Ik kreeg een mail van de gyn. met daarin een informatiefolder over de glucose tolerantie test, welke ze in mijn 28e zwangerschapsweek willen doen. Kan ik gewoon zeggen dat ik deze niet wil doen? Zijn totaal geen aanwijzingen die kunnen duiden op zwangerschapsdiabetes bij mij. Eerste zwangerschap niet gehad, normaal/laag BMI. Kom niet veel aan. Beide baby's liggen qua groei precies op termijn (eentje op 1 dag kleiner gemeten). Laatste keer bloedprikken (met 17 weken) was mijn glucose niet nuchter 5.0 terwijl ik gewoon normaal ontbeten en geluncht had. Zie die test echt niet zitten, wordt erg flauw als ik niet mag eten (ivm mijn lage bloeddruk) en ben al niet topfit ivm lage HB. Is het gek om aan te geven dat ik liever gewoon weer mijn glucose laat prikken zonder deze specifieke test en pas de test wil doen als er aanwijzingen voor zijn dat het niet helemaal goed is? Moet in week 28 sowieso bloedprikken ivm rhesusfactor dus dan kunnen ze ook de glucose gewoon meeprikken toch?
Ik heb ook zo'n angst voor die test. Kan er helemaal niet tegen om nuchter op stap te moeten en dan ook nog dat drankje... Heb het aangegeven en de vlos zei dat we voorlopig de groei echo zouden afwachten. Maar nu jij dit zo zegt denk ik: tsja, ze kunnen je toch niet verplichten?
Ik heb 'm morgen. Ik heb juist aangegeven dat ik het wel wil. Ik zie er wel flink tegen op. En ook mijn suiker zit goed (prik zo af en toe eens bij m'n oma) maar ik doe het toch om er 100% zeker van te zijn. Ik wordt ook snel flauw en duizelig. Maar ik denk maar zo: ik weet zo 100% zeker dat er niks zit. En het is maar 2 uurtjes vervelend. Is niks op een mensen leven.
Verplichten sowieso niet hahaha. Maar wil natuurlijk wel weten of alles goed is nog steeds, gewoon glucose meebrullen met het andere onderzoek lijkt me dan een kleine moeite. Snap ook echt niet waarom ik hem moet doen.... ik heb sowieso elke 4 weken en vanaf 28 weken elke 3 weken een groeiecho. Blij dat ik niet de enige ben die er tegenop ziet. Ga denk ik maar gewoon voorleggen dat ik m liever niet doe zolang de echo's en de groei goed in orde zijn.
Hoe gaat dat dan in zijn werk dat je er zo tegenop ziet? Ik zou het zeker bespreken met je gyn! Iets doen waar je niet achter staat is sowieso niet fijn!
ik neem aan dat je vk het niet voor niets voorstelt. volgens mij is het ook mogelijk om het zonder het drankje te doen.
Je kan hem uiteraard weigeren. Er zijn andere methodes voor maar helaas niet een ander standaard protocol. Zwangerschapsdiabetes wordt vnl veroorzaakt vanwege de hormonen en niet evt overgewicht.
Ik heb hem met een beetje overleg van de verloskundige geweigerd. Omdat ik pcos heb moet ik hem doen dat ismail het protocol. In 2015 wel gedaan.. maar nu zei ik het slaat nergens op. Geen aanwijzingen, nog nooit gehad enz. Dat was ze met mij eens. Afgesproken dat ik bij de eerste de beste aanwijzing het wel zou doen maar nu nog niet..
Hier ook pcos. En overgewicht. En veel diabetes in de familie. Ik denk ook niet dat ik het heb. Maar kan het maar zeker weten. @nina sanders. Ik mocht vanaf vanavond 10 uur niks meer eten. En alleen water drinken. Moet morgen om half 9 in het ziekenhuis zijn. Dan krijg ik een vinger prik om suiker te meten. Dan moet ik een glucose drankje drinken binnen 5 minuten. Schijnt echt ranzig te zijn en sommigen kunnen het niet binnen houden (ik kan sowieso al niet tegen koud water op een lege maag. Dus dat wordt leuj) dan moet je 2 uur blijven zitten. In het zicht. Mag niet lopen. Liever ook niet maar de wc en als je echt moet onder begeleiding (mocht je onderuit gaan). Met lopen verbrand je suiker. En na die 2 uur weer een vingerprik. Dan kijken ze hoe je lichaam reageert op die glucose drank. Daarna pas weer eten. Ik zie vooral op tegen het niet eten (snel duizelig worden en opvliegers) en tegen dat koude drankje op lege maag. Maar ja. Het is maar even. Daarna met een vriendin maar de hema voor een lekker broodje. Heb ik dan wel verdient.
Is er ook niks uit je vorige zwangerschap waardoor ze de test willen doen? Hier nl zelf ook geen aanwijzingen maar aangezien dl 4200 gram was bij 41 weken zelf op groeiecho's aangedrongen en toen vroeg de vk of ik ook de gtt wilde doen. Heb nog gevraagd of ik ook een dagcurve bij kon houden maar daar ging de voorkeur niet naar uit omdat je die zelf nog wat kan beïnvloeden (met name als je op het randje zit). Met de gtt weten ze precies hoeveel glucose (dus koolhydraten) je binnenkrijgt. Hier overigens ook een lage bloeddruk en ik ontbijt altijd (vaak direct uit bed) dus ben ook absoluut niet goed in nuchter blijven. Ik moest me om 8 uur melden (eerst half uur rijden), toen hebben ze bloed afgenomen (via ader, betrouwbaarder dan vingerprik) en kreeg ik het drankje te drinken, het was bijna 2 bekertjes en lekker is het niet maar ik snap echt niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Had het zo weg en daarna mocht ik een slokje water voor de smaak. Daarna 2 uur rustig zitten, inspanning beïnvloed het inderdaad maar mocht wel gewoon (alleen) naar de wc. Ik had mijn laptop meegenomen zodat ik nog wat kon werken en een boek. Kreeg op gegeven moment wel wat hoofdpijn (nuchter+shot suiker) en na 1,5 uur een gigantische dip (voor mij reden om al te weten dat er waarschijnlijk niks aan de hand zou zijn). Toen de 2 uur om waren nog een keer bloedprikken. Boterham eten en naar het werk gegaan. S middags had ik al nergens last meer van. Bij mij kwam er niks uit maar ben wel blij dat ik hem gedaan heb vooral nu dl 2 weken voor op groei ligt en ze dus al weten dat uit de gtt niks is gekomen.
Ik heb een suikertest op een simpelere manier moeten doen. Nuchter komen. Vingerprik. Normaal ontbijten. Je ding doen. 2 uur later weer vingerprik. Zou je dat misschien mogen doen? misschien is deze versie iets minder betrouwbaar ofzo, maar stel dat daar enige twijfel uitkomt, kan je alsnog die andere versie doen. Lijkt me niet dat je gedwongen kan worden zo'n test te doen trouwens. Nee is nee. Jouw lichaam, jouw kindje. Maar.. ik zou het zelf wel doen, want het is wel je kindje waar het om gaat. Succes ermee
Mijn oudste woog 2800 gram bij een geboorte van precies 40 weken. Wat een mager scharminkel riep de vlos toen hij eruit kwam... dus was wel duidelijk dat ik toen geen zw diabetes had. Alleen mijn moeder heeft diabetes. Maar toch afgesproken voorlopig de groei echo af te wachten.
Ik had 0,0 symptomen, kindje niet te groot, suiker nuchter is die 4.2 moest ook test doen ivm pcos. En raad eens wie er zw diabetes heeft... dus zou maar wel doen ze laten je de test niet niks voor niks doen. En als je het hebt en ze komen er niet achter kan het vanaf 37 weken gevolgen hebben voor zowel jou als je kindje. Nee test is niet leuk. Drankje is vies. Maar liever dat dan complicaties
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom je er zo tegenop ziet. Je kunt vragen of je hem zo vroeg mogelijk mag als je flauw bent. Zwangerschapsdiabetes heeft niets met je gewicht te maken, vaak kom je zelfs weinig aan tijdens je zwangerschap omdat je de glucose weer uitplast. Dat is dus niet echt een goede graadmeter. Er zitten ook risico's verbonden aan zwangerschapsdiabetes voor je kindje. Persoonlijk denk ik dan: even testen en je weet het zeker.. De test zelf heb ik een paar weken geleden ook gehad. Eerst bloedprikken, dan het drankje (ja is zoet.. maar ik vond het prima te doen) en dan 2 uur een boek lezen oid (gammel was ik niet, want in dat drankje zit genoeg suiker voor een dag haha) en dan even weer prikken. Als je een broodje meeneemt kun je die dan direct eten. Kortom je kunt het weigeren, maar als ik jou was zou ik de schouders er even onder zetten. Succes met je beslissing!
Nee absoluut geen aanwijzingen voor. Vorige zwangerschap suikers ook altijd goed geweest, met 39+5 bevallen en zoontje was 3400 gram en 50 cm. Enige wat ik zou kunnen bedenken is omdat ik pcos heb, maar dat heb ik al vanaf mijn 17e en ook de vorige zwangerschap was het geen reden om die test te doen. Maar toen was ik onder controle van de verloskundige en ik geloof dat deze gyn. het standaard doet bij 28 weken.. Maak me ook geen zorgen om het drankje hoor, heb wel vaker vieze dingen of medicatie gehad, verstand op nul en gaan. Maar ik moet daar zelf heen met het ov (uur heen en uur terug) en ben dan weer een groot deel van mijn dag kwijt. Ook voel ik me echt verschrikkelijk als ik niet eet, heb gisteravond om 22.30 nog een boterham gegeten omdat ik alweer honger kreeg. En vanmorgen om 7uur met rammelende maag en misselijk van de honger opgestaan. Als ik dan niet eet ga ik echt trillen, zwak op mn benen enz.
Tja.. heel eerlijk, dat heb je er toch wel voor over? Het gaat wel om de evt gezondheid van je kind en jezelf. Toen ik de test kreeg moest ik ook om 6 uur op, dochter klaarmaken etc, naar opvang brengen en had om 8.30 pas de afspraak in het ziekenhuis. Ik vond het ook geen pretje, maar het is een paar uurtjes en dan ben je er vanaf. Je mag tot 22 uur eten, dus als je dan nog even een goede maaltijd neemt, moet het ook wel lukken toch?
Ik had een vies drankje, test duurde lamg, niet leuk... maar so what? Ik had het er wel voor over hoor. Gewoon even doorzetten.