Kat plast in huis

Discussie in 'De lounge' gestart door Mim89, 9 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.716
    113
    Vrouw
    Mijn kat (vrouwtje) plast sinds Januari in huis buiten de kattenbak. Nou is het zo dat er met Kerst nogal wat is gebeurd bij mij thuis (mishandeling door ex, politie, erna ingebroken door ex dus weer politie + politiehond) en sindsdien is dit zo. Er zit geen regelmaat in en het is ook niet op vaste plekken. Heb de dierenarts anderhalve week geleden gebeld en toen ik vertelde wat er gebeurd is dacht zij eigenlijk vrijwel zeker dat het stress is. Dus op haar aanraden Feliway gekocht. Een tijdje geleden ontdekte ik ook dat de radiator hangmat van de kat die boven in een kamer hangt ook helemaal nat was. Alleen weet ik niet meer of dit voor of na Kerst was.
    Verder merk ik niks anders aan haar. Ze drinkt en eet goed. Is niet afgevallen of aangekomen.
    Sinds Kerst krabte ze ook aan de bank op de armleuning waar ik toen aluminiumfolie op heb gelegd dus daar krabt ze niet meer aan en ook niet op andere plekken op de bank.

Ze heeft wel ook een nieuwe kattenbak. Maar hier doet ze wel ook gewoon haar behoeften op.

Iemand ervaring mee? Heeft iemand tips? Na hoelang merk je evt veranderingen door de Feliway?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    O jasses! Wij hadden wel een sproeiende poes, (ja een dame...) dus ik weet wel hoe smerig t is...

Maar helaas heeft bij ons niets geholpen behalve vaak in de tuin zetten. De tuin sproeide ze dan onder (ze kwam niet verder dan de tuin).

3. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.716
    113
    Vrouw
    Oh bah dat is ook rot. Er zit bij haar ook helemaal geen regelmaat in ofzo, ook niet op vaste plekken. Laatst vond ik zelfs gewoon midden in de woonkamer een plasje. Omdat ze behoorlijk schuw is en niet buitenkomt wil ik ook niet zomaar naar de dierenarts omdat dit enorm stressvol is voor haar (uiteraard doe ik dat wel als dit door blijft gaan of als ik andere dingen ga merken). Ik doe ook al alle deuren dicht van de kamers waar ze niet hoeft te zijn etc.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Is de urine gecheckt op blaasontsteking of blaasgruis? Zo niet dan dit even laten doen. Kattenbak op andere plek zetten, evt ander grit proberen.
    Hoeveel kattenbakken heb je? Je moet per kat 2 bakken hebben. Katten zijn schone dieren en sommige willen niet plassen op de bak waar ze bijv gepoept hebben.
    Waar maak je de plasplekken mee schoon? Niet met chloor doen. Dat vinden ze lekker ruiken en dan gaan ze er vaker plassen.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Geen blaasontsteking?

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Die zou ik idd ook verwachten.

Alhoewel katten en stress wel een ding is. Maar eenmaal aan t sproeien...ik heb bij een vriendin van ons nog geen succesverhaal gehoord hoe dat er weer uit te krijgen, afgezien de medische gevallen. Maar die ving alles op wat miauwde en zielig was, dan heb je iets meer katten en is er altijd wel 1 die begint en een volgende die er tegenin gaat.

7. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.716
    113
    Vrouw
    Het is geen sproeien maar echt plassen.

8. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.716
    113
    Vrouw
    Urine is nog niet gecheckt. Volgens de dierenarts was dit nog niet nodig omdat zij echt denkt aan stress. Het schoonmaken deed ik eerst met allesreiniger (als het op de vloer was) maar nu met biotex en water. Had al gelezen dat ze anders de urine blijft ruiken. Ze heeft ook 2x op bed geplast en dat heb ik gewoon allemaal in de wasmachine gedaan. Kattenbak heb ik 1. Dat heb ik al 10 jaar en is tot nu nooit een probleem geweest maar ga er nog een bij zetten. Ze heeft wel sinds een paar weken een nieuwe bak.

9. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.716
    113
    Vrouw
    Urine is nog niet gecheckt. Volgens de dierenarts hoefde dat nog niet.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Sorry wel gelezen maar haalde dingen door elkaar en typ weer eens debiel, my bad. Sproeien deed kat van mij (net mn eigen huisje en asielkater schat van een beest maar niks was heilig) bij vriendin was t een combi. Urine zat tot in de groene platen onder t laminaat, daardoor bleef t ook maar doorgaan. Dat had al zo'n hoeveelheid gehad van allerhanden katten dat je daar ook niet anders meer kon dan er uit slopen, reinigen en nieuw leggen. Niveautje kattenvrouwtje.

Ook teveel katten v.s. kattenbakken.

Maar dat probleem speelt hier in elk geval niet.

Mim89 vindt dit leuk.
  11. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Her grit? Ik heb een 'zeik' kat. Die perseej hele fijne grit wilt.

Mim89 vindt dit leuk.
  12. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hier ook een kat die af en toe ij huis plast én sproeit. In ons vorige huis deed ie het vanuit het niets heeeeeeeel veel. Dan weer periodes niet of weinig. Wij vermoeden dat het idd stress is geweest toen én er stonden steeds buurtkatten voor de deur. Dus dat kan ook een trigger zijn geweest.

Nu in ons nieuwe huis ging het een jaar goed en begon het weer. Soms een kat voor de deur Dus we linkte dat gelijk aan elkaar. Maar hij sproeit ook ín de kattenbak.. Urine laten checken en daar kwam wel wat uit! Dus ondanks dat de da zegt dat checken nog niet nodig is, zou ik dat wel doen.

Mim89 vindt dit leuk.
  13. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Paar tips ;)
    Allereerst alsnog de urine laten checken, katten kunnen ook blaasontsteking van de stress. En dan kan metacam al voldoende zijn om het op te lossen. (Verwacht ij dit geval geen bacteriële blaasontsteking).

Als dit het niet is starten met zylkene ipv feliway. Werkt anders, maar werkt echt goed.
    Minimaal 2 bakken in huis neerzetten op totaal verschillende plekken. Begin weer alsof je een kitten zindelijk moet maken, dus bovenkant eraf. Liefst ook 2 verschillende soorten kattenbakvulling, 1 vulling per kattenbak. Gaat dit goed, dan kun je het deksel erop doen, maar wel het klepje erop, gaat dit weer goed, dan kan het klepje er ook in.
    En ook liefst 2x per dag ontlasting en urineklonten weghalen, zodat de kattenbak zo schoon mogelijk is.
    Zorg er ook voor dat de kattenbak groot genoeg is.

Hopelijk kun je er iets mee en wordt het ij huis plassen uiteindelijk opgelost.

Zoe123, Mim89 en Miekje86 vinden dit leuk.
  14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Heel vreemd dat de dierenarts dit nog niet getest heeft. Bij de meeste dierenartsen wordt dit standaard als eerste getest om blaasontsteking/gruis uit te sluiten. Kan namelijk voor een hoop problemen zorgen wanneer ze hier lang last van hebben. Ik zou echt vragen of ze dit alsnog willen testen.

Plekken inderdaad schoonmaken met groene biotex. Of speciale urine verwijderbaar of azijn. Dit breekt de enzymen af en verwijderd geurtjes.
    Katten zijn mieperts. Iets wat jaren oké is , zoals een bak of grit, kan ineens in hun ogen verkeerd zijn. Een kleine verandering kan al voor een probleem zorgen.
    Kattenbak wel met chloor schoon maken. Dit vinden ze lekker en trekt ze aan.
    Hier een kater gehad die ineens alles onder zeek. Poepte wel op de bak. Door pijn tijdens plassen assosieerde hij de bak met pijn en ging hij alles er naast doen.
    Mijne had blaasgruis. Poes van m'n ouders ging alles onder plassen door een blaasontsteking. M'n zus en m'n nichtje hebben een poes gehad die alles door stress onder plaste. Poes van m'n zus was op een gegeven moment alleen op haar plek wanneer ze een rustig plekje op zolder had en buiten.

Mim89 vindt dit leuk.
  15. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Onze kater heeft dit gehad na een verhuizing.
    Door de stress van de verhuizing heeft hij waarschijnlijk zijn plas te lang opgehouden en dit is uiteindelijk uitgelopen op een blaasontsteking.

Is daar al op gecontroleerd?

Edit: sorry lees net dat er nog geen urinecheck was gegaan

Mim89 vindt dit leuk.
  16. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Feliway had bij mij averechts effect.
    Ik deed paar drupjes valeriaan in de waterbak.

Mim89 vindt dit leuk.
  17. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.716
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips! Ik ga idd nogmaals contact opnemen met de dierenarts om haar urine na te laten kijken. Ga er nog een 2e bak bij halen en andere grind. En dan eens kijken of dat al effect heeft.

Gekke vraag misschien maar hoe vang ik haar urine op om naar de dierenarts te brengen?

Basisuil vindt dit leuk.
  18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ik heb de urine daar laten afnemen, dan prikken ze in de blaas en halen ze het eruit. Anders is het bv. Opsluiten in de badkamer tot ie plast en dan heb je daar speciaal grind voor die niet absorbeert. Maar dat werkte hier bij beide katten niet, die zaten daar uren gestresst te zijn zonder resultaat.

Mim89 vindt dit leuk.
  19. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bij onze kat heeft de dierenarts urine afgenomen.

Succes en hopelijk is het een simpele oplossing voor jou en poes

Mim89 vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Er zijn naast stress ook wel wat lichamelijke dingen die dit kunnen veroorzaken, waaronder iets ‘simpels’ als blaasontsteking. Ik zou de kat dus zeker laten checken bij de dierenarts. Bij onze kat bleek het diabetes insipidus te zijn. Toen we daar achter kwamen en ze daar medicijnen voor kreeg, was het vele buiten de bak plassen vrij snel over.

Mim89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina