Glucose tolerantie test wel of niet

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lumiere, 27 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Tijdens de intake met de verloskundige kreeg ik het advies om een glucose tolerantietest te laten doen rond de 27wk. Dit omdat mijn moeder, toen ze zwanger was van mij, lichte zwangerschapsdiabetes heeft gehad. In het verleden, rond mijn 20e, heb ik een aantal keer net onder de maximum waarde gezeten met mijn nuchtere suiker, dit werd geprikt in een algemeen onderzoek, niet specifiek omdat ik van diabetes verdacht werd.
    Omdat ik zelf in een huisartsenpraktijk werk, prik ik wekelijks mijn suiker hier op het werk. Ik had met de verloskundige afgesproken dat ik het in de gaten zou houden. Nu krijg ik steeds keurige waardes, niets wat in de richting van zwangersschapsdiabetes wijst. Heb dit ook met de diabetesverpleegkundige op mijn werk besproken. Geen vuiltje aan de lucht vindt zij ook.

Ik heb gehoord dat de glucosetolerantietest een hele nare test is, dat je zoveel suiker moet eten/drinken op nuchtere maag dat je heel misselijk wordt. Nu is het zo dat ik sowieso erg gevoelig ben voor suiker, ben na 2 bonbons al behoorlijk misselijk, zelfs als ik daarvoor al normaal gezond gegeten heb. Ik eet daarom eigenlijk nooit snoep of taart en frisdrank drink ik ook niet, althans, geen suikerhoudende.
    Nu twijfel ik of ik die test wel moet doen, of ik niet beter gewoon pas aan de bel kan trekken als ik verhoogde suikers heb. Ik wil mezelf niet helemaal ziek eten, ben pas net van mijn ochtendmisselijkheid af:). Is die test echt zo vervelend dat je zoveel suiker moet eten/drinken, of valt dat in werkelijkheid mee? Ik ga sowieso de komende afspraak dit nog overleggen met de vlk, maar ben ook benieuwd naar andere ervaringen

2. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    ik heb ook voor suiker laten prikken, hoefde geen rare test.
    Moest meerdere keren op 1 dag, eerst nuchter, daarna na de lunch en aan het eind van de middag oid.
    pas als daar iets uit kwam moest ik een andere test, en dat zou dan wel die test zijn waar jij het over hebt

3. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik moest ook op suiker testen, maar ik loop bij de gyn, volgens mij is dat daar standaard rond de 30 weken? Was gewoon een bloedtest!

4. Tibo

Tibo Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.543
    0
    36
    Ik heb vorige week die suiker test gehad, (gtt volgens mij)
    Er wordt dan eerst bloedgeprikt als je nuchter bent, dan moet je binnen 5 minuten een glucose drankje odrinken, en inderdaad, die is niet heel lekker. Dan 2 uur wachten, waarin je niets mag eten, alleen een kein beetje water mag drinken en eigenlijk zo min mogelijk lopen (inspanning). Dan weer bloedprikken.

T was wel te doen, ik wordt wel snel misselijk als ik smorgens niet op tijd wat eet en dus te lang nuchter blijf, daar was ik een beetje bang voor, maar t ging eigenlijk prima. Maar weet niet hoe jij er op reageert als je snel misselijk bent.

5. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Vond wel mee vallen, het is mierzoet maar ben niet misselijk geworden. Persoonlijk zou ik wel de test doen, het is maar even dat je eventueel misselijk bent en als je eventueel suiker hebt kunnen ze daar rekening mee houden.

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dank voor jullie adviezen, dat je meerdere malen op de dag prikt is een dagcurve, dat is inderdaad een goed idee, zal dat eens met vlk bespreken. Als daar dan iets uit komt doe ik sowieso de tolerantietest. Want inderdaad, liever dat ik een dagje misselijk ben als dat het gevolgen voor de baby heeft als het niet goed blijkt te zijn

7. Latte

Latte Lid

1 dec 2013
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond de test ook wel meevallen.
    Kon om 8 uur terecht en was direct aan de beurt (mocht gebruik maken van de spoedknop). Eerst bloedprikken, dan een suikerdrankje (waarvan ik de smaak erg vond meevallen na alle negatieve verhalen), 2 uur rustig zitten (leuk boekje meegenomen), weer bloedprikken en het was gedaan!
    Succes met je beslissing in ieder geval!

Deel Deze Pagina