Glucose waardes.. Wie o wie heeft ook zwangerschapsdiabetes?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nijn86, 12 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen

2. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hallo meiden. Hier nog een met zwdiabetes helaas. Ben al 3 wkn insuline aan t spuiten voor t slapen. Nchter waren mijn waardes vaak rond de 5,7. Ik moet 4x per dag een curve bijhouden. Nuchter en 3x 1,5 uur na t eten. Ben tot nu toe nog steeds niks aangekomen in gewicht. Wordt er alleen wel moedeloos van dat een dieet weinig invloed heeft op mijn waardes. Ik eet heel gezond met light producten en snoep 0,0 en dan nog zitten mijn waardes op t randje overdag. Brengt ook best wel stress mee. Ws moet ik vanaf deze week ook overdag insulone gaan spuiten :(

3. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    @Nijn86: veel succes vandaag!

@mamakaatje: nuchter 5,7? Daar is toch helemaal niets mis mee? Was hij juist voor het slapen gaan erg hoog? Ik snap nl. niet dat je voor de nacht insuline moet spuiten?

Hier inderdaad nog geen medicijnen voor de bloeddruk omdat de bloeddruk afgelopen vrijdag weer normaal was. Ben benieuwd hoe het vanmiddag is.

Fijne zonnige dag allemaal!

4. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    @Djinti; de waardes moeten vanuit het zh nuchter onder de 5,3 zijn en overdag tussen de 4-7. Overdag waren ze regelmatig 7,2 oid. Daarom spuit ik nu 3 eenheden middellangwerkende insuline. Die werkt 24 uur door. Zo zou de waarde nuchter ook lager moeten worden, maar dit is nog maar de helft v d week het geval.

@iedereen; hoe zijn jullie waardes als je werkt? Hier vaak hoger en dat terwijl ik een beroep heb waarbij ik veel beweeg (kdv 0-4).

5. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Eindhoven
    alle onderzoeken in het ziekenhuis waren goed vandaag. M'n bloeddruk was goed, de ctg was goed en m'n urine was goed. Geen reden om dus deze week nog extra terug te moeten. Morgen gaan we voor de groeiecho en dan volg. week woensdag weer naar de gyn.

Nijn, hoe was het bij jou vandaag?

6. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    @Djinti; wat fijn dat alles goed was in het zh!

7. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    @2g4; hopelijk hou ik er geen diabetes aan over.. Heb jij tijdens de zwangerschap ook insuline moeten spuiten? Ik hoef het gelukkig niet, mijn dagcurve was helemaal goed. 10 Pond is niet niks.. Wel een gewone bevalling gehad? Zagen ze tijdens de groeiecho's al dat ze voorlag op schema?

@niekenie; jij hebt andere waardes om die van mij mee te vergelijken.. Hoever ben je nu in je zwangerschap? Maar jou waardes liggen binnen de norm toch?

@mamakaatje; wat vervelend dat je geen positief effect merkt van het dieet. Doe je er zoveel moeite voor heeft het geen zin.. Maarja alle vetten en suikers die jij laat staan kan jou kleintje al niet meesnoepen. Valt het insuline spuiten wel mee?
    Ik weet niet of werk invloed kan hebben op je glucose. Ik heb gister het advies gekregen om niet meer te gaan werken. Heb vervelende bijwerkingen van de bloeddrukverlagers die nogal wat spanning meebrengen in mijn dagelijkse dingen dus moet meer rust nemen zodat ik me wat beter ga voelen.

@djinti; die bloeddrukmeters in het ziekenhuis kloppen ook niet altijd zeg, lig ik een half uur aan die kast is de onderdruk telkens tegen de 100 of er net boven. Ik helemaal in de stress op dat bed. Urine en CTG waren gelukkig wel prima. Vervolgens heeft de verloskundige de bloeddruk met de hand gemeten en toen was deze goed.. Ene kant 85, andere arm 90. Beetje raar. Maar ik heb thuis een bloeddrukmeter en thuis issie ook goed, dus ik wist ook wel dat er ergens iets niet helemaal kon kloppen.
    Fijn dat bij jou alles goed is! Jij kan echt al gaan aftellen zeg, spannend. De weekjes duren voor mij nu best lang zo.. Dat het maar gauw mooier weer wordt!

8. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen
    @niekenie; jij hebt andere waardes om die van mij mee te vergelijken.. Hoever ben je nu in je zwangerschap? Maar jou waardes liggen binnen de norm toch?

QUOTE]mijn waardes zouden volgens de dokter zeer goed liggen ,daarstraks nog ff gebeld omdat k zo slap ben (wss griepje op komst)
    denk dat de waardes anders geformuleerd worden hier in België , ben nu 19weken en 1dag

9. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Eindhoven
    Nou, in het ziekenhuis deden ze het eerst ook met de hand meten, en daarna pas aan het apparaat...

Gistermiddag hebben we de groeiecho gehad, en onze zoon ligt toch op sommige punten wel erg voor... Dus ben erg benieuwd wat de gyn. ons volg. week woensdag gaat vertellen.

Waardes met elkaar vergelijken is niet erg handig en ook niet makkelijk. Want het ligt eraan wat je eet, hoeveel je beweegt/hoe actief je bent, en daar komt ook nog bij dat niet elk ziekenhuis dezelfde normen hanteert...

Ik moet eerlijk zeggen dat m'n suiker de laatste 2-3 dagen aardig onder controle te houden is, dus valt me erg mee.

Fijne dag allemaal!

10. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren een glucosetest gehad, maar nog geen uitslag. Kindje groeide normaal tijdens de echo, dus ik verwacht er eigenlijk niet veel van.

11. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm.....mijn waarde was toch niet zo goed. Nuchter wel zo rond 4.5. Maar na het drankje en 2 uur was de waarde 8.3. Dinsdag moet ik naar de gyn. Volgens de vk moet ik me geen zorgen maken, maar stiekem doe ik het toch. Uit mijn weight watchers tijd weet ik dat ik 6 eetmomenten moet hebben. Lukt niet altijd maar ik streef er wel naar. Heb een beetje het gevoel dat ik iets fout heb gedaan en niet goed voor mijn kindje zorg.....en dat vind ik niet prettig.

12. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees overal dat een uitslag boven de 10 pas echt alarmerend is. Een halve punt te veel lijkt me dan helemaal niets eigenlijk....
    Kan iemand mij vertellen hoeveel zorgen ik me echt moet maken?

13. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Eindhoven
    Leontine, dat is erg moeilijk te zeggen, omdat niet alle ziekenhuizen/artsen dezelfde regels hanteren.

Mij is altijd verteld dat voor een zwangere vrouw de waardes tussen de 4 en de 7 moeten liggen.

Bij mij ging het zo: toen het boven de 7 lag na de gtt heb ik eerst 2 weken m'n eetgewoontes aan moeten passen, en zelf een aantal dagen thuis moeten prikken om te kijken wat m'n waardes waren. Toen daar echt geen verbetering in zat hebben ze me op de insuline gezet.

Om even wat zorgen bij je weg te nemen: ga jezelf niet bang zitten maken. Ik heb dat vreselijk gedaan over het insuline spuiten, want ik ben als de dood voor naalden, maar toen ik de eerste keer zelf moest spuiten (en geloof me, ik zat bij de verpleegkundige te huilen als een klein kind omdat ik niet durfde) dacht ik "heb ik me daar nu zo druk over gemaakt en me daar zo voor aangesteld"...

Heel veel succes dinsdag!

14. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik had 2 uur na het glucosedrankje een waarde van 9. Dit was volgens de gyn iets verhoogd en hij heeft me naar de diabetesdietiste verwezen. Hier heb ik een dieet gekregen en moest ik een paar dagen later een dagcurve laten prikken in het zkh. Deze was helemaal netjes. Met het dieet heb ik het dus goed onder controle. Vorige week nog een keer een dagcurve moeten laten prikken aangezien ons kindje hard gegroeid was en vruchtwater was toegenomen, maar ook deze waardes waren netjes.

15. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Voor degene die een dieet hebben of insuline spuiten; hoe gaat het met jullie gewicht? Ik val nog steeds af. Weeg nu 4 kilo lichter dan aan het begin v d zwangerschap en dat terwijl ik al richting de 20 wkn ga??!!!

16. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    @Djinti; hoever ligt jullie zoon voor op groei? Ik zie mijn eigen gyn. met 34 zwangerschap pas weer, tussendoor zie ik iemand anders omdat hij met vakantie is. Ik krijg dus pas na 34 weken weer een groeiecho, maar ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig omdat bij ons het hoofdje een dikke week voor lag op groei.. De rest niet. Dus hoop dat het nog een beetje bijtrekt.

@leontine; ik zou me nog geen zorgen maken! Ik had precies hetzelfde. Nuchter was die 4.4 en na het drankje 8.0, heel lichtjes verhoogd dus en je suikers worden tot het uiterste getriggerd door dat drankje. Nu ik gewoon op mijn voeding let zijn mijn suikers prima in orde. meestel tegen de 6.0 aan, en de hoogste meting na een maaltijd was 6.8, helemaal prima dus!

@mamakaatje; ik ben in totaal een halve kilo afgevallen in de laatste 3,5 week.. Gezien mijn zwangerschapstermijn zou ik nu toch iedere week aan moeten komen. Toch is de dietiste dik tevreden en zegt dat het geen kwaad kan. Aangezien de kilo's pas na de 20 weken harder gaan dan ervoor zou ik me nog geen zorgen maken meid! Bij zwangerschapsdiabetes willen ze de totale kilo's beperken tot 9 a 10 voor de gehele zwangerschap. Ik ben nu 30,5 week zwanger en in totaal 7 kilo aangekomen. De dietiste vertelde dat ze zelf in haar zwangerschap de eerste 3 maanden 5 kilo was afgevallen, ze was veel ziek geweest, maar uiteindelijk komen er dadelijk toch wel weer wat kilo's aan!

17. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Bizar toch hoe alles in elk ziekenhuis anders is...

Heb vorige week mn glucose laten prikken 2 uur na mn ontbijt toen was die 8.7
    begin deze week een gtt gedaan nuchter 5.8 en 2 uur na drankje 8.6

De echo die ik zelfde avond had liet zien dat vruchwater meer was ten opzichte van echo met 28 weken. En dat beentje en buikje beide 2 weken voorlopen en op de rode lijn zitten.

Dus doorgestuurd naar t ziekenhuis, vandaag dietiste gezien, ik eet te vaak/te veel op een dag (aan brood/ontbijtkoek etc.) en heb blaadje mee gekregen wat ik wel mag eten. Verder zie ik haar niet meer behalve als ik insuline moet gaan spuiten vertelde ze. (waarop ze zei ik zie je binnenkort wel weer aan het einde van gesprek najaa :s ) Geen idee of ze zich gewoon beetje onhandig uitdrukte of dat het onaardig bedoeld was. Maar ik stond gewoon positief en eerlijk in het gesprek.
    Moet dinsdag weer voor een groei echo en afspraak gyn en die zal wel vertellen wanneer ik weer bloed moet laten prikken.

18. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    @dippertje; misschien is een dieet wel voldoende, bij mij in ieder geval wel. Maar mijn glucose is nuchter wel wat lager, altijd onder de 5. Weet niet wat precies de richtlijnen zijn wanneer je insuline zou moeten gaan spuiten. Maar hopelijk is het dieet ook voor jou voldoende! Nog een paar weekjes moet je maar denken. Ben je al veel zwangerschapskilo's aangekomen?

19. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    #39 Dippertje, 22 apr 2012
    Laatst bewerkt: 22 apr 2012
    15 kilo dat kan ook niet anders, want ik volgde een dieet voor ik zwanger werd dus rond de 1300 kcal per dag en om de dag flink aan de bak in de sportschool en 1x per week aquarobics. Alleen dat ik zwanger raakte voelde ik me beroerd als ik ging sporten (voordat ik wist dat ik zwanger was, was niet geplant namelijk) en ik kreeg weer last van mn rug dus toen ben ik gestopt met sporten.

Dus dan kom je sowieso aan, al ben je niet zwanger :p maar na de eerste keer ben ik nooit meer gewogen. En ze hebben het nooit gevraagd. Dus dat weten ze verder ook niet.

Als ik trouwens kijk naar wat er in dat papier staat at/dronk ik 2 boterhammen/ of plakken ontbijtkoek en 1 a 2 glazen halvolle melk per dag te veel, en 1 a 2x per week perste ik halve liter verse jus uit die ik dan ook wel rustig zo opdronk.

Nu krijg ik allemaal dingen verteld waarin ze zegt dat ik onbeperkt light frisdranken en crystal clear enzo mag drinken :S allemaal gezoet met aspartaam mjah sorry lijkt me ook niet echt gezond.

Dus ga dat maar aangeven bij de gyn. dinsdag dat je acuut ziek word door aspartaa wat sommige sites beweren lijkt me ietwat overdreven maar het is ook niet bewezen niet ongezond zeg maar. En mn eigen VK heeft toen juist gezegd liever geen light dranken ivm aspartaam etc.

20. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik snap het ook niet hoor, die wisselende waardes.

Ik had bij de gtt nuchter 5.7 en na het drankje 8.2.

Nu moet ik ook 7 keer per dag glucosewaarde prikken thuis.

Idd moet het bij mij ook tussen de 4 en 7 zitten.

Ik ben nu een paar keer net boven de 7 uitgekomen anderhalf uur na het eten.

Maandag internist, ze zeiden vorige week dat als ik het niet met dieet onder die 7 kan houden, bij moet spuiten met insuline.

Maar hoe gaat dat dan? Moet je dan je waardes bij blijven houden en pas als het niet goed is insuline spuiten?

Want er is geen pijl op te trekken wanneer die boven de 7 komt namelijk. Dan ga je toch niet bij voorbaat al spuiten?

Deel Deze Pagina