep 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat de vk na een tweede dagcurve vond dat het goed ging en het was niet nodig me zorgen te maken. Moest me wel aan een dieet blijven houden. Dan was het wel goed. Had kippensoep gegeten, maar geen zelfgemaakte, dat was wss beter geweest, maar daar had ik ff geen puf voor... :)

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dat vind ik echt vreemd want je prikt dus nu wel te hoog na een kom soep en wat brood. Iemand zonder diabetes zou dat niet hebben, dus er is wel iets aan de hand zou ik zeggen. Ik vind het wel gek dat jouw vk daar dan zo laks op reageert... Persoonlijk zou ik aandringen op een doorverwijzing. Een vk is geen diabetesverpleegkundige of internist, die kunnen bepalen nav een curve of het goed is of niet, niet een vk lijkt mij.

Sorry wil niet stom of bemoeierig overkomen, maar vind het echt een vreemde gang van zaken en mijn vertrouwen in verloskundigen is niet al te groot (heb begrepen dat als ze jou overdragen ze niet betaald krijgen)

13. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    #113 Minniemouse1974, 19 aug 2012
    Laatst bewerkt: 19 aug 2012
    Zo daar ben ik ook weer.
    Ik wilde vanmiddag een berichtje typen maar toen werd mijn dochtertje even onmogelijk, dus heb ik hem niet kunnen afmaken.

Welkom Nuage/oktober 2012 mama.:)

Met deze hitte ben ik veel van slag.
    Ik ben al een paar keer vergeten te prikken.
    Ik prik aan de zijkant van mijn linker ringvinger, middelvinger en pink.
    Na een tijdje voel je dat wel en zie je kleine punten op je vingers waar je geprikt hebt.

Ik heb gisteren als uitzondering een heerlijke pannekoek op.
    Met ijs en aardbeien. Mijn waarde was na 2 uur 7.0. Viel me nog niet eens tegen. Het is nu eenmaal te warm om te koken, veel te vermoeiend.
    Vanavond had ik friet op met sate en een shaslick.
    Door de warmte weinig beweging gehad, of net teveel friet op. Waarde na 2 uur:7.8.
    Hopelijk is er morgen weer wat ritme in mijn dag, en komt het weer goed, want deze week had ik best een paar keer een te hoge waarde.

Zo'n glucosemeter is erg belangrijk.
    Zo weet je hoe je lichaam reageert op bv friet.
    Goed voor jezelf opkomen hoor!!

Als je insuline spuit moet je volgens mij 2 weken eerder bevallen.
    Bij mij is daar nog geen sprake van, ze wachten eerst de groeiecho's af.
    In Tilburg moet je 2 dagen blijven na de bevalling volgens mij als je insuline gebruikt.Om de baby in de gaten te houden.

Spaghetti en melk en dan zo'n waarde?? Lijkt me prima.:)

14. liefjoyce

liefjoyce Actief lid

20 sep 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap wat je bedoelt hoor. Ben overigens wel doorverwezen naar een dietiste en daarna was mijn dagcurve dus goed. Ik ga nu regelmatig prikken om te kijken hoe het nu gaat. Mochten er vaker gekke waardes tussenzitten ga ik zeker een doorverwijzing eisen. Maar de vk geeft aan dat alles verder goed gaat. Kindje groeit goed. dus ik maak me niet echt keihard zorgen. Net trouwens 6,2 geprikt.

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Is er ook een reden dat je dan steeds dezelfde vingers en plekjes pakt? Ik kies gewoon steeds een nieuwe vinger en een nieuwe plek :D
    Het is me trouwens opgevallen dat als ik mijn vinger na het prikken even onder de koude kraan houdt een minuutje ik er daarna helemaal geen last meer van heb. Dan stopt het bloeding meteen en krijg je ook van binnen geen bloeduitstorting.

Ik ga deze week ook een pizza en de Mac proberen hahaha ik mocht experimenteren van de dvk en aangezien ik nog nooit te hoog heb geprikt ga ik gewoon daarmee door :) Alleen chocola enzo laat ik echt staan.

Maar als je dus geen insuline spuit hoelang moet je dan blijven? Ze prikken dan bij je kindje de glucose heb ik begrepen maar na hoeveel uur is dan de laatste keer, als de waardes goed zijn uiteraard.

Ik vraag het ook nog wel aan mijn gyn volgende week :)

16. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Bij mij stopt het bloeden direct.
    Ik heb net genoeg om te testen.1 druppel.

Ik ben 1 x bij de mc Donalds geweest, ik had een halve big mac op en zo'n 15 fretjes, en ik had een 7.8.
    Dus dat doe ik nooit meer.:$

Ik spuit geen insuline, en ik weet niet hoe lang ik moet blijven.
    Afwachten.

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja bij mij stopt het bloeden ook meteen, maar met dat koude water is die vinger minder beursig na afloop. Heb het net niet gedaan en merk het nu met typen.

Hhhmmm dat is hoog zeg na de Mac! En heb je ook al eens spaghetti geprobeerd :D

18. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik wil het een beetje inschatten want als we sowieso niet eerder naar huis kunnen dan ga ik alvast een pension regelen voor de honden denk ik.

19. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Als je insuline spuit wordt je meestal ingeleid, dus dan weet je precies de bevallingsdatum.
    Anders is het afhankelijk van de groeiecho's.
    Bij mij lag de baby bij de laatste groeiecho net boven het gemiddelde, en was er niks aan de hand.
    Maar ze doen pas een uitspraak na de tweede groeiecho.
    Die is over anderhalve week.
    Tot nu toe zijn ze wel tevreden over mijn waarden.

Ik hou niet zo van spaghetti.;)

20. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Niet van spaghetti?! Wow mijn lievelingseten hahaha

Ik heb al 3 groeiecho's gehad nu en weet nog niks. Volgende week weer. Ze loopt wel voor maar niet buiten het lijntje.

Deel Deze Pagina