Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij begin ik nu echt de koolhydraten te missen. Schijnt een verslaving te zijn. pfff nog 2 maanden.

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hoi hoi

De afspraak bij de diëtiste was heel fijn. Aardig vrouwtje en kon alles goed uitleggen. Ik mag alles eten wat ik wil, als ik maar binnen de koolhydraten blijf die ze opgesteld heeft.
    ( en natuurlijk liever de langzaam opneembare koolhydraten)

ontbijt: 36 gram koolhydraten
    lunch: 40 gram koolhydraten
    avond eten:35-40 gram koolhydraten

En dan 3 tussendoortjes van 15-18 gram koolhydraten per keer.

Daarbij kreeg ik een mooi boekje mee over hoeveel koolhydraten in wat zit. Precies over 1 week moet ik weer een ontbijt test doen. Is mijn suiker dan nog te hoog, dan zal het insuline worden.

3. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    @ gebakje, fijn dat je iemand hebt waar het mee klikt!

Apart he hoe elk ziekenhuis/dietiste weer anders werkt, ik hoed die ontbijt test helemaal niet meer te doen maar wel om de dag glucose meten. En ook al die grammen heb ik niks over meegekregen, heb een vast dieet en mag alleen t fruit een x veranderen.

@ steph ik zie indd dat je nog maar fftjes moet! En een ding scheelt, je zit nu in zo'n termijn dat als de suikerwaarden de spuigaten uitlopen, ze ook kunnen beslissen om je kleintje eerder te halen

@ unexpected, kut he.....gister had ik ook een betere dag, ik heb de hele dag een honger gevoel vandaag:( *knuff

4. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik kreeg hier de tip om hongergevoel tegen te gaan: bij elke maaltijd of tussendoortje een bakje rauwkost te eten. ( want daar zitten geen koolhydraten in)

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Met het dieet wat ik nu gehad heb, kan ik gelukkig veel variëren. Ik kan smorgens bijvoorbeeld 2 boterhammen met kaas en een beker melk nemen, maar ook een bakje musli met kwark en thee. Alleen moet ik dan wel op de hoeveelheid musli letten dat mogen dan maar 3 eetlepels er door heen zijn, en moet het ongezoete musli zijn. Crusli mag ook, maar dan maar 2 eetlepels. En zo moet ik alles met behulp van dat boekje uitrekenen hoeveel ik mag.

6. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gebakje, wat was jouw waarde na het glucose drankje?
    Mooie lijst, fijn dat het goed ging bij de dietiste.

7. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie steun meiden! Ik hoef inderdaad niet zo lang meer gelukkig. Het viel me alleen zo tegen hoe streng de dietiste was! Bij alles wat ik zei dat ik al had aangepast moest het nog strenger: vroeger deed ik suiker in m'n thee, nu 2 zoetjes, maar nee: het mag maar 1 zoetje zijn en liever helemaal geen zoetjes. Enz., enz.
    Ik was eerst al zo blij/trots dat ik al begonnen was, maar het was dus lang niet goed genoeg :(
    Maar goed, 1,5 uur na de lunch 6,2 geprikt dus dat was mooi :)

8. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    unexpectedmom: ik hoef (nog geen) glucosedrankje te nemen.

Mijn ontbijttest bestaat uit:
    8 uur nuchter prikken
    dan ontbijten
    9 uur prikken
    9.30 uur prikken

9. Hilse

Hilse Niet meer actief

Hebben jullie allemaal een vast dieet gekregen?
    Mij is gewoon gezegd wat ik moet/kan/mag eten maar verder niet iets voorgeschreven wat wel of niet mag oid..
    Ja de dingen waar veel suikers in zitten vermijden..

10. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik heb ook geen voorgeschreven dieet... Ik moet alleen uitkijken dat ik dus niet te veel aardappels etc pak, maar dat ik wel aan mijn benodigde hoeveelheden kom... Zo heb ik vanmiddag op de laatste dag op het werk voorlopig lekker frietjes in de kantine gegeten en daar ook een snack bij gehad (en salade), maar doordat ik mijn insuline daarop aangepast had, was mijn suikerwaarde na 1,5 uur netjes 5,4!

11. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hilse: hier dus ook geen vast dieet. Ik mag alleen niet over het aantal koolhydraten heen gaan wat ze verteld heeft.

Dus:

ontbijt: 36 gram koolhydraten
    lunch: 40 gram koolhydraten
    avond eten:35-40 gram koolhydraten

En dan 3 tussendoortjes van 15-18 gram koolhydraten per keer.

Of ik dan als tussendoortje 1 boterham eet, of een stukje chocolade ter waarde van 15 gram koolhydraten, dat maakt niet uit. ( al vond ze brood wel verstandiger, omdat het de honger meer stilt)

12. Hilse

Hilse Niet meer actief

@MWB, netjes hoor! Wel fijn dan die insuline.. :)
    Heel gek maar bij mij is m'n waarde gewoon goed na bijv friet.. Ligt er ook aan wat ik erbij drink en wat voor snack natuurlijk

13. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gebakje, ja volgens mij kom je anders niet aan je vodingsstoffen als je chocola in plaats van brood eet.

Nu kom ik trouwens op 4 boterhammen met kaas of ham, soms met een tomaatje
    tussendoor doe ik vaak yoghurt met een stukje fruit (fruit met laag koolhydraten gehalte)
    en 's avonds niet meer dan 150 gram aardappelen endan aanvullen met meer groente.
    Tussendoor knauw ik af en toe worteltjes.

Ik zou graag 1 boterham met een beetje hazelnootpasta eten, maar ik durf dat niet.

14. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik lijk overigens ook met name 's ochtends hypergevoelig voor koolhydraten te zijn. Daarom moet ik 's ochtends ook 3x zoveel insuline spuiten dan 's middags en 4x zoveel dan 's avonds... Daarom is het voor mij van belang om met name 's ochtends mijn koolhydraten goed te verdelen...

Ik weet niet meer of ik me aan een bepaald aantal grammen kh moet houden (ik let er nu al sinds de 16e week op...), maar mijn menu ziet er als volgt uit:

ontbijt: 2 sneden brabants roggebrood met kaas en beker optimel
    TD: ontbijtkoek
    lunch: 2 sneden witbrood (blueband, dus stiekem bruin) met kaas of vleesbeleg, rauwkost en beker optimel
    TD: 2 mandarijntjes
    TD: afhankelijk van het tijdstip waarop ik ga avondeten, nog een mueslireep
    Avondeten: eigenlijk gewoon eten, maar dan wel rekening houden met niet te veel pasta, aardappelen of rijst. In aardappelen zitten bijvoorbeeld minder kh dan in pasta/rijst, dus ga ik vaak voor de aardappels
    TD: vaak nog een sinasappel of wat yoghurt.

Ik eet dus ook zeker niet zoveel als 6-7 sneden, maar de kleine groeit goed, ik heb geen honger, dus dietiste vond het prima...

15. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    1 eetlepel hazelnootpasta is 7 gram koolhydraten.
    1 bruine of volkoren boterham is 13.

Dus als je 2 boterhammen zou nemen, 1 met kaas en 1 met hazelnootpasta zit je nog best goed met koolhydraten. Als je er dan gewoon water of thee bij neemt.

16. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Sluit me aan bij gebakje, dat zou okee moeten zijn! Trouwens gebakje hoe weet jij dat je zwdiabetes hebt? Las net dat je nog geen glucosetest had gehad?

17. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik heb 2x een ontbijt test gedaan en geprikt. De waardes daarvan waren te hoog.

was van de laatste test (zat 2 weken tussen)
    nuchter: 5.4
    45 min na de maaltijd: 7.9
    bijna 1,5 uur na de maaltijd: 7.6

En dat n combinatie met een groei echo, was het niet goed.
    Kindje loopt qua gewicht 2,5 week voor. En vooral het buikje was echt te groot. Zat op de bovenlijn van de curve.

Ontbijt was: 2 boterhammen met kaas, en 1 glaasje melk

18. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1218 unexpectedmom, 7 feb 2013
    Laatst bewerkt: 7 feb 2013
    @boterham hazelnoot pasta, ok lekker dat ga ik dan toch eens proberen

@MWB, ik neem nu ongeveer hetzelfde als jij, dus ik zou goed moeten zitten dan. Ontbijt koek vind ik ook erg lekker tussendoor, ik neem nu speciale met minder suiker. Toch probeer ik het menu gevarieerd te houden. Dus pas heb ik ontbijtkoek gegeten, is die op, dan ga ik over op iets anders.
    Nu zit ik per maaltijd aan rond de 30-40 koolhydraten en per tussendoor rond de 13-16 koolhydraten. Ik ben benieuwd wat de dietiste hierover gaat zeggen.

Ik had na mijn ontbijt 7.6 geprikt en na de G.T.T. 9.1 (het G.T.T. drankje bevat 75 g snelle koolhydraten)

Houden jullie trouwens ook rekening met langzame en snelle koolhydraten?

19. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    @snelheid koolhydraten: niet bewust, maar ds wel volkoren pasta, zilvervlesrijst ed, maar dat deed ik altijd al!

@ontbijtkoek: inderdaad variant met minder suiker. Ook chocomel van optimel, zelfs extra pure hagelslag voor als ik toch eens hagelslag wil.

@uitslag gtt: ik had nuchter 9,6 (ong) en na het drankje 12,7. Toch heeft het nog 4-5 weken geduurd voordat er iemand actie ging ondernemen, en dan nog pas nadat ik er zelf om gevraagd had... Nu is mijn nuchterwaarde meestal rond 5,5 en de andere waardes na het eten ook zoiets, tenzij ik de insuline niet goed ingeschat heb. Maar kleintje ligt dus precies op schema!

20. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik moet me morgen laten testen, maar ik snap het niet helemaal.
    Mijn kindje groeit niet harder en is ook niet zwaarder en bmi voor de zwangerschap was onder de 30, en je krijgt hier geen test als je bmi lager dan 30 is..Dus ben ik toch wel beledigd dat ze me gelijk als obese zien..Terwijl bmi onder de 30 was (en nee, ook geen 29,9 ofzo)

Deel Deze Pagina