Zwangerschapsdiabetes vragen

Discussion in 'Zwangerschap' started by ukoldaatje, May 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ik heb net te horen gekregen, na 2 weken bloedwaardes prikken 8 keer per dag, dat ik insuline moet gaan spuiten.

Zit elke dag wel een keertje boven de 8 of 9. Dus op zich valt het nog mee, dacht ik, zij deden alsof het heel heftig is. (ze hanteren waardes tussen 4-7 als normaal).

Nu hou ik dus zoveel liters vocht vast dat is niet normaal. Ik kan mijn voeten, enkels en knieen amper buigen. Schoenen kan ik niet meer aan.

Mijn vingers zijn zo dik dat ik die ook niet kan buigen, rotgevoel.

Vroeg me af, kan dit aan suiker liggen of staat het los ervan?

Ik weet dat het in de zw normaal is, maar ik had in een ander topic van mij (vocht vasthouden) een reactie van iemand die door het vele vocht vasthouden werd onderzocht op zw diabetes.

Daarbij moet ik elk kwartier wel plassen. En komt er niets uit. Heb al vanaf week 20 dat ik een drukkend gevoel op de blaas heb en kweek na kweek gehad maar geen blaasontsteking te vinden.

Kan dat ook hiermee te maken hebben? Ik las dat je dan bv veel moet plassen. Nou heb ik wel die drang, maar ik kan niet plassen. Maar zit bomvol vocht..grrr..

Staat dit allemaal los van de suiker of kan het verband houden ermee?

Ben het net vergeten te vragen namelijk.

2. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

Aug 8, 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Dus je moet toch insuline gaan spuiten?
    Ach je moet maar zo denken, het is voor een goed doel.
    Ik, die doodsbang ben voor naalden, heb zitten huilen als een klein kind toen ik hoorde dat ik insuline moest gaan spuiten "dat durf ik niet, moehoeeeeeeee"... en de eerste keer dat ik ging spuiten dacht ik echt waar "heb ik me daar zo druk om gemaakt?".

Een echt duidelijk antwoord op je vragen kan ik je niet geven, ik zie er alleen wel veel herkenbaarheid in. Het vocht vasthouden heb ik vooral de laatste weken last van, en dan met name in m'n handen/vingers. Zei toevallig nog vannacht tegen m'n vriend "m'n vingers doen zo'n pijn dat ik onderhand m'n kont nog niet af kan vegen":)

Het veel naar de wc moeten ook erg herkenbaar, alleen komen er bij mij hele kleine beetjes, drupjes zeg maar...

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde klachten...

Succes ermee meis!

3. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

Feb 1, 2011
    770
    0
    0
    Heb zelf ook zwangerschapssuiker en dat vocht heb ik ook. Weet alleen niet of dit te maken heeft met mn suikers of met de hoge bloeddruk die ik ook nog erbij heb.

Vaak plassen hoort inderdaad bij te hoge suikers. Heel vervelend, maar misschien dat dat weer minder word als ze je suikers onder controle kunnen krijgen met insuline.

4. Ik heb niet veel verstand van zwangerschapsdiabetes maar wel van normale diabetes type 1. Als je nuchtere waarde 8 of 9 is, dan is dat echt veel te hoog. Maar als het ergens midden op de dag is, dan ligt het eraan wat je ervoor hebt gegeten en hoe lang geleden dat is.
    Vervelend dat je veel vocht vasthoudt. Het kán inderdaad samenhangen met diabetes. Hoop voor je dat het minder wordt als je bloedsuikers stabieler zijn. Toch wel fijn als je je vingers weer kan buigen! Kans is wel groot dat het vocht gedeeltelijk aanwezig blijft, als je het zo erg hebt kan het niet alleen van de diabetes zijn.
    Vaak moeten plassen hoort ook bij diabetes, heb je ook veel dorst? In de zwangerschap moet je natuurlijk al meer plassen omdat de baarmoeder op je blaas drukt en dat samen met de diabetes.
    Hoop dat je je straks beter voelt als je waarden stabieler (en lager) blijven! Maar je klachten zullen de combinatie zijn van zwangerschap en diabetes samen.

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Nou veel dorst, wisselt wel per dag zeg maar.

Wel veel plassen elke dag..errug veel. De drang dan, er komt overdag niet meer dan een drupsje uit.

Ja idd ik moet aan de insuline. Nou hoef ik alleen te spuiten als de waardes te hoog zijn.

Nuchter zijn ze goed overigens. Vooralsnog.

Anderhalf u na het eten zit ik boven de 7 8 of 9. Wisselt.
    Soms een dagje ertussen dat het de hele dag goed is.

Stomme is, eet ik een cake je dan blijf ik netjes op 5.6 zitten bv, en eet ik een bruine boterham met kaas en een glas optimel (voorgeschreven door die dvp) dan zit ik zo op 8.6. Vind dat zo idioot.

Ben niet bang voor naalden, werk zelf in de zorg ;)

Vind het alleen wat lastiger, omslachtiger , iets wat je in de gaten moet houden weer.

Maar t is voor het goede doel.

En daar doen we het voor ;)

Wel lastig die al dat vocht.

Share This Page