Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi Dames,

Steph: alvast gefeliciteerd! Maar wat vervelend die ervaring met dat zkh. Ik heb mijn eerste afspraak volgende week dinsdag met de gyn. Hopelijk een goede en een aardige. Bij mijn vorige zwangerschap had ik helemaal geen band met een van die gyns want iedere keer kreeg ik een andere. Ook assistente die altijd bij een vraag naar buiten ging om naar de gyn te vragen. Pfff. Maar ik duim dat deze keer niet meer. Maar ja ik heb dus geen ervaring met bevalling die begeleid door een vk. Ik weet niet welke is fijner.

Kaala, wees voorzichtig met fruit (iedereen reageert anders), maar vooral in sinasappel zit best wel veel suiker, 14gr of zoiets, moet ff mijn tabel pakken hoor. Ik had vandaag als tussendoor een knackerbrood volkoren met tapenade. Dat is volgens mij minder dan 10 gr koolhydraat, moet ff mijn koolhydraten tabel pakken. Ik hoop dat de dietiste weet wat jouw waardes zijn van de glucose test. Raar want hier ga je naar een dietist zodra je het weet en je krijgt de uitslag van de vk, niet van de dietiste. Maar goed, hopelijk volgende week krijgt je meer duidelijkheid.

Zooo, dat was het van mij hahaha, heb het erg druk vandaag, heb een paar belangrijke dingen geregeld.

2. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de tips :) Maar met de tussendoortjes zit het nu wel goed: heb een cracker (van het merk Ryvita) gevonden met slechts 4 gram koolhydraat per cracker, nu dacht ik dat ze smaakloos zouden zijn, maar blijkt al een goede smaak (cheddar) te hebben! Dus ik zou er ongeveer 3 per snackmoment mogen, toch? Qua carbs zit ik dan aan de 12, en aangezien ik ze droog echt heerlijk vindt :D Ook nog eens rijk aan vezels en laag in kalorieen en vet, en alle soorten crackers van Ryvita bevatten weinig carbs (de hoogste zit nog onder de 6 gram)
    Ook zijn ze heerlijk knapperig :) Een echte aanrader hoor! Perfecte vervanger voor chips omdat ze zo knapperig zijn, en stiekem veel lekkerder EN zonder het vettige wat je bij chips overhoud.

Nu ik dit zo lees kan ik zo een reclamestukje voor die crackers doen..KOOP ZE NU!

Ik rekende net uit dat ik vandaag aan de 130 carbs zit, is dit teveel of is het wel goed (in 't algemeen dan)

3. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kaala, volgens mij mag je normaal gesproken wel 200 gram hebben. Zelf zit ik nu meestal rond de 130. Hopelijk spreek je de dietiste snel zodat je ook weet wat je mag.

4. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    200 gram, weet je dat wel zeker? Want de normale hoeveelheid (voor iemand die geen diabetes heeft) is 230, dus dan zou je maar 30 minder mogen? Lijkt me nogal sterk..Maar goed, ik hoor het natuurlijk woensdag :D

5. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Die moorkop was lekker hoor :D

Kaala, dit is mijn dieet, in totaal 179 gram koolhydraten (als ik het goed heb uitgerekend ;)):
    Mijn dieet:
    Ontbijt: 32 gram koolhydraten: 2 sneden brood met kaas of vlees, ik ben vegetariër, dus ik eet wat anders: humus of pesto/tapenade, koffie of thee zonder suiker/zoetjes.
    Tussendoortje: 25 gram koolhydraten: melk/yoghurt en fruit/ander tussendoortje.
    Lunch: 32 gram koolhydraten: 2 sneden brood met kaas of vlees, koffie of thee zonder suiker/zoetjes.
    Tussendoortje: 25 gram koolhydraten: melk/yoghurt en fruit/ander tussendoortje.
    Avondeten: 40 gram koolhydraten: portie mager vlees/vis/gevogelte (in mijn geval vleesvervanger), 200 gr. aardappels of vervanging, flinke portie groente, naar wens rauwkost met magere dressing.
    Tussendoortje: 25 gram koolhydraten: melk/yoghurt en fruit of ander tussendoortje.

6. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd he!

Hm..Ik probeer me aan de 10-15 gr carbs per tussendoortje te houden

Net op de weegschaal gestaan en niet zo leuk..Ben nu in totaal 6 kilo aangekomen en dat met 34 weken..Vind ik wel een beetje teveel vooral omdat ik al een bmi van 28 had voor de zwangerschap..
    Zijn jullie aangekomen en zo ja hoeveel? Ik weet natuurlijk niet of jullie ook overgewicht hadden of niet

7. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    6 kilo is echt niet te veel hoor. Juist heel weinig.
    Hier trouwens ook iets over gewicht, en ben nu 12 kilo aangekomen.

Het is trouwens heel slecht voor je kindje als je gaat afvallen door te weinig eten nu. Dus wel gezond blijven doen hoor kaala.

Ik eet ongeveer 160-170 carbs per dag.

de 3 maaltijden tussen de 35-40
    de 3 tussendoortjes tussen de 15-18

8. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Hey steph :) Lekker he :D Heb je een leuke dag gehad?

Kaala, 6 kilo is heel normaal mijn gyneacoloog zei dat als je niet meer dan 12 kilo aankomt, dat je na de bevalling weer terug zal zijn op je begin gewicht. Niks mis met die 6 dus...

Waar komt al dat gewicht vandaan?
    Hieronder vind je een overzicht van de componenten die de gewichtstoename veroorzaken, uitgaande van ongeveer 12 kilo, en de verdeling van die componenten op het einde van je zwangerschap.

1) Baby zelf: 3 tot 3,5 kilo
    2) Baarmoeder: 850 tot 900 gram
    3) Placenta of moederkoek: 500 tot 650 gram
    4) Vruchtwater: na 7 maanden bedraagt de hoeveelheid vruchtwater ongeveer 1 tot 1,5 liter. Dit neemt naar het einde van je zwangerschap af tot zo’n 700 tot 800 ml. Gewicht: ongeveer 800 gram.
    5) Vetreserve: je lichaam legt ongeveer 3 tot 3,5 kilo vetreserve aan, om je voor te bereiden op het geven van borstvoeding
    6) Bloed: De placenta moet voldoende bloed krijgen om de baby van zuurstof te voorzien. Om er voor te zorgen dat de rest van je lichaam daardoor niet te kort komt wordt er extra bloedvolume aangemaakt. Gewicht: ongeveer 1,5 kilo.
    7) Borsten: ongeveer 400 tot 500 gram (0,5 kilo)
    8) Lichaamsvocht: Eerst is de toename hiervan nodig voor de baby en je bloedtoename, richting het eind van je zwangerschap krijg je gezwollen enkels, dikke voeten en handen.
    Gewicht: 1,5 kilo.

Mijn bmi is 29 ben zelf 0,5 kilo aangkomen. Dit was 2,5 maar sinds ik begonnen ben met t dieet voor de zwdiabetes ben ik dus weer afgevallen.

9. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier zijn ze strenger en mag ik niet meer dan 9 kg (20 lbs) aankomen omdat ik overgewicht heb. Dus mag er niet meer dan 3 kilo bij in de laatste weekjes..Wat moeilijk wordt omdat ik me nu dus al een beeetje aan het dieet hou (of naja, een beetje jullie nadoen qua eten enzo) en ik eet nu dus meer dan normaal. Met meer bedoel ik vooral vaker.

10. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    maar vaker betekend niet dat het slechter is. 3x per dag een maaltijd, met 3x een gezond tussendoortje is juist een normaal/goed eetpatroon.

Goed voor je suikerspiegel, goed voor je darmen, goed tegen honger gevoel etc.

11. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier bij de eerste zwangerschap 27 kilo aangekomen, en dat was echt niet allemaal door het eten. Ik hield extreem vocht vast. Ik denk dat ik al 16 kilo vocht vast hield. Mijn bloeddruk was ook te veel opgelopen en zat tegen zwangerschapsvergiftiging aan.

Dan kunnen ze nog zo hard zeggen dat je maar 9 kilo aan mag komen, maar elk lichaam en elke zwangerschap zijn anders.
    Zelfs als ik me toen uitgehongerd zou hebben zou ik er over heen gaan alleen door het vocht al.

12. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben eigenlijk gewoon heel bang voor een keizersnede :(

13. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Ik eet voor mn gevoel ook meer, vooral brood...ik sloeg vroeger ontbijt over en at geen tussendoortjes, ik ben de afgelopen 2 week meer afgevallen dan dat ik ooit met een afslankdieet gedaan heb....

14. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben dus in bijna 3 weken 1 kilo aangekomen :(

15. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een hele leuke en gezellige dag gehad, bedankt! En het was niet eens zo lastig om van de chips enzo af te blijven, het wordt nog eens wat met me ;). Ik heb er wel een paar genomen, maar lang niet zo veel als normaal.
    Ik ben inmiddels 9 kg aangekomen (BMI was voor zwangerschap 31), af en toe komt er wat bij en af en toe gaat er wat af, ben nu al een tijdje niet meer op de weegschaal geweest trouwens. Mijn verloskundige zei dat alles tot 14 kg er snel weer af zal zijn na de bevalling dus ik klaag niet.
    Ook ik eet veel vaker dan voorheen; omdat ik van uitslapen hou, at ik meestal pas om 11 uur m'n ontbijt en ik sloeg dan de lunch over. Als ik tussendoor honger had, nam ik een koekje ofzo, dus zo vaak eten was wel even wennen. Soms heb ik ook nog helemaal geen trek als ik weer zou moeten eten en soms heb ik na een uur al weer trek. Hebben jullie dat ook? Ik vind het dan alleen lastig om iets te eten aangezien de tijd tot prikken dan korter is en ik bang ben een hoge waarde te prikken.
    Eigenlijk wilde ik de gyn. vragen of ik minder vaak mocht gaan prikken maar omdat het gesprek zo vervelend was en ze ook geen ruimte gaf om vragen te stellen ben ik dat helemaal vergeten. Al m'n waarden zijn overdag prima, alleen 's avonds fluctueert het nogal. Wat zouden jullie doen?

16. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb dat ook, dat ik na 2 uur nog echt geen honger heb (zoals nu, zal eigenlijk een tussendoortje moeten maar ik zit nog ZO vol van t avondeten) dus ik ben benieuwd wat de andere dames erover zeggen :)

17. seallable

seallable Bekend lid

3 nov 2011
    684
    89
    28
    NULL
    NULL
    Steph bedoel je dan dat het soms te hoog is? En is dat dan na het avondeten of na een avondsnackje? Misschien zou je na een wat zwaardere maaltijd, zoals pasta of pizza een stukje kunnen wandelen? Of nog ff wat in huis gaan doen? Ik merk als ik na t avondeten meteen op de bank plof er wel 1 punt verschil in zit. Als t aan t snackje ligt, zou ik die laten staan.

Kaala als je zo vol zit, misschien toch de porties nog beter verdelen? Of anders een kleine granny smith appel?

18. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dus toch maar ipv 100 gram niet meer dan 50?

19. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Dat valt toch wel mee als de baby ong. 200 gram per week aankomt in deze tijd? Zeker als je ook nog vocht vasthoudt.... (wat we blijkbaar automatisch doen rond deze tijd...)

20. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Seallable: mn waarden zijn ook 's avonds onder de 7 hoor, alleen soms 6,7 en de andere keer 5,8. Vandaar dat ik die waarde wil blijven meten, ook omdat ik met avondeten nog wel varieer, overdag eet ik vrijwel elke dag hetzelfde. Zal nuchter en na avondeten prikken voldoende zijn?

Deel Deze Pagina