Een beetje een gênante onderwerp, maar ik zou graag wat advies krijgen. Sinds zo'n 2-3 weken (nu 10 wk zwanger) heb ik nog maar erg weinig ontlasting, zeker in verhouding met wat ik eet en met wat het normaal was. Ik zou het niet echt constipatie noemen, want de structuur is goed (zacht dus) en 1-2x per dag (sorry voor details). Ik heb het vermoeden dat daardoor mijn buik ook behoorlijk is opgezet. Hoe kan dit, en is er wat aan te doen?
Heb het ook sinds ik zwanger ben, normaal ook wel maar dat komt door mijn spastische darm, en nu dus nog minder. Nou vind ik trouwens 1-2 keer per dag, wat jij hebt, echt niet weinig ik ga 1-2 keer per week dus wou dat ik met je kon ruilen. Maar is volgens mij gewoon zwangerschapskwaaltje en kan je bijv lactulose of iets dergelijks voor halen.
Het is eigenlijk ook meer de hoeveelheid waar ik me zorgen om maak (iets van borrelglaasje per keer), niet de frequentie. Eigenlijk vraag ik me af waar alles dan wel niet blijft
Okeej, nou hier is het ook niet dat je zegt zooooo hahaha. Wat ik denk ( nou komt het, mijn theorie ) dat je veel meer voedingsstoffen uit je eten en drinken haalt omdat de baby nu ook "mee eet". Dus blijft er ook minder "afval" over.
Heel herkenbaar die opgezette buik vooral 's avonds, maar bij mij was het toch een soort constipatie, verstopping zeg maar. Is na het eerste trimester vanzelf beter gegaan. Veel water drinken en bv. versgeperste appelsienen.
Het kan er geloof ik aan liggen dat door de hormonen je darmen minder goed werken (en dus de ontlasting minder goed richting 'uitgang' duwen) Vers sinaasappelsap, peren, kiwi's en pruimen enzo hoor je vaak en wat bij mij goed helpt is meteen 's morgens een flink glas lauw water drinken. Bij mij is de consistentie ook altijd wel oké geweest, maar doordat het steeds maar weinig was, ging ik me wel letterlijk steeds voller voelen en nam m'n eetlust af. Op warme dagen kon ik me er best naar door voelen, maar het lauwe water doet bij mij echt wonderen!
Bedankt voor de tips! Ik zal ze gaan uitproberen en hopen dat het beter wordt. Het is inderdaad zo dat ik het gevoel heb dat ik erg vol zit, maar dat zal dan ook wel letterlijk het geval zijn :S
Ik heb het ook. Erg irritant! Ik eet sinds vorige week weer havermout als ontbijt, met vers fruit erin en kokos schraapsel. Lekker veel vezels dus, en dat helpt enorm .
Had er hier ook heel erg last van.. lactulose hielp wel een beetje maar de krampen en gassen die ik ervan kreeg waren nog vervelender haha.. gelukkig kwam het allemaal vanzelf weer langzaam opgang na de 20 weken
Hebben jullie er ook darmkrampen bij? Mijn darmen knappen het soms uit, met name 's morgens en 's avonds, pffff....
Bij mij begon het op dat termijn ook met minder moeten, je darmen gaan ook plaats maken voor je groeiende baarmoeder en kunnen luier worden door de hormonen. Later werd het vaker obstipatie, en das geen pretje! Zag al goeie tips voorbij komen: sinaasappelsap, genoeg (lauw) water drinken, kiwi's eten enz, beter witbrood vermijden en bruin brood eten enz enz. Je hebt ook nog Roosvice Laxo, kan je ook elke dag een glas van drinken om de boel in beweging te houden. Verder kreeg ik toen ook de tip: als je moet, dan ook gelijk gaan! Want ga je niet, dan onttrekt er nog meer vocht uit de ontlasting waardoor obstipatie alleen maar erger wordt.