Nekplooi 3.5mm + Trisomie 21

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by kwekkie4u, Jul 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik ben helemaal kapot!
    Geen tranen meer om te rollen over mijn wangen.

Ik heb zojuist een nekplooimeting gehad.
    Nekplooi 3.5 mm en chromosoon 21 (trisomie) waarschijnlijk.
    Kan is 1 op 6 dat onze baby de downsyndroom heeft met een hartafwijking.

Voor aankomende woensdag staat de vlokkentest gepland.

Wie oww wwie..... kan mijn verdriet of onzekerheid af laten nemen.
    Ik zie het echt niet meer zitten. Dit had ik echt niet verwacht.

2. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Jeetje meid....

Heb je een combinatie test gehad dat ze al zo zeker kunnen zeggen dat er een kans bestaat op Trisomie 21 en een kans van 1 op 6 op een kindje met downsyndroom + hartafwijking?

Bedenk in dit geval dat het een kansberekening is en dat de kans altijd groter is dat je bij die vijf hoort waarbij dit niet het geval is.

Heel veel sterkte, wat een onzekerheid.
    Dikke knuf...

3. winky

winky Bekend lid

May 12, 2013
    665
    0
    0
    Ik kan je onzekerheid helaas niet wegnemen. Maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    och meis, wat een onzekerheid.
    maar ik vraag me af waarom ze nu al kunnen zeggen dat jullie kindje missch trisomi 21 heeft? En kans 1 op 6 klinkt verschrikkelijk groot, maar dat betekend ook dat de kans 5 op 6 is dat jullie kindje geen trisomi afwijking heeft.

Bij mijn zoontje werd er op de termijnecho een extreem verdikte nekplooi geconstateerd. ruim 9 mm. Zag er dood eng uit. De echoscopiste begon over trisomi 21 maar ook over 13 en 18. Ik had toen echt even geen hoop meer dat het nog goed kwam. Heel medisch traject ingerold. De nekplooi nam af de echo's verder waren goed. Omdat wij geen punctie wilden was het afwachten op de 16 en 20 weken echo om te kijken hoe alles zich verder zou ontwikkelen. Ook deze echo's waren helemaal goed.
    Einde van het verhaal; mijn zoontje heeft helemaal geen trisomi afwijking. En dat terwijl wij de kans van 1 op 2 mee gekregen hadden. En 30 % kans op een hartafwijking.
    Dus ; Hoe klein de kans ook lijkt, er is altijd een kans dat het 'gewoon' goed zit!

Heel veel sterkte in elk geval, hopelijk valt de punctie mee en is de uitslag goed!

5. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Heel veel sterkte, zulk nieuws als donderslag bij heldere hemel :(.

Heb je je verloskundige al gesproken? Zo niet, bellen!
    Zij kunnen je nu heel veel informatie geven.

Verder, het gaat om een kansberekening! Ik had bij de zwangerschap van mijn zoontje 20% kans op een extreme vroeggeboorte, en weet je, hij behoorde tot de 80% waarbij het wel goed ging. Je hebt nog steeds 5/6 kans dat het goed zit.

Nogmaals heel veel sterkte met het afwachten van de onderzoeksresultaten, ik hoop dat je kindje geen chromosoomafwijking heeft.

6. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

May 12, 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat een onrustige tijd moet dit voor je zijn! In Belgie kunnen ze inmiddels een test verzorgen die 100% zekerheid geeft, op basis van alleen je bloed. Geen idee waarom die er in Nederland nog niet is, maar je kunt hem vanuit NL ook doen, alleen kost hij geloof ik 700,- euro.

Het is in ieder geval een stuk veiliger dan een vlokkentest of punctie. Dus misschien het overwegen waard. Hier een berichtje erover: 'Zwangere vrouwen naar België om verboden downtest' | nu.nl/buitenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Ben de naam van de test even kwijt, maar die is hier ergens op het forum te vinden. Sterkte!!!

7. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik heb zojuist een email naar mijn gynaecoloog gestuurd met de vraag of hij mij morgen wil terugbellen.

De chromosoon 21 was 258. Kansberekingen was 1 op 6 dat het een kindje met downsyndroom zou zijn.

Ik ben echt heel blij met alle reacties tot nu toe. Super bedankt!

@ PLEAK: bedankt voor je reactie. Dit geeft mij weer een beetje hoop. Dank je!!!!

8. Andastra

Andastra Actief lid

Sep 15, 2012
    454
    0
    0
    Ik heb al heel veel verhalen gelezen met kindjes met nog dikkere nekplooien die helemaal gezond zijn!

De kans is er natuurlijk dat er iets mis is, maar de kans is nog altijd een stuk groter dat er niets mis is!

Ik duim!

9. debby25

debby25 Fanatiek lid

Oct 17, 2010
    1,773
    324
    83
    Verkoopster Juwelier
    Tilburg
    Het enige dat ikkan zeggen is dat je idd pas uitsluitsel hebt na de vlokkentest. Over die uitkomst valt niet te twisten. Ik weet hoe je je voeld! Heel veel succes en sterkte ook voor je partner

10. bdotsie

bdotsie Fanatiek lid

Dec 3, 2012
    1,122
    0
    36
    Verzorgende in de thuiszorg
    België Arendonk
    Heel veel sterkte meid!

Die bloedtest heet de NIPT test als ik het goed voor heb.

11. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik lees ook heel veel op internet over combinatietesten waarvan kindjes een dikkere nekplooi hadden.

Hier een nekplooi van 3.5mm, dus net het minimum.

EN dat het kindje dus wel gezond geboren is. Zo tegenstrijdig allemaal...

12. Andastra

Andastra Actief lid

Sep 15, 2012
    454
    0
    0
    De nipt-test geeft geen 100% zekerheid!!

13. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Owja... wat ik nog vergeten was te zeggen is dat ze een Beta-HCG verhoging in het bloed vonden. BETA HCG was 2.9.

Ik probeer nu ook uit te zoeken hoeveel het moet zijn.

14. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Het is een kansberekening, dus nog steeds kans op een gezond kindje. Die nekplooi is inderdaad net iets te veel, die bloedwaarden zegt me niets.
    Hoop dat je snel duidelijkheid hebt en een gezond kindje!

Snap je verdriet op dit moment heel goed!

15. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

Nov 20, 2012
    1,206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    das schrikken meid.. Ik duim voor je!!

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Och meid, sterkte. Ik weet precies wat je nu meemaakt.

Het enige wat ik je wil zeggen: laat je goed voorlichten over soorten onderzoeken, schrijf al je vragen op en stel ze. En praat met je partner over welk soort vervolgonderzoek je wilt doen. Vlokkentest/vwp of die nipttest. Zodat jullie samen de voor jullie juiste beslissing maken.

En probeer hoop te houden.

Sterkte
    Xxx

17. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Ik heb de NIPT vorige week laten doen en in de papieren die ik gekregen heb staat dat er aanvullend onderzoek nodig is in de vorm van een vruchtwaterpunctie of vlokkentest bij een nekplooi van 3.5 mm of meer. Hoe moeilijk het ook is zou ik dus echt wachten op een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Sterkte.

18. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Dank jullie wel allemaal! Het was een hele zware nacht. Bijna geen oog dicht gedaan. Dit is echt zwaar.

19. joella74

joella74 Lid

Apr 14, 2009
    5
    0
    0
    met de 12 weken kreeg ik ook mijn eerste echo daarop was ook te zien dat ons kindje een nekplooi had van 3,5 mm op dat moment
    daarna gingen ook wij door de hele molen heen onze gynacoloog van dat moment zei meteen al ook mede vanwege mijn leeftijd (39) dat een combinatietest niet meer hoefde en ik meteen in aanmerking kwam voor een vlokketest of vruchtwaterpunctie wij hebben gekozen voor een vruchtwaterpunctie met de 16 weken door omstandigheden tijdens de punctie konden wij niet voor de snelle uitslag gaan en hebben we daarna nog 3 weken moeten wachten op de uitslag en hele onrustige en zenuwachtige tijd volgde voor ons
    wij kregen na de 3 weken ( 19 weken zwanger )gelukkig een goede uitslag en ons kindje had geen chromosoom afwijking daarna volgde nog een uitgebreide guo echo en ook die was in orde vanaf die tijd ( met de 20 weken) konden wij ook pas echt gaan genieten van onze zwangerschap ik hoop voor jullie ook dat het allemaal goed komt het hoeft niet altijd slecht te zijn sterkte met alles en duim voor jullie mee kan me heel goed indenken hoe jullie je moeten voelen ...

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Probeer ook niet teveel te zoeken op internet. Zoveel verschillende en tegenstrijdige info.

Share This Page