Fijn dat je het begrijpt, en ja; onbehandelde zwangerschapsdiabetes kan je het leven van je kindje kosten.Tuurlijk is zo vroeg een uitzondering, maar dat betekent niet dat het niet kan.Je zal die uitzondering maar zijn....en er wordt niets aan gedaan.
Ik weet natuurlijk niet wat Dopey bedoelt, maar in principe wordt zwangerschapsdiabetes veroorzaakt door de placenta en die is er nog niet in de eerste weken van de zwangerschap, laat staan voordat je een positieve test hebt.. Dus wat er precies bij jou voor zorgt dat je waardes meteen uit de bocht gaan, dat begrijp ik ook niet goed. Maar het is imho geen 'normale' zwangerschapsdiabetes en ik vind het dus ook niet zo gek dat niet alle VK's daarop bedacht zijn... Ondanks hoe verschrikkelijk verdrietig ik het voor jou vindt dat je een kindje bent verloren en heel goed begrijp hoe heftig dit thema voor jou is. Wel denk ik dat er meer mensen zijn met een onontdekte insuline-resistentie die al veel eerder dan 24w kan reageren op de stofjes die de placenta aanmaakt. En dus denk ik dat het helemaal niet raar zou zijn om al eerder te screenen.
Bij mij is het elke keer zo geweest, en elke keer meteen na de ks was het weg.Wel degelijk zwangerschapsdiabetes dus.Heb het nu voor de 5e keer.Buiten mijn zwangerschappen om heb ik geen diabetes, dit wordt elke 3 maanden gecontroleerd.En zwangerschapsdiabetes wordt niet alleen veroorzaakt Door je placenta, maar kan ook ontstaan Door de verandering in je hormoonhuishouding.Wat bij mij dus steeds gebeurd, en ook dat heet zwangerschapsdiabetes.Ik spuit al vanaf 4 weken weer 2 soorten insuline, en kon het goed onder controle houden, sinds twee weken gaat de insuline met sprongen omhoog, en spuit inmiddels voor elke maaltijd
Sorry was nog niet af..Hier de rest van mijn bericht: Spuit nu 44 eenheden voor elke maaltijd, novorapid.en 18 eenheden insulatard voor het slapen gaan.Soms moet ik na het eten nog bijspuiten.
Dit zou èèn op èèn mijn verhaal kunnen zijn, op èèn ding na: mijn waarde daalde bij 29 weken ineens gevaarlijk laag ( ook onverklaarbaar) heb er èèn week voor in het ziekenhuis moeten doorbrengen. ( dus van 56 eenheden snelle en 58 eenheden langzame insuline naar 0 eenheden spuiten) Overigens gingen mijn waarden weer langzaam omhoog bij week 31.
Lees het verhaal hierboven even,wat ik heb geschreven. En ben het met je eens dat ze veel eerder moeten screenen op zwangerschapsdiabetes,al komt het niet zo vaak voor.Al zou je er per jaar maar 1 kinderleven mee redden,is het al meer dan de moeite waard.
Het probleem Pipo is dat geld een grote rol speelt in de gezondheidszorg. Als ze elke vrouw uitgebreid zouden gaan testen bij elke beginnende zwangerschap zou dat heel veel geld kosten om een relatief heel klein percentage te redden. Ik denk dat dit de reden is waarom het niet gebeurd.
Dit denk ik idd ook.vreselijk,als je erover nadenkt.Ik denk dat de problemen die ontstaan door niet te screenen,veel meer geld kosten...